Permalänk

internet fungerar inte krävs omstart

Hej!

De senaste två-tre veckorna så har datorn blivit konstig. Vet inte direkt varför.

Har jag inte suttit vid datorn på ett par timmar eller en dag och startar upp den så fungerar inte internet trots att det står att jag har en anslutning. Måste då starta om datorn och vips så fungerar det precis som vanligt.

Har de senaste drivrutinerna till nätverkskortet och har inte gjort några ändringar.

Någon som vet hur jag åtgärdar problemet?

Permalänk
Medlem

Du skulle ju kunna börja med att felsöka?

Testa enkla saker först, byt kabel, kontrollera nätverkskortets status nere vid klockan, var helt säker på att det inte är routern (fungerar andra enheter när det slutar fungera för dig), uppdatera windows, stäng av brandväggen (för att testa). Lite sånt.

Sedan, om du inte hittar något där så är det till att ta på hårdhandskarna, kolla windows loggboken efter fel initialt. Se vad nätverkskortet säjer under inställningar och status där etc.

Permalänk
Medlem

kommer du åt din gateway? får du en ip?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

kommer du åt din gateway? får du en ip?

Hur kollar jag detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kolla i windowsloggen?

Permalänk
Medlem

@Vattenflaskan: i cmd: ipconfig /all

kolla vad du har för ip till din gateway, å prova gå in på den i din webbläsare. har du ingen, så har du förmodligen ingen ip. å då behöver du felsöka vrf du inte får någon ip.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

@Vattenflaskan: i cmd: ipconfig /all

kolla vad du har för ip till din gateway, å prova gå in på den i din webbläsare. har du ingen, så har du förmodligen ingen ip. å då behöver du felsöka vrf du inte får någon ip.

Jag har en Ip 192.168.0.1 fungerar inte när jag prövat i webbläsarn men efter omstart så fungerar det.

Skickades från m.sweclockers.com