SweClockers drop!

AMD Ryzen 5 2600 "Pinnacle Ridge" hittar ut på webben

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 5 2600 "Pinnacle Ridge" hittar ut på webben

I april lanserar AMD nästa generations Ryzen-processorer, och nu hittar en av de nya modellerna ut på webben via databasen för prestandatestet Sisoftware Sandra.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

+200MHz från Gen1, kan man förvänta sig att överklockning då blir ungefär 200MHz högre? Alltså att majoriteten landar på ca 4,2GHz? 5% ökning isf.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på ett större steg i frekvens, kanske går dem att överklocka över 4.1ghz iallafall.

Permalänk
Medlem

Vilken besvikelse

Permalänk
Medlem

Trevligt att de håller kvar samma sockel

Permalänk
Medlem

Stannar på AM4 till skillnad ifrån Intel som valde att blåsa sina kunder då onödig uppdatering av socket.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Snark? Bara jag som hoppades på lite mer än detta? Lite dåligt påläst måste jag dock erkänna.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Lite ointressant med dessa lägre modeller i standardklock, då de inte riktigt visar vad frekvenspotentialen är. Hade varit roligare att se vad X-modellen har för klock, eller ännu bättre, hur bra de överklockar.

Permalänk
Inaktiv

Det går inte dra någon slutsats ifrån detta. 200MHz högre låter bra, men steget mellan 2600 och 2600X behöver ej vara lika stort som för 1000 serien.
Så man får avvakta på de bättre cpuerna.

Korrigerade felskrivning

Permalänk
Inaktiv

Hade varit intressant att se hur mycket 2600 och 1600 förbrukar vid samma klockfrekvens.

Hoppas någon testar!

Permalänk
Medlem

+5,5% i frekvens något högre FXR något mer effektiv CPU så har vi +7-8,5% i total prestanda. Är nog få som trodde att AMD skulle öka med mycket mer i prestanda mot Intel mellan olika Generationer av CPUer

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

För mig är det viktiga den maximala frekvensen vid OC, sam om det skett någon IPC-ökning, fullständigt ointressant om den är "skenbar" eller äkta för min del, så det här säger ju inte så mycket egentligen.

Men, om vi skall ägna oss åt lite Pseudo... Min 1700 klockar till 3.925Ghz, och 200Mhz till skulle ju då innebära 4.125Ghz, vilket i min värld är så sjukt värt att köpa nytt för, så jag är väldigt taggad på det som antagligen blir R7 2700.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

För mig är det viktiga den maximala frekvensen vid OC, sam om det skett någon IPC-ökning, fullständigt ointressant om den är "skenbar" eller äkta för min del, så det här säger ju inte så mycket egentligen.

Men, om vi skall ägna oss åt lite Pseudo... Min 1700 klockar till 3.925Ghz, och 200Mhz till skulle ju då innebära 4.125Ghz, vilket i min värld är så sjukt värt att köpa nytt för, så jag är väldigt taggad på det som antagligen blir R7 2700.

AMDs nya FXR läge kommer nog göra att du måste OC ordentligt om du ska få snabbare entråds prestanda än den har som original. 2800X kommer trolige få 4,3GHz i max FXR läge.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Intel lanserar Kaby Lake, samma IPC som Skylake men 400 MHz högre klockfrekvens."
Sweclockers: "Skitprocessor, Intel mjölkar oss."

"AMD lanserar Ryzen 5 2600, förmodligen samma IPC som Ryzen 5 1600 men 200 MHz högre klockfrekvens."
Sweclockers: "Sjukt värt! Blir köp direkt."

Ger en lite perspektiv på folks pengahantering och synsätt mellan de olika aktörerna.
(Obs! Inte nödvändigt riktat åt dig Ozzed, utan snarare mot alla som gnällde på Kaby Lake när den kom men som nu kommer uppgradera sin Ryzen 1000 till en Ryzen 2000.)

Hade jag ägt en Ryzen 5 1600 hade jag inte ens tittat åt 2000-serien om det bara visar sig skilja 200 MHz i frekvens. Då hade jag väntat på Ryzen 2. Man kan ju hoppas att det skiljer lite i IPC:n också.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

+200MHz från Gen1, kan man förvänta sig att överklockning då blir ungefär 200MHz högre? Alltså att majoriteten landar på ca 4,2GHz? 5% ökning isf.

Behöver inte säga så mycket om överklockningspotentialen, siffrorna säger bara att 2600 kommer gå 200MHz snabbare vid 65W än 1600, så det vi vet av detta är att det är att vi får bättre prestanda vid samma TDP.
XFR frekvensen listas inte, men den borde ge bättre indikation om överklockningspotentialen.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

"Intel lanserar Kaby Lake, samma IPC som Skylake men 400 MHz högre klockfrekvens."
Sweclockers: "Skitprocessor, Intel mjölkar oss."

"AMD lanserar Ryzen 5 2600, förmodligen samma IPC som Ryzen 5 1600 men 200 MHz högre klockfrekvens."
Sweclockers: "Sjukt värt! Blir köp direkt."

Ger en lite perspektiv på folks pengahantering och synsätt mellan de olika aktörerna.
(Obs! Inte nödvändigt riktat åt dig Ozzed, utan snarare mot alla som gnällde på Kaby Lake när den kom men som nu kommer uppgradera sin Ryzen 1000 till en Ryzen 2000.)

Hade jag ägt en Ryzen 5 1600 hade jag inte ens tittat åt 2000-serien om det bara visar sig skilja 200 MHz i frekvens. Då hade jag väntat på Ryzen 2. Man kan ju hoppas att det skiljer lite i IPC:n också.

Problemet med den analysen är väl att det går kraftiga rykten att 2000-serien faktiskt innebär viss ökning i IPC, genom höjd crossbarfrekvens och annat, vilket innebär att vid samma klockfrekvens så presterar den bättre än föregångaren (om det är sant vill säga), och detta stämmer ju inte med Intel som har haft i princip samma prestanda vid en given klockfrekvens sedan Sandy Bridge, så det är klart att det är mer entusiasmerande när det händer grejer vid samma klockfrekvens än om man bara skruvar upp befintliga frekvenser lite.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Står nog över denna generationen och hoppas att 3000 serien är kompatibel med dagens moderkort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem

Ingen AMD CPU fören singeltråds prestandan är tillräckligt mogen.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch 2 | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

detta stämmer ju inte med Intel som har haft i princip samma prestanda vid en given klockfrekvens sedan Sandy Bridge

Eh.. Antar att jag misstolkar detta. Jag läster det som att SB och tex. KL alltså har samma prestanda vid samma klock enligt dig? Om det är så att det är dit du vill komma så vore det fint om du kunde backa det med lite fakta.

Allt är ju relativt men vad jag "läst" ligger Kaby Lake ungefär 20% före Sandy brige "i spel". Det skiljer ju dock mellan titlar och upplösning osv...

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Kanske överklockar bättre men känns tveksamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Eh.. Antar att jag misstolkar detta. Jag läster det som att SB och tex. KL alltså har samma prestanda vid samma klock enligt dig? Om det är så att det är dit du vill komma så vore det fint om du kunde backa det med lite fakta.

Allt är ju relativt men vad jag "läst" ligger Kaby Lake ungefär 20% före Sandy brige "i spel". Det skiljer ju dock mellan titlar och upplösning osv...

Det är nåt sånt, men det är fortfarande ganska minimalt med tanke på att det har gått 6 år. Om du jämför den där Sandy Bridge med det bästa 2005 hade att erbjuda så blir det sista generationen NetBurst. Då tror jag att Sandy Bridge vinner med aningen mer än 20%.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Ska bli kul att bygga några AMD system igen, tur att det presterar så bra att man kan sälja bort dem till bekanta efter nörden inom mig har fått sitt

Vill ha mITX från start denna gången tack på förhand!

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem

@mpat: Ja jo visst sett till 6 år. Men det gör ändå eventuellt påstående felaktigt...
Om Intel kommit från 0 till 100 på 6 år så vet jag inte varför det är så himla bra att AMD gått från 40 till 80 på ett om dom fortfarande är efter, även om skillnaden nu är relativt minimal (siffror helt utan verklighetsförankring). Nu tar jag för givet att svårigheten att höja IPC ökar exponentiellt? Helt ny arkitektur känns naturligt att den tar ett större kliv precis som när Intel gick från NetBurst till Core(?).

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Vi kan ta Sweclockers eget test som exempel https://www.sweclockers.com/test/24482-intel-core-i7-8700k-i5... Här ser vi ju tydligt i lite olika test att det är små små skillnader mellan generationerna vid samma klockfrekvens,

Det som man helst av allr vill se är såklart scenarion som liknar det på GPU-marknaden där t. ex Nvidia levererar minst 20% bättre prestanda över hela brädet typ varje år.

Därmed för den delen inte sagt att Intel är dåliga eller så.. Prestanda är prestanda men fasen... Jag vill ju se duktiga ökningar vid en given klockfrekvens.

Och återigen... AMD's 2000-serie är ju inte släppt så vi vet inte så mycket om hur det blir, men lyckas de öka prestandan vid en given klockfrekvens, så är det ju mer än intel åstadkommer vid mostvarande "refresh".

Jag tror att Intel skulle behöva tänka om. De verkar inte kunna krama ur så mycker mer IPC ur Core-arkitekturen, så något nytt vore mer spännande. Men å andra sidan så kanske de känner att de inte "måste" då de ju fortfarande är snabbare än AMD's processorer vid en given klockfrekvens.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

detta stämmer ju inte med Intel som har haft i princip samma prestanda vid en given klockfrekvens sedan Sandy Bridge, så det är klart att det är mer entusiasmerande när det händer grejer vid samma klockfrekvens än om man bara skruvar upp befintliga frekvenser lite.

Vänta lite nu...
Påstår du att Sandybridge och Kaby Lake har samma prestanda vid samma klockfrekvens?

Edit: Du länkar ju själv till ett test där en 7700k har 23% bättre singeltrådsprestanda än 2600k i Cinebench och 36% bättre spelprestanda än en 2600k i Battlefield 1 vid samma klockfrekvens. Hur är det att ha "samma prestanda"?

Jag håller för övrigt med om att det hade varit trevligt om Intel kunde öka sin IPC lite, nu har dom haft exakt samma IPC i 3 generationer, men det har definitivt hänt saker på IPC-fronten sedan Sandy Bridge.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Har svårt att se att de skulle prestera lika bra som de senaste i5 och i7 i spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS Rog Strix B550
AMD Ryzen 7 5800X3D,MSI GeForce RTX Ventus 3X 4080 Super OC
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Vi kan ta Sweclockers eget test som exempel https://www.sweclockers.com/test/24482-intel-core-i7-8700k-i5... Här ser vi ju tydligt i lite olika test att det är små små skillnader mellan generationerna vid samma klockfrekvens,

Det som man helst av allr vill se är såklart scenarion som liknar det på GPU-marknaden där t. ex Nvidia levererar minst 20% bättre prestanda över hela brädet typ varje år.

Därmed för den delen inte sagt att Intel är dåliga eller så.. Prestanda är prestanda men fasen... Jag vill ju se duktiga ökningar vid en given klockfrekvens.

Och återigen... AMD's 2000-serie är ju inte släppt så vi vet inte så mycket om hur det blir, men lyckas de öka prestandan vid en given klockfrekvens, så är det ju mer än intel åstadkommer vid mostvarande "refresh".

Jag tror att Intel skulle behöva tänka om. De verkar inte kunna krama ur så mycker mer IPC ur Core-arkitekturen, så något nytt vore mer spännande. Men å andra sidan så kanske de känner att de inte "måste" då de ju fortfarande är snabbare än AMD's processorer vid en given klockfrekvens.

Ja det brukar vara lite glädje siffror såhär innan släpp så vi får inte förvänta oss vad som står nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Ja det brukar vara lite glädje siffror såhär innan släpp så vi får inte förvänta oss vad som står nu.

Förutom när det kom ut liknande information om Ryzen 1.0 som påstod att 1800 skulle rulla i 3,2 GHz. Visade sig inte stämma för fem öre. Detta var typ några månader innan lansering. Denna sorts artiklar ska tas med en nypa salt.

Sedan så säger inte källan heller om det handlar om ES eller inte.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Bulldozer, någon? Haha nämen... Förmodligen blir det ju marginellt högre IPC då de höjer crossbar och Infinity fabric-frekvenserna, och kanske några hundra Mhz högre klockfrekvens. Kombinerat bör det ju bli minst 10% högre prestanda i alla fall. Men helt sant att vi får vänta och se. Ingen nytta med att hypa upp det hela då det kan sluta i besvikelse. Men AMD själva har ju inte heller talat om en "Coffee lake drainer".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Edit: Du länkar ju själv till ett test där en 7700k har 23% bättre singeltrådsprestanda än 2600k i Cinebench och 36% bättre spelprestanda än en 2600k i Battlefield 1 vid samma klockfrekvens.

23/36% är inte jätteimponerande på 7 år dock

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."