Minnestillverkare kan utredas för kartellbildning

Permalänk
Medlem

Jag har inte varit i köpartagen på ett tag, så hade ingen aning om vad priserna låg på. Herredjävlar vad dyrt det var.

Tror jag betalade 700-800:- för 16 GB när jag köpte senast, verkar ligga på det dubbla minst idag.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Varför måste stater och myndigheter alltid lägga sig i. Den fria marknaden tar alltid hand om sig själv.

Helt rätt. Aldrig hänt att ett bolag mutat ett annat så de endast köper deras produkter. Aldrig några bolag som bildat karteller heller.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Minnespriserna är helt sjuka, jag köpte mitt Ryzen system när moderkortet packade ihop till min i5, (lagat i efterhand...) allt i signaturen, hade inte den datorn packat ihop hade jag inte panik köpt nya grejer, minnena har ökat nästan 500spänn sen jag köpte skiten för ett halvår sen, priserna i allmänhet på minnen är helt sinnesjuka. Om nu telefoner är en del av problemet, varför kostar telefoner mindre och mindre istället för att öka? I call bullshit.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Minnespriserna är helt sjuka, jag köpte mitt Ryzen system när moderkortet packade ihop till min i5, (lagat i efterhand...) allt i signaturen, hade inte den datorn packat ihop hade jag inte panik köpt nya grejer, minnena har ökat nästan 500spänn sen jag köpte skiten för ett halvår sen, priserna i allmänhet på minnen är helt sinnesjuka. Om nu telefoner är en del av problemet, varför kostar telefoner mindre och mindre istället för att öka? I call bullshit.

Etabelerade toppmodeller kostar väl dubbla nu än för tio år sedan, iphone kostade väl 500$ i början, idag kostar ihpone X ca 1000$.
Anledningen till att många "hyfsade" instegsmobiler går ner i pris är många, ökad konkurrens, nyare patent tvingar äldre patent att konkurrera med priset osv.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av boogey:

Jag har inte varit i köpartagen på ett tag, så hade ingen aning om vad priserna låg på. Herredjävlar vad dyrt det var.

Tror jag betalade 700-800:- för 16 GB när jag köpte senast, verkar ligga på det dubbla minst idag.

mer än det dubbla. de flesta prestanda orienterade kitten är ju runt 2500 kr för 2x8, ska du ha 32gb (2x16) så får du punga ut runt 4000kr för de lågpris minnen.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Priserna är helt sinnessjuka.
Situationen påminner ganska mycket om den påhittade "hårddiskkrisen" för några år sedan. I slutändan visade det sig att branschen hade sålt fler hårddiskar det året än någonsin innan, någon brist fanns inte egentligen.

Permalänk
Medlem

Det finns ju enorma summor pengar att tjäna på en kartell för alla företag inblandade, så visst är detta något som händer. Men att sätta dit dem är jävligt klurigt, då farbror blå i princip behöver ha en insider som kan dokumentera att det faktiskt rör sig om en kartell. Att ens starta en utredning tyder ju på att dom har något slags bevis eller informatör.

Permalänk
Medlem

Köpte mina 16GB på CDON för 699 för ett och ett halvt år sen :^)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VadSaDu:

Jaja..jag kommer ihåg dessa RAM-priser på 90-talet när jag var tonåring..

Klaga är bra, det är då de händer saker.

Snarare 2002-2008.

På 90-talet körde man fortfarande med SDRAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Skatter håller upp priserna på en viss nivå och tillverkarna kan inte gå lägre. Går dom högre tankar folk på andra ställen, att kalla bensinbolagen kartell visar bara på tydlig okunnighet.
Titta på dina pumpar, bensinbolagen krigar konstant om priser men det är ören vi pratar om pga skatter och ett så stort utbud av aktörer.

Olja är en kartell, troligen den mest kända branchen och bolagen har så stort inflytande att de gör det utan att åka dit. Skulle något land prisdumpa tills för några år sedan eller sälja i annan valuta än dollar så hade det blivit krig. Enda branchen som det kan hända.

Permalänk
Medlem

@klk: Det är olja, inte bensinmackar i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Jag har inte varit i köpartagen på ett tag, så hade ingen aning om vad priserna låg på. Herredjävlar vad dyrt det var.

Tror jag betalade 700-800:- för 16 GB när jag köpte senast, verkar ligga på det dubbla minst idag.

Undrar vad det borde ligga på, priserna borde ha gått mot mer minne för samma pris.
64GB för 1600kr eller något kanske ??

Permalänk
Medlem

Marknadsvärdet på begagnad ram är nästan lika dyrt.

Det jag gjorde innan min uppgradering av datorn var att sälja av all DDR3 som satt i den gamla burken.

Totalt 24 Gb. Fick 2199 kr för den affären.

Mina nya minnen kostade ~ 2000.

Ett tips om man ska uppgradera

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Inaktiv

Priserna går upp och sen går priserna ned. Har man inte panik och behöver en dator idag så är det bäst nog att avvakta. Det kommer bara vara en tidsfråga innan kineserna bygger en egen minnesfabrik och först då får vi se att efterfrågan kan tillgodoses. Toshiba är illa ute rent ekonomiskt pga att deras kärnkraftdivision går med förlust. Mycket också tack vare prispressen från Sydkorea och Kina.

Dessutom så har vi den svaga kronan att skylla på. Det är skillnad när en USD kostar 8-9 kr jämfört med runt 6,5kr, eftersom datorkomponenter prissätts i USD. Ni får tacka vår Riksbank som inte bryr sig om svenskarna. Visst har vi lika mycket kronor som tidigare, men du får ju mindre när du åker utomlands.

Permalänk
Medlem

Hoppas fan att DDR4-priserna kan börja gå ner någon gång... i stort sätt det enda som håller mig tillbaka från att uppgradera datorn. Jävligt synd att de nya CPUerna inte är bakåtkompatibla med DDR3

2000 kr för CPU, fine
1000 kr för moderkort, fine
2000 kr för 16 GB RAM? Fuck no

Permalänk
Medlem

Har ett par DDR3 minnen som har legat 2x4Gb Crucial BLS2CP4G3D1609DS1S00EU
köpte dom 2016-02-15 för 335 Kr kostar i dag på samma butik i dag 929 Kr
Vist finns nog dom som rear på minnena nu utgående modell.

Kan förstå att dom nyaste minnena kostar men DDR3 minnen som håller på att fasas ut redan är så dyra

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur priserna har fallit genom golvet ibland på minnen och med tanke på de investeringar som krävs för en minnestillverkningsfabrik så har nog de stora tillverkarna undvikit att överinvestera i nämnda fabriker. En planerad och försiktig utbyggnad är det mest lönsamma då marknaden är lätt att mätta med priser där det tar lång tid att att få igen investeringarna. Ökar då efterfrågan så åker priserna upp lite mer än vad som är önskvärt både för tillverkare (att bli känd som gniden är ingen bra reklam) och konsumenter.

Det man oxå skall veta är att det inte bara finns en typ av minnen utan det gäller ju att göra sina investeringar på rätt område och under en rad år så är det ju på den mobila marknaden tillväxten funnits och där framförallt Samsung har egna behov så att de satsar på sådan tillverkning framför minnen till datorer där tillväxten varit rätt begränsad då folk snabbt gått över till mobila lösningar är inte konstigt.

Jag har funderat en hel del på att uppgradera min burk inte för att jag egentligen behöver utan för att det är ett bra tag sen jag byggde den, hösten 2010... Phenom II X6 1055T med 16GB och en SSD så den rör ju på sig hyggligt trots allt och det har ju planat ut rätt rejält även om jag vet att det skulle vara bra klipp i en ny burk jämfört med den jag har... men den är som sagt inte jobbigt slö och så är det ju för många, de årliga uppgraderingarna ger grymt lite. Bara titta på SweClockers datorpaket, små skillnader år från år och tillväxten på datorområdet har verkligen planat ut, så varför skulle dom investera i nya fabriker.

Typo
Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Konspiration jag kom på nyss !

Priserna steg kraftigt i precis samma veva som PUBG blev populärt och som varken jag eller mina polare hade fattat fram tills igår är att de som spelar störst roll i PUBG är vilken fart dina ram går i. Jag kunde sitta med 1080p på low med ett 1080/1080TI och ha sämre fps än någon med ett 1060 för jag har 2133Hz minnen vs 3200 o uppåt.

Permalänk
Medlem

Jag har läst på olika håll (tidigare i år) att omprioritering i RAM fabrikerna till DDR4L ska stå till stor del för det minskade utbudet av DDR4, men tillverkarna måste ha vetat om att det skulle bli brist förr eller senare redan vid 2010-2014 med den kraftiga ökningen i mobila/tablet användare. Så frågan är om det har tagit 3-5 år att få fram en ny/ändra produktionslinje som Samsung gör t.ex. eller om det helt enkelt är så att de ville planera in utökning lagomt före större entiteter börjar göra utredningar som Kina har påbörjat. Sanningen ligger mest troligt någonstans däremellan, men hur som helst är det bra att utredningar sker då stora företag gör suspekta saker.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Undrar vad det borde ligga på, priserna borde ha gått mot mer minne för samma pris.
64GB för 1600kr eller något kanske ??

Ja, om inte ännu mindre. Men om det var nere på runt 5 USD/GB 2015, så borde det åtminstone ligga på 2,5 USD/GB nu. Vilket skulle ge 64 GB för 1600:- med moms påslaget. Istället har priserna studsat tillbaka till 2010 års nivåer per GB. Sjukt.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk

Artikeln nämner "Minneskretsar som sitter i smarta telefoner och SSD-enheter". Hur kan detta då ha på verkat DDR-minnen av den typ som sitter i persondatorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesktopUser:

Artikeln nämner "Minneskretsar som sitter i smarta telefoner och SSD-enheter". Hur kan detta då ha på verkat DDR-minnen av den typ som sitter i persondatorer?

För att klara av försörjningen av DDR4L har produktionen av vanligt DDR4 blivit nerskalat. Sedan de sista 3 åren håller DRAM lager på att ta slut (speciellt det sista året), frågan är om kretstillverkarna har väntat på detta med mening, i vilket fall detta kan tolkas som kartellverksamhet eller annat fult spel.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Kan vara tillgång/efterfrågan. Men ja, jag tycker det har luktat kartellbildning ett tag.

Mja... efterfrågan har varit hög ett bra tag. När tom kinesiska myndigheter börjar titta på karteller så borde vi reagerat för länge sedan.

Skrivet av Nikkeboi:

Jag tror att det är så enkelt som att efterfrågan på minnen helt enkelt bara ökat mer än vad den produktionen som finns idag klarar av. Då blir det såklart högre priser.

Samsung investerar ju faktiskt miljardbelopp (osäker på beloppet) på en till fabrik för minnestillverkning

Skrivet av SvanteP:

Och exakt hur gör man för att bara huxflux öka tillverkningen?

Samsung investerar 26 miljarder dollar för att bygga en ny fabrik som ska stå klar 2021, dom investerar även i andra befintliga fabriker för att öka produktionstakten. Men det är inte som att det finns tillverkningsmaskiner på lager, samsungs maskinleverantörer måste först bygga maskinerna i sin tur. Och sedan måste deras underleverantörer få fram tillräckligt med material för att kunna försörja den ökade produktionstakten osv osv.

Det är inte bara att slå om en switch på en tavla så vips är du igång, är långa led som måste klaffa.

Med det sagt så är det inte orimligt att det kan finnas kartellbildning bakom priserna i sig. Å andra sidan så är företagen inte där för att göra världen en tjänst, dom är där för att göra vinst och dela ut till sina aktieägare.

Till er båda så säger jag att inte ens Samsungs investering kommer täcka behovet. Och det är väldigt mysko att det är bara Samsung som ens gjort investeringar. De har vetat att behovet ska gå upp i minst 3 år nu, alla trender och info har talat för detta. Varför har man väntat och väntat?

Så det är ingen switch att slå på, men det tar inte 3+ år att bestämma sig för att investera. Är ju först nu Nov 2017 som ens Samsung valde att investera.. och de ska ha igång den 2021, dvs typ 3,5 år från investering till produktion och detta på massiv skala. På mindre skala kunde du få ner denna tiden.

Notera även att Samsungs investering är i flera olika saker, "...och mer än hälften av pengarna väntas gå till att utöka tillverkningen av 3D NAND-minnen." (källa), så DRAM är inte ens majoritet av den investeringen.

Så det luktar... skumt.

Och vårt jobb är att se till att företagen gör sin vinst på rätt grunder, inte genom att lura folk. Så låt ni företagen stå för sin åsikt, så kan vi stå på konsumenternas istället som får betala för skiten.

Permalänk
Medlem

väntar fortfarande på den dagen då något land vågar sig på världens största kartellbildning OPEC.
tyvärr är väl dom länder som inte själva ingår i OPEC så beroende av oljan att det aldrig kommer hända.

Permalänk

@wowsers: Något jag alltid hatat är när "mobila enheter" prioriteras. Jag är konservativ och gillar dem inte och använder dem själv endast när ingenting annat kan användas. Som till exempel chattar och annan kommunikation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Bensin och oljemarknaden är lite i en annan liga än vanliga produkter eftersom oljepriset i mångt och mycket styrs av OPEC vilket är en laglig kartell. Vissa länder med betydande oljereserver står visserligen utanför OPEC men OPEC kontrollerar pris och produktion på 75+% av världens råoljereserver.

Det är osannolikt att det finns en kartell bland svenska bensinförsäljare eftersom deras händer i princip redan är bakbundna vad gäller bensinpriser.

Tror inte heller på en kartell på elektronikmarknaden. Att de olika försäljarna matchar varandras priser osv. är snarare ett bevis på effektiv konkurrens i detta fall. Att elektronikbranschen överlag har papperstunna marginaler och knappt går med vinst leder mig även det till att tro att konkurrensen på marknaden är väldigt hård och effektiv snarare än tvärtom.

I Sverige hjälper det inte heller om oljepriset/bensinpriset skulle gå ner, för då är våran sittande regering där och petar, "vi som pendlar kan väl minsann åka tunnelbanan som alla andra"

Permalänk
Medlem

Ja, till er alla som var med förr, vi vet att det var dyrare med ram förr!
Det känns ändå fel när tekniken borde gå framåt, att det visar en negativ trend på rampriser när det historiskt bara blivit billigare och billigare för varje år.

Permalänk
CS-mästare

@SvanteP: Vänta lite nu, läste jag rätt att du försvarar kartellbildning med att företagen endast behöver bry sig om sina egna aktieägare och vinstutdelning?