Permalänk

Kan inte köra VGA

Hej!
Jag har precis byggt ihop en dator med MSI z-370 A Pro moderkort och ett asus 1070 grafikkort. Min Dvi via grafikkortet funkar men när jag försöker koppla min andra skärm som är äldre och bara har VGA via moderkortet funkar det inte. Har även försökt installera VGA drivrutin från moderkortets hemsida men då kommer följande upp: Datorn uppfyller inte minimikraven för att installera programmet.
Kan det vara någon sladd jag har missat att koppla in? OBS. andra portar såsom usb, nätverksport fungerar.
Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Kan vara avaktiverat i bios

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av CarlArthur:

Hej!
Jag har precis byggt ihop en dator med MSI z-370 A Pro moderkort och ett asus 1070 grafikkort. Min Dvi via grafikkortet funkar men när jag försöker koppla min andra skärm som är äldre och bara har VGA via moderkortet funkar det inte. Har även försökt installera VGA drivrutin från moderkortets hemsida men då kommer följande upp: Datorn uppfyller inte minimikraven för att installera programmet.
Kan det vara någon sladd jag har missat att koppla in? OBS. andra portar såsom usb, nätverksport fungerar.
Tacksam för svar!

Standardinställningarna är att iGPU är avstängd när dGPU sitter monterat i PCIe-port. Gå in i bios så kan du aktivera detta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@CarlArthur: Tror knappast att du kan köra VGA via inbyggda grafiken och DVI via ditt 1070. Borde dock gå att köra DVI och VGA via den inbyggda grafiken. Men då måste du plocka ut ditt 1070(eller inaktivera det i BIOS)

Enligt MSI: MULTI-GPU - Supports 2-Way AMD® CrossFire™ Technology

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem

Skaffa en adapter DVI/HDMI-VGA istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Standardinställningarna är att iGPU är avstängd när dGPU sitter monterat i PCIe-port. Gå in i bios så kan du aktivera detta.

Vart i bios ligger detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av CarlArthur:

Vart i bios ligger detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Settings -> Advanced -> Integrated Graphics Configuration -> IGD Multi-monitor [Enabled].

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av QuantumPersuader:

@CarlArthur: Tror knappast att du kan köra VGA via inbyggda grafiken och DVI via ditt 1070. Borde dock gå att köra DVI och VGA via den inbyggda grafiken. Men då måste du plocka ut ditt 1070(eller inaktivera det i BIOS)

Enligt MSI: MULTI-GPU - Supports 2-Way AMD® CrossFire™ Technology

Behöver inte inaktivera sitt 1070 kort det går att aktivera att bägge ska vara aktiva samtidigt.

Jag kör så för att kunna streama med quick sync i obs.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Settings -> Advanced -> Integrated Graphics Configuration -> IGD Multi-monitor [Enabled].

Stort tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Nvidia brukar spärra användandet av andra fabrikats drivers i sina men det kan finnas hackade drivers som låser upp det, det kan också bero på hdcp för det kan stänga av vga men det brukar mest hända om du mixar hdmi och vga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nvidia brukar spärra användandet av andra fabrikats drivers i sina men det kan finnas hackade drivers som låser upp det, det kan också bero på hdcp för det kan stänga av vga men det brukar mest hända om du mixar hdmi och vga.

Det stämmer men det verkar inte att inkludera inbyggda grafikchip i cpu antar att de inte brytt sig om dessa då de inte utgör något större hot prestandamässigt.

Handlar bara om att använda dedikerade nvidia kort endast för physx i kombination med andra tillverkares lösa grafikkort.

För som sagt jag kör 2 st 970 i sli och kan ha det inbyggda intelchippet i min 4790 aktivt samtidigt utan problem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows