Postnord - en logistisk katastrof

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

@BraCCa: Jo, men det är ju ingenting nytt, så har det ju varit en längre tid nu, och framförallt på Arlanda. Det som förvånar mig är att det bara verkar bli värre och värre och ingen information från PostNord gällandes störningar i leveranserna. När jag pratat med kundservice har de själva verkat ovetandes om detta.

Trädvy Permalänk
NintendOrakel
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av Fedge:

Jag väntar på ett spårbart paket från England som kom till Arlanda den 4:e januari. Därefter har det inte hänt någonting. Pratat med PostNords support och de ber mig 'vänta några dagar till' varje gång. Vad är det som händer hos PostNord egentligen, och framförallt på Arlanda? Verkar ju ha kollapsat helt totalt - skrämmande nästan.

Väntade på ett brev från Tyskland sen den 2:e januari var det på Arlanda det tog 8 dagar innan det rörde sig från Arlanda. PostNords kundtjänst sa att de hade överfyllt med försändelser där så det var inte alls konstigt att det tog tid sa hon.

Så ja det har kollapsat på Arlanda.
Återstår att se om DHL express har samma problem väntar en försändelse från Frankrike som skickades i fredags det ska komma imorgon stod det.

2018 ἅπαξ λεγόμενον = "/något som/ endast sagts en gång"
Friend Code: SW-8236-3563-9899

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2017
Skrivet av Djhg2000:

Jag hade tagit upp det med ARN för att få juridisk rådgivning av någon med hög kompetens. Känns ju rent spontant som att det är uppenbart brottsligt beteende.

Själv har jag varit nära på några gånger då de flera gånger genom status på kolit har uppgett mina paket som levererade trots att de i själva verket kommer fram en dag eller två dag senare. Läroboksexempel på bedrägeri.

Definitivt! Som jag skrivit tidigare, om du har betalat för varan, så äger du juridiskt sett varan, och det kan inte vara svårt att polisanmäla transportfirman för "Tillgripande av egendom", alternativt bedrägeri. Ju fler anmälningar transportfirmorna får, desto dyrare för dem borde det bli att hyra advokater, till sist borde de väl anse det billigare att ha en bra kontakt med kunder?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

Jag finner det intressant att posten tycker inte att Rek från ett annat land ska behandlas som rek här, alltså paket från kina eller whatver som postas som Rek med spårnummer ska alltså lämnas i brevlådan utan krav på att visa id osv, det har hänt mig dom senaste gångerna men jag får ändå inte ihop det, varför ska det inte behandlas på samma sätt bara för att det kommer från utlandet? Undrar vad kinserna tycker om detta...

För internationella Rek (”registered items”) som sänds till Sverige från ett annat land gäller Världspostföreningens (UPU) regelverk. Enligt detta regelverk (som styr relationerna mellan olika länders postar) krävs varken spårning eller särskild hantering, dvs. ett internationellt Rek är inte, som i Sverige, en spårbar värdeförsändelse.

kan posta ett exempel jag fick innan jul,

Dec 14, 2017 10:35
Package delivered
Sweden
Dec 8, 2017 09:27
In transit - Departed waypoint
马拉舍维奇,波兰处理中心
Dec 7, 2017 23:00
In transit - Departed waypoint
马拉舍维奇,波兰处理中心
Dec 6, 2017 07:45
In transit - Arrived at the waypoint

beställde nåt för 50$, det kom i brevlådan visserligen men hur kan posten garantera att den har levererats? det har det om jag skulle ljuga inte då eller? måste ju vara ett helvete för dom sidor man beställer o det blir strul så kan det stå package deliver men om man inte har hämtat ut det och visat ID hur kan posten hålla på så?

i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av HazZarD:

Jag finner det intressant att posten tycker inte att Rek från ett annat land ska behandlas som rek här, alltså paket från kina eller whatver som postas som Rek med spårnummer ska alltså lämnas i brevlådan utan krav på att visa id osv, ... [eaten by mice] ...

Jag fick faktiskt en avi i lådan där jag uppmanades lösa ut en rek hos postagenten.
Jag tänkte först inte lösa ut "obeställd vara" eftersom där ingenstans angavs avsändare eller innehåll...
Det var mitt kina-paket med in-ear-lurar...

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD Ryzen 7 1800x | Asus Crosshair VI Hero | Corsair Vengeance LPX 3200MHz 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | Philips Brilliance 40" BDM4065

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av DesktopUser:

Definitivt! Som jag skrivit tidigare, om du har betalat för varan, så äger du juridiskt sett varan, och det kan inte vara svårt att polisanmäla transportfirman för "Tillgripande av egendom", alternativt bedrägeri. Ju fler anmälningar transportfirmorna får, desto dyrare för dem borde det bli att hyra advokater, till sist borde de väl anse det billigare att ha en bra kontakt med kunder?

Det smått fantastiska var att när jag ringde PostNord om ett paket de hade skickat tillbaka (avin kom ett par veckor efter, visste inte att det låg och väntade en månad tidigare) så ville de inte göra något och hänvisade till att jag inte ägde paketet, för det gjorde avsändaren fram tills att det var levererat.

Så det blir en spännande situation nästa gång de säger att paketet är levererat innan det ligger i brevlådan; har god lust att fråga "jag äger ju paketet eftersom det är levererat, så när kommer paketet? >:| ". Vad de än svarar har de fel

Skickades från m.sweclockers.com

Mjölnir: AMD Ryzen 5 2400G | Gigabyte GA-AB350N | Crucial Ballistix Sport 8GB | Sapphire RX 580 8GB NITRO+ | IKEA Knagglig
Server: Intel i7-2600 | ASRock Z68 Fatal1ty (defekt men bootar) | Corsair XMS 32GB | Sapphire HD 5850 1GB | NZXT Switch 810

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

Helt otroligt snabbt det gick för den varan jag köpte på eBay. Beställde i torsdags (11/1) kl 13:45 och fanns i brevlådan idag (15/1). Varan skickades från Tyskland

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: Asus Maximus VI Hero CPU: Intel Core i5-4670K @ 3.4GHz Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 770 Gaming 2GB RAM: Crucial Ballistix Sport DDR3 16GB 1600MHz SSD: Intel 520 SSD 180GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och HP EliteBook 8470p. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015

Tydligen "krismöte" mellan Postnord och Tullverket p.g.a. tjurighet över att Postnord inte tar ut moms på varor med ringa värde, under ca 200-250 kr.

Postnord har trott att det inte behövs någon momskontroll av varor med ett värde under 200 kronor (22 euro). De varorna har därmed levererats till mottagaren även om moms inte har betalats.

Tullverket säger å sin sida att moms ska betalas från första kronan och att Postnord har ett ansvar att se till att moms har betalats innan varan levereras.

https://www.svd.se/efter-svds-artikel-postnord-och-tullverket...

– Rent strikt är det fel som Postnord gör och rent strikt är det fel att inte vi agerar, säger Åsa Wilcox, chef för Effektiv handel på Tullverket och medlem av Tullverkets ledningsgrupp.

Det här betyder att Postnord, i strid med regelverket, dagligen distribuerar hundratusentals varor där moms inte har betalats. Eftersom det även ligger på Postnord att se till att postgången fungerar, skapas ett dilemma.

https://www.svd.se/miljarder-forsvinner-nar-postnord-bryter-m...

Som alla vet så är det "oskriven regel" att försändelser med lågt värde, under ca 200-250 kr slipper moms. För försändelser med högre värde tar Postnord och betalar in momsen och tar 100 kr + 25 kr moms i avgift.

Genom att ta ut moms på varor med lägre värde kan man öka sina intäkter. T.ex. om en vara är värd 50 kr tar man ut moms om 12.5 kr, och lägger på avgift om 125 kr. Så ens vara för 50 kr ger 137.5 i ytterligare inkomst.

Idag får man t.ex. för en vara värd 300 kr betala moms på 75 kr och avgifter på 125 kr. Så 200 kr.

Kanske en lösning på alla Postnords problem...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007

Problemet för PostNord är nog inte oviljan att momsbelägga varorna... utan att finna prisuppgifter för det. Alla kina-paket jag fått saknar all typ av prisuppgift. Varken följesedel eller varubeskrivning och oläsbar portokostnad.

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD Ryzen 7 1800x | Asus Crosshair VI Hero | Corsair Vengeance LPX 3200MHz 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | Philips Brilliance 40" BDM4065

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009

Jobbade på Postens dåvarande kurirpost på Arlanda på 1990-talet med att förtulla och liknande. På den tiden fanns en regel om att släppa igenom allt under drygt 200 kr i värde. Det fanns för det mesta följesedlar även på paket från Asien där värdet framgick, eller åtminstone någon form av värdeangivelse på försändelsen. Ibland hände det att att privatpersoner som tog emot lite dyrare saker fick betala tull och moms, annars fick de inte ut sina paket. Många blev jävligt sura när de fick det beskedet. Har för mig att momsen dessutom beräknades efter det att tullen lagts på vilket gjorde momsen ännu högre. Mängden paket då var i alla fall inte fler än att vi hann göra detta manuellt varje dag, utom i december då paketen blev så många att man släppte igenom mångdubbelt högre värden än 200 kr. Men nu verkar man ju bara släppa igenom allting. Systemet skulle antagligen haverera helt om postens anställda skulle ta sig tid att tull- och momsbelägga paketen på det sättet idag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013

Jag måste faktiskt säga att PostNord har fungerat bra för mig på sistone. Jag beställer mycket paket från Kina och jag var rädd att jag skulle råka ut för problemet att paket skickades tillbaka pga sen avisering. Det drabbade dock inte mig och alla försändelser har levererats till mig, i flera fall snabbt!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Tjörn
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Djhg2000:

...
Själv har jag varit nära på några gånger då de flera gånger genom status på kolit har uppgett mina paket som levererade trots att de i själva verket kommer fram en dag eller två dag senare. Läroboksexempel på bedrägeri.

Det här beteendet hade jag jätteproblem med. Efter flera samtal med kundtjänst och ett flertal reklammationer där jag läxade lusen av dom så verkar det ha upphört. Men den som lever får se...

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av twk:

Jag måste faktiskt säga att PostNord har fungerat bra för mig på sistone. Jag beställer mycket paket från Kina och jag var rädd att jag skulle råka ut för problemet att paket skickades tillbaka pga sen avisering. Det drabbade dock inte mig och alla försändelser har levererats till mig, i flera fall snabbt!

tja kul för dig, själv väntar jag på ett EMS paket som står still sen den 9:e.. nåt är ju fel det ska ta inte ta så lång tid från England och vidare hit tycker man....

Sen undrar jag hur det ska funka praktiskt detta med moms , enligt posten kommer det cirka 200, 000 paket om dagen från kina osv... det måste kosta nog mer försöka ta ut moms på skitvaror för några enstaka dollar osv det blir ju en jävla massa pappersarbete som kostar mer än vad dom skulle få tillbaka på alla paket för under 10$... är det ens lönt försöka?

i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av HazZarD:

Sen undrar jag hur det ska funka praktiskt detta med moms , enligt posten kommer det cirka 200, 000 paket om dagen från kina osv... det måste kosta nog mer försöka ta ut moms på skitvaror för några enstaka dollar osv det blir ju en jävla massa pappersarbete som kostar mer än vad dom skulle få tillbaka på alla paket för under 10$... är det ens lönt försöka?

Varför tror du att Postnord tar ut en avgift för arbetet? (Hint: avgiften går inte till statskassan)

Hade Postnord hållt lika hårt på tullskyldigheten som övriga fraktbolag hade vi knappast haft den situation vi har idag, vem hade beställt något för $3 från Kina om man vetat att man skulle få betala 125 kr i hanteringsavgift till Posten?

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Behöver vi Postnord och Citymail som det fungerar idag? Jag får bara reklam i lådan resten görs på nätet. Kan tänka mig att Postnord bara behöver köra paket och då gör dom det till ett utlämningsställe.

Min dator är Cat-säker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av Waxinator:

Problemet för PostNord är nog inte oviljan att momsbelägga varorna... utan att finna prisuppgifter för det. Alla kina-paket jag fått saknar all typ av prisuppgift. Varken följesedel eller varubeskrivning och oläsbar portokostnad.

Låter ärligt talat jävligt märkligt. För alla paket jag får från Kina (och andra länder) har väde angett på adresslappen. Och det är dessutom lag på det.

Sedan är det väl inget som hindrar någon att skriva att värdet är $10 istället för $20. Poängen var att Postnord då tjänar sina pengar på 100 kr i avgift + moms, så om någon angett värdet till $10 istället för $20 kommer inte spela jättestor roll. Dessutom får dom öppna paket och försöka ta reda på vad värdet är.

Skrivet av HazZarD:

tja kul för dig, själv väntar jag på ett EMS paket som står still sen den 9:e.. nåt är ju fel det ska ta inte ta så lång tid från England och vidare hit tycker man....

Sen undrar jag hur det ska funka praktiskt detta med moms , enligt posten kommer det cirka 200, 000 paket om dagen från kina osv... det måste kosta nog mer försöka ta ut moms på skitvaror för några enstaka dollar osv det blir ju en jävla massa pappersarbete som kostar mer än vad dom skulle få tillbaka på alla paket för under 10$... är det ens lönt försöka?

Varför skulle det? Postnord får ta ut 100 kr i avgift. Finns ingen anledning att anta att den avgiften inte täcker Postnords (sär)kosnader för tjänsten (att ta ut moms) och ger ett täckningsbidrag till verksamheten i stort. Skulle postnord "gå back" på den avgiften så tillåts dom säkert att höja den.

Postnord får ta in lite fler studenter på timmar under några månader, tills flödet minskat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av Glis:

Låter ärligt talat jävligt märkligt. För alla paket jag får från Kina (och andra länder) har väde angett på adresslappen. Och det är dessutom lag på det.

Ursäkta mitt misstag, du har rätt ! Där finns bland det finstilta angivet US$ 1 respektive $ 1.3429 och $ 0.23 i dagens skörd.
Då ska jag bara söka rätt på tre momsblanketter och betala staten sina 5 kr.

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD Ryzen 7 1800x | Asus Crosshair VI Hero | Corsair Vengeance LPX 3200MHz 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | Philips Brilliance 40" BDM4065

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

Samma jävla skit varenda jävla gång.
Ska få ett paket 18-21.
20.16 kommer ett meddelande om att "vi kom inte in".

Nähä? Jävla IDIOTER till chaufförer.
1) Jag har porttelefon, ingen har ringt på den
2) Mitt telefonnummer finns på paketet, det har jag ringt och kollat
3) Jag ser dörren från fönstret, det var ingen postnord-bil här 20.16.

Jag hatar fan det här jävla företaget mer än Comhem, och det är fan en stark bedrift.
Dom anställer totalt jävla efterblivna chaufförer som sätter i system att strunta i att leverera paketen, gång efter gång.

Detta är på fullaste allvar 10:onde gången i rad detta hänt.

Edit:
Intressant nog är att bilen i vanlig ordning var tillbaka vid terminalen och hade scannat paketet 15 minuter efter att dom inte ”kom in”. Till saken hör är att det är cirka 40 minuters körtid mellan terminalen och där jag bor. Att det inte är som skarpaste knivarna i lådan som kör för PostNord är nog redan säkertställt, men att sätta i system att strunta att köra ut och sen göra sånna här ”omöjliga” resor måste ju fan ta priset, puckon. Tyvärr verkar som ju ha noll arbetsmoral, yrkesstolthet och helt enkelt strunta i om dom får kicken...

OBS! Mina inlägg ska, där applicerbart, ses som mer allmänt filosoferande och avspeglar långt ifrån alltid min personliga åsikt i frågan. Sådär, nu slipper vi personpåhopp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

Herregud, fortsättning följer
Måndag: Paketet ska leveras, PN konstaterar att chauffören ”fuskat” och aldrig ens försökt leverera paketet, förmodligen för att spara tid i sin ”runda”.

Tisdag: Kontaktar PN 08.00 när växeln öppnar, pga ”ledtider” kan paketet tidigast levereras onsdag.

Onsdag: Sitter hemma, kommer det nått paket tror ni? Nope.

Torsdag: Ringer återigen PN. Får vänta 8 minuter (!) efter att jag gett dom mitt kollinummer. Då återkommer personen med att ”paketet inte har scannats sen i tisdags, så vi vet inte var det är. Förhoppningsvis kommer det att ”sorteras” och därför scannas i eftermiddag, då borde du få ett mail. Vi kan inte göra något nu i ”datasystemet” eftersom paketet inte är scannat.

Deras förslag är att jag ringer tillbaka imorgon fredag, då det borde gå att boka utkörning, denna kommer då dock tidigast kunna bokas till måndag nästa vecka.
Jag frågar dock att ”Om paketet inte scannat sen tisdags, varför scannades det inte igår? Borde inte någon som fått ”ordern” att köra ut paketet undrat var det var?” Och ”Vad är det som talar för att det magiskt ska scannas idag när det inte scannats sen i tisdags”.
Dessa två frågor skapar total förvirring i huvudet på personen i andra änden och hen lyckas inte producera något som helst svar på dessa funderingar.

Vad är det för jävla haschtomtar som sitter där? Helt jävla sinnessjukt.
Det allra värsta är ju att HELA denna problemeatik är skapad av EN ENDA person, deras chaufför som tyckte sig kunna strunta i att göra arbetsuppgifterna hen är betalad för. Hade HEN bara ”orkat” leverera mitt paket i måndags hade ju allt varit ok.

Varenda samtal ber jag även att få prata med nån ”chef” men det är helt omöjligt.
Jag tycker även att det vore rimligt att någon hos DOM skapar ett ärende/ticket så att DOM kan återkomma till mig i ärendet, men nej. Jag ombes bara att ringa tillbaka en gång om dagen tills dom hoppas ha hittat paketet igen.

Det är helt sjukt hur mycket tid man som paketmottagare ska lägga ner för att få paketet levererat.

Herre jävla gud.

OBS! Mina inlägg ska, där applicerbart, ses som mer allmänt filosoferande och avspeglar långt ifrån alltid min personliga åsikt i frågan. Sådär, nu slipper vi personpåhopp!

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Fruktansvärd historia @BasseBaba och du har verkligen mitt medlidande även om det såklart inte hjälper med paketets leverans.

Med tanke på allt jag själv upplevt senaste 2 åren så är det inget annat än ett haveri inom PostNord.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Jan 2016

Själv skulle man få ett paket från Norge idag hem till dörren låg i Örebro 08:01 igår, klockan 15:14 igår så uppdateras att den skickas vidare och ska skickas till närmare ställe för finnas hos mig idag, men 23:33 så uppdaterar det mitt paket i Örebro igen.

Ringde kundtjänst kl 08 inte ens de kunde svara på om paketet ens har lämnat örebro vilket skulle ha gjorts redan igår, så istället än ha beräknad leveransdatum till 26:e idag, så blev det 29:e

Sa åt dem att de får flyga hit paketet med helikopter om så behövs för behöver den innan 07:00 på måndag.

Så han skulle ta se om paketet hade lämnat örebro om de har gjort det så ska de se om de inte kan göra hemkörningen av paketet under dagen trotts allt.

Annars ska jag fan prova och stämma Postnord för kontraktsbrott, säljer de en 5 dagars leverans från Norge till hem till dörren på 5 arbetsdagar men gör det på 6 arbetsdagar så har de brytit det kontrakt man ingår i när man köper tjänsten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av BasseBaba:

Herregud, fortsättning följer
Måndag: Paketet ska leveras, PN konstaterar att chauffören ”fuskat” och aldrig ens försökt leverera paketet, förmodligen för att spara tid i sin ”runda”.

Tisdag: Kontaktar PN 08.00 när växeln öppnar, pga ”ledtider” kan paketet tidigast levereras onsdag.

Onsdag: Sitter hemma, kommer det nått paket tror ni? Nope.

Torsdag: Ringer återigen PN. Får vänta 8 minuter (!) efter att jag gett dom mitt kollinummer. Då återkommer personen med att ”paketet inte har scannats sen i tisdags, så vi vet inte var det är. Förhoppningsvis kommer det att ”sorteras” och därför scannas i eftermiddag, då borde du få ett mail. Vi kan inte göra något nu i ”datasystemet” eftersom paketet inte är scannat.

Deras förslag är att jag ringer tillbaka imorgon fredag, då det borde gå att boka utkörning, denna kommer då dock tidigast kunna bokas till måndag nästa vecka.
Jag frågar dock att ”Om paketet inte scannat sen tisdags, varför scannades det inte igår? Borde inte någon som fått ”ordern” att köra ut paketet undrat var det var?” Och ”Vad är det som talar för att det magiskt ska scannas idag när det inte scannats sen i tisdags”.
Dessa två frågor skapar total förvirring i huvudet på personen i andra änden och hen lyckas inte producera något som helst svar på dessa funderingar.

Vad är det för jävla haschtomtar som sitter där? Helt jävla sinnessjukt.
Det allra värsta är ju att HELA denna problemeatik är skapad av EN ENDA person, deras chaufför som tyckte sig kunna strunta i att göra arbetsuppgifterna hen är betalad för. Hade HEN bara ”orkat” leverera mitt paket i måndags hade ju allt varit ok.

Varenda samtal ber jag även att få prata med nån ”chef” men det är helt omöjligt.
Jag tycker även att det vore rimligt att någon hos DOM skapar ett ärende/ticket så att DOM kan återkomma till mig i ärendet, men nej. Jag ombes bara att ringa tillbaka en gång om dagen tills dom hoppas ha hittat paketet igen.

Det är helt sjukt hur mycket tid man som paketmottagare ska lägga ner för att få paketet levererat.

Herre jävla gud.

Samma historia varje gång för mig med år efter år, har fått tjata och skälla på dem för att få utkörning, och de har flertalet gånger vägrat då "jag inte varit hemma första gången" när de inte ens varit i närheten av vår gata under dagen.. Sinnesjukt! Dock har vi turligen nog flyttat nyligen och har en väldigt hyvens chaufför som kör postens paket i området. En som alltid tar paketet från bilen och ringer på dörren. Exemplariskt!

Datorskrälle: Asus Sabertooth X58, Intel Xeon X5650 Hexacore HT @ 4.4Ghz, 24 GB Hyper X DDR3, 2x EVGA GTX 1070 FTW, 2x Samsung 850 Pro SSD, 2x Cheetah SAS 15k RPM, 2x HGST 7200RPM 3TB, Corsair HX520.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

@MultiMan @roxkz
Tack för er omtanke och feedback.
Ännu värre är att det är ett specialfoder till ett husdjur, som nu totalt har tagit 3 veckor sen beställning, helt sinnessjukt att man ska behöva addera ett par extra veckor per beställning "Ifall Postnord struntar i att leverera och sen tappar bort ens paket".

Tyvärr är denna historia inte slut. I förmiddags lyckades dom tillslut hitta mitt paket igen, och vid 11-rycket så bestämmer vi per telefon att dom ska "buda" ut paketet, eftersom "dagens" bil med leveranser redan gått iväg från terminalen.

Detta innebär då att en separat "budbil" ska köra -enbart- mitt paket från terminalen och min adress.
Denna bil bokas i ett 2-timmarsspann som blir 12.00-14.00.

Tror ni det kom nån bil 12-14? hahaha. Nej.

Man undrar om detta är dolda kameran.

När jag ringer tillbaka runt 16.00 så är enda svaret att dom varken vet var bilen eller mitt paket är.
Helt sinnesjukt.

Som tur är har jag ringt runt till lite veterinärer i Stockholm och har hittat en som har det foder jag behöver i lager, så jag åker dit för egen maskin imorgon och handlar över disk.

Gällande paketet har jag gett upp, best case scenario är ju att dom hittar paketet och skickar tillbaka det till avsändaren, så får jag hoppas på att jag får pengarna tillbaka.

Det är tragiskt hur trasig den här organisationen har blivit. Även ännu mer tragiskt att många av dom som jobbar där har noll förståelse för att ovan nämnda "flöde" för mitt paket borde anses som totalt oacceptabelt. För dom verkar det bara vara som "just another day at work", inga konstigheter.
Uttrycket "ett brev på posten" är väl ett minne blott. "Som ett mail över SMTP:n" kanske är det nya uttrycket?

OBS! Mina inlägg ska, där applicerbart, ses som mer allmänt filosoferande och avspeglar långt ifrån alltid min personliga åsikt i frågan. Sådär, nu slipper vi personpåhopp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007

Jag väntar på 20kg kattmat från ZooPlus.se med fri hemkörning, utan legitimations krav och som får lämnas på trappan. Trots detta hamnar leveransen på fel utlämnings ort i annan stad (6 mil) med SMS-tjat om att komma och hämta det eller ändra alternativ (där hemleverans ej kan väljas).

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD Ryzen 7 1800x | Asus Crosshair VI Hero | Corsair Vengeance LPX 3200MHz 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | Philips Brilliance 40" BDM4065

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Beställde ett PC-spel från Nederländerna i somras som aldrig kom fram. Orkar inte skriva hela historian, men sammanlagt blev det tio telefonsamtal, två ärenden, en reklamation, ett besök på PostNord i Veddesta (en timme efter att de påstått sig ha "lokaliserat försändelsen" utan att ha en aning om var den befann sig) för att sedan få det klargjort att den hade skickats tillbaka. Under tiden sorterades paketet 38 gånger utan att komma en millimeter närmre mig.

Den som orkar läsa spårningen kan göra det här.

2017-08-01 03:15
PostNL B.V.
PostNord har fått elektronisk information om din leverans som nu är hos avsändaren eller på väg till PostNords terminal. Spårningsinformationen uppdateras när leveransen har ankommit terminal

2017-08-02 14:10
Toftanäs Sverige
Försändelsen är på väg

2017-08-03 04:33
Veddesta Sverige
Försändelsen är på väg

2017-08-03 10:47
PostNord Veddesta Sverige
Försändelsen finns på en distributionsterminal i väntan på överenskommelse med mottagaren om leverans

2017-08-10 08:17
PostNord Sverige
Mottagaren har aviserats per brev

2017-08-14 12:38
PostNord Sverige
Hämtas hos ombud, valt av mottagaren

2017-08-18 08:38
PostNord Veddesta Sverige
Försändelsen returneras

2017-08-18 15:55
Veddesta Sverige
Försändelsen är på väg

2017-08-21 01:31
Veddesta Sverige
Försändelsen är på väg

2017-08-21 05:24
Veddesta Sverige
Försändelsen är på väg

2017-08-22 14:37
Veddesta Sverige
Försändelsen är på väg

2017-08-23 01:37
Veddesta Sverige
Försändelsen är på väg

2017-08-23 05:08
Veddesta Sverige
Försändelsen är på väg

2017-08-23 07:55
PostNord Veddesta Sverige
Försändelsen finns på en distributionsterminal i väntan på överenskommelse med mottagaren om leverans

2017-08-23 18:23
Veddesta Sverige
Försändelsen är på väg

2017-08-24 00:50
Veddesta Sverige
Försändelsen är på väg

2017-08-24 05:46
Veddesta Sverige
Försändelsen är på väg

2017-08-24 19:40
Veddesta Sverige
Försändelsen är på väg

2017-08-25 01:28
Veddesta Sverige
Försändelsen är på väg

2017-08-25 06:10
Veddesta Sverige
Försändelsen är på väg

2017-08-25 19:38
Veddesta Sverige
Försändelsen är på väg

2017-08-28 00:52
Veddesta Sverige
Försändelsen är på väg

2017-08-28 06:16
Veddesta Sverige
Försändelsen är på väg

2017-08-28 18:01
Veddesta Sverige
Försändelsen är på väg

2017-08-29 00:38
Veddesta Sverige
Försändelsen är på väg

2017-08-29 06:36
Veddesta Sverige
Försändelsen är på väg

2017-08-29 16:21
Veddesta Sverige
Försändelsen är på väg

2017-08-30 01:08
Veddesta Sverige
Försändelsen är på väg

2017-08-30 06:08
Veddesta Sverige
Försändelsen är på väg

2017-08-31 19:09
Veddesta Sverige
Försändelsen är på väg

2017-09-01 02:03
Veddesta Sverige
Försändelsen är på väg

2017-09-01 02:24
Veddesta Sverige
Försändelsen är på väg

2017-09-01 16:04
Veddesta Sverige
Försändelsen är på väg

2017-09-04 03:34
Veddesta Sverige
Försändelsen är på väg

2017-09-04 16:16
Veddesta Sverige
Försändelsen är på väg

2017-09-05 00:17
Veddesta Sverige
Försändelsen är på väg

2017-09-05 06:03
Veddesta Sverige
Försändelsen är på väg

2017-09-05 15:29
Veddesta Sverige
Försändelsen är på väg

2017-09-06 00:36
Veddesta Sverige
Försändelsen är på väg

2017-09-06 06:10
Veddesta Sverige
Försändelsen är på väg

2017-09-06 19:04
Veddesta Sverige
Försändelsen är på väg

2017-09-07 01:12
Veddesta Sverige
Försändelsen är på väg

2017-09-07 05:43
Veddesta Sverige
Försändelsen är på väg

2017-09-07 17:17
PostNord Veddesta Sverige
Försändelsen finns på en distributionsterminal i väntan på överenskommelse med mottagaren om leverans

2017-09-27 13:23
Malmö Sverige
Försändelsen är på väg

2017-09-27 13:23
Malmö Sverige
Försändelsen är på väg

Dold text

Om någon vet något fraktbolag som i ett enda fall ens kan mäta sig med denna "leverans" får ni gärna tipsa mig. Det vore väldigt spännande att forska vidare i.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Har i princip aldrig haft problem med PostNord beträffande paket (lucky me) dock problem med underleverantör en gång till UPS när jag beställde från Tyskland, sedan dess har jag alltid bett dem att skicka med PostNord.

Post och internet är ju sådant som känns heligt så när skiten inte fungerar eller inte kommer i tid så blir det såklart klagomål. Inte så att jag går in på TrustPilot varje gång jag faktiskt fick en beställd vara i tid eller för att mitt internet fungerade en dag till.

Detta gör att en tjänsts faktiska omdöme blir snedvridet. Böcker och filmer verkar folk däremot orka kommentera om de är bra.

Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av Waxinator:

Jag väntar på 20kg kattmat från ZooPlus.se med fri hemkörning, utan legitimations krav och som får lämnas på trappan. Trots detta hamnar leveransen på fel utlämnings ort i annan stad (6 mil) med SMS-tjat om att komma och hämta det eller ändra alternativ (där hemleverans ej kan väljas).

Enda jag kan råda dig till är att ringa tills någon förstår att det är hos dom problemet ligger.

Det jag tycker är det mesta fantastiska, eftersom jag nu är uppe i säkert 10 paket där leveransförsöket har "misslyckats", är att när dom väl ger med sig så får man höra att man ska få ett "nytt gratis leveransförsök".

Jag frågar då alltid hur dom menar, då jag för det första har betalt för hemleverans, och för det andra inte haft någon som helst delaktighet i att det initiala leveransförsöket har misslyckats, så förstår jag inte varför jag ska vara tacksam över att dom nu gör ett "till gratis leveransförsök"?

OBS! Mina inlägg ska, där applicerbart, ses som mer allmänt filosoferande och avspeglar långt ifrån alltid min personliga åsikt i frågan. Sådär, nu slipper vi personpåhopp!

Trädvy Permalänk
NintendOrakel
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av Waxinator:

Jag väntar på 20kg kattmat från ZooPlus.se med fri hemkörning, utan legitimations krav och som får lämnas på trappan. Trots detta hamnar leveransen på fel utlämnings ort i annan stad (6 mil) med SMS-tjat om att komma och hämta det eller ändra alternativ (där hemleverans ej kan väljas).

Har beställt kattmat från zooplus själv. De gånger de skickar så har de använt DPD som är företagsbaserat vilket har i sin tur medfört att de inte levererar till privatpersoner. Varenda gång jag vill ha det hemskickat så blir det strul.

Vad jag har gjort då är att ringa till postnord och valt företag gett instruktioner så att de ringer när de är utanför så att jag kan hämta det.
Vet att en del lämnade av förr utanför mitt hem utan signering.

Olika distrikt prioriterar privatpersoner och utkörning olika men generellt alla företag har en fördel när det gäller hemleveranser.

Uppdatering
har pratat med Postnord igen angående DPD-paket ska de delas ut även till privatpersoner. Det som kan bli fel är att företaget inte sätter in en anvisning att det är en privatperson då omvandlas inte paketet till Mypack.

2018 ἅπαξ λεγόμενον = "/något som/ endast sagts en gång"
Friend Code: SW-8236-3563-9899

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Jun 2013

Med tanke på allas berättelser så låter Postnord som ett skämt... Jag har däremot typ aldrig haft problem med Postnord. Varken hos postombud eller hemkörning.

Senaste gången jag hade hemkörning (förra veckan) kom de till och med 15min för tidigt..

Ens signatur blir aldrig riktigt bra hur man än gör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av Cenorida:

Med tanke på allas berättelser så låter Postnord som ett skämt... Jag har däremot typ aldrig haft problem med Postnord. Varken hos postombud eller hemkörning.

Senaste gången jag hade hemkörning (förra veckan) kom de till och med 15min för tidigt..

Komma här och vara positiv och förstöra stämningen.