Permalänk

Nybakat ASUS 290X Matrix

Hej!
Säljer ett nybakat ASUS 290X Matrix.

Kortet startar och drivrutineren går att installera. (Inget av detta gick innan bakningen).

Har ej stresstestat kortet pga av att jag inte har någon kylpasta tillgänglig och lämnar därför 0 garanti på att kortet fungerar vid load.

Bud börjar från 0 kronor och finns att hämta i Göteborg.

Mvh, M

Läs hela annonsen här

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du originalkylaren kvar? I så fall bjuder jag 200 kr + frakt om du pallar skicka

Permalänk
Skrivet av donfalcon:

Har du originalkylaren kvar? I så fall bjuder jag 200 kr + frakt om du pallar skicka

Yes. Kortet är komplett med originalkylare.

Mvh, M

Visa signatur
Permalänk
Medlem

400kr, hämtas

Permalänk
Medlem

500 kr + frakt

Permalänk
Inaktiv

ATT BAKA GRAFIKKORT ÄR EN TEMPORÄR FIX, INTE EN PERMANENT LAGNING

Tänk på det ni som eventuellt funderar på att köpa. Det är alltså ett trasigt grafikkort vi snackar om här, så det är inte värt många kronor.

Permalänk
Medlem

Min MacBook pro 2009 bakades för 3 år sedan, funkar galant fortfarande, han är ju rak och ärlig.

Permalänk

Finns många åsikter om bakning främst från dom som håller på och lagar saker professionellt, att en bransch är emot något som tar jobb från dom är ganska naturligt.
Ser inte varför hetta upp lödtennet i en ugn när det har sprickigt skulle anses som en temporär fix.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SideShowMicke:

Finns många åsikter om bakning främst från dom som håller på och lagar saker professionellt, att en bransch är emot något som tar jobb från dom är ganska naturligt.
Ser inte varför hetta upp lödtennet i en ugn när det har sprickigt skulle anses som en temporär fix.

Det finns åsikter från amatörer, och sen finns det fakta.

FAKTA: Du smälter inte lödtenn i ugnen när du bakar grafikkort. Det krävs mycket mer värme (tenn smälter vid 232°C) för att smälta lödtenn, och om du nu skulle ha en så varm ugn och stoppa in ditt grafikkort där så skulle komponenter börja trilla loss från kortet, lödningar smälta ihop med varandra, PCB'n skulle börja smälta och så vidare, vilket leder till ett definitivt permanent trasigt kort.

Edit: Sen kan man ju undra vad det är för bransch du uppfunnit och hittat på konspirationsteorier om. Det finns ingen bransch som lagar grafikkort och tjänar pengar på det. Det finns möjligtvis en och annan som gör det som en hobby. Normalt byter man helt enkelt ut trasiga grafikkort mot nya då de inte är värda att laga i någon större skala.

Permalänk
Skrivet av anon78208:

Det finns åsikter från amatörer, och sen finns det fakta.

FAKTA: Du smälter inte lödtenn i ugnen när du bakar grafikkort. Det krävs mycket mer värme (tenn smälter vid 232°C) för att smälta lödtenn, och om du nu skulle ha en så varm ugn och stoppa in ditt grafikkort där så skulle komponenter börja trilla loss från kortet, lödningar smälta ihop med varandra, PCB'n skulle börja smälta och så vidare, vilket leder till ett definitivt permanent trasigt kort.

Edit: Sen kan man ju undra vad det är för bransch du uppfunnit och hittat på konspirationsteorier om. Det finns ingen bransch som lagar grafikkort och tjänar pengar på det. Det finns möjligtvis en och annan som gör det som en hobby. Normalt byter man helt enkelt ut trasiga grafikkort mot nya då de inte är värda att laga i någon större skala.

Förklaringen jag hört till att man kan laga kort genom att baka är just att man smälter lödtenn, om det är inte så vad är då din förklaring på att man kan laga kort genom att baka dom?

Permalänk

Bjuder 100:- + hämtar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av galenmyra:

Förklaringen jag hört till att man kan laga kort genom att baka är just att man smälter lödtenn, om det är inte så vad är då din förklaring på att man kan laga kort genom att baka dom?

Material expanderar när de blir varma vilket orsakar inre spänningar/krafter. Det är denna verkan som gör att lödningar spricker till att börja med. När du slänger in kortet i ugnen och dessa inre spänningar uppstår så orsakar det krypningar. Saker och ting flyttar bokstavligen talat omkring på sig på mikrometerskala. Har du tur så kan en sprucken lödning utan kontakt därför ha lagt sig på plats och slutit kretsen efter bakningen, men det är viktigt att inse att sprickan finns fortfarande där.

Permalänk
Medlem

Bjuder 550kr plus frakt.. vet risken med att kortet kan sluta funka.

Visa signatur

8700k stock, Asus Rog Maximus X Wifi, 32gb Team Delta rgb 3200mhz, Asus Strix 1080ti oc, Samsung Evo 850 500gb, Samsung Evo m.2 960 500gb, EVGA G2 650W, Ekwb custom waterloop.

Permalänk
Medlem

600 kr + frakt

Permalänk

650 plus frakt

Permalänk
Skrivet av anon78208:

Material expanderar när de blir varma vilket orsakar inre spänningar/krafter. Det är denna verkan som gör att lödningar spricker till att börja med. När du slänger in kortet i ugnen och dessa inre spänningar uppstår så orsakar det krypningar. Saker och ting flyttar bokstavligen talat omkring på sig på mikrometerskala. Har du tur så kan en sprucken lödning utan kontakt därför ha lagt sig på plats och slutit kretsen efter bakningen, men det är viktigt att inse att sprickan finns fortfarande där.

Varför skulle kortet krympa av värmen i ugnen om det expanderar av värmen i datorn?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av galenmyra:

Varför skulle kortet krympa av värmen i ugnen om det expanderar av värmen i datorn?

Jag sa aldrig att någonting skulle krympa av värmen i ugnen. Värme orsakar expansion, men när du plockar ut kortet och det svalnar så går det åt andra hållet igen, men det går inte nödvändigtvis tillbaka till det exakta ursprungsläget.

Mvh
En ingenjör

PS: Läs gärna termodynamik, mekanik och hållfasthetslära på högskolan/universitet om du vill fördjupa dig i ämnet.

Permalänk
Skrivet av anon78208:

Jag sa aldrig att någonting skulle krympa av värmen i ugnen. Värme orsakar expansion, men när du plockar ut kortet och det svalnar så går det åt andra hållet igen, men det går inte nödvändigtvis tillbaka till det exakta ursprungsläget.

Mvh
En ingenjör

PS: Läs gärna termodynamik, mekanik och hållfasthetslära på högskolan/universitet om du vill fördjupa dig i ämnet.

Du sa ordagrant "När du slänger in kortet i ugnen och dessa inre spänningar uppstår så orsakar det krypningar."

Jag kan inte säga att din förklaring om att "saker och ting flyttar omkring sig" är helt övertygande och du inger inte ett speciellt trovärdigt intryck med din överlägsna ton, personer som verkligen är kunniga inom ett ämne brukar inte ha så stort behov av att hävda sig och brukar vara mycket mer ödmjuka. Jag får söka vidare efter svar på detta, tack ändå!

Permalänk

@galenmyra:

Han skrev KRYPNINGAR inte krympningar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Du sa ordagrant "När du slänger in kortet i ugnen och dessa inre spänningar uppstår så orsakar det krypningar."

Jag kan inte säga att din förklaring om att "saker och ting flyttar omkring sig" är helt övertygande och du inger inte ett speciellt trovärdigt intryck med din överlägsna ton, personer som verkligen är kunniga inom ett ämne brukar inte ha så stort behov av att hävda sig och brukar vara mycket mer ödmjuka. Jag får söka vidare efter svar på detta, tack ändå!

Jag är inte expert på området utan en amatör som för eget bruk kontinuerligt väckt upp en, nu strax över tio år gammal, laptop med väldokumenterade värmeproblem pga bristfällig design.

Hans slutsatser stämmer ganska väl överens med den kunskap jag har läst mig till. Trots detta har jag haft ganska positiva erfarenheter av "bakning", men det är som sagt värt att notera att det ursprungliga problemet troligtvis kvarstår och att man spelar på "lånad tid" samt att det helt enkelt brukar bli sämre med tiden tills det skiter sig totalt.

290x har ju förvisso ett antal år på nacken så man kan ju se det som så att man köper en produkt som när det väl lägger ner så är det redan ett utdaterat kort.

Som nämnts så är det ingen höjdare att hetta upp hela kortet till 230C+. Många slänger ju bara in korten i ugnen på 150-200C, eller mer, i tio minuter och hoppas på det bästa, så det kan ju vara bra att ta reda på hur kortet är bakat.

Jag brukar ta en pipett och droppa flux (flussmedel) under kretsen, placera kortet på en vågrät yta, avskärma alla delar av kortet förutom problemområdet för att minimera området som utsätts för hetta. Sedan brukar jag i små inkrement långsamt öka temperaturen (mätning av temp sker med en IR-termometer) med en värmepistol tills strax över smälttemperaturen är uppnådd, där brukar jag ligga i 30-60sek. Sedan låter jag kortet långsamt svalna igen i små inkrement, jag eftervärmer alltså lite, och låter det ligga stilla en längre stund innan montering sker igen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av galenmyra:

Du sa ordagrant "När du slänger in kortet i ugnen och dessa inre spänningar uppstår så orsakar det krypningar."

Som andra tidigare nämnt så har du läst fel. Läs meningen igen.

Skrivet av galenmyra:

Jag kan inte säga att din förklaring om att "saker och ting flyttar omkring sig" är helt övertygande och du inger inte ett speciellt trovärdigt intryck med din överlägsna ton, personer som verkligen är kunniga inom ett ämne brukar inte ha så stort behov av att hävda sig och brukar vara mycket mer ödmjuka. Jag får söka vidare efter svar på detta, tack ändå!

Ursäkta, men det är lite frustrerande när motparten bara är här för att motargumentera utan att visa någon vilja att lära sig samtidigt som det uppenbarligen saknas grundläggande kunskaper inom fysik.

Du kan börja läsa lite här, så inser du ganska snabbt hur självklart det är att saker rör på sig när temperaturen förändras.
https://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_expansion

Och här har du en mer grafisk förklaring på hur bakning fungerar.
https://youtu.be/t2WE1OchRMI

Permalänk

Ok, då har jag fått lite bättre koll. Tack.

Men @anon78208 vem menar du bara är här för att motargumentera? Jag vill absolut lära mig men blev helt enkelt inte övertygad om din förklaring från början, kanske delvis för att jag läste fel men det gjorde jag ju inte uppsåtligt. Bara för att du argumenterar för att "vinna" behöver det inte betyda att alla andra gör det. Du får slappna av lite

Permalänk
Inaktiv

Okej, ska ta ett djupt andetag. Var egentligen inte tänkt att jag skulle sitta här och kapa annonstråden för att ge ut lektioner i bakning, utan tanken från början var bara att jag inte vill se någon bli lurad. Nu står det ju i annonsen att kortet är bakat och mer eller mindre otestat, men det är inte alla som vet vad det innebär, särskilt med tanke på alla myter som florerar på internet.

Permalänk

7 kommentarer med bud, ~14 kommentarer med off topic-relaterat innehåll. Men nu är kortet i alla fall sålt och skickat till @donfalcon

Trevlig helg på er alla!

Mvh, M

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Enda gången en bakning fungerar riktigt är när man använder flux.....allt utan det e amatör skit

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Tänkte bara uppdatera alla i denna kontroversiella tråd. Fick kortet efter betalat hälften i förskott. Slängde på kylpasta och nu har den rullat på i 20+ h under full load. Går kallare än mina andra kort så jag kanske ska byta pasta på dem också... Hur som helst, allt gott!