Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

@gurkburk92:

Saxat från trafikverket.

Måttliga hastighetsökningar, exempelvis en måttlig fortkörning, ökar risken för en olycka ungefär linjärt (10 procent högre hastighet ger 10 procent ökad olycksrisk). Däremot ökar risken för personskador mycket kraftigt, framför allt för allvarliga personskador. Dödligheten ökar ungefär med dubbla kvadraten (upphöjt till 4,5) och svåra personskador med kubiken (upphöjt till 3). Det innebär att en ökning av hastigheten med 10 procent ökar dödligheten med över 40 procent.

Att överskrida gällande hastighetsgräns med 25 procent ökar risken för en dödlig olycka nästan 3 gånger, statistiskt sett (det vill säga att köra 100 km/tim där hastighetsgränsen är 80 km/tim). Eftersom förhållandet mellan hastighet och risk inte är linjärt blir kraftiga överskridanden dramatiska. Att köra med dubbla hastigheten i förhållande till hastighetsgränsen (100 km/tim på en 50-sträcka) ökar risken för en dödlig olycka mer än 20 gånger enligt det generella sambandet. Det statistiska förhållandet gäller bilåkande, men inget tyder på att det skulle vara annorlunda vid kollision med en fotgängare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

@Otori: Min attityd har ingenting med det att göra. Snarare folk i denna tråden som är mer eller mindre bra exempel på hur dåligt trafikvett en svensson egentligen har. Det jag skriver är rent logiskt tänkande, med flera års erfarenhet bakom ratten, privat samt i yrket.

Försöker hålla mig ifrån påhopp, men hur ni här i tråden tänker är ganska skrämmande. Skulle vilja kalla er FARLIGA paragraf-ryttare.

Måste säga som "yrkesförare" att dina inlägg är nog det värsta jag läst på år och dar. Känner att jag har tur, som förhoppningsvis inte kör i samma områden som dig...

Har du funderat på att läsa om teorin du gjorde när du tog körkortet? För det skulle nog behövas, då det är väldigt många feltänk i dina påståenden. Ung och oerfaren som tror att en vet bäst.. det är dem som brukar ställa till det värst på våra vägar.

Mina erfarenheter av budbilsförare är inte de bästa och ditt tänkesätt speglar den bild jag har fått av de jag möter..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Utgå från att alla vill mörda dig i trafiken så går dina chanser upp betydligt

Eller iaf att alla är pappskallar. Kör alltid med marginaler och "anta" inte vad mottrafikanter tänker göra.

En klassiska är ju när man ska in i en rondell, inte en bil i sikte förutom den som är före, men han stannar innan han kör in vilket kan vara rätt spännande första gångerna man ser det...

Eller man kör förbi "yrkesförare" i uppförsbacke på en 120 sträcka och en kommer på att den före kör för långsamt 55 istället för den andras 59 och viker ut, alltid spännande oavsett om det hänt tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Måste säga som "yrkesförare" att dina inlägg är nog det värsta jag läst på år och dar. Känner att jag har tur, som förhoppningsvis inte kör i samma områden som dig...

Har du funderat på att läsa om teorin du gjorde när du tog körkortet? För det skulle nog behövas, då det är väldigt många feltänk i dina påståenden. Ung och oerfaren som tror att en vet bäst.. det är dem som brukar ställa till det värst på våra vägar.

Mina erfarenheter av budbilsförare är inte de bästa och ditt tänkesätt speglar den bild jag har fått av de jag möter..

På så vis alltså? Låter som att du knappt har någon erfarenhet bakom ratten dock.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

@Otori:

Haha, personen som kallar folk för stolpskott och slökukar klagar på andras attityd, ohh the irony! Men det var ju det där med personlig mognad.

Ja om hela svansen kör i 80 så håller nog bilen längst bak 80 också, eller hur tänker du?

Gällande bensinförbrukningen så baserar jag det dels på min grundläggande kunskap gällande bilar och fysik, dels på de olika kurvor som finns gällande exempelvis vridmoment på den motorn jag har och de andra som kollat vad de har för förbrukning i olika hastigheter.
Du får googla om detta med att hastighet och soppaförbrukning hör ihop om det är ny fakta för dig, inte direkt hjärnkirurgi.
Du kan ju kolla med din egen bil och återkomma om du har nått att tillägga, gissar att du har farthållare och färddator med snittförbrukning så det är ju snabbt gjort.

Eftersom du inte förstod det så handlade attityden om personens inställning till sig själv i trafiken.

Jag har stenkoll på tidigare bilars förbrukning och skillnaden i förbrukning mellan 110 och 120 har varit markant större än mellan 80 och 110.

Färddatorn har iaf inte visat i närheten av verkligheten, det gör däremot trippen och och mätarställningen.

Nuvarande är min första laddhybrid och den har jag inte tillräckligt med insamlad data för att veta.

Så dina teorier och kunskaper gällande fysik betyder 0 och ingenting.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gurkburk92:

Visst, många regler är väldigt viktiga men samtidigt så är det flera regler i trafiken som nästan Måste böjas för att trafiken ska fungera.

Skrivet av gurkburk92:

Skulle vilja kalla er FARLIGA paragraf-ryttare.

Skrivet av gurkburk92:

Jag kan tycka att vi har väldigt "slöa" motorvägar. Men det betyder inte att jag vansinnes-kör. Jag håller mig inom rimliga gränser, dvs max 10-15 över OM det skulle vara jävligt bråttom.

Du har uppenbarligen dålig förståelse för det faktum att om alla följde trafiklagstiftningen till punkt och pricka skulle det inte kunna uppstå olyckor eftersom det står så här i lagen >

Trafikförordning (1998:1276)
2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Grundbestämmelser
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

På så vis alltså? Låter som att du knappt har någon erfarenhet bakom ratten dock.

Japp... Nä, kör "bara" 30-50 mil om dagen. Så det är inte så mycket.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

På så vis alltså? Låter som att du knappt har någon erfarenhet bakom ratten dock.

Kommer från 25 åringen som har jobbat i 1-2 år och nu anser att han får köra 30 km/h snabbare än tillåtet.
Hur skall vi ta dig seriöst?

Permalänk
Medlem

Folk i den hör tråden... Det finns inget "köra för sakta". Det finns inget lagkrav på att köra om långtradare på landsväg etc. Vill du ta det lugnt och ligga kvar bakom är det helt ok. Om nån bmw-förare kommer upp och tycker det är störigt med en radda "vägsniglar" är det hans problem. Bilar som kommer upp i röven och stressar folk till att köra över deras förmåga är trafikfarliga. Sen är det fanimig komiskt, de som i tråden hävdar att de har mer erfarenhet än alla andra (när de är typ 25 bast) vad gäller bilkörning och tycker de är bäst i världen. Vaffan, är ni 12 år gamla inombords och går på dagis eller? I trafiken ska man visa hänsyn till att alla kanske inte är på samma nivå och inte tycker det är bekvämt att köra 20km för fort och köra om på smal o kurvig väg. Väx upp för fan, jävla bäbisar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Eftersom du inte förstod det så handlade attityden om personens inställning till sig själv i trafiken.

Jag har stenkoll på tidigare bilars förbrukning och skillnaden i förbrukning mellan 110 och 120 har varit markant större än mellan 80 och 110.

Färddatorn har iaf inte visat i närheten av verkligheten, det gör däremot trippen och och mätarställningen.

Nuvarande är min första laddhybrid och den har jag inte tillräckligt med insamlad data för att veta.

Så dina teorier och kunskaper gällande fysik betyder 0 och ingenting.

Skickades från m.sweclockers.com

Men suck.
Ja vill du tro att en bil i allmänhet och min i synnerhet drar mindre i 110 än 90 så varsågod och gör det, whatever floats your boat. Släpp det.

Soppaförbrukningen är ju dessutom bara en av många anledningar så även om den hade varit exakt samma i 90 och 110 hade jag inte kört snabbare för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Vad andra gör, skiter jag fullständigt i egentligen. Vill andra köra för fort, fine, bryr mig inte. Jag flyttar mig iallafall ifrån vänsterfilen om det är möjligt, för att släppa förbi. Detta är ett stort problem i trafiken & en orsak till olyckor samt irritation.

Jag kan tycka att vi har väldigt "slöa" motorvägar. Men det betyder inte att jag vansinnes-kör. Jag håller mig inom rimliga gränser, dvs max 10-15 över OM det skulle vara jävligt bråttom. Värt att tillägga igen är att jag inte är en sådan som trycker andra i röven. Men rent generellt har en vanlig förare i Sverige sjukligt dålig koll i speglar under färd & blir på så sätt en kloss/irritationsmoment.

Haha. Du är rolig du.

Så en person med erfarenhet inom -valfritt yrke här- ska/kan inte argumentera/motbevisa folk som gör fel menar du?

Varför skyller man så ofta på de som kör för sakta? Att någon kör för sakta har aldrig och kommer aldrig vara orsak till en olycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Förstår inte hur man kan reta upp sig på vänsterblink i en cirkulationsplats??? Det är väl bara BRA att upplysa bilister i och utanför att intentionen är att passera nästa avfart?

Att det sedan finns bilister som missar slå av och istället blinka ut må vara hänt, men jag anser iaf det vara mindre riskbenäget än att köra runt utan att använda blinkers öht.

Att inte använda blinkers är mer vanligt beteende och dessa pickon stör jag mig på.

Än mer stör jag mig på rixarslen som även kastar sig höger och vänster för att vinna en eller två bilplaceringar. Dessa vrålpuckon saknar uppenbart både det ena och andra...

Och för att inte tala om dessa ÅSNOR som inte förstår blixtlåsprincipen utan prompt ska riskera olyckor genom att köra upp i dragkroken på bilen framför för att inte släppa in någon.
Eller för den delen går halvvägs ut i andra filen när det är 150m kvar innan filerna går ihop...!!!

Förbenade sopor!

Nej, jag kör inte som en gud i alla lägen. Men jag beter mig aldrig som ett svin iaf och visar i 99,99% av fallen hänsyn till mina mottrafikanter.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inget problem med att folk blinkar vänster för att visa att de ska fortsätta framåt. Problemet som uppstår är att många som blir upplärd att blinka vänster slutligen antar att folk som inte blinkar vänster ska svänga höger vid kommande utfart trots att de inte sett någon högerblink, vilket i sin tur skapar olyckor. Det finns en anledning till att det inte är lagstadgat. Hade ingen blinkat vänster hade det varit enklare för gemene man. Att trafikflödet blir sämre är klart fördelaktigt än den ökade risken för olyckor vänsterblink medför.

Jag begriper verkligen inte hur folk inte kan ha noterat alternativt förstår detta problem på senare tid..

Att folk inte blinkar höger när de ska ut är en lägre säkerhetsrisk än folk som antar att folk som inte blinkar vänster ska svänga ut.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Varför skyller man så ofta på de som kör för sakta? Att någon kör för sakta har aldrig och kommer aldrig vara orsak till en olycka.

Undrar det samma.

Då jag har en bil utrustad med adaptiv farthållare samt "limiter-funktion" på denna så kör jag alltid med det.

Med "limiter" avses hastighetsbegränsning. Den har två lägen. Antingen så kan man välja att inställd hastighet inte kan överskridas även om du trycker ned gaspedalen i botten, eller så väljer man andra läget där man kan överskrida inställd hastighet genom att "hastigt" trycka ned gaspedalen.

Permalänk
Medlem

@Exxovion: hmm dom som ligger i 70 på motorväg är helt klart en trafikfara då man inte alltid är beredd på att komma upp i röven på någon så snabbt. Anser att dom är farligare än någon som vill köra 120 på 110 väg.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 1800x GPU: Asus Strix 1070ti Moderkort: Asus Prime B350 Strix RAM: 32GB @ 2666Hz Chassi: Fractal Design Define R3 Kylare: Noctua D14 HDD: Samsung Vnad 960 256GB, Samsung Evo 850 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Varför skyller man så ofta på de som kör för sakta? Att någon kör för sakta har aldrig och kommer aldrig vara orsak till en olycka.

För det första, det där är rent skitsnack. När någon inte accelererar på påfarten och svänger ut på motorvägen i 70 km/h så orsakar det hårda inbromsningar och väjningar. Eller varför inte dom som sniglar fram i 60-70 på 120 väg. Rätt lätt för de som håller lämplig fart att missbedöma framförvarandes hastighet och då är olyckan lätt ett faktum.

Sen att man skyller på dom hänger nog ihop med att dom som kör sakta är osäkra och velar runt. Det är mao ofta svårt att bedöma vad dom tänker ta sig för. Dom är helt enkelt lika oförutsägbara som de som övningskör, fastän utan varningsskylten.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Varför skyller man så ofta på de som kör för sakta? Att någon kör för sakta har aldrig och kommer aldrig vara orsak till en olycka.

Beror på vad du menar med sakta. Stor skillnad i hastighet oavsett om man kör sakta eller för fort, orsakar olyckor..
Ligger du i 80 på en 90-väg, så är det ju inte så stor sannolikhet att något farligt inträffar. Men ligger du i 40 och inte har en LGF-skylt, så är det nog många som blir överraskade.. Precis samma om du skulle ligga i 140 på samma väg...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Problemet är just... "lärdom". För uppenbarligen har du inte lärt dig ett skvatt om IoT eller Smartphones osv.

Av alla hål i de IoT och kameror som upptäcktes redan på 1990-talet... hur mycket har bättrats? Massor med saker kör än med okrypterade inloggningssidor, eller svag kryptering. De har knappt ens fått upp det till nybörjarnivå av säkerhet. Men det säljs friskt ändå, där det enda man hör är... "det är så fantastisk nytänk", av okunniga.

Ang bilarna som är sårbara... detta är inget nytt. Har funnits bevis och detta har utförts sedan iaf 2010, tror även jag sett tidigare.
https://www.youtube.com/watch?v=MK0SrxBC1xs

https://www.wired.com/story/car-hack-shut-down-safety-feature...

"You could disable the air bags, the anti-lock brakes, or the door locks, and steal the car,"

Mao... hela problemet är att CAN bussen har samma grundläggande fel som USB (en annan sak som för alltid kommer vara såbar). Så om detta problem redan är enormt.. för flera år sedan. Och de inte verkar kunna bättra eller fixa det, hur gör man då? Tom Tesla, en bil som har bästa säkerhetsteamet på jobbet att just säkra den, som har tagit detta på fullt allvar, kan inte fixa det helt än. Detta problem har varit känt i 10år eller mer. De måste mao bygga om hela grunden till bilens styrning, ECU och standarder.

https://www.wired.com/2016/09/tesla-responds-chinese-hack-maj...
En rubrik där säger det rätt bra: "Why Your Car's More Hackable Than Your iPhone", och just det är ju problemet. Inget i din bil är säkerhetsgenomtänkt från början. Medan idag är detta något man måste ta med redan innan produkten är ur designfasen i en smartphone.

Tyvärr är det därför jag blir lite sur på dessa "framåtsträvande" för de har huvudet så långt upp i molnen ibland att de inte ens ser marken de står på. Jag litar inte ett skit på dessa bilar, verken moderna vanliga eller självkörande, då de båda är "leksaker" i nivå av säkerhet, sett till hur allvarliga de är. Så i detta fall är bakåtsträvande verkligen livräddande, tills man gör det rätt från början.

Problemet är nämligen att desto mer komplex du gör något... aka från tegelstensmobil till smartphone tex, har gjort det möjligt att hacka. Samma problem finns när man gör bilarna med avancerade med uppkoppling mot internet för hjälp tjänst, kartor, bluetooth handsfree osv. Det är ett enormt problem, som växer så enormt fort att även befintliga säkerhetstekniker visar ständigt sig vara för svaga. Allt från WPA2 till äldre SSL kryptering.

Och här kommer skon klämma. För du behöver ju kunna använda denna bilen iaf 20-eller så år. Eller tänkte du göra oss alla till miljöbovar genom att skrota bilar efter 3 år? Så de måste uppdateras. De måste lagas, tweakas, säkerhetspatchas osv i mycket lång tid.

Titta bara på Win XP. Ett OS många idag tycker är "osäkert"... det är 17 år gammalt, dvs inte ens tiden denna självkörande bil måste fungera. Så den behöver uppdateras och skötas... och detta kostar, enormt. Så tillverkare kommer säga att de inte ha ansvar efter kanske 5 år... och vf gör du då? Ska du själv koda in säkerhetspatchar i din självkörande bil?

Nej. Hela det konceptet är så långt i från hållbart så det är skrattretande.

Ja, det där med uppdateringar osv kommer bli väldigt intressant att följa.
Jag menar, jag rattar runt en personbil som i år är 15 år gammal och det finns ju betydligt äldre fordon där ute också.
Kommer dessa fasas ut efter en tid, som med Android-telefoner? Ca 18-24 månader med uppdateringar (om ens det)?
Solus kör med "rullande" upplägg, men hur länge?
Det finns verkligen en hel del att lösa inom området, det är inget jag förnekar.
Men det är ju lite så som jag ser det här med Windows, det i sig är skrattretande, men det är ändå världens mest använda operativsystem för skrivbord.

Skrivet av FlygarStenen:

@backspace: https://www.expressen.se/motor/trafik/barnets-liv-raddas-av-v...

"Volvos autobroms inte inblandad

Det har förekommit uppgifter om att det är Volvos autobroms som räddar dagen, men det stämmer inte, enligt Carl Johan Almqvist, chef för trafik- och produktsäkerhet på Volvo Lastvagnar.

– Nej, den är inte inblandad. Här är det två hjältar – två professionella lastbilschaufförer. Den första stannar och ser lastbilen som närmar sig, sedan börjar han blinka vilket chauffören som närmar sig ser och ställer sig på bromsen.

Det här är ett perfekt exempel på hur vi måste hjälpas åt i trafiken, menar Carl Johan Almqvist."

Det var med andra ord ett lysande exempel på hur människor fortfarande hade hanterat det bättre än autobromsen.

För att minska risken för olyckor bör väl det bästa vara att ha en människa som kör men en dator som kan hjälpa till med till exempel autobroms?

Tack så mycket för upplysningen.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Men suck.
Ja vill du tro att en bil i allmänhet och min i synnerhet drar mindre i 110 än 90 så varsågod och gör det, whatever floats your boat. Släpp det.

Soppaförbrukningen är ju dessutom bara en av många anledningar så även om den hade varit exakt samma i 90 och 110 hade jag inte kört snabbare för det.

Ja sucka på du. Men jag har inte någonstans skrivit att bilar drar mindre i viss hastighet. Jag frågade hur Du VET att din bil drar mindre iom du skrev att du ALDRIG kört så fort som 110.

Mina bilar har dragit så marginellt mindre i 80 till skillnad mot 110 att jag aldrig någonsin skulle komma på tanken att sänka hastigheten pga den faktorn. Dock drog senaste bilen betydligt mer i 120 än 110 att det faktiskt gjorde så bränsleekonomisk skillnad att jag aldrig ställde upp farthållaren till det.

Men det är ju bra att du har vett nog att inte köra över din egen förmåga, synd att du inte samtidigt har vett nog att hålla dig borta från motorvägar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@gurkburk92: Jadu. Om någon enstaka person säger att man har fel kan man förstås välja att ignorera det. Om ett helt jävla forum säger att man har fel så kanske man borde ta sig en tankeställare.

Men, vi kan ju låtsas att du är så bra och säker som du vill få oss att tro. Tycker du då inte att det är rimligt att köra samma hastighet som "bromsklossarna", d.v.s. inte mer än vad som står på skylten? Du säger ju själv att det är säkrast när alla kör lika snabbt.

Permalänk
Medlem

"av okänd anledning"... blev allt vanligare (20-40år singelolycka i diket/mitträcket på sommar-raksträcka)
...men de har slutat ljuga nu och skriver -inget- om inte annan anledning är känd. MOBILIDIOTER!
Sen alla som inte håller avstånd... "blabla 5 i seriekrock" = BRA nyhet!.. några som KANSKE lärt sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nemeboll:

@Exxovion: hmm dom som ligger i 70 på motorväg är helt klart en trafikfara då man inte alltid är beredd på att komma upp i röven på någon så snabbt. Anser att dom är farligare än någon som vill köra 120 på 110 väg.

Då kör du fel, för du ska alltid vara beredd på att framförvarande fordon plötsligt tvärnitar. Hållet man avståndet är det inget problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Ja sucka på du. Men jag har inte någonstans skrivit att bilar drar mindre i viss hastighet. Jag frågade hur Du VET att din bil drar mindre iom du skrev att du ALDRIG kört så fort som 110.

Mina bilar har dragit så marginellt mindre i 80 till skillnad mot 110 att jag aldrig någonsin skulle komma på tanken att sänka hastigheten pga den faktorn. Dock drog senaste bilen betydligt mer i 120 än 110 att det faktiskt gjorde så bränsleekonomisk skillnad att jag aldrig ställde upp farthållaren till det.

Men det är ju bra att du har vett nog att inte köra över din egen förmåga, synd att du inte samtidigt har vett nog att hålla dig borta från motorvägar...

Skickades från m.sweclockers.com

Jaja, apropå inget, så drar min bil minst i 130KM/H på mätaren. Så runt 118 på GPS.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Jag stör mig egentligen inte så mycket på att vissa kör för fort på motorvägarna (jag själv håller laglig hastighet).
Problemet för mig är brist på respekt när man ska köra om, det känns som att de som kör i 140 tycker att de har företräde till vänsterfilen, säg att jag ska köra om x antal lastbilar som ligger i 90 och jag kör i 110 (vid omkörning) då ska dessa trafikhetsare ligga så nära de kan bara för att jävlas.
Hastighetsbegränsningar gäller även vid omkörningar...
Kan tillägga att jag självklart inte väljer att köra om när jag ser att någon kommer i 140+ utan då låter jag dem köra om först.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Lite som en situation jag var med om (med tanke på samarbete);
Jag såg en begynnande bilkö längre fram och bromsade in i god tid och hade därför en bra lucka framför mig när jag ser en bil i hög fart närma sig bakom mig. Han hade klart tydligt inte sett att det tagit stopp. I backspegeln såg jag hans framljus dyka och jag förstod att han tryckte foten genom golvet och att han inte skulle lyckas. Jag såg i ögonvrån att jag hade kanske 10 meter till bilen framför och gjorde ett skutt fram. Bilen bakom lyckade få stopp precis bakom mig och han vinkade glatt mot mig när jag tittade bak. Jag kan tänka mig att han var lika glad som du var @AppendixSE

Det där påminner mig om en gång när jag skulle hem från jobbet.

Ligger bakom en stor skåpbil och vi kör ut på påfarten på motorvägen i kanske 100 (på 90 väg).
"Fasiken vad skönt med en trafikant som kommer upp i fart på påfarten!" tänkte jag.

Hen börjar bromsa kort efter vi svängt ut.

Jag förstår inte vad som händer och avvaktar i en sekund. Inser att hen tvärnitar!!!
Lägger på en tvärnit och märker att det halt. Nu kan jag se bromsljusen i kön. Det är ju tvärtstopp!
Bilen kränger upp på 4hjulsställ. Rätar upp bilen och får stopp 1 dm bakom skåpbilen.

Det blev en tankeställare. Arg som fan blev man iaf efteråt. Jag hade begränsad sikt framför skåpbilen!!! Han/hon verkade inte ha sett kön? Kanske höll på med mobilen.. vad vet jag!

Man kan inte lita på andra i trafiken.

Skrivet av emeens:

Jag stör mig egentligen inte så mycket på att vissa kör för fort på motorvägarna (jag själv håller laglig hastighet).
Problemet för mig är brist på respekt när man ska köra om, det känns som att de som kör i 140 tycker att de har företräde till vänsterfilen, säg att jag ska köra om x antal lastbilar som ligger i 90 och jag kör i 110 (vid omkörning) då ska dessa trafikhetsare ligga så nära de kan bara för att jävlas.
Hastighetsbegränsningar gäller även vid omkörningar...
Kan tillägga att jag självklart inte väljer att köra om när jag ser att någon kommer i 140+ utan då låter jag dem köra om först.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det där har jag märkt av med! Även när man kommer in i stan här i Örebro, där det är 70 vägar oftast. Många (läs 9 av 10 bilar) ligger i 70 i högerfilen och gärna med 10 meters avstånd. Där brukar jag köra 70-80 och lägga mig i vänsterfilen istället.

Då dyker ju den där svarta Audin upp som lägger sig 2 meter bakom och blinkar med helljusen.

Sen kan man ju fundera på dom som ligger bakom en själv i flera km i exakt samma hastighet på motorvägen. Efter ett tag så närmar man sig en lastbil och precis när man ska köra om så ska bilen bakom helt plötsligt köra om dig?!

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Bor i norranorrland och aldrig varit med om nått i trafiken.
Vi kanske inte kör bättre här uppe men det är inte alls samma trafik.
Man har varit några svängar ner till stockholm med bil och kört där och det känns verkligen som körning på liv och död där. Köra 2hjuling skulle jag aldrig våga
Däremot i södern är man bättre på att hålla trafikregler än i norr tycker jag och hjälper varandra mer i trafiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Jag förstår inte vad som händer och avvaktar i en sekund. Inser att hen tvärnitar!!!
Lägger på en tvärnit och märker att det halt. Nu kan jag se bromsljusen i kön. Det är ju tvärtstopp!
Bilen kränger upp på 4hjulsställ. Rätar upp bilen och får stopp 1 dm bakom skåpbilen.

Det blev en tankeställare. Arg som fan blev man iaf efteråt. Jag hade begränsad sikt framför skåpbilen!!! Han/hon verkade inte ha sett kön? Kanske höll på med mobilen.. vad vet jag!

Man kan inte lita på andra i trafiken.

Summering: du kör alldeles för fort och ligger för nära trots att du inte ser ordentligt. Helt och hållet ditt eget fel!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Detta hände mig förra veckan:

Körde i 60 på 60 väg, behövde byta fil för att ja skulle svänga av till höger längre fram. Killen bakom mig (svensk man i 40 års åldern) hade bråttom så han ville köra om mig på höger sida och måste ha påbörjat omkörningen redan i korsningen (gjorde väl fel som inte kollade efter en omkörning i just den där situationen men..) jag blinkade som vanligt och svängde höger efter heldragen linje. Killen fick tydligen trampa bromsen i botten och slå på tutan allt han orkade.

Han skulle fortsätta rakt fram när ja svängde höger senare så iväg for han efter att ha bytt tillbaka till vänster körfält och låg i sina 80 på 60 vägen i hela 20 meter till för sen blev det 40 och då låg han väl i 100 efter allt adrenalin som producerats. Kanske är jag som har missat något här, är kass på att köra bil så såga mig gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Summering: du kör alldeles för fort och ligger för nära trots att du inte ser ordentligt. Helt och hållet ditt eget fel!

Skickades från m.sweclockers.com

Missade du inlägget? Ingenting hände, ingen kom till skada, det var halt och förmodligen var det första och sista gången i mitt liv som jag hamnade i en sån situation. Den gången låg jag ca 200 meter bakom, så förstår verkligen inte varför du ska kommentera utan att tillföra något i diskussionen. Översittarfasoner?

"for the record" så håller jag bra längre avstånd än majoriteten av vägsniglar.
Ni tror ni kör säkert genom att radda upp sig i högerfilen i 10-20kmh långsammare än hastighetsbegränsningen med 5 meters avstånd.

Istället så:
- förhindrar ni omkörningar
- skapar irritation
- bildar kö med lastbilar (som i många fall blir irriterade och i sin tur kör med för kort avstånd)
- skapar ryckig och ojämnt flyt = ännu mer irritation
- ökar risken för kedjekrock
- förlänger eventuellt leveranstiden på era förbaskat viktiga paket som ni handlat på wish/black friday (och gnäller sen på "postmord" på forum)

Det finns alltid trafikanter som vill köra om du ska köra för långsamt och vill bilda köer, så HÅLL AVSTÅNDET om DU inte tänker köra om. Att visa hänsyn betyder även att du måste kunna skapa utrymme för att släppa fram andra om du vill glida på tomgång. Sen är det upp till Polisen att ta fast dom som kör vårdslöst.
Och NEJ jag är inte en av dom som pressar dig i röven. Däremot kör jag mitt favoritmärke BMW! Mycket nöjd med den bilen

Skrivet av Mnemozyne13:

Detta hände mig förra veckan: https://puu.sh/zpChF.jpg

Körde i 60 på 60 väg, behövde byta fil för att ja skulle svänga av till höger längre fram. Killen bakom mig (svensk man i 40 års åldern) hade bråttom så han ville köra om mig på höger sida och måste ha påbörjat omkörningen redan i korsningen (gjorde väl fel som inte kollade efter en omkörning i just den där situationen men..) jag blinkade som vanligt och svängde höger efter heldragen linje. Killen fick tydligen trampa bromsen i botten och slå på tutan allt han orkade.

Han skulle fortsätta rakt fram när ja svängde höger senare så iväg for han efter att ha bytt tillbaka till vänster körfält och låg i sina 80 på 60 vägen i hela 20 meter till för sen blev det 40 och då låg han väl i 100 efter allt adrenalin som producerats. Kanske är jag som har missat något här, är kass på att köra bil så såga mig gärna.

Jävla rövhål i trafiken. Dom där sönderstressade trafikanterna önskar man att Polisen kunde komma åt bättre!

1. Han skulle inte försökt köra om dig
2. Du skulle förmodlingen svängt av nästa korsning istället och planerat om din körrutt

Ni bröt båda mot reglerna, men man får ju absolut inte köra på någon för att man vill köra om

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Ja sucka på du. Men jag har inte någonstans skrivit att bilar drar mindre i viss hastighet. Jag frågade hur Du VET att din bil drar mindre iom du skrev att du ALDRIG kört så fort som 110.

Mina bilar har dragit så marginellt mindre i 80 till skillnad mot 110 att jag aldrig någonsin skulle komma på tanken att sänka hastigheten pga den faktorn. Dock drog senaste bilen betydligt mer i 120 än 110 att det faktiskt gjorde så bränsleekonomisk skillnad att jag aldrig ställde upp farthållaren till det.

Men det är ju bra att du har vett nog att inte köra över din egen förmåga, synd att du inte samtidigt har vett nog att hålla dig borta från motorvägar...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag får nog byta från att sucka till att skratta istället, går bra med att tygla den där attityden ser jag!

Jag vet inte vart du lyckas läsa in vart mina begränsningar som förare skulle vara, är det för dig helt otroligt att nån väljer att inte köra 110 på motorväg på sin fritid med sin egen bil?

På jobbet är det lite mer tidskritiskt så då anpassar jag min körning efter det, inga problem alls.
Och efter att ha kört utryckning i över 5 år, en körning som eventuellt kanske möjligtvis ställer yttepytte lite högre krav på föraren än att ligga och köra laddhybrid på motorvägen i 110, så tror jag att jag har mitt på det torra vad gäller kompetens bakom ratten. Själv då?

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Den bästa lösningen är nog att tvingar fram kameror i bilen. En som pekar framåt, en bakåt samt en som visar vad föraren sysslar med. Skittrist lösning men skulle nog lösa många av problemen som uppstår i trafiken.
Problemet bör kunna vara självsäkra de, speciellt när sjölvkörande fordon tar över.

Sedan får man vara glad att fler inte skadas och dör i trafiken än vad det redan gör. De som tar risker bör straffas, böter, fängelse eller för den delen fråntas fordon och kanske även medborgarskap. Ingen ska behöva riskera livet för att ta sig från punkt A och B i ett civiliserat land. Vi vill ju alla att våra nära och kära kommer fram med livet i behåll.

De flesta är inne på att möta trafik i bil men trafiken har blivit hårdare för gångtrafikanter med. Det parti som öppnar upp för granatkastare som självförsvar till fotgängare får nog min röst.

Skickades från m.sweclockers.com

Kameror i bilar, speciellt dashcam är känsligt ämne i Sverige tydligen. Bör ju vara försäkringskrav här, precis som t.ex Ryssland.
Lär få många bilister att tänka två gånger innan man gör något dumt och enklare att bevisa vad som gått fel.

Skrivet av BasseBaba:

@TheNewsV2: Hypotesen är ju att folk till 99,9% kör rakt fram och inte behöver manövrera så mycket.
Den stora delen av bilkörning kan ju "vem som helst" lära sig på en vecka, gasa/bromsa/svänga.

Problemet blir ju så fort folk hamnar i nån mer "trängd" situation och det är då dom fuckar upp.

Ett eget exempel var för typ vad det nu kan ha varit, 3-5 år sedan när det kom den extrema snödumpen här i Stockholm.
Av en slump var jag själv ute och åkte på Lidingö. Och herregud hur många överklasstanter som satt med sina 2-miljoners suv;ar med 4-hjulsdrift i dikena Inte hjälpte bilarna ett skit när folk har 0 vana att köra i dom förhållandena, första gången dom skulle forcera någonting annat än en trottoarkant med sin markfrigång gick det ju åt helvete

Även nu i höstas var det en fin fest första dagen snön/halkan kom, var nån gång i slutet av november vill jag minnas.
Givetvis hade folk inte bytt från sommardäck ännu (vadå, man har ju på sig till 1:a dec). Bilar låg i diket överallt. Självklart trodde ju dom kungliga förarna att dom "måste ju till jobbet" och "chansar" med sommardäcken.

Nja, krävs ju lite mer än vecka för att bli ens säker på pedalerna (Speciellt i stressiga situationer).

Idag är halkkörningen ett skämt, du ska bara "känna" på hur det känns att förlora kontrollen på bilen inte träna hur du ska rädda situationen i praktiken.

Att köra med sommardäck på vintern är egentligen inte problemet, utan boven är 4 hjuldriften (man känner inte lika bra hur dåligt grep man har, från man kommer till en kurva eller bromsar). Helt enkelt dessa herrar underskattar hur halt det är tills det är försent.

Skrivet av blade80:

Vad skönt det är att höra att det inte bara är jag som har ett ständigt irritationsmoment i det här jävla trafiken dagligen. Ja blir som uppretad innan jag ens har gett mig iväg ibland. Det går bra att ta tempen på min dagsform genom att känna av hur mycket jag stör mig på andra trafikanter. Som tur är glömmer jag det fort. Ja jag vet att jag är trafikilsk och det handlar om inget annat än att jag tycker att folk är idioter. Jag har inte haft en dålig uppväxt

Det här med rondellkörning är ett ständigt återkommande ämne vid lunch- och fika-diskussionerna på jobbet. Jag har aldrig varit för att blinka vänster i en rondell, absolut inte att vi ska uppmuntra det för den stora massan. Dom har problem med betydligt enklare manövrar så dom ska ge fan i vänsterblinkning i rondell. Jag kan hålla med om att det i teorin kan vara fint med att blinka vänster...men...nej, blinka vänster är något som vi helst ska låta bli. Det går ju ändå inte att lita på dom som blinkar vänster. Dom kan ju svänga ut höger när som helst i alla fall.

Nä då är det att lära sig blinka i normala korsningar som är det viktiga först och främst och att blinka ut när man åker ut ur en rondell så klart.

Jag tycker mig ha utvecklat ett sjätte sinne för dom här galningarna så jag har klarat mig bra faktiskt. Det är nästan kusligt hur rätt man kan ha om en människas körduglighet bara genom att se profilen på en person och vilket fordon denne har.

Jag är en så där lat en som skulle kunna cykla också till jobbet då jag har så pass nära. Jag var duktig och gjorde det ett tag, men jag kan inte säga att det blev lugnare där heller. Dels var det jobbigare för mig än att köra bil och det var betydligt farligare, plus den där jävla svettranden jag får efter ryggen när svetten börjar leta sig på. Idioterna fanns där med.

Vi ska inte börja prata om hur cyklister beter sig i trafiken, främst mot bilister...som sagt, man märker vilka cyklister som inte kör bil i normala fall och som tror att dom är oövervinnerliga. För det är ju så jävla mycket viktigare att komma till jobbet i tid än att komma fram levande...

Nä det här med att samsas i trafiken och att gå in med rätt mindset innan man ska iväg är inte lätt. Det är ju så jävla många idioter man ska behöva tänka på...och åt.

Ibland vore det skönt att flytta ut långt från allt och alla och jobba hemifrån och bara leva på mat man själv jagar. Ska man ut i trafiken så ska det vara i en stor jävla rostig Cheva Silverado eller liknande så man kanske preventivt kan skrämma bort några av dessa idioter...för dom kommer i alla olika skepnader.

Vart är världen på väg?! Om det inte går att använda världens enklaste sak...det sunda förnuftet, hur ska man då kunna ta nästa steg och faktiskt bli bättre på något. Har vi bara rättigheter kvar men inga skyldigheter längre?

Suck!

Hoppas jag inte möter dig då Har vanan att blinka vänster om jag ska ta tredje avfarten (som en vanlig korsning alltså) och sen till höger när jag kommit förbi andra avfarten, rakt fram blinkar jag höger när jag kommit förbi första och ska ja ta första avfarten blinkar jag höger innan jag är inne i rondellen (gör det när jag blinkar vänster också).

Finns del idioter där jag bor, men stöter inte på så många som tur är. Har haft tur i trafiken och inte stött på olyckor än. Kanske för min visar stor förståelse och har hänsyn (släpper fram idioterna helt enkelt ).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar