Permalänk
Inaktiv

LED RAM som surrar inuti datorn?

Hallå!

Nu har ett irriterande problem inträffat med mitt nya bygge, någonting ger ifrån sig ett elektriskt surrande ljud. Det är svårt att säga vad det kommer ifrån då ljudet är ganska högt, men misstänker RAM-minnena då ljudet verkar komma ifrån det området när jag tar av sidopanelen. Ljudet börjar när jag startar War Thunder (enda spelet som jag har just nu), men om jag bara är inne på internet och inte gör något "krävande" så kan man inte höra ett dugg.
Tacksam för svar!

/M18

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Grafikkortet?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv

@Vzano:

Kanske, men tror inte det. Ljudet tar ibland väldigt korta pauser och då kan jag fortfarande se att fläktarna på grafikkortet snurra, och då är allt helt tyst, men sedan kommer ljudet tillbaka och jag kan inte misstänka något annat än RAM-minnena. Borde jag kanske testa att byta dem mot ett par andra utan LED och se om det blir bättre?

/M18

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

När ljudet försvinner är det när det är en loading screen eller helt random.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vzano:

När ljudet försvinner är det när det är en loading screen eller helt random.

Jag testade att lyssna, och ljudet försvinner lite då och då, men det börjar alltid så fort jag startar något spel.

/M18

Skrivet av zyy:

Nej, det låter mer som ett elektriskt brummande/surrande.

/M18

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285887:

Jag testade att lyssna, och ljudet försvinner lite då och då, men det börjar alltid så fort jag startar något spel.

/M18

Nej, det låter mer som ett elektriskt brummande/surrande.

/M18

Är det i menyer i spel eller andra ställen där det är hög FPS?

Om det är högfrekvent, så är det svårt att höra vart ursprunget är. Kan ju lika gärna vara moderkortet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Skulle med 99% säkerhet säga coilwhine från någon komponen.

Det kan vara allt från som du beskriver det ett surrande till ett högfrekvent tjutande.

Annars är det troligen en fläkt. Isf bara prova att stoppa fläktar en och än för att se vilken som är problemet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv

@Broken-arrow:

Det är både och skulle jag säga. Känns lite annorlunda att det är moderkortet som låter, men inget som jag utesluter iaf.

/M18

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rouge of Darkness:

Skulle med 99% säkerhet säga coilwhine från någon komponen.

Det kan vara allt från som du beskriver det ett surrande till ett högfrekvent tjutande.

Annars är det troligen en fläkt. Isf bara prova att stoppa fläktar en och än för att se vilken som är problemet.

Kan testa byta ut fläkten som sitter i bakre delen av chassit och se om det löser problemet, men jag är nästan helt säker på att det inte är fläkten som för oväsen. Om man nu ska stoppa någon fläkt, hur gör man?

Update: Kom fram till att det inte är fläkten som är källan till ljudet.

/M18

Permalänk
Medlem

CPU och grafik-kretsar vill ha uppemot 100 Ampere ström (och mer) var vid 0.9 - 1 Volt vid fullast och det tillverkas på plats av små switchade omvandlare runt dessa kretsar - så det är mycket stor risk att det är coilwhine du hör. - kort sagt drosslar och ferriter som finns utplacerade lite var stans och det räcker med att en enda av dem har frekvenser inom hörbart område pga. rådande arbetsmode (tex snabba på och avslag hela tiden för att lasten (som skärmuppdateringar) är pulsande - även om switchfrekvensen i sig är utom hörbara frekvenser ) för att du skall bli irriterad av det.

Att tänka på att var ljudet hörs och var ljudet tillverkas kan vara på helt olika ställen, vibrationer kan gå långt i chassier och andra strukturer tills det hittar en yta som kan radiera ut ljudet till luften.

Permalänk
Inaktiv

@xxargs:

Detaljerat och inforikt svar!
Du har förmodligen rätt, men jag har märkt att ljudet alltid stiger i tonarter och varar i runt 20 sekunder, filmade 3 gånger och det försvann efter drygt 22 sekunder. Här: (Man måste ladda ned för det är en ljudfil)
https://mail.one.com/api/viggo%40roseana.com/mail/1/INBOX/131...
Testade köra med en RAM sticka men ljudet försvann inte. Kan det vara så att det är fel på moderkortet som @Broken-arrow misstänkte kunde vara en anledning till ljudet?

/M18

Permalänk
Inaktiv

Update:

Jag är 99.99% säker att det är spoltjut hos grafikkortet, ljudet nådde ljudfrekvenser som bröt genom ljudet på mina högtalare. Får helt enkelt lämna tillbaka grafikkortet och köpa ett nytt.
Tack för alla svar!

/M18