Coop säger upp avtalet med Postnord

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Minns när jag jobbade på Max i min ungdom. Då möttes man ibland av just denna sorts personer som inte klarar av att bete sig. Minns t.ex. en människa som envisades att han skulle få en gratis Ramlösa. För det var bara vatten och jag som kökschef bestämde tydligen priserna på ramlösa (Priset baseras på inköpspris och är densamma över hela kedjan..). Jag informerade honom att det bara går att få en ramlösa om man köper något större än ett minimål om man nu inte vill betala några kronor extra. Slutade med att han skrek svordomar i driven. Till vilket min restaurangchef gick ut och sa åt honom att dra. Ett problem som i stort sett alla i Serviceyrket tvingas dras med. Kunder/gäster/besökare som inte vet hur man beter sig.

Jag har också många spännande möten, tror dock att jobba på Max,BK och McDonalds får lite värre idioter iom nattöppet och fulla människor. En kund kom till mig och frågade vart vi hade en viss typ av sås i större förpackning, jag sa vart den var någonstans och innan jag hinner fullfölja meningen med ett "kom så ska jag visa dig" så utbrister hon högt "NEJ DEN ÄR INTE DÄR!" och vänder sig om till en kollega som inte har någon koll på annat än kött och börjar fråga honom. Det ända jag kan tänka är "jag får inte tillräckligt mycket betalt för det här".

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljunggrens:

Jag har också många spännande möten, tror dock att jobba på Max,BK och McDonalds får lite värre idioter iom nattöppet och fulla människor. En kund kom till mig och frågade vart vi hade en viss typ av sås i större förpackning, jag sa vart den var någonstans och innan jag hinner fullfölja meningen med ett "kom så ska jag visa dig" så utbrister hon högt "NEJ DEN ÄR INTE DÄR!" och vänder sig om till en kollega som inte har någon koll på annat än kött och börjar fråga honom. Det ända jag kan tänka är "jag får inte tillräckligt mycket betalt för det här".

Hade hand om nattskift av och till och antal puckon som dyker upp på fyllan är helt otroligt. En natt fick t.ex. jag förklara för en gäst att vi inte kan ta ur benen ur frysta chickenwings. De kommer färdigpackade från grossisten och är hårda som cement. Jag tvingades gå emellan när han stod och skrek en tjej i ansiktet att hon var inkompetent som inte klarade av detta. Han beställde sedan en av varje sås och skrek att jag var idiot när han fick dem för att han inte beställt dessa. Höll på att kasta ut idioten.

Minns även när man stod och delade ut mat då någon som stank sprit ställde sig över disken och skrek mig i örat allt han kunde. Eller de snorungar som skulle hoppa över disklinjen för att visa hur man gjorde hamburgare. Tre gånger dessutom. Tredje gången hotade jag med att om de gjorde det igen så skulle jag inkalla polis. Samma gäller idioten som cyklade in i restaurangen.

Så fort jag gick en anställning någon annanstans så tackade jag för mig och gick vidare i livet. En sak är dock säker.. man lärde sig att bita ihop medan man jobbade där och ta saker med en klackspark.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Skulle suga ganska hårt för oss som aldrig besöker systembolaget annars. Även helt värdelösa tider, på ica kan man hämta paket mellan 07-23 7 dagar i veckan och systemet har 10-18, 10-15, stängt.
Jag är inte ens vaken de tider bolaget har öppet för jag jobbar natt =D

Jag menar såklart inte att Systembolaget ska få monopol på posthanteringen utan som komplement till ICA/andra postombud om Coop bailar ut ur sitt avtal. Jag inser att det aldrig ens kommer vara aktuellt. Men ändå....

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljunggrens:

Jag jobbar i en ICA butik som är en av de butikerna som har högst paketomsättning i hela Sverige och kan intyga att vi hade förlorat något oerhört om vi inte hade paketutlämning, många gör precis som du säger handlar lite "när man ändå är inne där" och många veckohandlar så är det klart det med så slipper de in i någon annan affär. Så jag tror också att Coop kommer förlora på detta.

Helt sant, bor i Skövde och har hämtat en enorm mängd av paket från ica, folk där är bra och det faktum att jag kan hämta paket där, gör att jag kanske inte köper något just då om det är väldigt tungt, men jag dyker upp efteråt och köper mat, läsk och godis eftersom jag uppskattar tjänsten.
edit: Jag har bara beställt från sverige, mmsports, cdon, webhallen och gymgrossisten. Det som har varit från andra länder har jag fått levererat via ups

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Jag menar såklart inte att Systembolaget ska få monopol på posthanteringen utan som komplement till ICA/andra postombud om Coop bailar ut ur sitt avtal. Jag inser att det aldrig ens kommer vara aktuellt. Men ändå....

Ja men eftersom man inte kan välja vart paketen far så får de ju typ monopol för många personer.
Om vi säger att bolaget började ha paket, för mig blir då bolaget närmst och alla mina paket börjar åka dit istället (ligger mitt mellan mig och ica som mina paket far till nu).
Men visst har man mer makt över vart paketen far så skulle det väl fungera.

Gillar verkligen att man kan hämta paket mellan 07-23 på mitt ica, får oavsett vilka tider man jobbar så kan man hämta paketen utan problem. Livet är nog knepigt för oss som jobbar natt, som tur är har ju denna del fixats nu när man slipper passa postens sketna öppetider

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ja men eftersom man inte kan välja vart paketen far så får de ju typ monopol för många personer.
Om vi säger att bolaget började ha paket, för mig blir då bolaget närmst och alla mina paket börjar åka dit istället (ligger mitt mellan mig och ica som mina paket far till nu).
Men visst har man mer makt över vart paketen far så skulle det väl fungera.

Gillar verkligen att man kan hämta paket mellan 07-23 på mitt ica, får oavsett vilka tider man jobbar så kan man hämta paketen utan problem. Livet är nog knepigt för oss som jobbar natt, som tur är har ju denna del fixats nu när man slipper passa postens sketna öppetider

I framtiden (ehh) så kan man ju hoppas att när ett paket är på väg, så får man själv välja hos vilket ombud man vill hämta. Det kan ju vara olika ombud baserat på vad som passar en själv för den aktuella dagen.
Jag väntar på att paket Holland (inte Kinapaket på annan rutt) som går med DHL och fick SMS om jag kunde ta emot det hemma, eller om jag ville hämta hos närmaste ombud. Behövde bara svara 1 eller 2 på SMSet och valde ombud som har öppet till 21 på kvällen.

OFFtopic: Jag beställer även portionssnus på nätet och hämtar det sen hos min lokala ICA-butik. Känns lika märkligt varje gång. Två rullar snus i paketutlämningen 100 kr billigare än från deras snus-kyl. Snålt. Kanske det. Spar 1500 kr om året...alla bäckar små
Fast sen handlar jag för ~6000 kr hos ICA ändå varje månad...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Skrivet av Ymerio:

Helt sant, bor i Skövde och har hämtat en enorm mängd av paket från ica, folk där är bra och det faktum att jag kan hämta paket där, gör att jag kanske inte köper något just då om det är väldigt tungt, men jag dyker upp efteråt och köper mat, läsk och godis eftersom jag uppskattar tjänsten.
edit: Jag har bara beställt från sverige, mmsports, cdon, webhallen och gymgrossisten. Det som har varit från andra länder har jag fått levererat via ups

Den butiken jag pratar om är dock inte i Skövde utan i Malmö, har dock jobbat lite kort på Maxi här uppe och de har liknande system dock inte lika stor posthantering.

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ja men eftersom man inte kan välja vart paketen far så får de ju typ monopol för många personer.
Om vi säger att bolaget började ha paket, för mig blir då bolaget närmst och alla mina paket börjar åka dit istället (ligger mitt mellan mig och ica som mina paket far till nu).
Men visst har man mer makt över vart paketen far så skulle det väl fungera.

Gillar verkligen att man kan hämta paket mellan 07-23 på mitt ica, får oavsett vilka tider man jobbar så kan man hämta paketen utan problem. Livet är nog knepigt för oss som jobbar natt, som tur är har ju denna del fixats nu när man slipper passa postens sketna öppetider

Är posten öppen hela dagen med andra ord?
Hos mitt ombud stänger posten 2h tidigare än butiken, 4 dvs 19 på helgen.
Skiljer sig tydligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigO161107:

Bra! Då kanske jag slipper att sätta mig i bilen och åka 10 minuter till COOP varje jävla gång jag beställer någonting när jag har ett ica med postombud som ligger 2 minuters promenad bort men mina paket kommer nästan ALLTID till COOP. (Jävligt miljövänligt måste jag säga -.-) Kanske kommer till ica hädanefter kan man ju hoppas! Jävla postnords nötter!

Brukar man inte kunna välja vilket postombud paket ska skickas till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Brukar man inte kunna välja vilket postombud paket ska skickas till?

Det beror enligt mina erfarenheter helt och hållet på vilken butik det gäller.
Vet att ex Inet, Zalando och Boozt låter en välja ombud, men Komplett har dom senaste ordrarna skickat mina varor till det ombud det oftast kommer till.

Man tycker det borde vara en självklarhet att låta en välja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

För några år sedan fanns det bara Posten här ute på landet, sedan dök det upp Bring, Schenker, DHL... hmmmm undrar varför?

Postnord kommer att fortsätta tappa marknadsandelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Respekten jag visar ligger i det faktum att jag behandlar dem som människor och inte som små porslinsfigurer. Det inkluderar kritik mot oförskämdhet och irritation.

Hela denna sneda syn på att man inte ska kunna kritisera äldre för att "de byggde detta land" förstår jag inte. Varför ska de gå undan kritik? Hur vet du just att Agda betalt en krona i skatt?

Vem ska då dela ut brev och räkningar?

Postnord såklart

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk

Fasen också, har ju bara 5 min promenad till Coop o hämta/lämna post. Ska man behöva gå till stan nu eller bara för o hämta/lämna paket. Har cirka 12-15 min att gå till stan, har dock cykel. Men de blir mer omständigt o ta sig till stan än o traska 5 min hemifrån till Coop. Postkontoret har inte för så längesedan renoverat, syns att de läggs ner isf.

Permalänk
Medlem

@Ljunggrens: Aah, ok. Fortfarande bra tjänst här i Skövde på Ican där jag hämtar :).
Kan påpeka att här har tjänsten varit bra, när jag bodde i Göteborg så var jag på väg till köket, såg postnord killen bara dumpa det på trappen, från minst 1 meters höjd. Det tycker jag var äckligt beteende, kan finnas känsliga saker i den.