Fått påminnelsefaktura - Inte fått min order hem

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Kom igen nu slå ihop ett plus ett och se var sammanhanget är.
Det handlar om att TS fått påminnelse på faktura och varan har inte ens anlänt.

Förskottsbetalning kan krävas innan köpet gått igenom. Då ses det dock som ett brtalalternativ mer än ett krav.
Finns även tillfällen dör systemfel gjort att ordern går in men upplysningen nekar kredit. Då kan företaget kräva förskott innanleverans.

Men du kan inte ställa faktura och sedan kräva den inbetald innan leverans.

Jo, det kan du. Inte i fallet ovan med 1-2 veckors leveranstid, men vi kan ta ett påhittat fall;

Vara; Ej lagerförd, beräknad leverans till säljaren om 6 veckor.
Köpvilkor; Varan skickas när den inkommit till säljarens lager, leveranstid 2-5 dagar.

Betalningsmetod; Faktura 30 dagar netto.

Dag 1: Avtal träffas, och fakturan skickas
Dag 31: Fakturan ska vara betalad.
Dag 46: Varan ska vara levererad

C:a två veckor där säljaren ska skicka köparen påminnelser och till inkasso om fakturan inte betalas även om leverans inte skett.

Fallet är skrivet väldigt vinklat til säljaren fördel, och i de flesta fall skulle både köpare och säljare gjort fel, ingen betalning och ingen leverans enligt avtalet, men inte ens att andra parten gjort fel gör att man får göra fel själv.

Rätt att hålla inne betalningen
11 § Köparen får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att ge honom säkerhet för hans krav på grund av dröjsmålet.

Detta är inte nödvändigtvis 100% som får hållas inne, men det finns säkert prejudikat för vilken % som är rimligt.

Sist, jag skulle aldrig förespråka att företag gör detta och att de bör ändra förfallodagen i dessa fall, men att det också kräver att personen hör av sig och pratar med företaget, vilket också är mindre arbete och enklare för företaget.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av during:

Jo, det kan du. Inte i fallet ovan med 1-2 veckors leveranstid, men vi kan ta ett påhittat fall;

Vara; Ej lagerförd, beräknad leverans till säljaren om 6 veckor.
Köpvilkor; Varan skickas när den inkommit till säljarens lager, leveranstid 2-5 dagar.

Betalningsmetod; Faktura 30 dagar netto.

Dag 1: Avtal träffas, och fakturan skickas
Dag 31: Fakturan ska vara betalad.
Dag 46: Varan ska vara levererad

C:a två veckor där säljaren ska skicka köparen påminnelser och till inkasso om fakturan inte betalas även om leverans inte skett.

Fallet är skrivet väldigt vinklat til säljaren fördel, och i de flesta fall skulle både köpare och säljare gjort fel, ingen betalning och ingen leverans enligt avtalet, men inte ens att andra parten gjort fel gör att man får göra fel själv.

Rätt att hålla inne betalningen
11 § Köparen får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att ge honom säkerhet för hans krav på grund av dröjsmålet.

Detta är inte nödvändigtvis 100% som får hållas inne, men det finns säkert prejudikat för vilken % som är rimligt.

Sist, jag skulle aldrig förespråka att företag gör detta och att de bör ändra förfallodagen i dessa fall, men att det också kräver att personen hör av sig och pratar med företaget, vilket också är mindre arbete och enklare för företaget.

Det är mycket möjligt att jag och flera andra misstolkat eller helt enkelt inte förstår vad lagen förklarar.

Det är dock min erfarenhet, som jobbar med Svea Ekonomi t ex, att dem alltid drar sig ur konflikter som rör ej levererad vara/tjänst. Dem regressar samtidigt alla övriga avgifter så som förseningar och inkasso.
Det leder också i sin tur att dem överlåter risken på företaget. Dvs gör återköp på fordran.

Om dem gör så för att dem känner till att detta är omöjligt något dem kan vinna i tingsrätten eller om det beror på faktorer som att det kan vara extremt dåligt med den badwill det ger. Vet ej. Min tolkning av de paragrafer och dylikt som presenterats och som jag presenterar gör det möjligt för mig som konsument att helt enkelt neka betalning på fakturan (genom att meddela företaget förstås) till dess att tjänst/produkt är levererat.

Permalänk
Medlem

När var senaste tillfället då privatpersoner hade 6 veckors specificerad leveranstid på en postorder/internethandels-vara, och 30 dagars faktura?
Fan, köp något med fakturatjänst från vilken större internethandel som helst, och få 14 dagars faktura, så startar de 14 dagarna från den dagen då de faktiskt skickar varan.

Återigen, för TS vidkommande, så hoppas jag att han har hört av sig med ett vänligt email, eller per telefon till vem som än står på fakturan, för att ta reda på vad som har klickat. Det är inte ens frågan om att bestrida fakturan i detta läget, utan bara påtala att varan inte är levererad, de kommer inte snacka om det ens, utan bara pausa skiten i väntan på leverans.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Det är mycket möjligt att jag och flera andra misstolkat eller helt enkelt inte förstår vad lagen förklarar.

Det är dock min erfarenhet, som jobbar med Svea Ekonomi t ex, att dem alltid drar sig ur konflikter som rör ej levererad vara/tjänst. Dem regressar samtidigt alla övriga avgifter så som förseningar och inkasso.
Det leder också i sin tur att dem överlåter risken på företaget. Dvs gör återköp på fordran.

Om dem gör så för att dem känner till att detta är omöjligt något dem kan vinna i tingsrätten eller om det beror på faktorer som att det kan vara extremt dåligt med den badwill det ger. Vet ej. Min tolkning av de paragrafer och dylikt som presenterats och som jag presenterar gör det möjligt för mig som konsument att helt enkelt neka betalning på fakturan (genom att meddela företaget förstås) till dess att tjänst/produkt är levererat.

Det är väl flera diskussioner här, en utifrån TS specifika fall och en utifrån vad olika lagar säger (som av uppenbara skäl är klart mer generella). Det finns en del fall där det är rimligt att kräva pengar i förskott och leverera först efter att fakturan är betald, t.ex. om det är någon som ska handla något som inte har nog bra kreditvärdighet för köpet och att det kanske inte funkar med postförskott och liknande. Så något generellt lagstöd som säger att det skulle vara fel att betala i förskott har jag svårt att se att det skulle finnas. I TS specifika fall är det väl dock mycket som talar för att det inte finns något som helst skäl att betala varken faktura eller påminnelse om varan inte har levererats och att hen bör bestrida det hela. Sen är det oklart ifall det är ett företag som försöker lura kunden, eller om det finns andra skäl till problematiken.

Permalänk
Medlem

Jag är relativt säker på att diskussionen ang vad företag får och inte får göra är ganska uttjänt vid det här laget. OM företaget skulle få rätt så borde fallet vara ganska extremt.

Hoppas att TS får det löst på ett bra sätt. Ett vettigt företag hade tagit hand om problemet utan tjafs, men sedan är inte alla företag vettiga heller.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Avstängd

Vet inte om jag missat, men du som företag får inte skicka faktura förrän produkten är skickad. Själva processen går till som såhär:

Order -> Skapa utleverans -> Bekräfta utleverans -> Produkten är nu ur lagersaldo -> Skapa faktura -> Skicka faktura. För att kunna göra utleverans krävs det att du har den i lager.

Har företaget inte sådan process så får dom garanterat problem med revisorer i framtiden.

Om det inte är ett litet skitföretag vill säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Vet inte om jag missat, men du som företag får inte skicka faktura förrän produkten är skickad. Själva processen går till som såhär:

Order -> Skapa utleverans -> Bekräfta utleverans -> Produkten är nu ur lagersaldo -> Skapa faktura -> Skicka faktura. För att kunna göra utleverans krävs det att du har den i lager.

Har företaget inte sådan process så får dom garanterat problem med revisorer i framtiden.

Om det inte är ett litet skitföretag vill säga

Vad baserar du detta på?
Det jag vet (baserat på mina egna erfarenheter och kontakter med personer som säljer E-handelsplattformar), så räknas det som god handelssed att inte skicka en faktura innan den beställda produkten har lämnat lagret. Hade det däremot brutit mot gällande regler/lagstiftning, så skulle man ju alltså inte omnämna det som att det "endast" bryter mot god handelssed.

Men du menar alltså att det enligt revisorerna är fullt tillåtet att dra pengar från kort, men förbjudet att skapa en faktura innan varan skickats från lagret?

Är det på samma sätt förbjudet för en hantverkare, som håller på att renovera ditt kök, att skicka faktura på hela eller delar av arbetet innan allt är färdigt? (Jag vet att det även här är kutym att fakturan kommer när arbetet är färdigt, men det innebär inte att det är olagligt att skicka tidigare)

Permalänk
Medlem

@AReal_Human: Börja med att ringa företaget som skickat ut fakturan. Du blir förvånad över hur hjälpsamma dom är.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Vad baserar du detta på?
Det jag vet (baserat på mina egna erfarenheter och kontakter med personer som säljer E-handelsplattformar), så räknas det som god handelssed att inte skicka en faktura innan den beställda produkten har lämnat lagret. Hade det däremot brutit mot gällande regler/lagstiftning, så skulle man ju alltså inte omnämna det som att det "endast" bryter mot god handelssed.

Men du menar alltså att det enligt revisorerna är fullt tillåtet att dra pengar från kort, men förbjudet att skapa en faktura innan varan skickats från lagret?

Är det på samma sätt förbjudet för en hantverkare, som håller på att renovera ditt kök, att skicka faktura på hela eller delar av arbetet innan allt är färdigt? (Jag vet att det även här är kutym att fakturan kommer när arbetet är färdigt, men det innebär inte att det är olagligt att skicka tidigare)

Det är en markant skillnad på att lagerföra produkter och att utföra tjänster baserat på produkter som du egentligen inte lagerför.

Revisorer är väldigt hårda på just lagerföring där du ska ha svart på vitt vilket pris du för in varan med och vilket pris du för ut den med.

Får du kontroll på dig och du fakturerat saker som du inte har i lager så kommer det finnas minussaldo i din lagerföring. Stora frågetecken hos revisorn då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Vet inte om jag missat, men du som företag får inte skicka faktura förrän produkten är skickad. Själva processen går till som såhär:

Order -> Skapa utleverans -> Bekräfta utleverans -> Produkten är nu ur lagersaldo -> Skapa faktura -> Skicka faktura. För att kunna göra utleverans krävs det att du har den i lager.

Har företaget inte sådan process så får dom garanterat problem med revisorer i framtiden.

Om det inte är ett litet skitföretag vill säga

Hmmm... Om tiden för när en faktura skapas är när ordern skickas, hur hanteras det då om det är väldigt lång postgång? Ex om det skickas från hong kong?

Sen som någon annan nämnt... rent bokföringsmässigt hur kan det vara tillåtet att ta betalt direkt om köpet betalas med debitkort men att det inte är tillåtet vid faktura att få betalt innan varan är levererad/skickad? Ty vad jag vet är det fullt tillåtet att intäkt och inkomst bokförs på olika datum.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Det är en markant skillnad på att lagerföra produkter och att utföra tjänster baserat på produkter som du egentligen inte lagerför.

Revisorer är väldigt hårda på just lagerföring där du ska ha svart på vitt vilket pris du för in varan med och vilket pris du för ut den med.

Får du kontroll på dig och du fakturerat saker som du inte har i lager så kommer det finnas minussaldo i din lagerföring. Stora frågetecken hos revisorn då.

Kan du utveckla ditt svar? Varför omöjliggör detta att ta få en inbetalning innan en vara är skickad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Hmmm... Om tiden för när en faktura skapas är när ordern skickas, hur hanteras det då om det är väldigt lång postgång? Ex om det skickas från hong kong?

Sen som någon annan nämnt... rent bokföringsmässigt hur kan det vara tillåtet att ta betalt direkt om köpet betalas med debitkort men att det inte är tillåtet vid faktura att få betalt innan varan är levererad/skickad? Ty vad jag vet är det fullt tillåtet att intäkt och inkomst bokförs på olika datum.

Skickades från m.sweclockers.com

Vid direktleveranser så påverkar du inte ditt lagersaldo. Direktleverans går att fakturera direkt efter att du bekräftat utleveransen.
Som sagt, jag pratar om internt lagersaldo hos företaget, inte en extern leverantör.

Är du mellanhand så är det mer en tjänst. Varan går inte in i lagret vid direktleveranser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Kan du utveckla ditt svar? Varför omöjliggör detta att ta få en inbetalning innan en vara är skickad?

Skickades från m.sweclockers.com

Varje företag som behöver anlita revisorer och lagerför produkter använder affärssystem där processer måste göras på specifika sätt, för att det ska se legitimt ut jämtemot revisorn.

Har du ett ihopknåpat affärssystem på egen väg så kommer kontrollen vara mycket hårdare.

Ett färdigt affärssytem som tex Visma.net m.fl, där kan du som användare inte göra mycket mer än att lyssna på systemet. Många funktioner är låsta, som att fakturera artiklar (inte tjänsteartiklar) utan att ha dom i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Vid direktleveranser så påverkar du inte ditt lagersaldo. Direktleverans går att fakturera direkt efter att du bekräftat utleveransen.
Som sagt, jag pratar om internt lagersaldo hos företaget, inte en extern leverantör.

Är du mellanhand så är det mer en tjänst. Varan går inte in i lagret vid direktleveranser.

Fast du svarar fortfarande inte på frågan om hur det kan vara okej att dra pengarna från kontot direkt vid beställning, men inte att skapa en faktura?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Fast du svarar fortfarande inte på frågan om hur det kan vara okej att dra pengarna från kontot direkt vid beställning, men inte att skapa en faktura?

Det finns regler på vad du får fakturera och inte får. Du måste ha rätt underlag för att fakturera.
En direktbetalning är ju att man ingår ett avtal att du betalar och sedan skickar dom varan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Det finns regler på vad du får fakturera och inte får. Du måste ha rätt underlag för att fakturera.
En direktbetalning är ju att man ingår ett avtal att du betalar och sedan skickar dom varan.

Ja, det finns regler kring allt möjligt. Men du kanske kan hänvisa till dessa regler?!?

För vad du nu säger är att de personer som jobbar med att sälja affärssystem för E-handel (likt Visma.net), inte kan reglerna vid webbhandel. Att det alltså inte "bara" handlar om vad som är god handelssed, utan att det är helt otillåtet?

Vidare säger du att det är skillnad på direktbetalning, då man ingår ett avtal om att du betalar innan varan skickas. Menar du att det inte går att sluta ett avtal om att fakturan ska betalas innan leverans, för det bryter mot en lag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Ja, det finns regler kring allt möjligt. Men du kanske kan hänvisa till dessa regler?!?

För vad du nu säger är att de personer som jobbar med att sälja affärssystem för E-handel (likt Visma.net), inte kan reglerna vid webbhandel. Att det alltså inte "bara" handlar om vad som är god handelssed, utan att det är helt otillåtet?

Vidare säger du att det är skillnad på direktbetalning, då man ingår ett avtal om att du betalar innan varan skickas. Menar du att det inte går att sluta ett avtal om att fakturan ska betalas innan leverans, för det bryter mot en lag?

Kvitto och faktura är egentligen samma sak.
Ska du sälja en tjänst eller vara för mindre än 4 000 kronor inklusive moms räcker det med att du ger eller skickar ett kvitto (förenklad faktura) till kunden.

Kvitto är det skrivna avtalet mellan dig och företaget. Precis som att faktura är det skrivna avtalet mellan dig och kund.

Hur ser det ut om jag skriver ut kvittot på betalningar i mitt system, utan grund?

"Sålde traktor för 40000 kr", men jag har varken köpt in, lagerfört, eller direktlevererat detta.

Du är medveten om att du som företag måste spara alla kvitton också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Skicka skriftlig bestridan, inga problems.. Då kan dom lämna till kron, du kan bestrida den med. I värsta fall möts ni i tinget.

Men dumt att sia, börja med att bestrida.

Skickades från m.sweclockers.com

Men snälla, råd ALDRIG någon att gå till kron. Det syns sedan i samtliga UC'n och är inget annat än förjävligt för privatpersonen.

@TS;
Kontakta företaget och be dem att spärra fakturan tills vidare. Gäller det Klarna, kontakta dem.

Skulle det vara så att du inte får kontakt med dem, då är det bättre att du betalar fakturan. Du kan sedan alltid begära pengarna tillbaka. Det tar tid, men är 100% gånger bättre än att gå till inkasso och sedan kron, och 1000% gånger bättre än att dras in i tinget.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Kvitto och faktura är egentligen samma sak.
Ska du sälja en tjänst eller vara för mindre än 4 000 kronor inklusive moms räcker det med att du ger eller skickar ett kvitto (förenklad faktura) till kunden.

Kvitto är det skrivna avtalet mellan dig och företaget. Precis som att faktura är det skrivna avtalet mellan dig och kund.

Hur ser det ut om jag skriver ut kvittot på betalningar i mitt system, utan grund?

"Sålde traktor för 40000 kr", men jag har varken köpt in, lagerfört, eller direktlevererat detta.

Du är medveten om att du som företag måste spara alla kvitton också?

Men nu svävar du ut i helt orelaterade saker. Det du skriver om "Sålde traktor för 40 000", är ju exakt samma för kortbetalning och fakturabetalning, eller hur?

Eller menar du att jag kan ta kort/kontant betalning av dig, utan att varken köpt in, lagerfört, eller direktlevererat varan?

Håll dig till scenariot vi diskuterar. Du hävdar att det är okej att ta betalning med kort/kontant innan en vara har levererats, men det är inte okej att skicka en faktura på detsamma. Skriv en uttrycklig förklaring om varför ("det finns regler" är alltså inte tillräckligt) och länka till gällande lagar/regler/bestämmelser du baserar detta på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Men nu svävar du ut i helt orelaterade saker. Det du skriver om "Sålde traktor för 40 000", är ju exakt samma för kortbetalning och fakturabetalning, eller hur?

Eller menar du att jag kan ta kort/kontant betalning av dig, utan att varken köpt in, lagerfört, eller direktlevererat varan?

Håll dig till scenariot vi diskuterar. Du hävdar att det är okej att ta betalning med kort/kontant innan en vara har levererats, men det är inte okej att skicka en faktura på detsamma. Skriv en uttrycklig förklaring om varför ("det finns regler" är alltså inte tillräckligt) och länka till gällande lagar/regler/bestämmelser du baserar detta på.

Om det är lagstadgat hur det är det återstår för den som gillar att leta upp texter att kika på.

Däremot så jobbar jag specifikt med just lagerhantering i affärssystem och hade revisor här senast för veckan. När vi nämnde att vi använde oss av ett välkänt affärssystem så blev han väldigt lättad iom att det inte går att manipulera systemet. Det är väldigt låst och gör så du inte kan fiffla med saker.

Kort och gott, företag skickar inte fakturor innan utleveransen är gjord. Görs köp direkt så är det mot Kvitto och inte faktura.

Skickar ett företag ut fakturor till 1000 kunder som beställt en produkt som visade felaktigt lagersaldo så kan du tänka dig konsekvensen när detta kommer till ytan. Revisor och kunder kommer tro att du skickar scam-fakturor på saker som inte är sålda.

Regel är att undvika frågetecken hos revisor, och 99,9999% av alla företag i Sverige gör så, och affärssytemen är byggda som så att du inte KAN skicka faktura utan att ha levererat ut den lagerförda produkten.

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Men snälla, råd ALDRIG någon att gå till kron. Det syns sedan i samtliga UC'n och är inget annat än förjävligt för privatpersonen.

@TS;
Kontakta företaget och be dem att spärra fakturan tills vidare. Gäller det Klarna, kontakta dem.

Skulle det vara så att du inte får kontakt med dem, då är det bättre att du betalar fakturan. Du kan sedan alltid begära pengarna tillbaka. Det tar tid, men är 100% gånger bättre än att gå till inkasso och sedan kron, och 1000% gånger bättre än att dras in i tinget.

Rådet var ju att bestrida nu skriftligt och om företaget går vidare bestrida igen hos kronofogden. Om man bestrider där och de håller med om anledningen till att man bestrider (bestridit fakturan tidigare och inte fått det man köpte låter som en bra anledning) så får man ingen anmärkning heller. Bara en lugnande punkt för den som ska bestrida att det gör inget om företaget går vidare i stegen efter man bestridit utan det går att bestrida i alla steg.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Rådet var ju att bestrida nu skriftligt och om företaget går vidare bestrida igen hos kronofogden. Om man bestrider där och de håller med om anledningen till att man bestrider (bestridit fakturan tidigare och inte fått det man köpte låter som en bra anledning) så får man ingen anmärkning heller. Bara en lugnande punkt för den som ska bestrida att det gör inget om företaget går vidare i stegen efter man bestridit utan det går att bestrida i alla steg.

Förutom att detta är en mycket längre, onödigare process så riskerar du dessutom att kron. inte skulle hålla med dig. Näringsidkaren kanske kan bevisa att denna har skickat varan, och då blir ärendet genast mycket mer komplicerat.

Det är enklare, lättare och bättre för TS att betala fakturan och sedan anmäla att hen inte fått sin vara. Näringsidkaren har alltid 30 dagar på sig att leverera, därefter får TS hävda köpet enligt lag, i vilket näringsidkaren måste betala tillbaka pengarna utan fördröjning.

Svarar inte företaget så anmäler man för bedrägeri.

Snabbare, enklare och mindre risk för TS. Finns ingen anledning att vägra betala och riskera att dra igång processer som tar onödigt med tid och eventuellt pengar.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Förutom att detta är en mycket längre, onödigare process så riskerar du dessutom att kron. inte skulle hålla med dig. Näringsidkaren kanske kan bevisa att denna har skickat varan, och då blir ärendet genast mycket mer komplicerat.

Det är enklare, lättare och bättre för TS att betala fakturan och sedan anmäla att hen inte fått sin vara. Näringsidkaren har alltid 30 dagar på sig att leverera, därefter får TS hävda köpet enligt lag, i vilket näringsidkaren måste betala tillbaka pengarna utan fördröjning.

Svarar inte företaget så anmäler man för bedrägeri.

Snabbare, enklare och mindre risk för TS. Finns ingen anledning att vägra betala och riskera att dra igång processer som tar onödigt med tid och eventuellt pengar.

A:) Det är god företagssed att inte gå vidare med en faktura som bestridits så länge bestridandet inte är klart.

Citat:

När du bestritt en faktura och förklarat för fakturaavsändaren varför du inte vill betala, bör fakturaavsändaren inte kräva in pengarna genom att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Ett betalningsföreläggande från Kronofogden är en uppmaning till dig att betala en skuld som har förfallit.

B:) Att inte ha fått varan är anledning att tro att det kan vara ett blufföretag eller bedrägeriförsök, dvs du ska INTE betala för att det kan vara näst intill omöjligt att få tillbaka pengarna så småningom.

Citat:

När du bestrider en faktura är fordran som fakturan avser tvistig. Det betyder att du inte är överens med fakturaavsändaren att du ska betala beloppet i fakturan.

Det kan till exempel bero på att du anser att du inte beställt det som fakturerats, att beloppet är felaktigt eller att du inte fått det som du ska betala för.

Citat från https://www.foretagarna.se/juridisk-faq/bluffakturor-och-bedr...

Att vara inte kommit fram har ju redan anmälts två gånger, varav en skulle leda till försök till omleverans som inte heller den kommit fram. Även fakturan har aldrig kommit till kunden, dock har man själv mer ansvar där även om det är svårt om man inte vet vilket företag som anlitats för att ställa ut fakturan...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Om det är lagstadgat hur det är det återstår för den som gillar att leta upp texter att kika på.

Däremot så jobbar jag specifikt med just lagerhantering i affärssystem och hade revisor här senast för veckan. När vi nämnde att vi använde oss av ett välkänt affärssystem så blev han väldigt lättad iom att det inte går att manipulera systemet. Det är väldigt låst och gör så du inte kan fiffla med saker.

Kort och gott, företag skickar inte fakturor innan utleveransen är gjord. Görs köp direkt så är det mot Kvitto och inte faktura.

Skickar ett företag ut fakturor till 1000 kunder som beställt en produkt som visade felaktigt lagersaldo så kan du tänka dig konsekvensen när detta kommer till ytan. Revisor och kunder kommer tro att du skickar scam-fakturor på saker som inte är sålda.

Regel är att undvika frågetecken hos revisor, och 99,9999% av alla företag i Sverige gör så, och affärssytemen är byggda som så att du inte KAN skicka faktura utan att ha levererat ut den lagerförda produkten.

Fast återigen, vad företag brukar göra är inte samma sak som vad de måste göra. Det hör som sagt till god handelssed att inte skicka fakturan innan varan är levererad, å därför så är det normalt så man gör. Men det betyder inte per automatik att det är olagligt att skicka en sådan (eller att revisorn inte skulle tillåta detta). Av bland annat denna anledning går det ju att ringa och få sin faktura pausad, fast du menar kanske att faktura-bolagen har implementerat denna tjänst trots att det är olagligt att skicka dessa fakturor?

Vidare, så undrar jag varför en revisor skulle bli upprörd om man skickat en faktura för en vara som inte blivit levererad, men bryr sig överhuvudtaget inte om man drar pengarna från kortet (igen, trots att varan inte blivit skickad). Att det rör sig om ett kvitto och inte en faktura i det ena fallet kommer ju av att en faktura innehåller ett betalningskrav, något som inte existerar vid kortköp då skulden är betald direkt. Men jag ser inte hur detta ska påverka revisorns inställning, varför skulle fakturan vålla större frågetecken än kortbetalning? Du har i alla fall inte lyckats hänvisa till någon som helst källa annat än din egen uppfattning om hur en revisor skulle vilja ha det. Det räcker inte för att claima att man inte får skicka en faktura innan varan är levererad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Men snälla, råd ALDRIG någon att gå till kron. Det syns sedan i samtliga UC'n och är inget annat än förjävligt för privatpersonen.

@TS;
Kontakta företaget och be dem att spärra fakturan tills vidare. Gäller det Klarna, kontakta dem.

Skulle det vara så att du inte får kontakt med dem, då är det bättre att du betalar fakturan. Du kan sedan alltid begära pengarna tillbaka. Det tar tid, men är 100% gånger bättre än att gå till inkasso och sedan kron, och 1000% gånger bättre än att dras in i tinget.

? Råder ingen till det men det är så förfarandet kan gå till om du bestrider. Jag kan skicka till kron och kräva dig på pengar, men jag kommer inte få några troligtvis. Att en part skickar till kron ger ingen anmärkning, det är normalt förfarande i tvister så snälla läs inläggen innan du svarar på dom och om du inte förstår fråga eller googla

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

A:) Det är god företagssed att inte gå vidare med en faktura som bestridits så länge bestridandet inte är klart.
B:) Att inte ha fått varan är anledning att tro att det kan vara ett blufföretag eller bedrägeriförsök, dvs du ska INTE betala för att det kan vara näst intill omöjligt att få tillbaka pengarna så småningom.
Citat från https://www.foretagarna.se/juridisk-faq/bluffakturor-och-bedr...

Att vara inte kommit fram har ju redan anmälts två gånger, varav en skulle leda till försök till omleverans som inte heller den kommit fram. Även fakturan har aldrig kommit till kunden, dock har man själv mer ansvar där även om det är svårt om man inte vet vilket företag som anlitats för att ställa ut fakturan...

Nu utgick jag från att det är ett välkänt företag, visst har du rätt att det blir annorlunda om man misstänker bluff-företag. Då blir nästa fråga varför man ens köper därifrån. Men ja, jag medger att tanken på att det är ett bluff-företag aldrig slog mig, då jag utgår från att man alltid handlar från etablerade företag

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Förutom att detta är en mycket längre, onödigare process så riskerar du dessutom att kron. inte skulle hålla med dig. Näringsidkaren kanske kan bevisa att denna har skickat varan, och då blir ärendet genast mycket mer komplicerat.

Det är enklare, lättare och bättre för TS att betala fakturan och sedan anmäla att hen inte fått sin vara. Näringsidkaren har alltid 30 dagar på sig att leverera, därefter får TS hävda köpet enligt lag, i vilket näringsidkaren måste betala tillbaka pengarna utan fördröjning.

Svarar inte företaget så anmäler man för bedrägeri.

Snabbare, enklare och mindre risk för TS. Finns ingen anledning att vägra betala och riskera att dra igång processer som tar onödigt med tid och eventuellt pengar.

Hmm, det är en sak jag inte kan förstå i din argumentation. Du säger att om man bestrider fakturan så finns det risk att säljaren kan bevisa att denne skickat våran och att man då riskerar att "förlora" tvisten. Men sen säger du att om man betalar, så är det nemas problemas att begära pengarna tillbaka, som om att förutsättningarna och säljarens "bevis" förändrats?

Givetvis ska man alltid bestrida en faktura som man inte anser vara korrekt utställd. Att betala och hoppas att få pengarna tillbaka låter inte som den mest briljanta idén.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Hmm, det är en sak jag inte kan förstå i din argumentation. Du säger att om man bestrider fakturan så finns det risk att säljaren kan bevisa att denne skickat våran och att man då riskerar att "förlora" tvisten. Men sen säger du att om man betalar, så är det nemas problemas att begära pengarna tillbaka, som om att förutsättningarna och säljarens "bevis" förändrats?

Givetvis ska man alltid bestrida en faktura som man inte anser vara korrekt utställd. Att betala och hoppas att få pengarna tillbaka låter inte som den mest briljanta idén.

Skickades från m.sweclockers.com

Om säljaren kan bevisa att den skickat varan, och du har inte fått varan men betalt för den, då har du fortfarande rätten att begära pengarna tillbaka. Om du däremot inte betalt varan, och fått bevisat att den är skickad, då hamnar du själv i problem ganska omgående.

Det finns inget att "hoppas" över, du får alltid pengarna tillbaka om du inte fått varan så länge det är ett seriöst företag (eller nytt paket skickat) som vi talar om (Utgick endast från etablerade företag)

Sen finns det en stor skillnad mellan en korrekt utställd faktura och en faktura för ett paket man inte fått, men vi hoppar den delen då jag förstår vad du menar och tänker inte gå in på semantik

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Om säljaren kan bevisa att den skickat varan, och du har inte fått varan men betalt för den, då har du fortfarande rätten att begära pengarna tillbaka. Om du däremot inte betalt varan, och fått bevisat att den är skickad, då hamnar du själv i problem ganska omgående.

Det finns inget att "hoppas" över, du får alltid pengarna tillbaka om du inte fått varan så länge det är ett seriöst företag (eller nytt paket skickat) som vi talar om (Utgick endast från etablerade företag)

Sen finns det en stor skillnad mellan en korrekt utställd faktura och en faktura för ett paket man inte fått, men vi hoppar den delen då jag förstår vad du menar och tänker inte gå in på semantik

Fast återigen, hur kan jag ha rätt att få pengarna tillbaka, men inte ha rätt att vägra fakturan? Om jag har rätt att få pengarna tillbaka, så har jag även rätt att inte betala fakturan. Det är ju ingen vits i att betala för att de sedan bara ska betala mig direkt tillbaka...

Om vi nu förutsätter att fakturan enligt avtal (som de seriösa aktörerna gör) skickas efter att varan levereras, så behöver jag inte betala fakturan förrän jag har mottagit varan (då det inte följer avtalet).

Om säljaren däremot är övertygad om att du har mottagit varan (till exempel om paketet lämnats till ett postombud och paketet hämtats ut med din legitimation), så kommer säljaren kräva att du även betalar fakturan, men denne kommer inte per automatik att betala tillbaka pengarna bara för att du säger "men jag har inte fått varan", något som du verkar påstå. Då hade ju alla alltid kunnat köra den och slippa betala för vad de beställer. Så jag förstår faktiskt inte alls vad du försöker säga...