Filöverföring på hemnätverket, hur öka hastigheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Så om jag förstår allt rätt hittills så är det inte min ISP:s uppkopplingshastighet som är grundproblemet, även om jag jag har 100 mbit/s så ska jag kunna flytta filer snbbare än så?

Så länge du inte vill skicka någonting utanför ditt lokala nätverk så behöver du inte ens en internetuppkoppling, mao det spelar ingen roll att du har 100Mb/s.

Skrivet av Caper:

Och mediaspelare + hårddiskar ser inte heller ut att vara problemet.

Din mediaspelare har gigabit kapacitet. Så länge din hårddisk inte är löjligt gammal, överbelastad eller fragmenterad så ska gigabit inte vara några problem att fylla. (Mao, troligen inte de som är problemet.)

Skrivet av Caper:

Då återstår min Router, PC & kablar. Nätverkskortet i PCn är gammalt eftersom jag köpte denna PC i delar 2009 så jag undrar om detta verkligen står pall för gigabit. Kan man kolla detta nånstans?

På en PC vill du kolla "länk hastighet" och säkra att det står 1000Mbps. Finns i Windows 10 under Network Properties. Sedan har man ofta fysisk indikator (LED's) på nätverksportar, de är däremot inte standardiserade utan man får kolla i manuelen för ledtrådar. Du bör alltså kontrollera alla portar från fil servern -> mediaspelaren inklusive switchar och sådant. Ser du att någonstans i kedjan att du bara får 100Mbps så har du hittat boven. Då kan du testa först köra med en kabel du vet fungerar för 1000Mbps. Hjälper inte det så får man börja titta på själva nätverkskretsarna i var ända. Skadade nätverkskablar går nämnlig ofta ner till 100Mbps.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Detta är mitt nuvarande moderkort, kan man utläsa nånstans ifall nätverkskortet klarar gigabit?
https://www.inet.se/produkt/1900879/gigabyte-ga-ep45-ds3-p45-s775

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Detta är mitt nuvarande moderkort, kan man utläsa nånstans ifall nätverkskortet klarar gigabit?
https://www.inet.se/produkt/1900879/gigabyte-ga-ep45-ds3-p45-s775

Det moderkortet har 2st gigabit portar. Du kan i teorin till och med få 2gigabit (teaming) om du vill, men det är ingenting som du bör tänka på just nu och är troligen inte nödvändigt för dig. Möjligt däremot att du inte kör rätt drivrutiner.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Detta är mitt nuvarande moderkort, kan man utläsa nånstans ifall nätverkskortet klarar gigabit?
https://www.inet.se/produkt/1900879/gigabyte-ga-ep45-ds3-p45-s775

Det ska klara 1000 Mbit/s. Du har två portar. Prova den andra.

Om du dubbelklickar på Nätverkskortet (något i stil med Realtek 8111C) och sedan på fliken Avancerat. Kolla där om du kan se något med Speed, Link negotiation eller liknande. Om det inte står på Auto eller 1000 (Full duplex), så ändra. Auto är att föredra.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Vet du vad du har för nätverkskort/moderkort?

Kolla i Enhetshanteraren under Nätverkskort. Där bör det finnas ett som heter något med Ethernet.

Så här står det under enhetshanteraren --> nätverkskort:
Realtek PCIe GBE Family Controller

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Det ska klara 1000 Mbit/s. Du har två portar. Prova den andra.

Om du dubbelklickar på Nätverkskortet (något i stil med Realtek 8111C) och sedan på fliken Avancerat. Kolla där om du kan se något med Speed, Link negotiation eller liknande. Om det inte står på Auto eller 1000 (Full duplex), så ändra. Auto är att föredra.

Jag har nåt som heter " WOL & Shutdown Link Speed" och den står på 10 Mbps. Det finns också ett val för 100 Mbps i rullistan. Ska man ändra detta?

Edit: Det finns också nåt som heter "Speed & Duplex". Denna står nu i värde "auto negotiation".

Permalänk
Medlem

Det räcker med en länk i kedjan (tex. din router/switch) som inte klarar 1 Gigabit nätverk för att hela överföringen skall sänkas till 100 Mbit/s eller dryga 10 Mbyte/s i kapacitet.

sedan beror det också på hur duktiga ändpunkterna är på att skyffla data från och till sina respektive datalager.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Caper:

Jag har nåt som heter " WOL & Shutdown Link Speed" och den står på 10 Mbps. Det finns också ett val för 100 Mbps i rullistan. Ska man ändra detta?

Kolla länkhastigheten, du ser sökvägen till den inställningen i bilden nedan, vad har du där, vad har du för uppgifter om du loggar in i din router och kollar dess portar, vad visar switch och mediasplelare ? ( har du inga menyer så brukar det finnas dioder som indikerar länkhastigheten)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Jag har nåt som heter " WOL & Shutdown Link Speed" och den står på 10 Mbps. Det finns också ett val för 100 Mbps i rullistan. Ska man ändra detta?

Edit: Det finns också nåt som heter "Speed & Duplex". Denna står nu i värde "auto negotiation".

Då är det som det ska. Är alla kablar nya? Om inte, byt och prova med någon annan.
Kolla vad det står på dem. Cat 5 är max 100 Mbit/s. Cat 5e och högre än minst 1000 Mbit/s.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Då är det som det ska. Är alla kablar nya? Om inte, byt och prova med någon annan.
Kolla vad det står på dem. Cat 5 är max 100 Mbit/s. Cat 5e och högre än minst 1000 Mbit/s.

Har kollat igenom alla kablar och det är blandat CAT 6 och CAT5e. Men däremot såg jag att min katt varit och tuggat lite på några kablar så jag har tejpat lite runt dom nu. Kan sånt spela roll tror du?

Allt annat ser bra ut så jag blir inte klok på vad det kan vara som flaskar..får undersöka mer och kanske byta kablar på de som är skadade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Jag har nåt som heter " WOL & Shutdown Link Speed" och den står på 10 Mbps. Det finns också ett val för 100 Mbps i rullistan. Ska man ändra detta?

Edit: Det finns också nåt som heter "Speed & Duplex". Denna står nu i värde "auto negotiation".

Auto är att föredra men vad finns det för andra alternativ under rulllistan i speed och duplex? Om du bara har 10 full/halv och 100 full/halv och saknar en som heter 1GB / 1000 så klarar antingen inte ditt nätverkskort högre hastigheter än 100 eller så behöver du andra drivrutiner.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Caper:

Har kollat igenom alla kablar och det är blandat CAT 6 och CAT5e. Men däremot såg jag att min katt varit och tuggat lite på några kablar så jag har tejpat lite runt dom nu. Kan sånt spela roll tror du?

Allt annat ser bra ut så jag blir inte klok på vad det kan vara som flaskar..får undersöka mer och kanske byta kablar på de som är skadade.

Har du kontrollerat länkhastigheten på alla sträckor, speciellt den där katten tuggat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Har kollat igenom alla kablar och det är blandat CAT 6 och CAT5e. Men däremot såg jag att min katt varit och tuggat lite på några kablar så jag har tejpat lite runt dom nu. Kan sånt spela roll tror du?

Allt annat ser bra ut så jag blir inte klok på vad det kan vara som flaskar..får undersöka mer och kanske byta kablar på de som är skadade.

Om du bara får 100 Mbit/s länkhastighet mellan två interface som klarar 1 Gbit/s är det i 9 fall av 10 kabeln som är problemet. Alla åtta ledare behöver vara intakta för att uppnå 1 Gbit/s, men det räcker med fyra för 100 Mbit/s. Har din katt tuggat sönder en ledare men lämnat sju kommer du alltså ändå kunna få en fungerande länk, men försämrad hastighet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du kontrollerat länkhastigheten på alla sträckor, speciellt den där katten tuggat ?

Han har redan skrivit att hans Ethernet port på datorn bara länkar i 100 och eftersom det är från datorn han delar ut sina filer har han redan hittat vart problemet ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Har kollat igenom alla kablar och det är blandat CAT 6 och CAT5e. Men däremot såg jag att min katt varit och tuggat lite på några kablar så jag har tejpat lite runt dom nu. Kan sånt spela roll tror du?

Det kan vara problemet om du inte har någon annan stans där du råkat fått en kraftig böj på kabeln.
I en nätverkskabel så finns det 4 tvinnade par (alltså 8 ledare), men 100 Mbit/s kräver bara två av paren, medans 1 Gbit/s behöver alla fyra par. En kabel som är skadad på ett sånt sätt att 1 ledare är trasig så kommer den ju automatiskt att gå ner från 1 Gbit/s till 100 Mbit/s då det inte finns något mellanting.

Så byt den och testa om det blir bättre, då resten av kedjan verkar stödja 1 Gbit/s från datorn via switchen till mediaspelaren.

Skrivet av wikid:

Han har redan skrivit att hans Ethernet port på datorn bara länkar i 100 och eftersom det är från datorn han delar ut sina filer har han redan hittat vart problemet ligger.

Är det kabeln till och från datorn som är skadad så den bara stödjer 100 Mbit/s så behöver det ju inte vara datorns fel.

Permalänk
Medlem

@Caper:

Glöm det där med kablarna som dem skriver om. Så länge du bara har 10 och 100 under speed och duplex kommer nätverkskortet aldrig länka högre än 100Mbit. Så först behöver du ta reda på vad orsaken är.

Permalänk
Medlem

@loefet:

Men han skrev att det ända valen han hade under speed och duplex var 10 eller 100. Det betyder att nätverkskortet inte kommer kunna länka i 1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wikid:

Auto är att föredra men vad finns det för andra alternativ under rulllistan i speed och duplex? Om du bara har 10 full/halv och 100 full/halv och saknar en som heter 1GB / 1000 så klarar antingen inte ditt nätverkskort högre hastigheter än 100 eller så behöver du andra drivrutiner.

Det finns 1GB/1000 val under speed & duplex så nätverskkortet verkar inte vara problemet som skrevs tidigare.

Permalänk
Medlem

Okej, vad händer om du hårdställer i 1000? Blir det rött kryss på Ethernet då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wikid:

@loefet:

Men han skrev att det ända valen han hade under speed och duplex var 10 eller 100. Det betyder att nätverkskortet inte kommer kunna länka i 1000.

Nej, då missförstod du nog mitt tidigare inlägg. Det var under "shutdown link speed" som jag bara hade 10 och 100 värden men under "speed duplex" har jag 1GB/1000 värdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wikid:

Okej, vad händer om du hårdställer i 1000? Blir det rött kryss på Ethernet då?

Japp, först rött kryss och sen när krysset försvinner så kollade jag igen under ethernet i nätverk & delningscenter och det står fortfarande 100Mbit. Satte tillbaka till auto negotiation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Nej, då missförstod du nog mitt tidigare inlägg. Det var under "shutdown link speed" som jag bara hade 10 och 100 värden men under "speed duplex" har jag 1GB/1000 värdet.

Okej, då ber jag om ursäkt till @loefet för då är det definitivt möjligt att det är kabeln som han föreslog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Japp, först rött kryss och sen när krysset försvinner så kollade jag igen under ethernet i nätverk & delningscenter och det står fortfarande 100Mbit. Satte tillbaka till auto negotiation.

Okej, jo det är att föredra.

Hade du både switch och router som klara Gigabit? I så fall kan du testa koppla datorn till en annan enhet och se om den länkar i annan hastighet än 100

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du kontrollerat länkhastigheten på alla sträckor, speciellt den där katten tuggat ?

Ingen aning om hur jag gör detta tyvärr..har precis uppdaterat programvaran i min OVPN router och det finns ingen sån info där som jag kan hitta gällande länkhastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Ingen aning om hur jag gör detta tyvärr..har precis uppdaterat programvaran i min OVPN router och det finns ingen sån info där som jag kan hitta gällande länkhastighet.

låter som katten har tuggat sönder minst 1 tråd i nätverkskableln. Testa med en annan som är hel/otuggad.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av wikid:

Okej, jo det är att föredra.

Hade du både switch och router som klara Gigabit? I så fall kan du testa koppla datorn till en annan enhet och se om den länkar i annan hastighet än 100

Ja, switchen är definitivt gigabit och router också som jag förstår det. Har länkat till dessa tidigare i tråden.

Menar du att koppla direkt från PC till mediaenhet och kringgå både router & switch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Ja, switchen är definitivt gigabit och router också som jag förstår det. Har länkat till dessa tidigare i tråden.

Menar du att koppla direkt från PC till mediaenhet och kringgå både router & switch?

Nja, tänkte mer om du länkar 100Mbit mot switchen testa koppla datorn direkt mot routern och se vad du länkar i.

Men först låter det ju som att testa en annan kabel verkar vara i sin ordning om den är skadad. Låna en kabel från någon annan enhet.

Permalänk
Medlem

Det låter som att det är kabeln.

Väldigt enkelt. Testa med en annan kabel, testa båda portarna i moderkortet för att utesluta en trasig port. Du ska inte blandan in routern eller Internetuppkopplingen då du har en switch som kopplar samman hela nätet hemma.

Permalänk
Medlem

Byt kabel. Är en av 8 trådar skadad får man i bästa fall 100mbps.

På switchen ska du se vilken fart du länkar med. Grön är 1000 (gigabitt), orange är 100mbps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Men däremot såg jag att min katt varit och tuggat lite på några kablar så jag har tejpat lite runt dom nu.

En kabel blir inte det minsta lagad av att man tejpar lite på dem.

Du behöver testa med nya färska kablar som inte är söndertuggade.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB