Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Du är en klass för sig. 110 är inte 110 enligt mätaren. Tillomed digitala mätare är fel, med flit. 110 är 105-107 i verkligheten.

Anledningen till att hastighet sänks från 50 osv till 40 & 30 har med miljö & buller att göra, gör om gör rätt. Du har fel.

Skickades från m.sweclockers.com

"Min mätare säger 110 när den egentligen är 105. Därför kör jag i 130."

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Du är en klass för sig. 110 är inte 110 enligt mätaren. Tillomed digitala mätare är fel, med flit. 110 är 105-107 i verkligheten.

Anledningen till att hastighet sänks från 50 osv till 40 & 30 har med miljö & buller att göra, gör om gör rätt. Du har fel.

Har inte sagt att jag kör enligt mätaren. Jag kör enligt GPS uppmätt hastighet.
32 på 30, 44 på 40, 54 på 50 tex visar min mätare. Så jag håller exakt den högsta hastighet jag får lov att göra.

Och ang 50-> 40-> 30-> nej... jag har ffs släktingar som sitter med och bestämmer detta. Det är för att få ner farterna för att mildra skadorna vid olyckorna. Så vilken rolig källa har du?

Så lägg ner dessa dåliga ursäkter. Du kör för fort. Du retar dig på att inte alla andra kör som vi vore i Indien där man inte ens stannar för döda på vägen. Ditt kort borde återkallas direkt bara på ren "vårdslöshet i trafik".

Skrivet av Terrell:

"Min mätare säger 110 när den egentligen är 105. Därför kör jag i 130."

Lite så undrar jag hur han tänker också...
Den visar lite fel åt ett håll, så därför får jag köra hur fort jag vill.

Permalänk
Medlem

Skönt att man kalibrerar bägge bilarna 2ggr/år och mot 2st GPS så man får hyfsat exakt på mätarna.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Oavsett var du tror och tycker så betyder 110 på skylten att du max får köra 110. Sen skiter jag fullständingt i hur rätt eller fel dina mätare visar.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Bor mitt ute i Ingemansland i Norge, inom ett par kvadratmil har vi kanske 20k invånare.

SAMTLIGA har ovanan att kora med dimljus på vilket ar sjukt irriterande/blandande och i TILLAGG verkar alla fått med sig i modersmjolken att blanda på sina forbannade helljus 5-10 meter innan vi har passerat varandra = jag blir blandad, irriterad, skitarg i ungefar den ordningen.

Har iaf fått min kara fru att sluta med det dar sattyget att anvanda dimljus i tid och otid samt fått henne att blanda på helljusen då våra lyktor ar jamsides med den andra foraren.

//end of rant

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem

Rolig diskussion detta. Plockar upp detta igen när jag kommer hem.

Som sagt, ni ordinarie trafikanter har inte ett skit att säga egentligen. Ni hade behövt arbeta med att köra bil ett år eller två för att förstå. Jag är 25 & har mer bil erfarenhet än ni någonsin kommer att uppnå i ett resterande liv, så snälla.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Tror redan att alla saker jag stör mig på när jag själv kör bil är nämnda, så säger inget mer om det.

Däremot har min bror nyligen fått körkort, och hans åsnelika envishet kring det han kallar "eco-driving" håller långsamt på att driva mig till vansinne.

Jag fick också lära mig att man skall accelerera på låg växel och lägga i en högre växel när man redan är uppe i hastighet, men det jag lärde mig blott dagar efter att jag tagit mitt körkort är att det är ett uselt sätt att köra bil på, det är inte bekvämt att stampa på gasen med andra växeln i för att sedan kasta i fyran när man redan passerat 50-strecket.

Jag växlar mig numera igenom alla växlar när jag ska upp i hastighet, för "eco-driving" gör mig illamående. Klarar knappt av att åka med honom när hans bilkörning är så digital.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Som sagt, ni ordinarie trafikanter har inte ett skit att säga egentligen. Ni hade behövt arbeta med att köra bil ett år eller två för att förstå. Jag är 25 & har mer bil erfarenhet än ni någonsin kommer att uppnå i ett resterande liv, så snälla.

Du kan gärna framföra dina åsikter och berätta om dina erfarenheter till polisen och riksdagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krabbtumme:

Jag fick också lära mig att man skall accelerera på låg växel och lägga i en högre växel när man redan är uppe i hastighet, men det jag lärde mig blott dagar efter att jag tagit mitt körkort är att det är ett uselt sätt att köra bil på, det är inte bekvämt att stampa på gasen med andra växeln i för att sedan kasta i fyran när man redan passerat 50-strecket.

Jag växlar mig numera igenom alla växlar när jag ska upp i hastighet, för "eco-driving" gör mig illamående. Klarar knappt av att åka med honom när hans bilkörning är så digital.

Man måste inte trampa gasen i botten för att accelerera på en lägre växel.
Om inte bilen är väldigt lågt utväxlad låter det onödigt att använda trean för att komma upp i 50.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ett jäkla otyg jag tycker folk har fått för sig mer på sista tiden; helljus 20-30 meter innan mötet.
Vänta 1 sekund för fa.. så man slipper bli blind.
Att skylla på att man inte ser och vill ha mer ljus där går inte hem.
Om alla skulle göra så = bägge blir bländade.

Och jo, dimljus bländar på de flesta bilar och alla verkar köra med det nuförtiden. Särskilt vid blött väglag.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Jag är också yrkesförare och hoppas seriöst att du försvinner från vägarna om du har såna här sjuka tankar om hastighet.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Snälla, kan du inte bara lämna in ditt körkort till Polisen?

Det är p.g.a personer som dig som dödsolyckor sker!

Jag har medvetet börjat dra ner hastigheten för att jag inte vill dö eller döda någon på mitt jobb...

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Så då ljuger alltså 3 olika gpser som jag har testat i min bil då ..Enligt sygig så visar den 90 då jag håller 90 på mätaren , enligt bilstereons så visar den 90 då jag håller 90 och enligt maps i telen så visar den oxå 90 då jag håller 90 på mätaren.

Så du kan ta o drömma vidare enligt de

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 64 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OttO36:

Så då ljuger alltså 3 olika gpser som jag har testat i min bil då ..Enligt sygig så visar den 90 då jag håller 90 på mätaren , enligt bilstereons så visar den 90 då jag håller 90 och enligt maps i telen så visar den oxå 90 då jag håller 90 på mätaren.

5.4. The speed indicated shall not be less than the true speed of the vehicle. At the
test speeds specified in paragraph 5.3.5. above, there shall be the following
relationship between the speed displayed (V1) and the true speed (V2).
0 ≤ (V1 - V2) ≤ 0.1 V2 + 4 km/h

http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2...

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Du kan gärna framföra dina åsikter och berätta om dina erfarenheter till polisen och riksdagen.

Du är rolig du! Lär dig köra bil istället

Skrivet av BergEr:

Jag är också yrkesförare och hoppas seriöst att du försvinner från vägarna om du har såna här sjuka tankar om hastighet.

Det har jag svårt att tro, eller så har du inte jobbat med det så länge. Du kanske är en av dom förarna som inte gasar på, när du ska på motorvägen?

Skrivet av Tancoll:

Snälla, kan du inte bara lämna in ditt körkort till Polisen?

Det är p.g.a personer som dig som dödsolyckor sker!

Jag har medvetet börjat dra ner hastigheten för att jag inte vill dö eller döda någon på mitt jobb...

Nej, det är just det de inte är. I dagsläget är problemet som kör för sakta, som skapar problem. Vägar med tät trafik, folk som ska köra om i 100-105km/h, köra om en/flera lastbilar tex, då vill ju folk som kör i faktiskta 110 komma förbi denna kloss.

Nu nämner jag inte ens något om att köra fortare än 110, och det är redan problem i trafiken med just det här. Hastigheten över 110/120 är sällan orsaken till olyckor, vad är de då som skapar olyckor? Det är folk som inte kan hantera bilarna, som inte är uppmärksamma eller väder. Allt detta är just OERFARENHET dvs "SVENSSON FÖRARE" - " A TILL B FÖRARE".

Jag körde mellan Landskrona & Helsingborg några månader, morgon & kvällstrafik. JUST HÄR var problemet just detta. I backarna kunde man se en bil längst fram, som körde för sakta. De flesta är inte intresserade av att köra för fort, dom vill köra i hastigheten dom får vilket är 110 här.

Skrivet av OttO36:

Hur ny bil kör du? Jag kör olika bilar väldigt ofta. I mitt fall Mercedes Sprinter, årsmodell som är från 2000-2017. Även min personbil som är en Audi a3 2001. Ingen av dessa 15~tal bilar visar rätt. Är mätaren på 110, så kör jag i 105~108.

Skrivet av BergEr:

5.4. The speed indicated shall not be less than the true speed of the vehicle. At the
test speeds specified in paragraph 5.3.5. above, there shall be the following
relationship between the speed displayed (V1) and the true speed (V2).
0 ≤ (V1 - V2) ≤ 0.1 V2 + 4 km/h

http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2...

Osäker på vad detta ska betyda. Kollar du på program som tex Top Gear/Grand tour, så använder dom även där extra-utrustning för att få exakt hastighet, pga att även nya Superbilar inte visar korrekt hastighet. Ju högre hastighet du kör i, desto mer "off" är mätaren, ÄVEN PÅ DIGITALA MÄTARE.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

senast idag för några timmar sedan så ligger jag i 30 på 30 väg och bilen framför får för sig att 30 inte är snabbt nog vid en skola så han kör om bilen framför och smäller nästan med med mötande bil, behöver jag ens nämna att det var en BMW...

handlar sällan om erfarenhet utan om uppmärksamhet och att inte vela eller tveka, visa med din körstil vad du vill så förstår folk oavsett om du kör formel 1 på fritiden eller inte. dom som kör sämst är ofta dom som sitter och kör med dödsskräck i blicken med krampaktigt tag om ratten, där kan vi snacka om tunnel seende.

en irriterande sak är på motorväg när man ska köra om en långtradare och bilen framför ska göra likadant med kör så sakta att det tar flera minuter, man ska OM långtradaren inte åka brevid...

det som stör mig så jag kokar är oftast yrkes förare som kör upp i arslet och tutar och blinkar när man kör i laglig hastighet för att dom tycker det går för sakta, ligger jag lite över så saktar jag ned till laglig. eller dom som kör upp och vill ligga kofångare mot kofångare.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

senast idag för några timmar sedan så ligger jag i 30 på 30 väg och bilen framför får för sig att 30 inte är snabbt nog vid en skola så han kör om bilen framför och smäller nästan med med mötande bil, behöver jag ens nämna att det var en BMW...

handlar sällan om erfarenhet utan om uppmärksamhet och att inte vela eller tveka, visa med din körstil vad du vill så förstår folk oavsett om du kör formel 1 på fritiden eller inte. dom som kör sämst är ofta dom som sitter och kör med dödsskräck i blicken med krampaktigt tag om ratten, där kan vi snacka om tunnel seende.

en irriterande sak är på motorväg när man ska köra om en långtradare och bilen framför ska göra likadant med kör så sakta att det tar flera minuter, man ska OM långtradaren inte åka brevid...

det som stör mig så jag kokar är oftast yrkes förare som kör upp i arslet och tutar och blinkar när man kör i laglig hastighet för att dom tycker det går för sakta, ligger jag lite över så saktar jag ned till laglig. eller dom som kör upp och vill ligga kofångare mot kofångare.

Jag skulle aldrig lägga mig tätt bakom, tuta samt blinka på någon. Vett är givet. Sen skolvägar osv, givetvis ska man köra 30km/h.

"Det är irriterande när framförvarande ska köra om en långtradare för sakta" - Exakt. Detta är en STOR anledning till att tex 20tal bilar kan ligga upp varandra i ändan, för att bilen längst fram KÖR FÖR SAKTA.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Bor mitt ute i Ingemansland i Norge, inom ett par kvadratmil har vi kanske 20k invånare.

SAMTLIGA har ovanan att kora med dimljus på vilket ar sjukt irriterande/blandande och i TILLAGG verkar alla fått med sig i modersmjolken att blanda på sina forbannade helljus 5-10 meter innan vi har passerat varandra = jag blir blandad, irriterad, skitarg i ungefar den ordningen.

Har iaf fått min kara fru att sluta med det dar sattyget att anvanda dimljus i tid och otid samt fått henne att blanda på helljusen då våra lyktor ar jamsides med den andra foraren.

//end of rant

Hatar verkligen människor sysslar med dessa. Dessvärre lär ju vissa bilskolor ut detta. Helt meningslöst och så otroligt korkat.

I övrigt är jag otroligt glad att jag numera cyklar till jobb/universitet varje dag, med cykelbana hela vägen.

Permalänk
Medlem

Gissar att GurkBurk redan varit med om 1-2 olyckor där han var inblandad och att en 3: allvarligare är "planerad" inom en hyggligt snar framtid. Hoppas ingen annan får lida för din valp-hjärna.

// LZ

Permalänk
Medlem

@gurkburk92: alla gör givetvis inte så men har mött ett flertal genom mina dagar, sjukligt beteende helt klart. ska man inte köra om någon och kanske vill köra lite saktare så kan man hålla sig i högerfilen.

på senare tid tycker jag det blivit fler och fler som kör alldeles för sakta, ofta under laglig hastighet utan anledning vilket resulterar i att man blir tvungen att köra om på insidan.

påfarter är hemska när bilen framför inte accelererar upp till rätt fart och smidigt glider in i trafiken utan istället kör ca 30-50km/h och kastar sig ut och gör att alla andra får bromsa och gör att jag som kommer bakom har mycket svårare att komma på motorvägen.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Gissar att GurkBurk redan varit med om 1-2 olyckor där han var inblandad och att en 3: allvarligare är "planerad" inom en hyggligt snar framtid. Hoppas ingen annan får lida för din valp-hjärna.

// LZ

Har aldrig varit med om en olycka och har aldrig varit nära att orsaka någon olycka. Min vaksamhet har dock stoppat flera olyckor från att ske från vanliga svenssons körningar, så behåll ditt skitsnack.

Håll dig till din A-B körning, helst på landsvägar, och blockera inte förare som vill hålla jämn hastighet på tex motorväg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuppe:

Nu är det ju såhär att max 80 med släp som gäller i Sverige, så att tung trafik lider nog inte av att köra sin maxhastighet.

Det är även fullt tillåtet att inte köra om.

Och hur många bilister framför sina kopplade släp i max 80 irl? Inte är det många i Tokholm iaf... Så här blir tung trafik jävligt lidande av seghjärnor som vägrar hålla hastigheten.

Skrivet av Panzerfister:

Det är sådana där tankar, att man upplever minsta avvikelsen i trafiken som "störande" som gör att folk stressar upp sig bakom ratten och gör ogenomtänkta manövrar. Bättre köra i 80-90 då, då är det sällan man ens behöver överväga att köra om nån

Upplever man att man ofta blir irriterad bakom ratten så ligger man i riskzon för att vara inblandade i trafikolyckor och det är nått att vara uppmärksam på. Jag har inte alltid varit nån form av zen bakom ratten, men jag har kört nog mycket och länge både privat och på jobb för att hitta hur jag trivs bäst att köra i olika situationer.

Har under jobbet varit på ett flertal dödsolyckor, ingen trevlig syn och ger en lite perspektiv på vad som kan bli priset man får betala genom att stressa i trafiken, och det önskar jag ingen medtrafikant oavsett hur de kör.

Bättre ta det lugnt, anpassa sin körning och lösa de situationer som dyker upp. Att köra hemifrån 5 min tidigare kan göra underverk och bilkörningen blir betydligt mer njutbar. I annat fall, att komma en kvart sent är bättre än att inte komma fram alls.

Ser jag att en lastbil eller ett annat fordon som försöker köra om, oavsett vad för väg det är, brukar jag underlätta det för det fordonet bara, jag håller det enkelt.

Nu kanske jag svävat ut lite och kommit ifrån ämnet men så kan det vara.

Jag är normalt inte irriterad bakom ratten, men visst händer det att man tänder till någon gång per år.

Men säg nu att något stolpskott längs fram håller 80kmh på motorvägen och det är en ordentlig svans. Tror du att den bakersta bilen också håller 80 då?

Och du har fortfarande inte svarat på hur du kan veta att din bil drar mindre i 80-90 än i 110. Du har ju aldrig kört så "fort".

Skrivet av Json_81:

Vad är det för fel på folk som tycker 50-60 är en rimlig hastighet på en motorvägspåfart?

Det där är verkligen något jag aldrig förstått, det är för sjutton en PÅFARTSSTRÄCKA. Men så finns för många slökukar i trafiken...

Skrivet av Terrell:

Kommer bli bra med självkörande bilar där alla kan börja accelerera samtidigt, samt att de kan ha kommunikation med trafiksignalerna och få reda på detta i förväg.

Det där är en väldigt intressant grej, vem blir vållande vid en eventuell incident? För det kommer ALLTID finnas risk för incidenter.

Skrivet av gurkburk92:

Snacka om att ha fel attityd. Men det är iofs inte så konstigt iom du inte ens är torr bakom öronen...
Jösses!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

@gurkburk92: alla gör givetvis inte så men har mött ett flertal genom mina dagar, sjukligt beteende helt klart. ska man inte köra om någon och kanske vill köra lite saktare så kan man hålla sig i högerfilen.

på senare tid tycker jag det blivit fler och fler som kör alldeles för sakta, ofta under laglig hastighet utan anledning vilket resulterar i att man blir tvungen att köra om på insidan.

påfarter är hemska när bilen framför inte accelererar upp till rätt fart och smidigt glider in i trafiken utan istället kör ca 30-50km/h och kastar sig ut och gör att alla andra får bromsa och gör att jag som kommer bakom har mycket svårare att komma på motorvägen.

Håller med det du skriver.

Visst, många regler är väldigt viktiga men samtidigt så är det flera regler i trafiken som nästan Måste böjas för att trafiken ska fungera.

Vi kan ta Autobahn som exempel.. "Fria sträckan". Kör en bil i 110-120 i vänsterfilen, och en bil kommer i 200 bakom, då flyttar sig 99/100 bilister från filen(de som kör sakta). Trafikvett helt enkelt. I sverige är det inte alls så. En person som ligger & blockar "kör sitt race" och tar gärna och kör 50-100m ytterligare när en omkörning är klar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

@Otori: Min attityd har ingenting med det att göra. Snarare folk i denna tråden som är mer eller mindre bra exempel på hur dåligt trafikvett en svensson egentligen har. Det jag skriver är rent logiskt tänkande, med flera års erfarenhet bakom ratten, privat samt i yrket.

Försöker hålla mig ifrån påhopp, men hur ni här i tråden tänker är ganska skrämmande. Skulle vilja kalla er FARLIGA paragraf-ryttare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Det betyder inte att de som kör i 120-130 på 110vägar gör "fel".

Sålänge det är inom rimlig gräns, alltså, under 140, enligt mig.

Hastighet är I grund & botten inte anledningen till att folk krockar & dör.

Skrivet av gurkburk92:

Nu nämner jag inte ens något om att köra fortare än 110, och det är redan problem i trafiken med just det här.

Bara för att klargöra, vad anser du om att överskrida max tillåtna hastighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

@Otori: Min attityd har ingenting med det att göra. Snarare folk i denna tråden som är mer eller mindre bra exempel på hur dåligt trafikvett en svensson egentligen har. Det jag skriver är rent logiskt tänkande, med flera års erfarenhet bakom ratten, privat samt i yrket.

Försöker hålla mig ifrån påhopp, men hur ni här i tråden tänker är ganska skrämmande. Skulle vilja kalla er FARLIGA paragraf-ryttare.

Ohhh, fler års erfarenhet och du är Superman.

Hoppas verkligen du och dina jämlikar blir av med körkortet fortast möjligt
Tyvärr är det inte så många kontroller, men till slut så.

Permalänk
Medlem

Ni förstår väl att det inte är lönt att ens diskutera med Gurkburk? Han har rätt och ni har fel oavsett vad ni säger eftersom han är yrkesförare, vet bäst och gillar att köra fort.

Permalänk
Musikälskare

Utgå från att alla vill mörda dig i trafiken så går dina chanser upp betydligt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Bara för att klargöra, vad anser du om att överskrida max tillåtna hastighet?

Vad andra gör, skiter jag fullständigt i egentligen. Vill andra köra för fort, fine, bryr mig inte. Jag flyttar mig iallafall ifrån vänsterfilen om det är möjligt, för att släppa förbi. Detta är ett stort problem i trafiken & en orsak till olyckor samt irritation.

Jag kan tycka att vi har väldigt "slöa" motorvägar. Men det betyder inte att jag vansinnes-kör. Jag håller mig inom rimliga gränser, dvs max 10-15 över OM det skulle vara jävligt bråttom. Värt att tillägga igen är att jag inte är en sådan som trycker andra i röven. Men rent generellt har en vanlig förare i Sverige sjukligt dålig koll i speglar under färd & blir på så sätt en kloss/irritationsmoment.

Skrivet av Semjonov:

Ni förstår väl att det inte är lönt att ens diskutera med Gurkburk? Han har rätt och ni har fel oavsett vad ni säger eftersom han är yrkesförare, vet bäst och gillar att köra fort.

Haha. Du är rolig du.

Så en person med erfarenhet inom -valfritt yrke här- ska/kan inte argumentera/motbevisa folk som gör fel menar du?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

@Otori:

Haha, personen som kallar folk för stolpskott och slökukar klagar på andras attityd, ohh the irony! Men det var ju det där med personlig mognad.

Ja om hela svansen kör i 80 så håller nog bilen längst bak 80 också, eller hur tänker du?

Gällande bensinförbrukningen så baserar jag det dels på min grundläggande kunskap gällande bilar och fysik, dels på de olika kurvor som finns gällande exempelvis vridmoment på den motorn jag har och de andra som kollat vad de har för förbrukning i olika hastigheter.
Du får googla om detta med att hastighet och soppaförbrukning hör ihop om det är ny fakta för dig, inte direkt hjärnkirurgi.
Du kan ju kolla med din egen bil och återkomma om du har nått att tillägga, gissar att du har farthållare och färddator med snittförbrukning så det är ju snabbt gjort.