Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Har en bra rondell som denna till/från jobbet. Rondellen har fem avfarter och på vägen till jobbet så tar jag andra avfarten och lägger mig därför i högerfilen direkt när jag kör in i rondellen så att jag vet att jag ligger rätt. Här är det många som istället väljer vänsterfilen och sedan tror att dom bara kan svänga rätt ut när avfarten kommer. Men då är ju jag där i vägen så då får dom ta ett extra varv runt rondellen. Det har hänt en gång att en förare svängde utan att se sig för vilket ledde till att jag fick hänga mig på tutan, tvärnita, och väja undan för att undvika att bli påkörd. På vägen hem från jobbet ska jag ta tredje avfarten in mot stan. Här lägger sig dom flesta i innerfilen, även jag gör det, men det jag gör och dom flesta andra inte gör är att när jag precis passerar den andra avfarten (avfarten innan den jag ska ta) så byter jag fil så att jag ligger rätt och kan komma ut ur rondellen utan bekymmer. Dom flesta väljer dock att ligga kvar i innerfilen för det blir en lite rakare väg så men problemet är ju då att det kan finnas någon i ytterfilen och blockera utvägen för dom.

Låter som att du gör exakt som det är tänkt. Man får tyvärr räkna med okunniga i trafiken, vilket är lite konstigt med tanke på att det är krav för att få körkort... men det är lite pga man åter tror man ska komma ihåg detta i 50+ år.

Skrivet av Kalium:

Sedan en annan sak jag stör mig på i stadskörning... Man står vid ett rödljus och har t.ex fyra bilar framför sig. Det slår om till grönt och det hinner vara grönt i ungefär en sekund innan bilen längst fram släpper på bromsen, sedan ska den hitta dragläge så då går ytterligare en sekund bort. Sedan släpper bil #2 inte på bromsen förrän den första bilen har hunnit åka någon meter, sen ska den också hitta dragläge och komma iväg. Sedan samma sak med bil 3# och vips så har det varit grönt i nästan 10 sekunder och det slår om till gult igen. Tänk om folk kunde vara lite uppmärksamma vid rödljusen, vad mycket bättre trafiken skulle flyta på då. Står jag längst fram vid ett trafikljus så håller jag koll på trafiken och så fort det slår om till röd/gult så börjar jag hitta dragläge så att jag kan komma iväg direkt. Står jag som andra, tredje, eller fjärde bil osv så håller jag koll på när bilarna framför börjar röra sig så att jag kan börja röra mig samtidigt som dom gör för bästa möjliga flyt. En förutsättning för detta är ju också att man inte ligger med 10cm avstånd till bilen framför utan att man har lite marginal.

Nu har jag automat (variomatic) i hybriden, då den går från 0-20 innan de ens är i växel. Ofta är jag uppe i fart med 1 billängd före innan de bredvid mig är uppe, trots att jag kör "eco läge" och gör halv gas, som eco körning lärt mig.

Så jag förstår vad du menar.

Detta är något många borde lära sig, för fis acc om du har fritt framför dig är väldigt ineffektivt. Använd motorn, kom upp i fart, och in i högsta växeln snabbt, sen fis kör du lugnt därefter. Fis acc kanske drar 50% av soppan, men den varar också 2x så lång tid, vilket gör att du bränner minst lika mycket. Nyckeln är, max vrid. Använd högsta vridmomentet (som ofta är iaf 2000-3000 RPM+) för att dra upp bilen. Alt kan de gå en Eco-körningskurs och lära sig hur moderna bilar (ca 2002+) och ECUer fungerar, och hur du bäst kör dem.

Att folk sitter på bromsen är dock inte fel, egentligen. För annats uppstår detta eviga rullande som vissa gör, då de uppenbarligen inte kan hantera en kopplingspedal rätt. Men röd+gul är tiden där du ska "hitta dragläget", enligt trafikens design. Problemet är ju att folk tar för långt tid på sig att hitta den, vilket du faktiskt kan göra även med bromsen i (när bilarna framför börjar köra) och sedan släpper du bromsen och du börjar rulla och sen ger det gas och samtidigt får i växeln helt.

Många har lär sig del med kopplingen nämligen, och tror du behöver gas

En annan sak som retar mig i stadskörning är vänstersvängning. Kan folk snälla köra fram i korsningen så långt de kan!? På så sätt kommer fler bilar med och köerna minskar. Detta även om du ska göra u-sväng, tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Sedan en annan sak jag stör mig på i stadskörning... Man står vid ett rödljus och har t.ex fyra bilar framför sig. Det slår om till grönt och det hinner vara grönt i ungefär en sekund innan bilen längst fram släpper på bromsen, sedan ska den hitta dragläge så då går ytterligare en sekund bort. Sedan släpper bil #2 inte på bromsen förrän den första bilen har hunnit åka någon meter, sen ska den också hitta dragläge och komma iväg. Sedan samma sak med bil 3# och vips så har det varit grönt i nästan 10 sekunder och det slår om till gult igen. Tänk om folk kunde vara lite uppmärksamma vid rödljusen, vad mycket bättre trafiken skulle flyta på då.

Kommer bli bra med självkörande bilar där alla kan börja accelerera samtidigt, samt att de kan ha kommunikation med trafiksignalerna och få reda på detta i förväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Kommer bli bra med självkörande bilar där alla kan börja accelerera samtidigt, samt att de kan ha kommunikation med trafiksignalerna och få reda på detta i förväg.

Tills där kommer en cyklist farande, mot rött, snabbt över i sista sekund, som inte var med i planen.

Jag tror inte på dessa, få trafiken är för opålitlig. Med det sagt... människor klarar det uselt också, så det blir lite av en pest eller kolera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tills där kommer en cyklist farande, mot rött, snabbt över i sista sekund, som inte var med i planen.

Jag tror inte på dessa, få trafiken är för opålitlig. Med det sagt... människor klarar det uselt också, så det blir lite av en pest eller kolera.

Självkörande bilar har dock fördelen att de kan titta åt alla håll samtidigt, reagerar snabbare än människor och blir inte trötta/störda.

I ett sånt scenario skulle jag säga att det är mycket mer troligt att en människa kör på cyklisten än en dator.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Självkörande bilar har dock fördelen att de kan titta åt alla håll samtidigt, reagerar snabbare än människor och blir inte trötta/störda.

I ett sånt scenario skulle jag säga att det är mycket mer troligt att en människa kör på cyklisten än en dator.

Förutsatt att personen som programmerade den, har ordnat det, ja. Min poäng är, programmerare är också människor, och kan inte förutspå allt.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Volvos "Emergency brake assist" är ett helt fantastiskt hjälpmedel som jag hade för ett par år sedan på en ny Volvo FH-dragbil, och tekniken blir ju knappast sämre, även om programmerarna är människor.
https://www.youtube.com/watch?v=0myPp2NmOqo
https://www.youtube.com/watch?v=ridS396W2BY

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Paddanx: Volvos "Emergency brake assist" är ett helt fantastiskt hjälpmedel som jag hade för ett par år sedan på en ny Volvo FH-dragbil, och tekniken blir ju knappast sämre, även om programmerarna är människor.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

@Nioreh83: Är det nu jag ska svara genom att hitta alla videos på människor som misslyckas i trafiken?
Om du ser till hur ung tekniken är ser jag inte det där som något problem och självklart finns det fler exempel.
Vad är det man säger? Regeln som bekräftar undantaget?

Visa signatur

SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Nioreh83: Är det nu jag ska svara genom att hitta alla videos på människor som misslyckas i trafiken?
Om du ser till hur ung tekniken är ser jag inte det där som något problem och självklart finns det fler exempel.

Svara vad du vill. Jag postade den för att jag tycker den är rolig

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk

@Nioreh83:

Hahah den var riktigt rolig 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Självkörande cyklar fixar det problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Nioreh83 visar dock exakt min poäng. En människa glömde starta systemet... Kunde lika gärna vara en programmerare som glömde en variabel.

Datorerna styrs ändå av människor, och människor gör misstag. Så oavsett hur säkert, och bra allt ser ut på utan, gör man missar. Du vill ju ta bort människan, men jag säger... det går inte. Du kan bara minska risken, men aldrig eliminera den, då en kedja aldrig blir starkare än sin svagaste länk, och vi måste ha någon människa som programmerar. Någon som testar och någon som aktiverar/använder den.

Titta för tusan bara på hur otroligt enkelt saker hackas idag, eller för den delen alla sårbarheter som finns i allt från din dator, telefon, bilen, webbkamera som hackas på timmar. Jag vill fan inte sitta i en bil där jag inte har kontroll, då redan nu är det skrämmande tanke att en del olyckor faktiskt kan ha varit avrättningar, där man hackat bilen.

Om det kan ta dem nästan 10 år att hitta Meltdown... hur tror du det är med säkerhet här? Ärligt frågat?

@Terrell hehe... Antar att vi ska ha självgående hundar och barn då också?

Permalänk
Medlem

Den videon är "fake news", för den bilen hade inte ens den funktionen som de skulle testa.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Skrivet av Klumpeduns:

Det är ingen "min bil är bättre än din" diskussion. Men om han nu har så dåligt ljus i sidled utan att ha på dimljusen så verkar det vara en ganska dålig produkt. Jag har ingen lyxbil, men jag kan åtminstone se ordentligt när jag framför den i mörker.

Självklart är det inte något jag alltid gör med belysningen, utan ibland när jag möter extremfallen som bländar mig ordentligt. Eller personer jag möter flertalet gånger under min pendling som inte tog hinten tidigare när jag enbart blinkade med mina dimljus. Plus att jag är trött på ovanan att fler och fler kör med dem igång. Vilket rimmar dåligt med att moderna bilars belysning generellt är bättre än vad den var förr. Jag vet att många kör med dem igång enbart för att de tycker att det är snyggt.....

Bitter gammal surgubbe du vet. ☺️

I slutändan tycker jag att det handlar om brist på respekt för sina medtraffikanter att alltid köra med sina dimljus på, och det är lite irriterande. Många i tråden talar om att många är så egoistiska idag, och detta är ett bra exempel på det. Jag skall se bra, men ingen annan. Och det är inte tillåtet att köra med dem på av en anledning.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med dig om att dimljusen är irriterande, inga konstigheter där. Jag är dessutom själv en riktig surgubbe, så jag fattar precis vad du menar. Det var mest din reaktion på andras dimljus som jag tyckte var spännande när det (enligt min läsförmåga) var något som gjordes vid varenda bil med dimljus på.

Förhoppningsvis blir det bättre med alla automatiska ljus och då med förhoppningen att även dimljusen blir helautomatiska. Kanske inte är direkt prio hos tillverkarna, men man kan ju hoppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Svara vad du vill. Jag postade den för att jag tycker den är rolig

Förvisso.
Men vad tycker om du klippet där barnet springer ut framför lastbilen i inlägget jag postade tidigare?

Skrivet av Paddanx:

@Nioreh83 visar dock exakt min poäng. En människa glömde starta systemet... Kunde lika gärna vara en programmerare som glömde en variabel.

Datorerna styrs ändå av människor, och människor gör misstag. Så oavsett hur säkert, och bra allt ser ut på utan, gör man missar. Du vill ju ta bort människan, men jag säger... det går inte. Du kan bara minska risken, men aldrig eliminera den, då en kedja aldrig blir starkare än sin svagaste länk, och vi måste ha någon människa som programmerar. Någon som testar och någon som aktiverar/använder den.

Titta för tusan bara på hur otroligt enkelt saker hackas idag, eller för den delen alla sårbarheter som finns i allt från din dator, telefon, bilen, webbkamera som hackas på timmar. Jag vill fan inte sitta i en bil där jag inte har kontroll, då redan nu är det skrämmande tanke att en del olyckor faktiskt kan ha varit avrättningar, där man hackat bilen.

Om det kan ta dem nästan 10 år att hitta Meltdown... hur tror du det är med säkerhet här? Ärligt frågat?

Kan vi göra något annat än att hoppas på det bästa säkerhetsmässigt när det gäller kod?
Självklart kommer buggar alltid att finnas, säkerhetsbrister kommer alltid upptäckas men hellre en utveckling och lärdom av allt detta än ett bakåsträvande samhälle.
Verkligheten kanske inte är så ljus hela tiden men att eliminera människor så gott det går bakom ratten med bästa tänkbara resultat som följd är något som jag verkligen ser fram emot.
Och ju närmare detta kommer desto mer arbetslös blir jag, så jag om någon borde ju vara väldigt negativt inställd till allt detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Kan vi göra något annat än att hoppas på det bästa säkerhetsmässigt när det gäller kod?
Självklart kommer buggar alltid att finnas, säkerhetsbrister kommer alltid upptäckas men hellre en utveckling och lärdom av allt detta än ett bakåsträvande samhälle.
Verkligheten kanske inte är så ljus hela tiden men att eliminera människor så gott det går bakom ratten med bästa tänkbara resultat som följd är något som jag verkligen ser fram emot.
Och ju närmare detta kommer desto mer arbetslös blir jag, så jag om någon borde ju vara väldigt negativt inställd till allt detta.

Problemet är just... "lärdom". För uppenbarligen har du inte lärt dig ett skvatt om IoT eller Smartphones osv.

Av alla hål i de IoT och kameror som upptäcktes redan på 1990-talet... hur mycket har bättrats? Massor med saker kör än med okrypterade inloggningssidor, eller svag kryptering. De har knappt ens fått upp det till nybörjarnivå av säkerhet. Men det säljs friskt ändå, där det enda man hör är... "det är så fantastisk nytänk", av okunniga.

Ang bilarna som är sårbara... detta är inget nytt. Har funnits bevis och detta har utförts sedan iaf 2010, tror även jag sett tidigare.

https://www.wired.com/story/car-hack-shut-down-safety-feature...

"You could disable the air bags, the anti-lock brakes, or the door locks, and steal the car,"

Mao... hela problemet är att CAN bussen har samma grundläggande fel som USB (en annan sak som för alltid kommer vara såbar). Så om detta problem redan är enormt.. för flera år sedan. Och de inte verkar kunna bättra eller fixa det, hur gör man då? Tom Tesla, en bil som har bästa säkerhetsteamet på jobbet att just säkra den, som har tagit detta på fullt allvar, kan inte fixa det helt än. Detta problem har varit känt i 10år eller mer. De måste mao bygga om hela grunden till bilens styrning, ECU och standarder.

https://www.wired.com/2016/09/tesla-responds-chinese-hack-maj...
En rubrik där säger det rätt bra: "Why Your Car's More Hackable Than Your iPhone", och just det är ju problemet. Inget i din bil är säkerhetsgenomtänkt från början. Medan idag är detta något man måste ta med redan innan produkten är ur designfasen i en smartphone.

Tyvärr är det därför jag blir lite sur på dessa "framåtsträvande" för de har huvudet så långt upp i molnen ibland att de inte ens ser marken de står på. Jag litar inte ett skit på dessa bilar, verken moderna vanliga eller självkörande, då de båda är "leksaker" i nivå av säkerhet, sett till hur allvarliga de är. Så i detta fall är bakåtsträvande verkligen livräddande, tills man gör det rätt från början.

Problemet är nämligen att desto mer komplex du gör något... aka från tegelstensmobil till smartphone tex, har gjort det möjligt att hacka. Samma problem finns när man gör bilarna med avancerade med uppkoppling mot internet för hjälp tjänst, kartor, bluetooth handsfree osv. Det är ett enormt problem, som växer så enormt fort att även befintliga säkerhetstekniker visar ständigt sig vara för svaga. Allt från WPA2 till äldre SSL kryptering.

Och här kommer skon klämma. För du behöver ju kunna använda denna bilen iaf 20-eller så år. Eller tänkte du göra oss alla till miljöbovar genom att skrota bilar efter 3 år? Så de måste uppdateras. De måste lagas, tweakas, säkerhetspatchas osv i mycket lång tid.

Titta bara på Win XP. Ett OS många idag tycker är "osäkert"... det är 17 år gammalt, dvs inte ens tiden denna självkörande bil måste fungera. Så den behöver uppdateras och skötas... och detta kostar, enormt. Så tillverkare kommer säga att de inte ha ansvar efter kanske 5 år... och vf gör du då? Ska du själv koda in säkerhetspatchar i din självkörande bil?

Nej. Hela det konceptet är så långt i från hållbart så det är skrattretande.

typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNewsV2:

@AppendixSE:
Mycket bra summerat!

Sen kan jag tycka det är en svår avvägning på
"Förlåt jag gjorde ett litet misstag"
mot
"Jävlar det där var vårdslöst"

Jag brukar vara väldigt uppmärksam oftast i trafiken och hellre kolla en extra gång.

För cirka 3 år sen så skulle jag och min kompis åka hem till honom, jag ska svänga vänster i rondellen
och jag tittar mig runt medans jag passerar första, andra avfarten och ser att det kommer en bil i mycket hög fart.

Jag stannar precis innan hennes påfart i rondellen och tant flyger verkligen in i rondellen.

Hon måste ha kört 45 - 55 Km/h + eller något hon han inte stanna utan fick stopp på bilen i rondellen.

Detta var när jag nyligen hade fått körkort och jag hade inte riktigt någon vana med vad går gränsen mellan "vårdslöst" && "Misstag"

Men i efterhand så förstår jag ju att tant inte skulle ha fått åka vidare utan att prata med konstapel blå.

Hur som så såg tant väldigt dåsig och chockad ut, typ som att hon sätt ett spöke. Hon satt som en zombie i bilen i några minuter i rondellen sedan viftade lite med handen och tackade och åkte iväg.

Min kompis var helt lyrisk och tackade mig så mycket för att jag uppmärksammat den bilen annars hade vi krockat.

Jag blev bländad av solen som dök upp plötsligt bakom en kulle precis när jag skulle svänga ut i en rondel. PRECIS då kommer en bil körande i rondellen
Jag tvärbromsar (för sent) men glider ändå in två meter i rondellen. Men då den bilföraren såg min fart och bromsade blev det ingen krock och jag kunde vinka tack och vi körde därifrån okrockade.

JAG hade varit skyldig utan tvekan. Men genom samarbetet så gick det bra.

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem

Lite som en situation jag var med om (med tanke på samarbete);
Jag såg en begynnande bilkö längre fram och bromsade in i god tid och hade därför en bra lucka framför mig när jag ser en bil i hög fart närma sig bakom mig. Han hade klart tydligt inte sett att det tagit stopp. I backspegeln såg jag hans framljus dyka och jag förstod att han tryckte foten genom golvet och att han inte skulle lyckas. Jag såg i ögonvrån att jag hade kanske 10 meter till bilen framför och gjorde ett skutt fram. Bilen bakom lyckade få stopp precis bakom mig och han vinkade glatt mot mig när jag tittade bak. Jag kan tänka mig att han var lika glad som du var @AppendixSE

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Första klippet där är utan det systemet.

Systemet var av i det klippet btw.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Var så sjukt nära på att köra på en bakifrån idag vid ett rödljus, sitter som bil nummer 4 när det blir grönt och i bilen (vit golf) framför så sitter en person och pillar med sin telefon.
Personen i den vita golfen uppfattar inte att det blir grönt så jag börjar rulla för att bil nr 1 och 2 börjar rulla. Tur att man har reflexer som en ninja...

Varför håller folk fortfarande på med telefonen bakom ratten?

Kan tillägga att jag kör budbil i Göteborg så jag ser väldigt mycket i trafiken, olyckor och andra idiotiska saker.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Som yrkeschaufför så känner jag att vanliga svensson är riktigt usel på att köra bil. Det är sin sak att kunna "rejsa" eller drifta & allt vad det heter, men att faktiskt köra med andra människor, det är ni usla på. Ja, läser du detta är du usel i trafiken, inga undantag. Jag jobbar ca 3500h/år & kör väl antagligen 90% av detta.

Har "Bara" jobbat som yrkeschaufför i 4.5år & blir knäpp på folk som påstår att hastighet orsakar olyckor. Jag kör Budbil, inte lastbil.

Är du en person som håller 110 enligt mätaren, så är du en kloss(ett hinder) i trafiken. Vem vet vad mer du gör fel?

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Är du en person som håller 110 enligt mätaren, så är du en kloss(ett hinder) i trafiken. Vem vet vad mer du gör fel?

Så plattan i mattan för att trafiken ska flyta på som smidigast, eller tolkar jag dig fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

Många människor är lata, att blinka är "jobbigt". Tyvärr är det så, att många Svenskar är passiva, och går på autopilot. Och arabiska invandrare som tror att det är parkeringsplatser överallt, inkl. busshållplatser. Men Svenskar tar nog priset, den nonchalans som finns, och den anarki, att alla ska anpassa sig efter dom i trafiken, och att reglerna inte finns för dom.

Högerregeln? Vad är det? Sa lärjungen till Jesus och log. 99,95% av Svenska befolkningen skiter fullständigt i högerregeln! Problemet är att dom inte tar den på allvar, eller inte hinner uppfatta att det är den regeln som gäller! Ofattbart!

Där kan man väl hålla med, finns ställen som det är högerregel på där jag bor som jag aldrig sett någon följa utan alla har trott att det varit utfartsregeln eller något för dom kör bara på.

Permalänk
Medlem

Kör? Jag tror att många "åker" fordon även fast dom råkar sitta på förarplatsen...

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Det här med att folk kör som fan det kan jag hålla med om men tycker det är mer tydligt ju närmare tät befolkade områden man kommer då man upptäcker mer gas glada idioter som tycker de är bra ide och köra rally och "kryssa" mellan filer på 50 sträckor.. Men ju mer ut i skogen desto bättre blir det tycker jag! men de här med dimljus frågan tycker jag är litet fjantigt då dom flesta nya bilar har nån form har xenon så tycker jag generellt att alltid halvljus har mer "spill" ljus som stör än dimljus.

Pendlar 18 mil om dagen och kör varje gång på landsväg med dimljus just för de "lilla" extra även om de bara inbillar mig själv att de blir bättre...

Visa signatur

Spel dator: |Intel Core i5 4770K @4,4GHz 1,25V |Zalman CNPS 9900 |Asus Maximus VI hero |Corsair Vengence 4x4GB 1600 mHz |Gigabyte GTX 970 G1 |Samsung 850 evo SSD|Corsair RMX 750W |Razer Deathadder chroma | Bose QC35| Corsair K65|

Allt annat datorn: Macbook Pro 13" late 2017 i5 @ 3,1GHz

Min YouTube Kanal: https://www.youtube.com/user/maxxsorensen

Permalänk
Medlem

@backspace: https://www.expressen.se/motor/trafik/barnets-liv-raddas-av-v...

"Volvos autobroms inte inblandad

Det har förekommit uppgifter om att det är Volvos autobroms som räddar dagen, men det stämmer inte, enligt Carl Johan Almqvist, chef för trafik- och produktsäkerhet på Volvo Lastvagnar.

– Nej, den är inte inblandad. Här är det två hjältar – två professionella lastbilschaufförer. Den första stannar och ser lastbilen som närmar sig, sedan börjar han blinka vilket chauffören som närmar sig ser och ställer sig på bromsen.

Det här är ett perfekt exempel på hur vi måste hjälpas åt i trafiken, menar Carl Johan Almqvist."

Det var med andra ord ett lysande exempel på hur människor fortfarande hade hanterat det bättre än autobromsen.

För att minska risken för olyckor bör väl det bästa vara att ha en människa som kör men en dator som kan hjälpa till med till exempel autobroms?

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Så plattan i mattan för att trafiken ska flyta på som smidigast, eller tolkar jag dig fel?

Det betyder inte att de som kör i 120-130 på 110vägar gör "fel".

Sålänge det är inom rimlig gräns, alltså, under 140, enligt mig.

Hastighet är I grund & botten inte anledningen till att folk krockar & dör.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Skrivet av gurkburk92:

Det du missar är att en person som kör i 120 på en 110 väg är en "kloss" i trafiken för folk som kör i 130.
Dom som kör i 130 är en kloss för dom som kör i 140.
Och dom som kör i 140 är en kloss för dom som kör i 150.
osv.

Trafiken hade flutit på om alla höll samma hastighet men vissa personer tror att dom är viktigare än andra.

Sedan kan du fråga polisen om dom gör "fel" eller inte.
Och 140 kanske är "rimligt" för dig, en annan kanske tycker 160 är rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Så må det vara, men kör du över 110km/h på en 110km/h väg kommer du bötas för det på. Finns ingen anledning till att jag ska ta en böteslapp, eller köra över "min förmåga" för att du har en egen uppfattning om "hur det borde vara".

Det är pga fortkörare som du, som politiker tvingar ner farterna mer och mer. Det var 50km/h i stan, och är nu 40km/h, och kommer snart bli 30km/h. Hade ni hållit hastigheten, hade det inte funnits grund nog att fortsätta sänka. Men fortsätter ni lär det snart bli motorväg 80km/h också. (och nej... jag skämtar tyvärr inte)

Så ett tips från herr bromskloss som gärna vill ha kvar 50 och 110 så mycket det går:

"sluta jäkta som fan i trafiken". Där är en max tillåten hastighet... den gäller oavsett vad i helvete du tror, vill och tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så må det vara, men kör du över 110km/h på en 110km/h väg kommer du bötas för det på. Finns ingen anledning till att jag ska ta en böteslapp, eller köra över "min förmåga" för att du har en egen uppfattning om "hur det borde vara".

Det är pga fortkörare som du, som politiker tvingar ner farterna mer och mer. Det var 50km/h i stan, och är nu 40km/h, och kommer snart bli 30km/h. Hade ni hållit hastigheten, hade det inte funnits grund nog att fortsätta sänka. Men fortsätter ni lär det snart bli motorväg 80km/h också. (och nej... jag skämtar tyvärr inte)

Så ett tips från herr bromskloss som gärna vill ha kvar 50 och 110 så mycket det går:

"sluta jäkta som fan i trafiken". Där är en max tillåten hastighet... den gäller oavsett vad i helvete du tror, vill och tycker.

Du är en klass för sig. 110 är inte 110 enligt mätaren. Tillomed digitala mätare är fel, med flit. 110 är 105-107 i verkligheten.

Anledningen till att hastighet sänks från 50 osv till 40 & 30 har med miljö & buller att göra, gör om gör rätt. Du har fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz