Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mulle:

https://www.dockstasko.se/skor

Lite finare slippers. Svensktillverkade och sköna!

Sedär, den perfekta kombon!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Själv kör jag dessa, helt underbara. Naturmaterial rakt genom som neutraliserar all eventuell tåbira

Länk till Grandshoes

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du har ett sånt arbete så låter det egentligen som att du inte har ett problem med hur du ska klä dig, arbetsgivaren ska tillhandahålla personlig skyddsutrustning och i den ingår även skorna, inom industrin är det ofta krav på att alla ska ha en viss typ av företagsuniform och visserligen fuskas det en del bland tjänstemännen men har man tydliga regler så tenderar även de att lära sig, tex kan man stoppa produktionen och interndebitera för stoppkostnaden och omedelbart tillbudsrapportera så fort någon tar ett steg med icke godkända skor utanför den godkända vägen till och från omklädningsrummen.
Jag har jobbat på ställen där det har varit krav på godkänd klädsel för alla, då inte bara i form av skyddsskor utan även krav på att rätt material används för att undvika att kemiskt kontaminera, smutsa ner eller på andra sätt skada produkterna tex pgs fel material i skor och kläder (skosulor och skoputsmedel innehåller ofta silikon) även tjänstemännen skulle ha företagets kläder men det fuskades pga att en del inte tyckte om att det inte gick att visa sin status via kläderna.

Klädkod är för det mesta rent trams och diskriminering och om arbetsgivaren har krav på klädstil så ska de tillhandahålla kläder och bör då även behandla alla lika, har man en tydlig linje med det och även håller efter tjänstemännen så kommer det efter ett tag att bli bra även om de med "rena" jobb ofta klagar i början.

Många skyddsskor är dessutom ergonomiskt betydligt bättre än så kallade lågskor vad det gäller att vara bekväma då sulor och materialval kan göra att de andas och stödjer foten mycket bättre än lågskorna, eftersom jag har arbetat med arbetsmiljö så är lågskor bland det sista jag vill se på fötterna hos folk som arbetar eftersom det sällan går att hitta sämre alternativ än det, högklackade damskor är nog det enda jag kan komma på som är ännu sämre men det var ju inte många damer i denna tråden som sagt att de vill ha pumps på fötterna.

Fri klädsel eller så bör alla ha "företagsuniform"

Gjorde mig bara lite lustig Självklart har man fått godkända skor för jobbet. Dock inte hittat bekväma och luftiga skor (dom jag har nu är tätare än dom gamla). Par tennisskor hade varit betydligt bättre ur komfortsynpunkt, ja man får slita ut dessa och hoppas nästa gång man hittar bättre par.

Håller med om man ska ha bra skor om man går mycket, personligen hatar jag lågskor (ingen komfort).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag är kluven i frågan, förstår att man vill hålla någon form av nivå på arbetsplatsen, samtidigt som man frågar sig, hur många går runt i skor inomhus hemma?

Samtidigt har det i vissa delar av Stockholm gått överstyr, där folk har nån sorts peniskamp om vem som spenderar mest stålar hos hos t ex https://www.grafford.se/

Är skillnad på hemma och offentlig lokal. flesta springer ju runt med skor på dom flesta jobb och inte går man runt med strumpor då.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Foppa, billiga och bra 19,90-39,90 per år!

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är skillnad på hemma och offentlig lokal. flesta springer ju runt med skor på dom flesta jobb och inte går man runt med strumpor då.

Nope, men nu var det inte strumpor, det var tofflor En bra kompromiss i min mening. Framförallt nu i vintertid när man kör varma kängor ute, inte bekvämt att sitta med inomhus. Ska ma då ändå ha något att byta till kan man ju likaväl ha ett par luftiga tofflor som ett par instängda skor.

Men jag förstår att folk stör sig på det.

Bästa man kan göra är väl att försöka hitta ett par svala skor i så fall.

Permalänk
Avstängd

Jag vägrar tofflor och sandaler. Bara strumpor kan funka om det inte väntas något finbesök men mestadels har jag mina sneakers. Ett tag körde jag ett par loafers som var väldigt mjuka och bekväma som jag köpte för att ha som finskor, typ som dessa:

Många här kör dock typ birkenstock med svarta strumpor men det klarar jag inte av.

Permalänk
Medlem

Kör med ett par sköna Ecco sandaler helt enkelt. Helt perfekt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Arbetsleder på myndighetskontor. Kör Birkenstock året runt och shorts på sommaren. Behöver man gå på klientmöte så klär man sig efter vilken typ av möte det är.

I regel brukar arbetsprestationen för anställda öka om man minskar irritationsmoment eller andra störningar kring arbetet, avslappnad och bekväm klädsel bland kollegor är fullkomligt rimligt. En anställd som sitter och lägger mer vikt på att anmärka hur andra klär sig istället för att fokusera på sina arbetsuppgifter ser jag inte som en effektiv eller värdefull resurs på arbetsplatsen. Gällande de delar i arbetet där man behöver leva upp till en förväntad standard för utomstående parter så får man vara anpassningsbar och byta om för dessa tillfällen.

Med det sagt så skulle jag markera starkt vid mjukisbyxor.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Arbetstofflor är uppenbarligen ett ämne som väcker många känslor, till den grad att man helt glömmer att man faktiskt kan diskutera utan att vara otrevliga mot varandra.
Jag förstår att ämnet arbetstofflor är ett ämne som berör och som många brinner för men vänligen avstå från otrevligheter

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag har klädpolicy på mina företag och det förväntas att man klär sig korrekt. Tofflor, shorts med mera är en stor no-no, även jeans faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Arbetsleder på myndighetskontor. Kör Birkenstock året runt och shorts på sommaren. Behöver man gå på klientmöte så klär man sig efter vilken typ av möte det är.

I regel brukar arbetsprestationen för anställda öka om man minskar irritationsmoment eller andra störningar kring arbetet, avslappnad och bekväm klädsel bland kollegor är fullkomligt rimligt. En anställd som sitter och lägger mer vikt på att anmärka hur andra klär sig istället för att fokusera på sina arbetsuppgifter ser jag inte som en effektiv eller värdefull resurs på arbetsplatsen. Gällande de delar i arbetet där man behöver leva upp till en förväntad standard för utomstående parter så får man vara anpassningsbar och byta om för dessa tillfällen.

Med det sagt så skulle jag markera starkt vid mjukisbyxor.

Håller med om hur du ser på arbetsprestation men jag är lite nyfiken på varför du skulle markera starkt vid mjukisbyxor och inte vid t.ex. tofflor (som ändå diskuteras här)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrgrd:

Håller med om hur du ser på arbetsprestation men jag är lite nyfiken på varför du skulle markera starkt vid mjukisbyxor och inte vid t.ex. tofflor (som ändå diskuteras här)?

Det var mer skämtsamt menat av mig eftersom jag är okej med tofflor.

Om en kollega kommer med mjukisbyxor så ser jag åtminstone över med personen att hen har reservbyxor på plats utifrån om man behöver ta emot besök eller vistas i mer offentliga rum. Ska man bara sitta på sitt arbetsrum så lägger jag ingen stor anmärkning på det klädvalet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lättaste Nike-dojjorna kan se propra ut om rätt färgval.
https://www.nike.com/se/en/t/free-rn-flyknit-2017-running-sho...

Tofflor och sandaler ser för jävligt ut.

Permalänk
Hedersmedlem

Har senaste 10 åren kört med stålhättesandaler. Lagom kompromiss (godkända av arbetsplatsen) vad det gäller säkerhet och komfort.

Kommer troligen köra vidare på detsamma i många år till. Har tjänstemannajobb med mycket kontakt med verkligheten, dvs produktionen och verkstadsgolvet.

Anser förövrigt att klädkoder utöver hel/ren eller de skyddskrav som arbetet kräver är av ondo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Vibram FiveFingers, det enda jag använder, alltid i alla väder och i alla situationer. Har gjort detta i 6-7 år nu och kommer aldrig byta till något annat. Skulle de försvinna och inte gå att få tag på så går jag nog barfota i stället.

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Arbetsleder på myndighetskontor. Kör Birkenstock året runt och shorts på sommaren. Behöver man gå på klientmöte så klär man sig efter vilken typ av möte det är.

I regel brukar arbetsprestationen för anställda öka om man minskar irritationsmoment eller andra störningar kring arbetet, avslappnad och bekväm klädsel bland kollegor är fullkomligt rimligt. En anställd som sitter och lägger mer vikt på att anmärka hur andra klär sig istället för att fokusera på sina arbetsuppgifter ser jag inte som en effektiv eller värdefull resurs på arbetsplatsen. Gällande de delar i arbetet där man behöver leva upp till en förväntad standard för utomstående parter så får man vara anpassningsbar och byta om för dessa tillfällen.

Med det sagt så skulle jag markera starkt vid mjukisbyxor.

Skulle väl vilja påstå att shorts har lika lite på ett myndighetskontor att göra som mjukisbyxor..

Inte många glada miner på myndigheten jag jobbar på om någon glider in i shorts och faktiskt använder dem resten av dagen.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nidas:

Skulle väl vilja påstå att shorts har lika lite på ett myndighetskontor att göra som mjukisbyxor..

Inte många glada miner på myndigheten jag jobbar på om någon glider in i shorts och faktiskt använder dem resten av dagen.

Man får köra med Kilt i stället då.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man får köra med Kilt i stället då.

det har folk redan försökt med, samma visa där

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidas:

det har folk redan försökt med, samma visa där

Folkdräkt då? Komplett med knätofsar och blommiga hängslen naturligtvis.

Eller blir man anklagad för att vara Sverigedemokrat då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zarkov:

Folkdräkt då? Komplett med knätofsar och blommiga hängslen naturligtvis.

Eller blir man anklagad för att vara Sverigedemokrat då?

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut inte om du kör med Holländsk folkdräkt med tillhörande trätofflor, tofflorna går nog även att ha separat om man vill ha tofflor på jobbet till andra kläder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Rohde, Birkenstock eller Scholl är klassiska fotriktiga tofflor. Favorit varierar från person till person, beror på om du har bred eller smal fot osv. Bäst är att prova. Kolla med vårdpersonal i din omgivning, de brukar ha koll på den där lilla butiken som säljer bra arbetstofflor.

Vill/behöver du vara lite stiligare så kolla efter custom made inlägg som är formas efter din fot. De kostar en del och brukar ta lite tid att få hem, men riktigt sköna och du kan ha dem i flera skor.

Permalänk
Avstängd

Rena kängor med stålhättor.

Jobbar som paketerare hos Scan.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Absolut inte om du kör med Holländsk folkdräkt med tillhörande trätofflor, tofflorna går nog även att ha separat om man vill ha tofflor på jobbet till andra kläder.
[bild på träskor]

Klompen! Så klart, att jag inte tänkte på dem!

Enligt Wikipedia finns det klompen som är CE-märkta som skyddsskor, de är alltså godkända att bära där stålhättor krävs. Dock känns de lite klumpiga att ha på kontor och jag misstänker att de fått sitt namn av ljudet de gör när man går...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Scholl har liknande tofflor som birkenstock som är något fulare men i min åsikt, bra mycket skönare!

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Birkenstock har jag haft i flera år, är väldigt nöjd!

Permalänk
Medlem

Har kört med Ecco nätsko i flera år nu, Terracruise heter modellen. Blir inte för varm som innesko, samt mjuk att gå och stå i. Att den är en utesko från början gör det även lätt när man måste ta "utevägen" nånstans.

Permalänk
Medlem

Har faktiskt letat vettiga sandaler för kontoret så man slipper sanera skorna från fotsvett kontinuerligt.
Docksta Patrik slippers ser ut att bli bra.
Besöker jag en kund och ser folk springa runt i slippers eller sandaler tänker jag bara, vad skönt, dom slipper fotsvamp på den här arbetsplatsen.
Jag blir förundrad över vissas hysteri över klädkod. Vad är det för arbetsplatser detta gäller?
De flesta branscher går lite åt andra hållet att det blir bara dumt att komma till kund iklädd Tiger kostym och skor som kostar mer än kundens laptop.
Chefer som inte anser att jeans är lämpligt på kontor. Varför?

Steve Jobs körde sina presentationer i jeans och polo. Hur är klädkoden på ert kontor viktigare än honom exempelvis? Utveckla gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Har faktiskt letat vettiga sandaler för kontoret så man slipper sanera skorna från fotsvett kontinuerligt.
Docksta Patrik slippers ser ut att bli bra.
Besöker jag en kund och ser folk springa runt i slippers eller sandaler tänker jag bara, vad skönt, dom slipper fotsvamp på den här arbetsplatsen.
Jag blir förundrad över vissas hysteri över klädkod. Vad är det för arbetsplatser detta gäller?
De flesta branscher går lite åt andra hållet att det blir bara dumt att komma till kund iklädd Tiger kostym och skor som kostar mer än kundens laptop.
Chefer som inte anser att jeans är lämpligt på kontor. Varför?

Steve Jobs körde sina presentationer i jeans och polo. Hur är klädkoden på ert kontor viktigare än honom exempelvis? Utveckla gärna.

Det är faktiskt en berättigad frågeställning. Först och främst så roade det mig att du nämnde Tiger kostymen som är mitt basplagg i garderoben, har nog tjugotalet olika bara därifrån För mig handlar det om att hålla ryggen fri. Inga misstag helt enkelt och medan jag och företagen har en framåtanda i det vi gör så är det en konservativ grund vi utgår från. Det handlar om att inge rätt sorts förtroende, kan man säga. Jeans är fortfarande för "casual" för att jag ska trivas i arbetsmiljön (jag är ingen chef men ägare) och jag vill att anställda "tar på sig" jobbet.

Vi jobbar en del mot myndigheter och när man ser deras anställda hasa runt i sina koftor och khakibrallor, flanellskjortor med mera så blir det bara tydligare vilken otroligt trist och destruktiv miljö de själva lever i varje dag. De prokrastinerar bort sin tid på onödiga möten dagarna i ända. En klädkod lyfter personalen enligt min erfarenhet och man blir lite längre i en snygg och proper klädsel helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Tvöttbara

Skrivet av SimpanDirr:

Hej!

Har nu efter många års knegande på "golvet" blivit tjänsteman. Det jag söker är bra arbetstofflor så jag slipper gå med varma boots när jag väl är inne på kontoret.

Tänkte att någon här inne säkert arbetar på kontor och har sjyssta "pissetofflor".

Typ av denna modell:

https://www.shoemed.se/bilder/artiklar/zoom/551251-01_1.jpg

Jag kör ett par Keen på sjukhuset. En stor fördel är att de är svala och väldigt bra dämpade men f.a. att de tål tvätt så dom inte börjar lukta blöt strumpa efter några veckor. Birkenstock har ju en tendens till en viss doft. Så sitter dom bra på också om man får bråttom (typiskt sjukhusproblem).

https://www.eventyrsport.se/newport-h2-men-1061400131.html?gc...

Skickades från m.sweclockers.com