Garanti - butik har gått i konkurs

Permalänk

Garanti - butik har gått i konkurs

Hej,
köpte för ett år sen ett RX480 från eurocomtech.eu i danmark. Det funkade perfekt i ca två månader, efter det så sluta den funka helt plötsligt. Jag kontaktade Sapphire som ville att jag skulle vända mig till försäljaren. Försäljaren gick med på att skicka in den till dem för reparation. Men de skickade aldrig adressen och slutade svara på mail... ca 2 månader efter det så fanns inte butiken längre så antar att de har gått i konkurs/försvann.
Jag vände mig till konsumentverket i Sverige men blev så lång process av det hela så tröttnade och accepterade att jag inte skulle få mitt grafikkort lagat...
Nu efter ett år så tröttnade jag på att ha grafikkortet på hyllan och vände mig till Shapphire igen och förklarade det hela och hoppades på att de kunde ta tag i garanti ärendet, men de säger bara att det inte finns någon fabriks garanti på kortet.

Det jag hittade på Sapphires hemsida var detta.

RMA/Warranty
Sapphire VGA products carry a 2 year warranty with all enquires carried out through your initial place of purchase. This can only be carried out by the original purchaser Please contact your Dealer/Reseller for Warranty / RMA service. They will require proof of purchase which includes the original invoice/documentation.

Gäller det inte för tillverkaren bara för återförsäljaren?
Finns det något mer jag kan göra eller bara acceptera ödet?

Tack i förhand!

Permalänk
Inaktiv

@mattias164: Då garantinormerna förklarar sig som du skriver ovan så behöver dem inte fullfölja ett garantiåtagande om ÅF inte existerar.
Mycket tråkigt. Dock hoppas jag att ett renommerat bolag som Sapphire känner att hjälpa en kund är fokus nummer ett!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

@mattias164: Då garantinormerna förklarar sig som du skriver ovan så behöver dem inte fullfölja ett garantiåtagande om ÅF inte existerar.
Mycket tråkigt. Dock hoppas jag att ett renommerat bolag som Sapphire känner att hjälpa en kund är fokus nummer ett!

Har man köpt produkten i Sverige, vilket nu inte denna person gjort men ändå, så kan man också rikta sina anspråk mot tillverkaren om butiken man köpt i gått i konkurs

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@jnsson: Ja men det gäller i Sverige

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Kontakta tillverkare och försök att få hjälp därifrån. Du hade inte fått hjälp i Sverige heller då vid en konkurs så försvinner allt sådant tyvärr. Konkursförvaltaren prio är att driva in skulder så det kan först och främst täcka utgifter till leverantörer etc.

Permalänk
Inaktiv

tvivlar på att garantin försvinner när butiken går ner p.g.a. konkurs...

https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guar...

Permalänk
Inaktiv

@jnsson: Finns ingen lag som stödjer detta då ett köp inte är utfört mellan ÅF och kund. Leverantören är alltså tredjepart som indirekt är inblandad genom leverans till ÅF, men har inga andra förpliktelser mot kund.

Spelar ingen roll om dem finns i Sverige eller ej. Men han har inget att genom att ta kontakt med Sapphire och försöka lirka ut en garantibiff

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon285805:

tvivlar på att garantin försvinner när butiken går ner p.g.a. konkurs...

https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guar...

Mycket text, lite tid. Kan du citera var? Första jag hittar är ju:

Citat:

The legal guarantee is binding on the trader. It is valid for two years and covers products bought in the EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Då garantinormerna förklarar sig som du skriver ovan så behöver dem inte fullfölja ett garantiåtagande om ÅF inte existerar.

Skrivet av anon131444:

Spelar ingen roll om dem finns i Sverige eller ej.

Kanske skulle ta en extra titt på din egen signatur

ursäkta OT

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / EVGA RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q + PG258Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Har man köpt produkten i Sverige, vilket nu inte denna person gjort men ändå, så kan man också rikta sina anspråk mot tillverkaren om butiken man köpt i gått i konkurs

Den butiken riktade sig mot svenska kunder, alltså gäller svensk konsumenträtt, köpte själv från samma återförsäljare.

Och till TS, självklart har du garanti, gäller bara att ligga på Sapphire och skicka in kvitto, så ska det lösa sig, om nu inte garantin hunnit gå ut, eftersom du låtit kortet ligga på hyllan.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Naga:

Kanske skulle ta en extra titt på din egen signatur

ursäkta OT

Jag är för gammal för att lära mig detta. Jag satte min signatur då någon annan kände sig manad att anmärka på detta. Jag ser det som en svaghet att anmärka på onödiga ting som detta och det leder till att man svävar iväg från ämnet som diskuteras. Men tack! Jag tror att alla som nu läste mitt inlägg förstod efter din korrektion

Permalänk
Medlem

Varför inbillar sig folk att svenska lag gäller när något är köpt från utlandet???

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Den butiken riktade sig mot svenska kunder, alltså gäller svensk konsumenträtt, köpte själv från samma återförsäljare.

Och till TS, självklart har du garanti, gäller bara att ligga på Sapphire och skicka in kvitto, så ska det lösa sig, om nu inte garantin hunnit gå ut, eftersom du låtit kortet ligga på hyllan.

Jag vet inte, men jag tycker det låter vettigt. Annars är det ju bara för nätbutiker att regga sig i andra länder men skicka till/inom Sverige och på så sätt undvika KKL. Intressant fråga, någon som är bra hobby-jurist som kan ge ett mer definitivt svar i frågan?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Varför inbillar sig folk att svenska lag gäller när något är köpt från utlandet???

Jag det skulle ju vara sjukt underligt om Svensk lag för att skydda Svenska konsumenter var något som företag som säljer till Svenska konsumenter behövde följa, eller hur?

Permalänk

Läs delen under "Kan konsumenten själv agera mot en importör, mellanhand eller någon annan högre upp i leverantörskedjan? "

Så ja, du ska kunna gå högre upp i kedjan

https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/handel-inom-eu...

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Johnnymann:

Om butiken riktar sig mot svenska konsumenter, som exempelvis genom att ha en svensk hemsida, visa priser i SEK, ha en svensk kundtjänst etc faller de under svensk lag, helt oberoende av i vilken del av världen butiken egentligen befinner sig.

Därtill är lagar inom många områden harmoniserade inom EU, vilket innebär att samtliga EU-länder har minimilagstiftning som ser snarlik ut. Konsumenträtt är ett exempel på ett sådant område, där KKöpL i mycket motsvarar vad som gäller inom hela EU, med den avgörande skillnaden att reklamationsrätten inom EU som minimum är två år medan den är tre år i Sverige.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Men var lite realistiska, om butiken ligger i ett annat land så är det upp till butiken om dom vill följa svensk lag, vill dom inte så går det inte att tvinga dem.

Och lycka till att driva ett konsumentcase i ett annat land.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

@jnsson: Finns ingen lag som stödjer detta då ett köp inte är utfört mellan ÅF och kund. Leverantören är alltså tredjepart som indirekt är inblandad genom leverans till ÅF, men har inga andra förpliktelser mot kund.

Spelar ingen roll om dem finns i Sverige eller ej. Men han har inget att genom att ta kontakt med Sapphire och försöka lirka ut en garantibiff

Jo då det finns: "46 § Om säljaren är på obestånd, har upphört med sin näringsverksamhet eller inte kan anträffas, har köparen rätt att rikta anspråk på grund av fel på varan mot en näringsidkare i tidigare säljled som har överlåtit varan för vidareförsäljning. " Källa: https://lagen.nu/1990:932

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jo då det finns: "46 § Om säljaren är på obestånd, har upphört med sin näringsverksamhet eller inte kan anträffas, har köparen rätt att rikta anspråk på grund av fel på varan mot en näringsidkare i tidigare säljled som har överlåtit varan för vidareförsäljning. " Källa: https://lagen.nu/1990:932

Lycka till att få ett hongkong-baserat företag att följa svensk lagstiftning. Det är det de ovanför dig i tråden försöker säga.

Permalänk
Inaktiv

@jnsson: Du citerar ju svensk lag. Han har ju köpt produkten av ett danskt bolag. Svensk konsumentköplag är lite mer utvecklat än den standardiserade europeiska. I den EUs stiftning ser jag ju ingenting som stödjer just detta. Samtidigt har dem ju friskrivit sig från hantering om ÅF inte existerar, inte genom att direkt skriva så, genom att skriva att man hänvisar till försäljningsstället.

Rätta mig gärna om jag har fel!

Edit:

Har kollat med Konsument Europa, nu är jag lite mer informerad om hu det fungerar.

Om sidan marknadsför sig i Svenska länder så skall teoretiskt sätt svensk lag gälla.
Det innebär teoretiskt sett att kunden kan driva ärendet mot tillverkaren.

I andra ledet kan du vända dig mot kreditgivaren för vilka du nyttjat att betala för tjänsten/produkten. Dock blir bevisbördan hög för dig att bevisa att marknadsföring skett för svenska kunder. Det är att greppa efter halmstrån.

Avslutningsvis så är företaget baserat i Hong Kong, enligt förklaring över telefon så är det stora praktiska komplikationer att reklamera kontinent överskridande. Det skulle krävas att man eventuellt fysiskt är på plats för att hantera ett civilrättsligt mål i Hong Kong.

Lagen fanns iallafall men bevisbördan hamnar på kunden att bevisa att köpstället riktat sälj mot svensk marknad.
Kollar på hemsidan nu via archive och där finns ingen svensk flagga utan europeisk och dansk. Priserna är i DKK och EU och riktar sig främst till dansk marknad men öppnar sig för samtliga EU länder, utan specifikation om land.

Obs det gäller förutsatt att hemsidan är: eurocomtech.eu och inte eurocomtech.COM

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

@jnsson: Du citerar ju svensk lag. Han har ju köpt produkten av ett danskt bolag. Svensk konsumentköplag är lite mer utvecklat än den standardiserade europeiska. I den EUs stiftning ser jag ju ingenting som stödjer just detta. Samtidigt har dem ju friskrivit sig från hantering om ÅF inte existerar, inte genom att direkt skriva så, genom att skriva att man hänvisar till försäljningsstället.

Edit:

Har kollat med Konsument Europa, nu är jag lite mer informerad om hu det fungerar.

Om sidan marknadsför sig i Svenska länder så skall teoretiskt sätt svensk lag gälla.

I andra ledet kan du vända dig mot kreditgivaren för vilka du nyttjat att betala för tjänsten/produkten. Dock blir bevisbördan hög för dig att bevisa att marknadsföring skett för svenska kunder. Det är att greppa efter halmstrån.

Avslutningsvis så är företaget baserat i Hong Kong, enligt förklaring över telefon så är det stora praktiska komplikationer att reklamera kontinent överskridande. Det skulle krävas att man eventuellt fysiskt är på plats för att hantera ett civilrättsligt mål i Hong Kong.

Lagen fanns iallafall men bevisbördan hamnar på kunden att bevisa att köpstället riktat sälj mot svensk marknad.
Kollar på hemsidan nu via archive och där finns ingen svensk flagga utan europeisk och dansk. Priserna är i DKK och EU och riktar sig främst till dansk marknad men öppnar sig för samtliga EU länder, utan specifikation om land.

Obs det gäller förutsatt att hemsidan är: eurocomtech.eu och inte eurocomtech.COM

Jag skrev för övrigt att det gällde om produkten hade köpts i Sverige. Jag vet att den var köpt ifrån Danmark.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu behöver man ju inte grotta ner sig om var och hur den är köpt via ÅF, ÅF finns inte längre och är borta ur bilden, blir snarare man får titta på lagstiftning som finns om hurvida man kan göra anspråk mot tillverkaren, väldigt många tillverkare brukar vara ganska hjälpsamma, men är dom inte det och ligger i Hong-Kong så lär blir det svårt, oavsett vad EU lagar säger..

EDIT: kom på att det kanske finns en möjlighet att vända sig till grossist, kan funka om de inte är gråimporterade..
Man måste antagligen i så fall hitta rätt grossist, dvs den där de ursprungligen kommer ifrån, grossister har serienummer oftast på vad de skickar ut..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnsson:

Jag skrev för övrigt att det gällde om produkten hade köpts i Sverige. Jag vet att den var köpt ifrån Danmark.

Sorry jag måste missat det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

OT Blev sjukt glad att så många har intresserat sig i tråden! Tack så mycket!

Skrivet av anon131444:

Edit:

En felskrivning av mig, det ska vara EUcomtech.eu och inte EUROcomtech.eu. EUsomtech.eu som förövrigt ägs/ägdes av "C.R Cyrus Technologies (cyprus) limited" enligt momsregistreringsnumret som faktiskt fortfarande är giltigt. Kanske går att vändas sig till dem? om jag lyckas hitta en mejl dit...
När jag beställde från EUcomtech.eu hade de svenska priser, Google-translate-svenska på hemsidan och även ett svenskt support telefonnummer alltså borde de lyda under svensk KKöpL.

Skrivet av muSashi:

Lider med dig att du köpte också från den återförsäljaren, bra priser men hopplös support...
Ja garanti borde vara kvar för minimum inom Eu är två år föresätt att du har meddelar felet på produkten inom två månader som jag har gjort, dock verkar det som ingen vill ta i garantiärendet. Det Sapphire påpekar när jag vänder mig till dem är att de inte erbjuder någon fabriksgaranti men vill inte ta i försäljar garantin...

Skrivet av ggustavsson:

Nu behöver man ju inte grotta ner sig om var och hur den är köpt via ÅF, ÅF finns inte längre och är borta ur bilden, blir snarare man får titta på lagstiftning som finns om hurvida man kan göra anspråk mot tillverkaren, väldigt många tillverkare brukar vara ganska hjälpsamma, men är dom inte det och ligger i Hong-Kong så lär blir det svårt, oavsett vad EU lagar säger..

EDIT: kom på att det kanske finns en möjlighet att vända sig till grossist, kan funka om de inte är gråimporterade..
Man måste antagligen i så fall hitta rätt grossist, dvs den där de ursprungligen kommer ifrån, grossister har serienummer oftast på vad de skickar ut..

Ja på tidigare garantiärenden jag har haft så har det funkat väldigt bra att vända sig till tillverkaren, dock inte med Sapphire som inte verkar vilja hjälpa mer än att påpeka att det inte finns någon fabriksgaranti på produkten...
Det kommer var mitt nästa steg att vända mig till grossisten och hoppas att de vill ta i ärendet.

Permalänk
Inaktiv

@mattias164:

Jag tycker du ska ringa och samtidigt maila till Sapphire. Var en jobbig jävel om dem inte hjälper dig. Kontakta dem i olika kontaktvägar osv osv. Kan du vara jobbig? Ta det gånger fem.

Att jaga konkat bolag är omöjligt. För övrigt så är dem inte enligt google optimeringar på något sätt optimerade mot Sverige. Såg att sidan inte gällde längre då den ledde till någon annan sida.

Lycka till och hoppas det löser sig med att vara en extremt jobbig jävel ;)!

Permalänk
Skrivet av anon131444:

Kan inte återförsäljaren ställa till det för köparen genom avtal?

Låt oss säga att fabrikanten säljer produkten till återförsäljaren för att återförsäljaren ska sälja produkten till kunder i utlandet. Återförsäljaren bryter mot avtalet med fabrikanten och börjar istället sälja produkten till kunder i Sverige. Återförsäljaren är skyldig att följa svensk lag, men är verkligen fabrikanten skyldig att göra detta om själva försäljningen till Sverige innebar att återförsäljaren bröt mot avtalet mellan fabrikanten och återförsäljaren?

Vid en konkurs kan det uppstå en massa konstiga situationer särskilt om återförsäljarens avtal med kunden säger en sak medan återförsäljarens avtal med fabrikanten säger något annat. Jag skulle kolla upp vad det står i dansk lag för att om möjligt istället hänvisa till denna.

Permalänk
Inaktiv

@Kommenterande:
Komplicerad fråga men det kan jag inte svara på. Det är, utöver gränsöverskridande, ganska svåra juridiska frågor inom avtal som rör b2b. Om ens ett sådant avtal har upprättats.

För det så behöver man insikt i avtal om det fanns något som styrde ÅF att inte sälja till t ex Sverige.

Gick in på waybackmachine.

Fann detta:

https://web.archive.org/web/20170708212033/https://eucomtech....

Det är inte konkurs vi pratar om. Vi pratar istället förvärv. Då köper man befintlig kundstock, avtal m.m.

Till trådskaparen: Kolla med "Satrap tech..." hur dom ställer sig till detta. Ta därefter reda på om Sapphire har avtal med sagd ÅF ovan. Sedan hänvisar du enkelt till att Satrap förvärvat EUcomtech och skickar således kvitto som gällde för köpet. Du verkar ha laga stöd enligt den förklaring jag fick av konsument Europa. Men det ska ju också drivas...

Lycka till i vilket fall. Hoppas Sapphire ger sig med den nya infon du fick nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias164:

Lider med dig att du köpte också från den återförsäljaren, bra priser men hopplös support...
Ja garanti borde vara kvar för minimum inom Eu är två år föresätt att du har meddelar felet på produkten inom två månader som jag har gjort, dock verkar det som ingen vill ta i garantiärendet. Det Sapphire påpekar när jag vänder mig till dem är att de inte erbjuder någon fabriksgaranti men vill inte ta i försäljar garantin...

Senaste jag var kontakt med Sapphire, så ville dom ha proof of purchase / invoice, för att hjälpa en, men dom kanske har ändrat policy, men dom borde ändå hjälpa dig, titta om dom inte har någon agent i Europa som du kan vända dig till.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av anon131444:

@mattias164:

Jag tycker du ska ringa och samtidigt maila till Sapphire. Var en jobbig jävel om dem inte hjälper dig. Kontakta dem i olika kontaktvägar osv osv. Kan du vara jobbig? Ta det gånger fem.

Att jaga konkat bolag är omöjligt. För övrigt så är dem inte enligt google optimeringar på något sätt optimerade mot Sverige. Såg att sidan inte gällde längre då den ledde till någon annan sida.

Lycka till och hoppas det löser sig med att vara en extremt jobbig jävel ;)!

haha ska försöka vara så jobbig jag kan vara till alla som kan ha något med det här att göra
dock känns det mer och mer som ett hopplöst fall...

Skrivet av anon131444:

@Kommenterande:
Komplicerad fråga men det kan jag inte svara på. Det är, utöver gränsöverskridande, ganska svåra juridiska frågor inom avtal som rör b2b. Om ens ett sådant avtal har upprättats.

För det så behöver man insikt i avtal om det fanns något som styrde ÅF att inte sälja till t ex Sverige.

Gick in på waybackmachine.

Fann detta:

https://web.archive.org/web/20170708212033/https://eucomtech....

Det är inte konkurs vi pratar om. Vi pratar istället förvärv. Då köper man befintlig kundstock, avtal m.m.

Till trådskaparen: Kolla med "Satrap tech..." hur dom ställer sig till detta. Ta därefter reda på om Sapphire har avtal med sagd ÅF ovan. Sedan hänvisar du enkelt till att Satrap förvärvat EUcomtech och skickar således kvitto som gällde för köpet. Du verkar ha laga stöd enligt den förklaring jag fick av konsument Europa. Men det ska ju också drivas...

Lycka till i vilket fall. Hoppas Sapphire ger sig med den nya infon du fick nu.

Tack för tipset skickade precis ett majl till dem. får se vad de säger.

Skrivet av muSashi:

Senaste jag var kontakt med Sapphire, så ville dom ha proof of purchase / invoice, för att hjälpa en, men dom kanske har ändrat policy, men dom borde ändå hjälpa dig, titta om dom inte har någon agent i Europa som du kan vända dig till.

konstigt,det enda de hänvisar till är:
According serial number(*****), the card is no manufacturer warranty. Please refer warranty policy: http://www.sapphiretech.com/support.asp?lang=eng

har fortsatt och mejlat med dem men än så länge har det inte givit något...

Permalänk
Medlem

Jobbar själv i butik (dock inte i elektronikbranschen) och det är ju egentligen inte butiken/återförsäljaren som erbjuder garantin på produkterna, utan tillverkaren (men exakt hur denna garanti ser ut är ju olika). Så du borde därför inte ha några problem att få ordning på kortet tycker jag. Varför de vill att man går via butiken man köpt varan är snarare för att det underlättar vid postandet och administrativt.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.