Permalänk
Medlem

Asus Vr VS HTC Vive

Hej !

Funderar starkt på Vr men vad ska jag välja och varför ?
Har ingen koll direkt försökt läsa på en hel del men blir inte klokare.
Har för övrigt en 6700k med formula 9 kakan samt 32gb ram och ett 1070 oc som enligt microsoft
ska räcka i alla fall när jag kollade där.
Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Om du kollar till upplevelsen och vad du kan göra och inte enbart till märke eller reklamfilmer (tänk lite som Samsung eller Apple, the user experience) så ligger HTC Vive och Oculus absolut längst fram vad det gäller VR. Vilken av de båda som är "bäst", ja... där tvistar di lärde men jag tror nog att Viven har ett litet försprång med både teknik och utbud (samt att deras V2 kommer strax och jag har inte sett Oculus kontra). Antagligen kan du hitta en välvårdad och rapp rigg i begagnat-avdelningen, antingen här eller på blocket - för ett bra pris när de nya sakerna kommer ut.

Här är en såndär diskussion om vilken som är bäst, argumenten är bra från båda håll:
https://www.reddit.com/r/oculus/comments/68idt7/should_i_buy_...

Och får se om denna länken fungerar: https://www.sweclockers.com/marknad/sok?searchid=0655a369-b92...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Satsa på Rift om du vill få mest för pengarna.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

men jag tror nog att Viven har ett litet försprång med både teknik och utbud

Utbudet är väl snarare bättre på Riften? Är det inte bara Doom VFR och Skyrim som är några spel värda att nämna som finns till Vive och inte har officiellt stöd för Rift? Vilka fler finns det? Medans det finns flera till Rift t ex Robo Recall, Lone Echo, Echo Arena, Wilsons heart osv.

Men bådas utbud går väl med mjukvara få att fungera på båda headseten ändå.

Vet inte om jag skulle påstå att vive har bättre teknik överlag heller men som du säger finns det många åsikter om detta.

Permalänk
Medlem

Rift har bättre utbud, bättre bildkvalitet och bättre komfort.

Vive har något bättre tracking resten är på minuskontot.
Asusvr har jag tyvärr ingen erfarenhet av

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Utbudet är väl snarare bättre på Riften? Är det inte bara Doom VFR och Skyrim som är några spel värda att nämna som finns till Vive och inte har officiellt stöd för Rift? Vilka fler finns det? Medans det finns flera till Rift t ex Robo Recall, Lone Echo, Echo Arena, Wilsons heart osv.

Men bådas utbud går väl med mjukvara få att fungera på båda headseten ändå.

Vet inte om jag skulle påstå att vive har bättre teknik överlag heller men som du säger finns det många åsikter om detta.

Jag har nog bara missat att riften är isf lika bra på roomscale content och att det tidigare varit mer exlusivt och fungerat bättre på viven. My bad. Noterade att under ett jäkla tag (ett år tydligen) har ex. tiltbrush funnits för rift, det var ju mer sådana saker som inte fanns förr för rift.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

En bra översikt som någon brukar posta på Reddit:

HTC Vive

  • Recommend tracking space 3.5m2 with included 2 sensors

  • Sensors are mounted on the wall and plug into an outlet, tracking might have issues with reflective surfaces

  • Screen resolution 1080x1200 per screen

  • 110 degrees FOV

  • OLED screens

  • Mechanical IPD adjuster

  • Rechargeable controllers with trackpads works better as a gun or a sword in games, also the grip button on the side of the controller might feel awkward

  • SteamVR and Viveport is the Vive's storefronts, games have native support for the Vive (games are not locked to the Vive ecosystem)

  • Revive needed to play Oculus games (Revive is a unofficial program that gives access to Oculus Home, games might have issues)

  • 5m cable to HMD (plus 1m from breakout box)

  • Breakout box, quick release of cables if accidentally pulled

  • Peripherals are: wireless adaptors from TPCast and HTC (HTC one not yet released), tracking pucks for feet tracking or with gun or tennis racket, HMD mounted fans, deluxe audio strap, VR covers and Knuckles controllers (not yet released)

  • Build in pass-through camera on the HMD

  • USB port on the HMD, allows for additions add-ons

  • Accommodating if you wear glasses

  • Upgrade options with more SteamVR compatible headsets coming out, including 2 versions of the Vive and 3 versions of the Pimax

  • Does feel front heavy

  • Small sweet spot on lenses

  • On bright screens you might see rings on the lenses


Windows Mixed Reality (WMR)
6 Models (Asus not yet released)

  • Sensors built into the HMD

  • Tracking might be problematic when controllers are out of line of sight (only a problem when controllers are behind you)

  • Screen resolution 1440x1440 per screen, Samsung Odyssey is 1440x1600 per screen

  • FOV on the Asus is 95, Dell/Lenovo/HP is 105 degrees and Acer/Samsung Odyssey is 110 degrees (Please note that some reviews and some hands-on tests are saying the FOV is smaller than advertised)

  • All WMR have LCD screens, Samsung Odyssey has OLED screens

  • Only Samsung Odyssey has a mechanical IPD adjuster, others need you to have IPD of around 64 for the best experience

  • Trackpad and thumbsticks on the same controllers, each controller requires two AA batteries and might last around 10 hours

  • Has official support for SteamVR, but might have performance issues and also might be buggy

  • Windows Store is the WMR's storefront, games have native support for the WMR (games are locked to the WMR ecosystem)

  • Revive needed to play Oculus games (Revive is a unofficial program that gives access to Oculus Home, games might have issues)

  • 4m cable to HMD

  • Only Samsung Odyssey has built in headphones

  • Only Samsung Odyssey has USB port on the HMD, allows for additions add-ons

  • All have flip-up visors with the exception of the Samsung Odyssey

  • Does have light bleed from the HMD, Samsung Odyssey does not

Oculus Rift

  • Recommend tracking space 1.5m2 with included 2 sensors

  • Recommend tracking space 2.5m2 with 3 sensors ($59 for extra sensor)

  • Recommend tracking space 2.5m2 with 4 sensors ($118 for 2 extra sensors) (fourth sensor is to reduce dead spots, also not supported by Oculus)

  • Each sensor comes on a stand and plugs into a USB port on your PC, tracking might have issues with direct sunlight

  • Sensors small field of view does lose your edge of your play space

  • Screen resolution 1080x1200 per screen

  • 94 degrees FOV and squarish at the edges

  • OLED screens

  • Mechanical IPD adjuster

  • Controllers fit in your palm with thumbsticks, controllers have sensors which detect movement of 3 fingers, also the menu button might be accidentally pressed during game play. Each controller requires a AA battery and might last around 30 hours. Controllers might be causing the development of Bouchard’s Nodes or Heberden’s Nodes

  • Has official support for SteamVR, but might have performance issues and also might be buggy

  • Oculus Home is the Rift's storefront, games have native support for the Rift (games are locked to the Oculus ecosystem)

  • 4m cable to HMD

  • Peripherals are: wireless adaptors from TPCast and VR covers

  • Built in headphones

  • ASW, drops in frame rates are less visible

  • Cable management might be an issue

  • USB bandwidth might be an issue (2 sensor setup 3 USB's, 3 sensor setup 4 USB's, 4 sensor setup 5 USB's)

  • Light bleed from the nose gap

  • God rays are noticeable

  • Screens seem dull

HTC Vive Pro (NOT YET RELEASED) Specs are a WIP

  • Recommend tracking space 3.5m2 with included 2 sensors

  • Recommend tracking space 10m2 with 4 sensors

  • Sensors are mounted on the wall and plug into an outlet, tracking might have issues with reflective surfaces

  • Screen resolution 1440x1600 per screen

  • 110 degrees FOV

  • OLED screens

  • Mechanical IPD adjuster

  • Rechargeable controllers with trackpads works better as a gun or a sword in games, also the grip button on the side of the controller might feel awkward

  • SteamVR and Viveport is the Vive's storefronts, games have native support for the Vive Pro (games are not locked to the Vive ecosystem)

  • Revive needed to play Oculus games (Revive is a unofficial program that gives access to Oculus Home, games might have issues)

  • 5m cable to HMD (plus 1m from breakout box)

  • Breakout box, quick release of cables if accidentally pulled

  • Peripherals are: wireless adaptors from HTC (not yet released), tracking pucks for feet tracking or with gun or tennis racket, HMD mounted fans, VR covers and Knuckles controllers (not yet released)

  • Built in headphones

  • Build in stereo pass-through camera's on the HMD

  • Accommodating if you wear glasses

  • Upgrade options with more SteamVR headsets coming out, including 2 versions of the Vive and 3 versions of the Pimax

Pimax 5K/8K/8K X (NOT YET RELEASED) Specs are a WIP

  • Recommend tracking space 3.5m2 with included 2 sensors

  • Recommend tracking space 10m2 with 4 sensors

  • Sensors are mounted on the wall and plug into an outlet, tracking might have issues with reflective surfaces

  • Pimax 8K X screen resolution 3840x2160 per screen with same input signal

  • Pimax 8K screen resolution 3840x2160 per screen, input signal of 2560x1440 per screen, signal is up-scaled on the HMD to screen resolution

  • Pimax 5K screen resolution 2560×1440 per screen with same input signal

  • 200 degrees FOV

  • CLPL screens (customised low persistence liquid)

  • All versions have mechanical IPD adjuster

  • Controllers are version of Valve's knuckles controllers which choice of trackpads or thumbsticks and track all finger movements

  • SteamVR is the Pimax's storefront, games have native support for the Pimax (games are not locked to the Pimax ecosystem)

  • 5m cable to HMD

  • Massive sweet spot

  • Brainwarp, drops in frame rates are less visible

Permalänk
Medlem

När du pratar om ASUS VR är det då ASUS headset med Windows Mixed Reality (WMR) du menar?

I sådanna fall så har Asus bättre specs MEN sämre room scaling/tracking (det är fortfarande bra tycker jag!). Detta eftersom ASUS har inside out tracking, dvs alla kameror sitter i headsetet. För Vive så behöver du sätta upp kameror i rummet. Så den bättre trackingen kommer med ett pris.

Dock så kommer det en ny Vive version snart som får bättre specs (samma som Samsung WMR) osäker på när och pris, men google vet nog.

Alla spel som fungerar för Vive fungerar för WMR, och nästan alla för WMR finns för Vive. Rift spel brukar fungera också på båda plattformarna.

WMR är lite mer emerging plattform än Vive, kan bli väldigt bra men du är lite mer early adapter.

Permalänk
Avstängd

WMR är nog enklast att sätta upp för någon som inte vill pilla med sensorer eller fyrar.

Men med det priset vi får betala i sverige är det ju inte direkt värt det när man kan få en Rift för samma pris (dock är en tredje sensor verkligen att rekommendera + 500kr).

Kunde man få WMR headset för samma pris de slängt iväg dem för i USA (1400-1500kr) då vore det klart att rekommendera men inte för 4500kr i sverige utan köp en Rift isåfall direkt från Oculus hemsida.

Permalänk
Medlem

Jag har en Samsung Odessey här på jobbet och jag tycker personligen att den är bättre än både vive och occulus.
Tar 1 minut att sätta upp och funkar bra. Klarar allt som finns på Steam VR.

Visa signatur

cpu: Intel Pentium 4 CPU 3.20GHz ::Intel rock lake 865PERL ::mem: 767MB :: gfx: NVIDIA GeForce FX 5900

Permalänk
Medlem
Skrivet av knge:

WMR är nog enklast att sätta upp för någon som inte vill pilla med sensorer eller fyrar.

Men med det priset vi får betala i sverige är det ju inte direkt värt det när man kan få en Rift för samma pris (dock är en tredje sensor verkligen att rekommendera + 500kr).

Kunde man få WMR headset för samma pris de slängt iväg dem för i USA (1400-1500kr) då vore det klart att rekommendera men inte för 4500kr i sverige utan köp en Rift isåfall direkt från Oculus hemsida.

Jag fick betala 499$ i USA för en Oddessy inklusive 2 kontroller. Har aldrig sett dom för 150$ i USA

Visa signatur

cpu: Intel Pentium 4 CPU 3.20GHz ::Intel rock lake 865PERL ::mem: 767MB :: gfx: NVIDIA GeForce FX 5900

Permalänk
Avstängd
Skrivet av relaxer:

Jag fick betala 499$ i USA för en Oddessy inklusive 2 kontroller. Har aldrig sett dom för 150$ i USA

Nej men de andra hade de väldigt kraftiga rabatter på alldeles nyligen.
https://www.thurrott.com/windows/windows-10/150632/windows-mi...
https://arstechnica.com/gadgets/2018/01/windows-vr-headsets-n...

Vart köpte du Odyssey från och fick du tull på den också ?

Permalänk
Medlem

@knge: Vet inte exakt, En kollega i USA plockade upp den och skickade den så det gick inte på privata kontot.

Visa signatur

cpu: Intel Pentium 4 CPU 3.20GHz ::Intel rock lake 865PERL ::mem: 767MB :: gfx: NVIDIA GeForce FX 5900

Permalänk
Medlem

Nyfiken på fps/bildflytsprestandan också i jämförelse. DCS är bra på att plåga hårdvara

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Grymt tacksam för era svar men jag kan fortfarande inte bestämma mig....

Skickades från m.sweclockers.com