Är detta en bra extern hårddisk?

Permalänk
Medlem

Är detta en bra extern hårddisk?

Hej skulle behöva råd nu, måste byta ut 2 av mina externa diskar och funderar på denna: https://new.webhallen.com/se/product/250060-Seagate-Extern-Ha...

är denna något att satsa på eller? Egentligen borde jag väl i stället gå på WD red men de diskarna är alldeles för dyra för mig. Så lite råd skulle jag bli tacksam för.

Permalänk
Medlem

Det sitter en ST8000DM004-2CX188 i dom numera - alltså _inte_ seagates archivediskar som förr utan en simpel desktop-disk, se https://www.seagate.com/www-content/product-content/barracuda...

Om den är shinglad eller inte är oklart (men troligen) , men klart är att denna nu har 2 TB per skiva i och med bara 4 skivor vilket gör den till dom tätast packade 3.5" diskskivorna på marknaden i dagsläget - det är inte illa med tanke på att alla stod och stampade på 1 TB/skiva för så lite som 3 år sedan och hade gjort så i flera år i rad och det enda man gjorde (hos alla tillverkarna) var att stoppa in fler och fler skivor i chassierna när man skulle ha 2,3,4 TB-diskar. Det var med archive-diskarna man knäckte barriären med 1.33 GB/skiva ungefär samtidigt på HGST och Seagate och sedan har det fortsatt.

Den nuvarande ST8000DM004-2CX188 har alltså bara 55 TB/år i tänkt skriv/läs-kapacitet (typisk desktop-diskdata) för sin garanti, de tidigare archivedisken låg på 180 TB/år och dessutom explicit byggd byggd för 24/7-drift eftersom målgruppen från början var molnlagrings-företagen. - nu är detta ingen big issue eftersom WD-green diskarna heller inte var tänkta för 24/7 drift utan typisk desktop, ändå har hållit över 40000 timmar i 24/7 drift innan enstaka diskar i RAID-setet börja droppa av.

---

Läs och skrivhastigheten är närmast identisk med den gamla archive-disken trots att rotationen är nere på 3400 rpm och kanske ännu lite lägre (har sett siffror på 3240 RPM, Archivedisken hade 5900 RPM), men det som är betydligt långsammare är genomsnittliga söktiden - på ca 17 ms medans archivedisken ligger på 12-13 ms. och det svider lite tycker jag. En del av längre söktiden kan förklaras med den lägre rotationshastigheten.

Slutligen:

Det är många som förväxlat mellan ST8000DM004 och ST8000DM0004, det senare med en nolla till i benämningen är en barracuda-pro disk och många fått för sig att man stoppa in nerfade barracuda-pro diskar i dessa externa kabinett, men det är alltså inte så - även jag gjorde fel på det...

---

Själv anser jag WD RED är alldeles för överreklamerade då de i grunden är ommålade WD-green-diskar med annan firmware (till en början i alla fall) och dom är inte strulfria dom heller. För min del så har Segate Archivediskarna fungerat utmärkt (när man vet begränsningarna med dessa) och inga haverier hittills på typ 3 år på en population av 12 st varav 4 är i 24/7-drift i NAS

Nu har man plötsligt en externdisk med helt annan disk i mot tidigare äldre disktypen som åtminstone för mig visat sig vara pålitlig och det finns ingen erfarenhet att luta sig tillbaka då den nya desktop-disken är för ny helt enkelt - om den är bra och pålitlig vet man inte och den är top notch när det gäller datapackningstäthet på skivorna - om det ger problem eller inte i framtiden går inte att säga just nu.

Rådet man kan ge är att försäkra sig om att datat som lagras på denna finns på något annat ställe samtidigt också - är det backupdisk så finns ju alltid originalet kvar i det man backar upp ifrån - men denna resonemang gäller förövrigt _all datalagring_ då diskar oavsett pris och teknik samt arrangemang (tex i RAID) kan gå sönder plötligt och ohjälpligt en dag.

Permalänk
Medlem

@xxargs: tack för ett utförligt svar, det är klart att du inte varken kan säga bu eller bä om dom diskarna, och ja jag de gamla diskarna blir min backup, behöver mer plats helt enkelt på mina diskar.

Permalänk
Medlem

Finns lösa externa chassin man kan köpa och stoppa i valfri disk av bra kvalité...

https://www.inet.se/kategori/521/harddiskkabinett

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@DaBone: Jo det vet jag men blir inte priset då dyrare än den i länken som jag postade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av åsktor:

@DaBone: Jo det vet jag men blir inte priset då dyrare än den i länken som jag postade?

Det kan nog både blir dyrare och billigare, beroende på vilken disk du väljer. Fördelen är att du själv kan välja vilken disk du vill ha..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@DaBone: WD red är för dyr för mig hur är det med WD Green? är den något att hänga i julgranen?

Permalänk
Medlem

Alla WD Green som jag har haft har gått sönder rätt snabbt, om man jämför mot andra diskar.
Men då har jag inte haft några Seagate-diskar, vilka ska vara sämre..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@DaBone: suck, det är som pest eller kolera med andra ord. Ska bara föra över materialet från de gamla diskarna och sen någon gång något nytt så de ska ju mest användas till att streama till min intel nuc. Det är därför jag undrar, har ju några dagar till att fundera över men har tänkt införskaffa dom på torsdag.

Permalänk
Medlem

Skall man ha diskar som erkänt har lägre felutfall än både Segate och WD (de ligger faktiskt ganska lika i det avseendet) så är det att titta på HGST-diskar, men väldigt tveksamt att hitta sådana i fabriksfärdiga externa diskkabinett (OK WD hade några HGST 8TB diskar i sina första 8TB externa kabinett, men inget man kunde planera inköp efter...)

Ett inte helt negligerbart problem är att HGST-diskar gärna drar lite mer ström och blir varmare - vilket är ett problem i externa diskkabinett som ofta har usel kylning, faktum är att många köpta lösa externhårddisk-kabinett ofta är sämre på kylning är de fabriksbyggda - samma sak när det gäller stötdämpning...

Permalänk
Medlem

@xxargs: Ok har du något råd att ge mig

Permalänk
Medlem

@åsktor: Jag svarar mig själv, har bestämt mig nu det blir 2 st av de jag länkade i det första inlägget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Alla WD Green som jag har haft har gått sönder rätt snabbt, om man jämför mot andra diskar.
Men då har jag inte haft några Seagate-diskar, vilka ska vara sämre..

Är uppriktigt sagt förvånad ang ditt uttalande om WD Green diskarna då de enl NEWEGG.COM håller avsevärt mycket längre än de allra flesta hdd. Ex WD10EACS och WD10EADS. Möjligtvis att WD Black Serie som WD1001FALS kan match WD Green Series höga kvalitet (klicka på REVIEWS!).

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylsamlaren:

Är uppriktigt sagt förvånad ang ditt uttalande om WD Green diskarna då de enl NEWEGG.COM håller avsevärt mycket längre än de allra flesta hdd. Ex WD10EACS och WD10EADS. Möjligtvis att WD Black Serie som WD1001FALS kan match WD Green Series höga kvalitet (klicka på REVIEWS!).

Går bara efter den egna erfarenheten... Har haft 5st och alla gick sönder alldeles för snabbt, för att jag ska anse diskarna tillförlitliga.
Sen var de väldigt slöa med lång accesstid, men det gör väl inte så mycket om man bara har dem till lagring.

Mina WD Red har rullat på i 5 år nu och still going strong, med betydligt högre belastning varje dag.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Går bara efter den egna erfarenheten... Har haft 5st och alla gick sönder alldeles för snabbt, för att jag ska anse diskarna tillförlitliga.
Sen var de väldigt slöa med lång accesstid, men det gör väl inte så mycket om man bara har dem till lagring.

Mina WD Red har rullat på i 5 år nu och still going strong, med betydligt högre belastning varje dag.

Får jag vara nyfiken och fråga hur många timmar de hade snurrat när de tackade för sig? Naturligtvis kan det vara slumpen vilket verkar vara det mest sannolika.

För att göra en direkt jämförelse med en av WDs Red Serie - WD20EFRX. Jämför med länkarna/siffrorna jag lade ut ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylsamlaren:

Får jag vara nyfiken och fråga hur många timmar de hade snurrat när de tackade för sig? Naturligtvis kan det vara slumpen vilket verkar vara det mest sannolika.

För att göra en direkt jämförelse med en av WDs Red Serie - WD20EFRX. Jämför med länkarna/siffrorna jag lade ut ovan.

Kommer inte ihåg nu, men jag kan inte haft dem mer än ett par år... med vanlig svensson-belastning.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Kommer inte ihåg nu, men jag kan inte haft dem mer än ett par år... med vanlig svensson-belastning.

Stod datorn på dygnet runt? Själv har jag ett drygt 10-tal gröna 1TB WD 3,5" hdd som jag så gott som enbart använder till lagring. Har för övrigt även enbart gröna 1TB WD 3,5" hdd i mina stationära datorer fast datorerna står inte på dygnet runt utan jag stänger av dom nattetid utom när jag håller på med större nedtankningar. Än så länge funkar dom felfritt. Har väl snurrat i runda slängar 20K timmar som C-diskar i mina stationära datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylsamlaren:

Stod datorn på dygnet runt? Själv har jag ett drygt 10-tal gröna 1TB WD 3,5" hdd som jag så gott som enbart använder till lagring. Har för övrigt även enbart gröna 1TB WD 3,5" hdd i mina stationära datorer fast datorerna står inte på dygnet runt utan jag stänger av dom nattetid utom när jag håller på med större nedtankningar. Än så länge funkar dom felfritt. Har väl snurrat i runda slängar 20K timmar som C-diskar i mina stationära datorer.

Kan inte påstå att de stog på dygnet runt, men det hände att de var på i några dagar någon gång då och då. Var väl under den tiden man tankade lite... Men kan inte påstå att det var överdrivet.. någon film eller ett spel emellanåt på en slö lina.
Körde med både 1TB, 2TB och 4TB... och när jag blev av med allt innehåll på en 4TB, så tog mitt tålamod slut. Var någon 2TB:are som jag la i frysen och lyckades rädda det mesta ifrån.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det i princip inte spelar någon roll vilka man köper, antingen har man tur eller så har man otur i diskar. Folk som köpt diskar och någon har havererat så slutar de köpa dem, samma sak med folk som köper de andra diskarna, så folks upplevelser blir ju 50/50.

Själv har jag väll en 12 externa diskar eller ngt, ngn gammal Iomega på 500gb sedan blandat med WD och Seagate på 1TB, 1.5TB, 2TB, 3TB. Alla runt 30k timmar nu och ingen har gått sönder än. Har dom dock välventilerat och nu när jag har dem i en "hylla" bakom skärmen så har jag en vanligt fläkt som blåser på dem så dem håller sig runt 37 grader nu, istället för upp mot 50 som en extern lätt kan hamna på i ett sånt stängt kabinett. Sedan när man köpt en ny och flyttar över en 1.5TB som backup så måste man ju se till att ha bra ventilation, brukar köra med öppet fönster och fläkt på när jag kör över så mkt data.

Och i princip alla diskar jag köpt har antingen varit på rea eller nedsatta så har alltid köpt mest GB/Krona.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Kan inte påstå att de stog på dygnet runt, men det hände att de var på i några dagar någon gång då och då. Var väl under den tiden man tankade lite... Men kan inte påstå att det var överdrivet.. någon film eller ett spel emellanåt på en slö lina.
Körde med både 1TB, 2TB och 4TB... och när jag blev av med allt innehåll på en 4TB, så tog mitt tålamod slut. Var någon 2TB:are som jag la i frysen och lyckades rädda det mesta ifrån.

Går man efter NEWEGG.COM och enbart går efter REVIEWS så blir resultatet att ju "större" hdd ju kortare livslängd. Är det så pass många som ett 1000-tal som tyckt till om sina diskar så är ju resultatet hyfsat statistiskt säkerställt. Detta är ju iof sig väldigt trist då mekaniska diskar är det enda sättet att lagra för framtiden. SSD är ju totalt uteslutet i detta fall.

Ännu mer förvånande är det att "små" 3,5" diskar på ex 120GB, 160GB och 320GB i många fall användare skriver ha snurrat över 100K timmar och fortfarande snurrar på. Dagens "stora" diskar på 4TB och mer lär knappast uppnå dessa siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Alla WD Green som jag har haft har gått sönder rätt snabbt, om man jämför mot andra diskar.
Men då har jag inte haft några Seagate-diskar, vilka ska vara sämre..

Du hade verkligen otur där.

Har 4 st WD Green som jag tidigare använde som torrent-diskar under ett par år, med ca 200 GB skrivet per dag i snitt.

Dessa används numer som långtidslagring i fruns dator. Ännu inga SMART-fel rapporterade.

Permalänk
Medlem

Jag köper den billigaste bulk numera och det har blivit Seagate - och de har hållit förvånansvärt bra - bättre än WD-diskar tidigare, har förvisso också HGST men för få för att dra någon slutsats mer än att de gör sitt jobb, lite varma dock i jämförelse med likvärdiga drivers av annan tillverkare.

kanske köpa ett par Toshiba och ge den en chans, det blir inte bra om det är för få disktillverkare i världen - och snurrdiskar har fortfarande en viktig användning som tidstålig bulklagring vilket SSD inte är eller prismässigt motiverbar för stora lagringsvolymer...

och priserna på SSD kommer heller inte att sjunka radikalt även om många hade hoppats på det under åren

mao. snurrdisk till rätt saker och SSD till rätt saker - och aldrig ha viktig data på en enda disk, utan alltid minst två oberoende media

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Extremaz:

Skulle säga att det i princip inte spelar någon roll vilka man köper, antingen har man tur eller så har man otur i diskar. Folk som köpt diskar och någon har havererat så slutar de köpa dem, samma sak med folk som köper de andra diskarna, så folks upplevelser blir ju 50/50.

Själv har jag väll en 12 externa diskar eller ngt, ngn gammal Iomega på 500gb sedan blandat med WD och Seagate på 1TB, 1.5TB, 2TB, 3TB. Alla runt 30k timmar nu och ingen har gått sönder än. Har dom dock välventilerat och nu när jag har dem i en "hylla" bakom skärmen så har jag en vanligt fläkt som blåser på dem så dem håller sig runt 37 grader nu, istället för upp mot 50 som en extern lätt kan hamna på i ett sånt stängt kabinett. Sedan när man köpt en ny och flyttar över en 1.5TB som backup så måste man ju se till att ha bra ventilation, brukar köra med öppet fönster och fläkt på när jag kör över så mkt data.

Och i princip alla diskar jag köpt har antingen varit på rea eller nedsatta så har alltid köpt mest GB/Krona.

Jag köpte enbart nya externa 3,5" diskar (mest WD) ända fram tills chockhöjningen för ca 10 år sedan (översvämning i Thailand har jag ett mycket svagt minne av var orsaken till chockhöjningen) och än så länge snurrar alla... ett drygt tiotal.

Skrivet av Extremaz:

Och i princip alla diskar jag köpt har antingen varit på rea eller nedsatta så har alltid köpt mest GB/Krona.

Men iom chockhöjningen så köpta jag några hdd-dockor och började ropa in begagnade WD diskar på Tradera. Köper vanligtvis oftast bara diskar där säljaren lägger in hdd-rapport från ex Crystal Disk Info eller HD Tune Pro så att jag ser hur många timmar den har snurrat samt att jag blir förvissad att disken saknar sektorfel. Har väl köpt ett 40-tal diskar på det sättet. Enbart två har varit defekta vid ankomst till mig och ingen har lagt av under åren.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vinylsamlaren:

Jag köpte enbart nya externa 3,5" diskar (mest WD) ända fram tills chockhöjningen för ca 10 år sedan (översvämning i Thailand har jag ett mycket svagt minne av var orsaken till chockhöjningen) och än så länge snurrar alla... ett drygt tiotal.
Men iom chockhöjningen så köpta jag några hdd-dockor och började ropa in begagnade WD diskar på Tradera. Köper vanligtvis oftast bara diskar där säljaren lägger in hdd-rapport från ex Crystal Disk Info eller HD Tune Pro så att jag ser hur många timmar den har snurrat samt att jag blir förvissad att disken saknar sektorfel. Har väl köpt ett 40-tal diskar på det sättet. Enbart två har varit defekta vid ankomst till mig och ingen har lagt av under åren.

Du vet aldrig om användaren har kickat till chassit så att hårddisken har fått sig en rejäl stöt. Skulle aldrig köpa begagnade diskar!

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Har nu fört över allt till de nya diskarna och det fungerar utmärkt att streama via kodi, dessutom är de tysta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av åsktor:

Uppdatering: Har nu fört över allt till de nya diskarna och det fungerar utmärkt att streama via kodi, dessutom är de tysta.

Tur att din är tyst, har en själv som nog är ett måndagsexemplar då den skorrar och klickar som en gammal cd-läsare när den snurrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av åsktor:

@åsktor: Jag svarar mig själv, har bestämt mig nu det blir 2 st av de jag länkade i det första inlägget.

Jag har en sådan på jobbet. Grymt trevlig disk och jäkligt bra med USB på framsidan så man kan tömma sin telefon etc:)
Tror du kommer bli asnöjd med dom!

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

@Ronnie60: Själv har jag ingen användning av usb portarna på framsidan och ja jag är mycket nöjd med dom, blir nog så småningom inköp av 2 till

Permalänk
Medlem
Skrivet av åsktor:

@DaBone: WD red är för dyr för mig hur är det med WD Green? är den något att hänga i julgranen?

Jag har 4st 2TB WD-green som gått i raid 24/7, har passerat 60 000 timmar drifttid nu.
Att se upp med på dessa var att huvudena laddade ur efter 8 sekunders inaktivitet vilket sliter ned mekaniken i den delen. Så se till att stänga av den funktionen eller sätta vettigare tid.

Sen 4 st lika gamla som sitter i en raid 5 som bara är igång ibland, där har jag fått läsfel på en av diskarna.

Permalänk
Medlem

Mina 2TB WD-green i en NAS började falla ur RAID5 efter ca 45000 timmar - där hade jag inte fixat parkeringen (gick inte att ta bort då man tog bort möjligheten på vissa modeller i samband när wd-red introducerades, inte svårt att gissa orsaken...) - var uppe en bit över 3 miljoner load/unload och just den delen verkade inte vara en issue att bekymra sig över...
Ofta förekommande större temperaturväxlingar är betydligt värre problem för långsiktig hållbarhet IMHO.

Det som fallerade i samtliga fall hittills var att kontrollerkorten får hjärnblödning och gör dumma saker, svarar inte på anrop eller andra helt ologiska saker för att plötligt fungera ett tag till. Detta har hänt på hittills 4 st WD green drive och ingen av dem berott på mekaniska issue utan alla har berott på kontrollerkortfel, på en efter så lite som några hundra timmar snurrtid men strömmsatt under ett par år.

Gissar på lodsprickor och annat liknande på kretskort och är typiskt sådant som uppkommer om temperaturen varierar ofta och mycket som att man använder sleep-läge och disken surrar igång i någon timme/dag per gång så att den blir varm och sedan kall igen - gång efter gång.

Körde nämligen RAID på det läget under något år för att sedan köra 24/7 i en rad år efter det - gissar att denna första tid sleepläge kostade flera års potentiell livslängd...