LG visar 88-tums TV med 8K-upplösning och OLED på CES 2018

Permalänk
Melding Plague

LG visar 88-tums TV med 8K-upplösning och OLED på CES 2018

Inför CES 2018 går LG ut med att bolaget tar klivet från 77 till 88 tum med OLED-tekniken, samtidigt som upplösningen skruvas upp till 8K.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lagom

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk

HDMI 2.1 maybe? Are we supposed to see the HDMI 2.1 TV in 2018?

Visa signatur

Mouse: Razer DeathAdder V2 PRO Keyboard: SteelSeries 6G v2 MX Black Speakers: Audioengine A2+ Wireless, Audeze Maxwell Monitor: Samsung Odyssey OLED G8/G80SD Game Console: PS5 digital, Nintendo Switch, Xbox Series X, Rog Ally

Permalänk
Inaktiv

Rip internet när folk börjar streama 8k, nå det är bra utvecklingen går framåt och det kommer säkert bra videocodec för att krympa 8k filmer mycket utan att kvaliten blir så mycket sämre.

Jag säger som alltid, dessa extrema prylar sänker priset på de mer normala som man kan drömma om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainYan:

Probably. The Xbox One X has the hardware for HDMI 2.1 certification. I imagine many TVs in 2018 will have the same. Perhaps not support for variable refresh rate, for example, but the bandwidth hardware.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainYan:

no

https://www.youtube.com/watch?v=1UPtRNcnOLA

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

Consumption junction, what's your dysnfunction?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Ge mig 8K på en 24"-skärm så blir jag imponerad. Det är ju inte så svårt att öka upplösningen om man samtidigt ökar skärmstorleken.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ge mig 8K på en 24"-skärm så blir jag imponerad. Det är ju inte så svårt att öka upplösningen om man samtidigt ökar skärmstorleken.

Med tanke på att det finns 4K på mobilskärmar så lär 8k på 24" inte vara något problem överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Med tanke på att det finns 4K på mobilskärmar så lär 8k på 24" inte vara något problem överhuvudtaget.

Fast, frågan är ju om det faktiskt behövs.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men det är svårt att öka storleken....

Permalänk
Medlem

Är ju bara en show-prototyp från LG Display. Gissar att det dröjer till nästa år innan nån miljardär kan köpa en...

Man kan dock se det som en teknik-demo för 43-44" 4K Oled. Tippar på 120 Hz dito nästa år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som ren TV med soffan 3m bort blir det ju ganska meningslöst. Men som tur är utvecklas hemmen på fler plan med t.ex. konsoler som tar spelarna närmare. Möjligheten att visa semesterbilder där pormaskarna framträder på näsan är också sånt som tar oss in i framtiden.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem

88" 4K är "retina" på 1.75 m
88" 8K är "retina" på 0.86 m

Mer teknikp*rr än praktisk nytta mao

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Probably. The Xbox One X has the hardware for HDMI 2.1 certification. I imagine many TVs in 2018 will have the same. Perhaps not support for variable refresh rate, for example, but the bandwidth hardware.

Hoppas och tror på att modeller med HDMI 2.1 och variabel refresh visas på CES 2019.

Kommer personligen vänta med TV-köp tills BF 2019 (har två fina plasma 1080p som jag förhoppningsvis kan köra på tills dess).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om det är fysiskt/tekniskt möjligt att se skillnad på 4k/8k/16k... o.s.v.? Eller är det bara en feature?

Tänker att snart så är ju pixlarna så många att man inte ser någon skillnad, eller?

Permalänk
Medlem

Är det lönt med 8K för en vardagsrums-TV flera meter bort? Nej, eller högst tveksamt.

Är det lönt med 8K för en datorskärm? Ja. Min skärm är nästan "4K" horisontellt och jag har inga problem med att se pixlarna. 4ggr fler pixlar till 8K hade inte varit bortkastat på något sätt.

Är det lönt med 8K för VR-glasögon? Definitivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Är det någon som vet om det är fysiskt/tekniskt möjligt att se skillnad på 4k/8k/16k... o.s.v.? Eller är det bara en feature?

Tänker att snart så är ju pixlarna så många att man inte ser någon skillnad, eller?

Var ju exakt det jag hinta om i mitt förra inlägg...

Inte så att "retina" är en stenhård gräns men det är ett ganska bra riktmärke för att avgöra när upplösning blir en tämligen oviktig faktor som man kan sluta nojja över.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ozzed:

Inte svårare än att investera någon miljard eller så till utvecklingen av tillverkningsprocesser och en helt ny fabrik som är kapabel till de storlekar som nu blir aktuella.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Inte svårare än att investera någon miljard eller så till utvecklingen av tillverkningsprocesser och en helt ny fabrik som är kapabel till de storlekar som nu blir aktuella.

Laxpuddings Kickstarterinsamling i samarbete med ännu ej definierad partner.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Rip internet när folk börjar streama 8k

Nesh då man bör ju ha fiber? Det ska ju vara standard vid detta laget?

Visa signatur

Citera för in i helvete.

Permalänk
Bildexpert 📺

Minns mitten av 00-talet när man gick från 852x480 till 1280x768 och liknande på TV-apparaterna. Full HD var då lika exotiskt och avlägset som 8K är idag. Men det var exakt samma diskussion om pixlarnas betydelse.

Svaret är att det inte är mängden pixlar i sig det handlar om. Det handlar om att mängden pixlar kommer att öka som en naturlig följd med teknikutvecklingen. Vad vi kommer att bedöma de här apparaterna på är deras (förhoppningsvis) förbättrade bildkvalitet, inte ögats optimala förmåga att lösa upp en viss mängd pixlar på ett visst avstånd.

Permalänk

Har svårt att se fördelarna med att ge den så hög Densitet... om dom istället kunde fokusera på att få fram 65+” i 4K till rimligare priser så hade jag varit riktigt exalterad. 77” 4K 120hz med ~4ms för 80000kr (34000kr på Black Friday)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Var ju exakt det jag hinta om i mitt förra inlägg...

Inte så att "retina" är en stenhård gräns men det är ett ganska bra riktmärke för att avgöra när upplösning blir en tämligen oviktig faktor som man kan sluta nojja över.

Jaha för jag förstod inte vad du menade med det inlägget hehe. Men om gränsen ligger på 1 meter ifrån en 88" 8k TV så låter det mer som att man vill skryta om specs än något annat. Inte fel med att utvecklingen går framåt iofs. Finns säkert tillämpningar där det kan behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rallemulle87:

om dom istället kunde fokusera på att få fram 65+” i 4K till rimligare priser så hade jag varit riktigt exalterad.

Det ena utesluter inte det andra...

Permalänk
Medlem

min huvudräkning säger att vi är väldigt nära samma ppi som 1440p på 27" sååå man kan ju hoppas...

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att man kanske vill ha en sån inom medicin/sjukvård, man tar ju högupplösta bilder på kroppen i 3D, är nog rätt schysst att kunna vara ett gäng som står och glor på nån tumör för att diskutera hur man ska göra osv. Finns ju mer tillämpningar än att sitta i kallingar och glo på Rick & Morty hela dagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Byggt 88" 8K paneler länge eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det ena utesluter inte det andra...

Är väl snarare så att det ena aktivt bidrar till det andra

Permalänk
Medlem

PPI på ca 100.

(sqr(7680^2+4320^2))/88