Permalänk
Medlem

Överhettat grafikkort

Hej!
Har problem med mitt grafikkort GTX 1060 3gb. Har funkat felfritt i över ett år nu men efter jag justerade om lite kablar i chassit (tyckte det var rörigt) samt dammade ur lite blir det varmt så fort jag drar igång något grafikkrävande spel, tex Fortnite går det upp i 75-80 med fläktarna på max nästan..
Kan grafikkortet ha blivit skadat på något sätt? Har blåst lite och kollat efter damm men ser rent ut.
Kan jag behöva applicera ny kylpasta? Eller vad kan det bero på?
Ligger i 40-45 grader idle.

Permalänk
Medlem

Gtx 1060 3gb överhettas

Hej!
Har problem med mitt grafikkort EVGA GTX 1060 3gb. Har funkat felfritt i över ett år nu men efter jag justerade om lite kablar i chassit (tyckte det var rörigt) samt dammade ur lite blir det varmt så fort jag drar igång något grafikkrävande spel, tex Fortnite går det upp i 75-80 med fläktarna på max nästan..
Kan grafikkortet ha blivit skadat på något sätt? Har blåst lite och kollat efter damm men ser rent ut.
Kan jag behöva applicera ny kylpasta? Eller vad kan det bero på?
Har även kontrollerat att drivrutinerna är uppdaterade.
Ligger i 40-45 grader idle.

Permalänk
Medlem

Det är normala temps under last.

Ställer du in fläktarna på grafikkortet på max själv?

Permalänk
Skrivet av Davidb:

Hej!
Har problem med mitt grafikkort GTX 1060 3gb. Har funkat felfritt i över ett år nu men efter jag justerade om lite kablar i chassit (tyckte det var rörigt) samt dammade ur lite blir det varmt så fort jag drar igång något grafikkrävande spel, tex Fortnite går det upp i 75-80 med fläktarna på max nästan..
Kan grafikkortet ha blivit skadat på något sätt? Har blåst lite och kollat efter damm men ser rent ut.
Kan jag behöva applicera ny kylpasta? Eller vad kan det bero på?
Ligger i 40-45 grader idle.

för ett år sedan hur varmt gick den då ?
hur dammade du ur datorn.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Nej det överhettar ej, det är helt normal temperatur.
Snabb koll på några tester visar att kortet ligger runt 80c vanligtvis så det är inget konstigt i sig. Så du kan vara lugn i att veta att kortet inte är för varmt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

75-80c är väldigt normala temperaturer för ett gtx 1060, tror du upplever lite omvänd placebo.

Visa signatur

MSI B350 TOMAHAWK ARCTIC - AMD Ryzen 7 1800x @ 4.1 ghz - ASUS ROG GTX 1080 TI STRIX - 16 GB LPX @ 2666 mhz - EVGA SuperNova 750

Permalänk
Medlem

Om fläktarna snurrar snabbare än de gjort tidigare? så har ju något hänt. Försök dra till skruvarna som håller fast kylaren lite grann? Annars är ju 80 grader helt normalt för många grafikkort.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Nu har ju inte jag ett 1060 men de finns väll inte många grafikkort som kräver att flöktarna går 90% för att hålla 80grader.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Exakt. Behövde inte alls lika mycket kylning innan jämfört med nu. Har 2 chassi fläktar in där fram och 1 ut där bak så rätt bra luftflöde. Innan låg gpu fläkten på 40-60% nu är den över 80% för samma belastning.

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: Det kanske är en normal temperatur men att fläkten nästan måste gå på max när det är liten belastning är inte normalt. Har justerat fläkt kurvan mot bättre kylning också.

Permalänk
Medlem

@xivvan: GTX 1060 med liten belastning ska väl inte KRÄVA över 1700 RPM på fläkten för att ligga på på 75 grader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davidb:

Så fort jag drar igång något grafikkrävande spel, tex Fortnite går det upp i 75-80 med fläktarna på max nästan..

Skrivet av Davidb:

@xivvan: GTX 1060 med liten belastning ska väl inte KRÄVA över 1700 RPM på fläkten för att ligga på på 75 grader?

Kommer gissa på att Fortnite vet hur man utnyttjar ditt kort till 100%, vilket då inte är "liten" belastning.

Visa signatur

MSI B350 TOMAHAWK ARCTIC - AMD Ryzen 7 1800x @ 4.1 ghz - ASUS ROG GTX 1080 TI STRIX - 16 GB LPX @ 2666 mhz - EVGA SuperNova 750

Permalänk
Medlem

Är det reference?
Min Strix 1070 sitter på 65 C på 50% fläkt i Fortnite maxxed 1440p 120 FPS locked.

Den tempen verkar väldigt hög.

Permalänk
Medlem

Fläktarna måste ju snurra mycket snabbare än tidigare för att hålla temperaturen nere så så något är inte som det ska vara. Troligen sitter kylaren lite löst/lite fel.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davidb:

@xivvan: GTX 1060 med liten belastning ska väl inte KRÄVA över 1700 RPM på fläkten för att ligga på på 75 grader?

Det är så olika mellan kort och kylare och vi vet inte exakt vilken typ av kylare du har, hitta gärna en bild som motsvarar det kort du har eller hela namnet så vi vet vilken typ av kylning den kör på.

Varför det har ändrats är dock svårt att säga men allt vad vi har hört än så länge låter helt normalt för grafikkortet. Ser inget som låter ovanligt eller konstigt direkt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Absolut lättast hade ju varit om du hade en aning om vilka temps den körde i innan du rengjorde, i nuläget så vet vi ju inte heller om det faktiskt är någon skillnad i temps.

Visa signatur

MSI B350 TOMAHAWK ARCTIC - AMD Ryzen 7 1800x @ 4.1 ghz - ASUS ROG GTX 1080 TI STRIX - 16 GB LPX @ 2666 mhz - EVGA SuperNova 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av xivvan:

Absolut lättast hade ju varit om du hade en aning om vilka temps den körde i innan du rengjorde, i nuläget så vet vi ju inte heller om det faktiskt är någon skillnad i temps.

Men enligt utsago så är det en väldigt stor skillnad i fläkthastighet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@xivvan: Vet tyvärr inte vilka temps jag hade innan men med tanke på att fläkten aldrig var i närheten av dem hastigheten den kör på nu gissar jag på max 60 grader.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Davidb:

@xivvan: Vet tyvärr inte vilka temps jag hade innan men med tanke på att fläkten aldrig var i närheten av dem hastigheten den kör på nu gissar jag på max 60 grader.

Kanske om du körde ett spel där grafikkortet inte jobbade med än 40-50%, kanske med vsync igång och låst till någon låg FPS så den inte jobbade speciellt hårt, då kanske den var max 60c.

Men all information jag kan hitta om just detta kort är att det ligger på 77-82c i full load i alla moderna spel på de tester jag har läst och att allt verkar vara helt normalt för ett grafikkort under hög belastning.

Så då är frågan, när var det fläkten lät mindre? Var det samma spel? Exakt samma inställningar? För under full load, ska kortet ligga runt 80c vad jag kan se. Hur mycket fläkten jobbar dock är svårt att avgöra men jag tycker inte att 80% fläkthastighet låter speciellt ovanligt för en sådan belastning. Så är du verkligen säker på att det var under sådan hög belastning innan?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Har ett sådant kort och det är inte normalt. Antingen är något fel på det eller så har du för dåligt luftflöde i lådan.

Permalänk
Medlem

Rätt säker på att det var EVGA som hade värdelösa kylare på sina pascal kort de fick lägga in bios som höjde fläktkurvan på befintliga modeller och släppa uppdaterade kort. Men det låter ju inte som att det är problemet i detta fallet för då hade du nog haft problem tidigare.
Du bör ha garanti kvar på ett GTX 1060 3GB så kolla på det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Davidb: *trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.

Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa att skruva åt skruvarna på kylaren, byta kylpasta eller öka ditt luftflöde, det är inte så att du körde framecappat innan och har installerat nya drivrutiner eller dylikt som tagit bort cappen?

Fortnite kommer fortfarande loada ditt kort om du kör uncapped.

Uppdatera gärna om du kommer på orsak/lösning, blev rätt nyfiken.

Visa signatur

MSI B350 TOMAHAWK ARCTIC - AMD Ryzen 7 1800x @ 4.1 ghz - ASUS ROG GTX 1080 TI STRIX - 16 GB LPX @ 2666 mhz - EVGA SuperNova 750

Permalänk
Medlem

@xivvan: Har tagit loss gpun och blåst rent samt skruvat åt skruvarna, min idle temp verkade gå ner lite av detta men får fortfarande väldigt fläkthastighet och temp vid Fortnite. Har uppdaterat drivrutiner dock inte testat att installera om drivrutinerna. Har ökat luftflödet utan resultat.
Har aldrig kört med framecap, dock har jag runt 200--300 fps och det kanske är det som belastar gpun mer. Har för mig att jag hade lägre fps innan (runt 150).
Funderar på att byta kylpastan men vill gärna testa allting som går innan jag gör det då det är ett hyfsat nytt kort.. (Inköpt november 2016).
Testade CS GO och klarade det med rätt låta temps.

Permalänk
Medlem

Inga temps o ora dej föe

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davidb:

@xivvan: Har tagit loss gpun och blåst rent samt skruvat åt skruvarna, min idle temp verkade gå ner lite av detta men får fortfarande väldigt fläkthastighet och temp vid Fortnite. Har uppdaterat drivrutiner dock inte testat att installera om drivrutinerna. Har ökat luftflödet utan resultat.
Har aldrig kört med framecap, dock har jag runt 200--300 fps och det kanske är det som belastar gpun mer. Har för mig att jag hade lägre fps innan (runt 150).
Funderar på att byta kylpastan men vill gärna testa allting som går innan jag gör det då det är ett hyfsat nytt kort.. (Inköpt november 2016).
Testade CS GO och klarade det med rätt låta temps.

Hahaha ja. 200-300 fps är ju som att släppa loss en skogstokig häst i hagen och förvänta sig att den står still. Begränsa fps till typ 60 och jag kan slå vad om att du knappt kommer höra kortet varva upp fläktarna. Har du 200-300 fps normalt så kommer 60 fps flyta på som smör och aldrig dippa.

Permalänk
Medlem

@murklor: Satte fps cap på 140 och nu funkar det mycket bättre, max 65-70 grader på GPU!
Tror dock jag behöver byta kylpastan på cpu för fick lossa på kylaren för att ta bort damm. Vet dock inte om jag vågar, har ca 50-55 grader idle och 65 under låg loads. Inte vågat pressa cpun efter jag lossade på kylaren då det överhettats några gånger 😅