Förbjuda fyrverkerier eller inte ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Märkligt att denna tråd ens skall existera.

Fyrverkerier var inga problem för 20 år sedan. Jag hörde aldrig talas om att någon sköt dem
mot brandkår eller ambulanspersonal.

Men så lever vi också i en demokrati och majoriteten av befolkningen ser tydligen inte detta som ett problem och
därför kommer det fortsätta.

En annan sak att också reflektera över är vad som har skett med befolkningen, varför börjar befolkningen skjuta dem mot brandkår eller ambulanspersonal?

Är detta drömsamhället för befolkningen som ändå låter detta ske?

Att skit hände för 20 år sedan kan jag garantera då jag var en av ligistjävlarna som sprängde papperskorgar med thunderkings på tiden när det begav sig (-92-93). Vi var alla pursvenska tonåringar från åtminstone hyfsade hemförhållanden som skyllde djävulskap på tristess. Vi sköt också visslar-raketer från avsågade bandyklubbor på varandra och andra och kastade smällare i trappuppgångar. Det enda som blivit värre nu är att det verkar finnas fler människor som tror att det var bättre förr.

Jag gör avbön nu och ber om ursäkt för ett vidrigt beteende. Jag tror också att jag och mitt gäng varit hjälpt av ett förbud.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Vi sköt också visslar-raketer från avsågade bandyklubbor på varandra och andra och kastade smällare i trappuppgångar. Det enda som blivit värre nu är att det verkar finnas fler människor som tror att det var bättre förr.

Jag har inga minnen av att det sköts fyrverkerier eller kastades sten på räddningstjänst i den utsträckningen att man inte vågade köra ut och släcka bränder utan poliseskort, och kanske värre, så till den nivån att polisen skiter i att köra ut till vissa larm för att man väl på platsen inte kan lämna sitt fordon utan fara för liv och lem... Jag har bott på samma ställe i 17 år nu, och växte upp ett par kvarter härifrån innan dess.
Jag säger inte att folk inte kastade smällare efter varandra, eller att det inte sköts saker i trapphus, nödutgångar och brevlådor. Men problemet har tveklöst eskalerat sedan jag var 15. I någon utsträckning för att samhället misslyckats med att anpassa diverse ytterst missanpassade individer till gängse normer, men kanske främst för att man lagstiftat bort de harmlösa alternativen, och numera bara har de sämsta alternativen kvar. Även om en magnum, och en Thunderking gav samma smäll, så fick jag mycket hellre en Magnum kastad efter mig, än en Thunderking skjuten mot mig.
Du kastar inte en Magnum smällare mer än 10'ish meter, medan en Thunderking skjuts nästan det dubbla utan problem, och om någon väljer att helt enkelt kasta hela Thunderking pjäsen efter dig, har den ytterligare räckvidd, om det slumpar sig så att den skjuts i just din riktning.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Sluta förbjuda saker. Sverige har blivit galet.

Vapen är förbjudna. Det enda det har lett till är att vanligt folk inte har dem, emedan de kriminella har hur många de vill. Inklusive handgranater om de så önskar.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Märkligt att denna tråd ens skall existera.

Fyrverkerier var inga problem för 20 år sedan. Jag hörde aldrig talas om att någon sköt dem
mot brandkår eller ambulanspersonal.

Men så lever vi också i en demokrati och majoriteten av befolkningen ser tydligen inte detta som ett problem och
därför kommer det fortsätta.

En annan sak att också reflektera över är vad som har skett med befolkningen, varför börjar befolkningen skjuta dem mot brandkår eller ambulanspersonal?

Är detta drömsamhället för befolkningen som ändå låter detta ske?

Där har du fel. Vi när vi va unga så hände det redan då att vi la raketen på backen istället för att skjuta upp dem i luften. Hade jag kunnat teleporta mig tillbaka till den tiden och råkade se mig själv göra sånt så skulle jag slå mig själv på käften, garanterat

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Det är oroande att folkets första reaktion är: "Staten, ta bort <detta> från oss medborgare!". Folk behöver bättre självförtroende och sluta leva hand ur mun av staten. Förbannade sossar.
De som skjuter på folk och mot polisen begår ju redan brott. Lagför dem med den lagstiftning som redan finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Det är oroande att folkets första reaktion är: "Staten, ta bort <detta> från oss medborgare!". Folk behöver bättre självförtroende och sluta leva hand ur mun av staten. Förbannade sossar.
De som skjuter på folk och mot polisen begår ju redan brott. Lagför dem med den lagstiftning som redan finns.

Tycker att man gör det väldigt enkelt för sig genom att se världen på sådant sätt att man kan skylla allt ont på sina meningsmotståndare.

Ska vi tillåta automatvapen och enbart använda en strängare lagskala för brott med dessa? Är ju helt i linje med ditt resonemang.

Gällande fyrverkerier är givetvis inte en lösning med totalt förbud helt glasklar, men om det tillfogar lidande för många människor måste man våga diskutera olika lösningar. Förbud och licensierad användning är en lösning som kan vara tillämpbar.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av wounds:

Att skit hände för 20 år sedan kan jag garantera då jag var en av ligistjävlarna som sprängde papperskorgar med thunderkings på tiden när det begav sig (-92-93). Vi var alla pursvenska tonåringar från åtminstone hyfsade hemförhållanden som skyllde djävulskap på tristess. Vi sköt också visslar-raketer från avsågade bandyklubbor på varandra och andra och kastade smällare i trappuppgångar. Det enda som blivit värre nu är att det verkar finnas fler människor som tror att det var bättre förr.

Jag gör avbön nu och ber om ursäkt för ett vidrigt beteende. Jag tror också att jag och mitt gäng varit hjälpt av ett förbud.

Haha vi var likadana 😊
Vi var också ett (mestadels) svenskt gäng (dock oftast i små grupper) som hitta på hyss.

Att kasta smällare i brevlådor o trappuppgångar var så jäkla skoj just för att det var hyss.

Vi retade nog djävulen ur folk med allt det 😊

Dock....vi kastade ALDRIG på folk! Det var dels helt för riskabelt men det fanns helt enkelt inte på kartan att göra så.

Hade inte velat att mina ungar använde smällare. Fingrarna kan ju ryka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tycker att man gör det väldigt enkelt för sig genom att se världen på sådant sätt att man kan skylla allt ont på sina meningsmotståndare.

Ska vi tillåta automatvapen och enbart använda en strängare lagskala för brott med dessa? Är ju helt i linje med ditt resonemang.

Gällande fyrverkerier är givetvis inte en lösning med totalt förbud helt glasklar, men om det tillfogar lidande för många människor måste man våga diskutera olika lösningar. Förbud och licensierad användning är en lösning som kan vara tillämpbar.

Ja, vi skall tillåta laglydiga medborgare att äga vapen med automatisk och semi-automatisk funktion.

Bla bla. Ditt sista stycke var helt meningslöst. Klart man kan diskutera att förbjuda allt möjligt. Men jag säger ju att det är fel väg att gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Ja, vi skall tillåta laglydiga medborgare att äga vapen med automatisk och semi-automatisk funktion.

Bla bla. Ditt sista stycke var helt meningslöst. Klart man kan diskutera att förbjuda allt möjligt. Men jag säger ju att det är fel väg att gå.

Det får du såklart tycka.

Däremot är jag mycket glad över att inte speciellt många andra här i Sverige tycker som du gällande automatvapen.

Tror vi har klargjort våra ståndpunkter både gällande fyrverkerier och vapen (OT).

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Ja, vi skall tillåta laglydiga medborgare att äga vapen med automatisk och semi-automatisk funktion.

Bara så du slipper känna dig ensam. Jag håller med.
Jag anser iofs att vi ska ha ganska hård kontroll av vem som faktiskt får äga vapen, men vilken typ, och i vilket syfte har omvärlden inte med att göra. Jag tvivlar dock på att det kommer hända. Lagstiftarna ger sig istället på folk med fullt lagliga vapen, som använder dem för att freda sig från folk som försöker ta sig in i deras bostad. Samtidigt som polisen inte får skjuta på personer som reser livsfarliga vapen mot dem.

Samtidigt diskuterar man att poliser ska få ta med sig sitt tjänstevapen hem när de avslutar sin tjänst för dagen.
Löjligt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Belägg med skatt eftersom fyrverkerier har negativa externaliteter som brukaren inte tar hänsyn till.
Alltså det har negativa effekter för andra men brukaren tar ej hänsyn till detta.
Belägg med skatt så försäljningen kommer ner till en mer samhällsoptimal nivå.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tycker att man gör det väldigt enkelt för sig genom att se världen på sådant sätt att man kan skylla allt ont på sina meningsmotståndare.

Ska vi tillåta automatvapen och enbart använda en strängare lagskala för brott med dessa? Är ju helt i linje med ditt resonemang.

Gällande fyrverkerier är givetvis inte en lösning med totalt förbud helt glasklar, men om det tillfogar lidande för många människor måste man våga diskutera olika lösningar. Förbud och licensierad användning är en lösning som kan vara tillämpbar.

Mycket intressant första stycke i detta sammanhang. Det är ju exakt det som förbudsivrare gör! Man sätter en grej eller företeelse i ett fack och kallar det för ont/dåligt. Antingen eftersom man själv inte gillar detta (ren egoism mao), eller för att man anser sig vara så otroligt klok och vis att man kan bedöma att det är lite mer ont/dåligt än bra, och därför kan tänka sig att underkasta sig ett förbud. Genom att resonera på det viset sätter man sig också i en position av upplevd moralisk överlägsenhet som man kan vältra sig i. Detta verkar faktiskt vara väldigt poppis nu. Tycker du inte som jag så tycker du fel. Väldigt lite ödmjukhet inför sin egen oförmåga att bedöma vad som är bra respektive dåligt.

Vissa saker/företeelser ÄR onda/dåliga och skapar enbart lidande. Fyrverkerier hör definitivt inte dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Belägg med skatt eftersom fyrverkerier har negativa externaliteter som brukaren inte tar hänsyn till.

Som exempel?

Skrivet av stimpen:

Alltså det har negativa effekter för andra men brukaren tar ej hänsyn till detta.

Som tur är beskattar vi inte för att bosse, tage och nils känner sig negativt påverkade av något, utan för att det har en substantiell samhällseffekt, eller miljönytta med straffskatten. Så vitt jag känner till finns det ingen praktisk effekt av fyrverkerier, varken samhälles, eller miljömässigt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Mycket intressant första stycke i detta sammanhang. Det är ju exakt det som förbudsivrare gör! Man sätter en grej eller företeelse i ett fack och kallar det för ont/dåligt. Antingen eftersom man själv inte gillar detta (ren egoism mao), eller för att man anser sig vara så otroligt klok och vis att man kan bedöma att det är lite mer ont/dåligt än bra, och därför kan tänka sig att underkasta sig ett förbud. Genom att resonera på det viset sätter man sig också i en position av upplevd moralisk överlägsenhet som man kan vältra sig i. Detta verkar faktiskt vara väldigt poppis nu. Tycker du inte som jag så tycker du fel. Väldigt lite ödmjukhet inför sin egen oförmåga att bedöma vad som är bra respektive dåligt.

Vissa saker/företeelser ÄR onda/dåliga och skapar enbart lidande. Fyrverkerier hör definitivt inte dit.

Man kan tolka olika saker på olika vis. Din tolkning får stå för dig. Vissa förbud kan absolut vara samhällsnyttiga i det stora hela, men gällande fyrverkerier är det inte helt glasklart (som jag även tydligt uttryckt). Men i och med din tolkning fick du åtminstone utrymme för att spy galla över dem du inte håller med, grattis.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

En hund som ville komma och "hälsa" på min dotter på lekplatsen välte omkull henne så hon slog i sig. Hundägaren hade den inte i kopplet och den sprang på lekplatsen. Hade inte min sambo varit där hade jag smält till ägaren. Jag är ändå väldigt snäll och svår att göra arg.
Skona våra barn - vår framtid! Förbjud hundar på allmän plats.

Skickades från m.sweclockers.com

håller med där oxo - hundar ska vara kopplade, för allas skull

// LZ

Permalänk
Medlem

Jag tror att man ska vara försiktig med att förbjuda saker, oftast räcker det med information och att förmedla rätt värderingar.

Men jag är faktiskt för förbud både mot fyrverkerier för privatpersoner och (på lång sikt) alkohol.

Fyrverkerier är ju fina, men varje år läser vi om hur människor förlorar sina hem, får allvarliga brännskador, smäller bort fingrar och trasar sönder händer. Det handlar dels om egna misstag, men vem som helt kan drabbas när rör och raketer riktas mot folk och balkonger. Dessutom så har vi alla djur som lider. Jag har sett ett helt rum söndertuggat av en liten hund som varje år får sådan panik att han försöker tugga sig ut genom väggen. Han är inte ensam, tusentals husdjur lider varje dag i flera veckor runt nyår. Varje år blir flygplatserna fulla av djurägare som väljer bort nyårsfirandet eftersom de måste vara med sitt djur på en av de få säkra platser som finns. En aspekt som sällan nämns är de vilda djuren, tusentals fåglar i stan som inte har någonstans att fly när det smäller överallt och djur i skogen som blir oerhört stressade av plötsliga smällar och tjut. Det är rent djurplågeri. Vi blir rätteligen arga när en oförsiktig hundägare rycker i kopplet eller lämnar jycken i en varm bil, men tänker inte två gånger innan vi skjuter av en tjutande och smällande raket.

Vid någon punkt är det inte längre värt det.

Tråden handlar ju om fyrverkerier, men det jämförs med alkohol i tråden och en del kan nog förvånas över att någon på sikt vill fasa ut och förbjuda alkohol. För mig handlar det om samma sak -- visst kan det vara kul och smörja sociala situationer, men det orsakar också miljarder i vårdskador, det finns en stark koppling mellan alkohol och grova brott där exv 70% av alla misshandelsfall sker under berusning, flera gånger i veckan måste blåljuspersonal ha förhöjd beredskap för att begränsa bråk/skadegörelse/olyckor, 25% av trafikdöda förolyckas eftersom de själva eller någon annan druckit och kört, många anser sig ha rätt att av tradition dricka på julafton oavsett om det gör barnen och resten av familjen illa till mods, 55% av alla sexualbrott sker av en berusad gärningsman, och så förstås alla trasiga familjer där en förälder slår och skriker på den andre och/eller där barnen går och bär på en missbrukande förälders hemlighet. Det är helt enkelt inte värt det längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk

Har redan pratat med lokala politiker där jag bor och de kommer köra en hård linje för fyrverkeriförbud

Permalänk
Medlem

@ErwinHun:

Ditt inlägg är lite av typen, "jag är inte rasist, men..."

Jag tror det är många (jag har själv nyligen börjat få upp ögonen för detta, tack JBP) som inte riktigt förstår hur absolut centralt det är att ge människor möjligheten att få ta eget ansvar. Utan ansvar är du ingenting. Det måste få genomsyra oss i största möjliga mån. Vi behöver det i stort och smått, vi behöver öva på att förkroppsliga moralen, att leva ut den av egen fri vilja.

Det andra förbud tar ifrån oss är ansvaret att freda oss själva och personligen agera i egen sak. Även det ansvaret måste vi ta, istället för att se oss själva och andra som offer för omständigheterna. Just att ta detta ansvar är en dimension i bevekelsegrunden hos de djurägare som är för ett förbud. Men sedan har vi alla andra som slentrianmässigt fallit in i vanföreställningen att: beskydda andra = bra = moraliskt. Har man ett sådant ingångsperspektiv så blir bilden skev. Man ger upp en del av sig för att, som jag skrev i ett tidigare inlägg, agera skenbart moraliskt och därigenom vinna fördelar. Man gör inte bara våld på sig själv, utan kanske även på de man försöker beskydda (tänk mer generellt nu och inte på ett uppskrämt marsvin) eftersom man fråntar dessa människor ansvar.

Desto mer tyrannisk staten blir och befriar oss från ansvar, ju högre blir risken för att vi kollektivt hamnar i någon slags masspsykos. Det kan hända. Man behöver inte ens blicka 100 år bakåt i tiden för att hitta exempel.

Permalänk

Kolla bakgrund och kanske ha typ 30årsgräns?

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Olegh, Problemet är ju att folk är oärliga och undviker i det längsta att ta ansvar för sina handlingar när det skiter sej, alltså är det i struntfrågor som jsut sånthär bättre att förekomma än att försöka reda upp efteråt. Så valfrihetsargumentet faller platt. Dessutom kan man ifrågasätta huruvida vi har nån fri vilja alls, iochmed att universum är ett slutet system så har alla handlingar konsekvenser som påverkar andra och deras fria vilja etc etc så nej, liberalismen är idioti.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

@Shudnawz:

Det jag vänder mig emot är FÖRBUD, är allergisk mot storebrorsfasoner.

Själva har vi sedan förra nyåret (16/17) lagt ner allt vad smällare och raketer heter,
vi tänder en stor brasa istället som vi samlas runt och har trevligt.

Jag köper dina argument och håller med till stora delar, men gillar inte förbud i allmänhet,
vi har för mycket av den skiten redan...

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem

@Raphaei:

Måste nog förtydliga mitt inlägg, var lite otydlig med facit i hand.

Nej det är inte den enskilde polisen jag anser är värdelös även om det finns sådana.
Det är polisen jag anser är totalt värdelös med kapten Dan Eliasson vid rodret.
Hur en pajas som Eliasson fått jobbet kan man bara spekulera om, var det Ygeman som tillsatte honom?

Nåja, googla Eliasson så finner ni att han var chef tidigare också, tror det var försäkringskassan?
Inget bra jobb där (fick väl mer eller mindre sparken?) och blir sedan chef över polisen utan någon
som helst erfarenhet eller inblick inom detta område.

Hur ska polisen kunna göra ett bra jobb med en clown vid rodret?

Polisen i detta land är i stort sett ett skämt, en parodi.
Läste en rapport ang. polismyndigheter inom EU:
Svensk polis har lägst uppklarande av brott inom hela EU
(nope, ingen källa, google is your friend).

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av McMillan:

@Raphaei:

Måste nog förtydliga mitt inlägg, var lite otydlig med facit i hand.

Nej det är inte den enskilde polisen jag anser är värdelös även om det finns sådana.
Det är polisen jag anser är totalt värdelös med kapten Dan Eliasson vid rodret.
Hur en pajas som Eliasson fått jobbet kan man bara spekulera om, var det Ygeman som tillsatte honom?

Nåja, googla Eliasson så finner ni att han var chef tidigare också, tror det var försäkringskassan?
Inget bra jobb där (fick väl mer eller mindre sparken?) och blir sedan chef över polisen utan någon
som helst erfarenhet eller inblick inom detta område.

Hur ska polisen kunna göra ett bra jobb med en clown vid rodret?

Polisen i detta land är i stort sett ett skämt, en parodi.
Läste en rapport ang. polismyndigheter inom EU:
Svensk polis har lägst uppklarande av brott inom hela EU
(nope, ingen källa, google is your friend).

Eliasson har även förstört på Migrationsverket. Den typen är både inkompetent och saknar självinsikt. Gud allena vet vad han har på Löfvén och gänget för några meriter är han då inte tillsatt på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Eliasson har även förstört på Migrationsverket. Den typen är både inkompetent och saknar självinsikt. Gud allena vet vad han har på Löfvén och gänget för några meriter är han då inte tillsatt på.

Nu förstår jag inte vad du menar. Mannen är ju ett geni, och har revolutionerat polisarbetet. I stället för att slösa pengar på dyra utredningar, jobbar vi numera proaktivt, och det med hjälp av armband. Hur bra som helst ju.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.