Har en bra rondell som denna till/från jobbet. Rondellen har fem avfarter och på vägen till jobbet så tar jag andra avfarten och lägger mig därför i högerfilen direkt när jag kör in i rondellen så att jag vet att jag ligger rätt. Här är det många som istället väljer vänsterfilen och sedan tror att dom bara kan svänga rätt ut när avfarten kommer. Men då är ju jag där i vägen så då får dom ta ett extra varv runt rondellen. Det har hänt en gång att en förare svängde utan att se sig för vilket ledde till att jag fick hänga mig på tutan, tvärnita, och väja undan för att undvika att bli påkörd. På vägen hem från jobbet ska jag ta tredje avfarten in mot stan. Här lägger sig dom flesta i innerfilen, även jag gör det, men det jag gör och dom flesta andra inte gör är att när jag precis passerar den andra avfarten (avfarten innan den jag ska ta) så byter jag fil så att jag ligger rätt och kan komma ut ur rondellen utan bekymmer. Dom flesta väljer dock att ligga kvar i innerfilen för det blir en lite rakare väg så men problemet är ju då att det kan finnas någon i ytterfilen och blockera utvägen för dom.
Låter som att du gör exakt som det är tänkt. Man får tyvärr räkna med okunniga i trafiken, vilket är lite konstigt med tanke på att det är krav för att få körkort... men det är lite pga man åter tror man ska komma ihåg detta i 50+ år.
Sedan en annan sak jag stör mig på i stadskörning... Man står vid ett rödljus och har t.ex fyra bilar framför sig. Det slår om till grönt och det hinner vara grönt i ungefär en sekund innan bilen längst fram släpper på bromsen, sedan ska den hitta dragläge så då går ytterligare en sekund bort. Sedan släpper bil #2 inte på bromsen förrän den första bilen har hunnit åka någon meter, sen ska den också hitta dragläge och komma iväg. Sedan samma sak med bil 3# och vips så har det varit grönt i nästan 10 sekunder och det slår om till gult igen. Tänk om folk kunde vara lite uppmärksamma vid rödljusen, vad mycket bättre trafiken skulle flyta på då. Står jag längst fram vid ett trafikljus så håller jag koll på trafiken och så fort det slår om till röd/gult så börjar jag hitta dragläge så att jag kan komma iväg direkt. Står jag som andra, tredje, eller fjärde bil osv så håller jag koll på när bilarna framför börjar röra sig så att jag kan börja röra mig samtidigt som dom gör för bästa möjliga flyt. En förutsättning för detta är ju också att man inte ligger med 10cm avstånd till bilen framför utan att man har lite marginal.
Nu har jag automat (variomatic) i hybriden, då den går från 0-20 innan de ens är i växel. Ofta är jag uppe i fart med 1 billängd före innan de bredvid mig är uppe, trots att jag kör "eco läge" och gör halv gas, som eco körning lärt mig.
Så jag förstår vad du menar.
Detta är något många borde lära sig, för fis acc om du har fritt framför dig är väldigt ineffektivt. Använd motorn, kom upp i fart, och in i högsta växeln snabbt, sen fis kör du lugnt därefter. Fis acc kanske drar 50% av soppan, men den varar också 2x så lång tid, vilket gör att du bränner minst lika mycket. Nyckeln är, max vrid. Använd högsta vridmomentet (som ofta är iaf 2000-3000 RPM+) för att dra upp bilen. Alt kan de gå en Eco-körningskurs och lära sig hur moderna bilar (ca 2002+) och ECUer fungerar, och hur du bäst kör dem.
Att folk sitter på bromsen är dock inte fel, egentligen. För annats uppstår detta eviga rullande som vissa gör, då de uppenbarligen inte kan hantera en kopplingspedal rätt. Men röd+gul är tiden där du ska "hitta dragläget", enligt trafikens design. Problemet är ju att folk tar för långt tid på sig att hitta den, vilket du faktiskt kan göra även med bromsen i (när bilarna framför börjar köra) och sedan släpper du bromsen och du börjar rulla och sen ger det gas och samtidigt får i växeln helt.
Många har lär sig del med kopplingen nämligen, och tror du behöver gas
En annan sak som retar mig i stadskörning är vänstersvängning. Kan folk snälla köra fram i korsningen så långt de kan!? På så sätt kommer fler bilar med och köerna minskar. Detta även om du ska göra u-sväng, tack.