Permalänk
Medlem
Skrivet av JoarBjorn:

Jag har nyligen skaffat ett k65 och undrar vad ni tycker. Har ni någon information som inte kommer fram från manualen eller liknande som ni tycker är viktigt?

Vad vi tycker är väl inte så vikitgt, det är ju huvudsakligen att du gillar det. Det är annars ett vanligt tangentbord och inget speciellt du behöver tänka på, det är bara att plugga in och använda det.

Skrivet av anon257891:

Bara för att det inte finns "dedikerade fysiska piltangenter med pilar på" på 60% så betyder inte det att du inte kan ha dedikerade piltangenter på en standard 60% layout: t.ex. genom "tap'n'hold" på ctrl-hshift-altgr-klustret.
@SYRE:
Och med höger antar jag att du menar vänster (shift)

P.S. ANSI är för lata och snåla nördar som inte orkar lägga energi på att hitta "riktiga" pcb/plåtar/chassi och framförallt tangenter: ISO ftw! ; ) D.S.

Jag har piltangenter på h, j, k och l för dagligt bruk och sedan en modern gamingpilklusterlayout på å, ö, ä och ', detta finns på ett lager jag togglar mellan. Men enda gångerna jag använder dem är när jag spelar vitetris.

Och jag håller med om ISO, jag är dels för patriotisk för att byta och sedan gillar jag inte ANSI-Enter heller då den sitter för långt ner och jag måste vrida handleden ur led för att nå den. ISO-Enter når man ju genom att sträcka ut lillfingret bara.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

P.S. ANSI är för lata och snåla nördar som inte orkar lägga energi på att hitta "riktiga" pcb/plåtar/chassi och framförallt tangenter: ISO ftw! ; ) D.S.

Ne nu är det tillfälligt slut på lurkandet för min del. Ansi är också till för oss som spenderar mer tid i eng/us layout än med svensk layout. Mina brädor är i ansi av ovanstående anledning. Att det är lättare/billigare att hitta delar får anses som en biprodukt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Bara för att det inte finns "dedikerade fysiska piltangenter med pilar på" på 60% så betyder inte det att du inte kan ha dedikerade piltangenter på en standard 60% layout: t.ex. genom "tap'n'hold" på ctrl-hshift-altgr-klustret.
@SYRE:
Och med höger antar jag att du menar vänster (shift)

P.S. ANSI är för lata och snåla nördar som inte orkar lägga energi på att hitta "riktiga" pcb/plåtar/chassi och framförallt tangenter: ISO ftw! ; ) D.S.

Tackar, ändrat!

För oss som inte är gjorde av pengar som vissa andra verkar vara så är ansi helt klart att föredra Med det sagt så trivs jag faktiskt väldigt bra med ansi och tycker dessutom att det är sjukt mycket snyggare!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av willeykk:

Ne nu är det tillfälligt slut på lurkandet för min del. Ansi är också till för oss som spenderar mer tid i eng/us layout än med svensk layout. Mina brädor är i ansi av ovanstående anledning. Att det är lättare/billigare att hitta delar får anses som en biprodukt.

Skickades från m.sweclockers.com

Amen to that! Sitta och koda, eller för den delen sitta och leka i CMD/bash går ju för fasen inte med Svennebananlayout. ANSI for president!

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Amen to that! Sitta och koda, eller för den delen sitta och leka i CMD/bash går ju för fasen inte med Svennebananlayout. ANSI for president!

Ni som föredrar ANSI just för kodning, vad tycker ni om UK ISO?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

@SYRE @willeykk @huttatala:
Och för de som inte nördat ner sig i tangentbordsträsket och bildat sig en egen uppfattning så hoppas jag det framgår av resonemanget att allt* vad gäller tangentbord är personlig preferens (perception) och att den enes åsikt är lika mycket värd som den andres! Även om man tycker motsatt: så har båda lika rätt.

Det "svåraste" som "vanlig" användare är ju att våga ta steget att prova på att själv bestämma vad man gillar, istället för att låta marknadsföringsavdelningen på någon av de olika (gaming)tangentbordstillverkarna bestämma vad man gillar.

Jag provar på en dålig liknelse igen:
Att fråga vilket Tangentbord** som är bäst, är som att fråga vilken maträtt som är godast!
Du kan få massor av intressanta förslag, men i slutänden så är det ändå du som ska äta skiten, så smaka först!

*) Möjligen med undantaget att det ska fungera
**) eller layout, brytare, tangentprofil etc.

Permalänk
Medlem

@huttala: Går gör det, med viss risk för fingerkramp. Men den som provar US ANSI för dylika operationer och inte väljer att spola den svenska layouten måste vara en riktig fingergymnastikförespråkare och förhoppningsvis inte ha anlag för reumatism.

@Icte: Skall jag vara helt ärlig har jag aldrig provat... Jag gick direkt till US ANSI utan att passera Gå och har suttit här sedan dess.

Permalänk
Medlem

Verkar vara många som föredrar ANSI för kodning, men vad är anledningen? Ser att brackets/curly brackets ligger något mer kompakt samlade och möjligen lite lättare att nå, men har svårt att se några övriga direkta fördelar av ANSI (endast baserat på bilder av layouten).

Med tanke på detta börjar jag fundera mer och mer på att göra en bräda med ANSI layout istället för ISO, men det är nog dumt att lägga så pass mycket pengar på det innan men ens har testat Skulle kanske köpa ett billigt ANSI-tangentbord och testa lite innan jag bestämmer mig för vad jag föredrar. Dock så har jag ju ISO på laptopen och alla datorer i plugget samt där jag gör mitt exjobb har givetvis också enbart ISO. Känns som det kan bli rörigt om man hela tiden ska switcha mellan olika layouter.

Visa signatur

Ryzen 7 1700X | Asus ROG Strix X370-F Gaming | Asus GTX 1070 Ti Strix | Kingston HyperX Fury 16 GB | Noctua NH-D15 | EVGA SuperNOVA G2 650W | Fractal Design Meshify C TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ni som föredrar ANSI just för kodning, vad tycker ni om UK ISO?

Har inte testat regelrätt uk iso, men på min laptop kör jag även där med engelsk(us) layout via tangentbordsinställningarna i OS och det är en ok kompromiss när jag inte är stationär. På ett svenskt tangentbord då.

Kod är bara en del i det jag skriver då jag studerar en utbildning där i princip allt material är på engelska.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Icte:

Ni som föredrar ANSI just för kodning, vad tycker ni om UK ISO?

UK ISO funkar väl det med, men |\ tangenten trivs jag bättre med ovanför enter, och @ sitter ju helt åt fanders på UK ISO.
Men gillar man ISO fungerar det helt klart utan problem att koda med, jag gjorde det ett tag men tänkte att jag drar 2 flugor i en smäll genom att gå direkt på US ANSI (lätt att hitta fina kompatibla caps + lätt att koda med).

Skrivet av anon257891:

@SYRE @willeykk @huttatala:
Och för de som inte nördat ner sig i tangentbordsträsket och bildat sig en egen uppfattning så hoppas jag det framgår av resonemanget att allt* vad gäller tangentbord är personlig preferens (perception) och att den enes åsikt är lika mycket värd som den andres! Även om man tycker motsatt: så har båda lika rätt.

Det "svåraste" som "vanlig" användare är ju att våga ta steget att prova på att själv bestämma vad man gillar, istället för att låta marknadsföringsavdelningen på någon av de olika (gaming)tangentbordstillverkarna bestämma vad man gillar.

Jag provar på en dålig liknelse igen:
Att fråga vilket Tangentbord** som är bäst, är som att fråga vilken maträtt som är godast!
Du kan få massor av intressanta förslag, men i slutänden så är det ändå du som ska äta skiten, så smaka först!

*) Möjligen med undantaget att det ska fungera
**) eller layout, brytare, tangentprofil etc.

Hehe, klart det är så. Mitt inlägg är skrivet med glimten i ögat.

Skrivet av Khers:

@huttala: Går gör det, med viss risk för fingerkramp. Men den som provar US ANSI för dylika operationer och inte väljer att spola den svenska layouten måste vara en riktig fingergymnastikförespråkare och förhoppningsvis inte ha anlag för reumatism.

@Icte: Skall jag vara helt ärlig har jag aldrig provat... Jag gick direkt till US ANSI utan att passera Gå och har suttit här sedan dess.

Precis så, samma dag som jag skrev min första kodrad tänkte jag att "Det måste ju finnas ett bättre sätt". Sen gick jag över till UK ISO ett tag, för att sedan gå över till ANSI.

Permalänk
Medlem

Svensk ISO FTW!
Kodar mest ST och VBS.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

Svensk ISO FTW!
Kodar mest ST och VBS.

https://i.imgur.com/xUNnf02.jpg?1

Vad är det för hattar?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Vad är det för hattar?

GMK Classic retro

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

GMK Classic retro

Det ante mig.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Jag kan också leka den leken:

HAO HAO HAO!

Inte för att jag använder det, eller frun heller för den delen (det är hennes tangentbord, men hon föredrar macbookens inbyggda...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Jag kan också leka den leken:
https://i.imgur.com/VVo7EZj.jpg
HAO HAO HAO!

Inte för att jag använder det, eller frun heller för den delen (det är hennes tangentbord, men hon föredrar macbookens inbyggda...).

Jag är en stor fantast av den klassiska Cherry-stilen, det är dock synd att det bara är ABS. Himla osis att EnjoyPBT drog sig ur arrangemanget med Caps Unlocked hipp som happ.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Jag är en stor fantast av den klassiska Cherry-stilen, det är dock synd att det bara är ABS. Himla osis att EnjoyPBT drog sig ur arrangemanget med Caps Unlocked hipp som happ.

Har du provat på Cherry / GMK ?

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

Har du provat på Cherry / GMK ?

Nej, jag känner att de håller för hög prislapp för att jag ska kunna motivera ett köp. Om det hade varit PBT hade jag slagit till. Jag är inte den som byter vidare ofta, mina förra hattar varade i 5 år innan jag köpte nya.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hund:

Nej, jag känner att de håller för hög prislapp för att jag ska kunna motivera ett köp. Om det hade varit PBT hade jag slagit till. Jag är inte den som byter vidare ofta, mina förra hattar varade i 5 år innan jag köpte nya.

Skickades från m.sweclockers.com

...och cherry/gmk håller en livstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Jag kan också leka den leken:
https://i.imgur.com/VVo7EZj.jpg
HAO HAO HAO!

Inte för att jag använder det, eller frun heller för den delen (det är hennes tangentbord, men hon föredrar macbookens inbyggda...).

Details! Grön text.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

...och cherry/gmk håller en livstid.

De blir nästan bättre ju blankare de blir.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

...och cherry/gmk håller en livstid.

Vi har nog olika syn på vad hålla är, för mig är det slut när de börjar bli blanka. Och Cherrys kör väl med PBT? Jag vet inte hur de kom med i bilden?

Skrivet av dorf_se:

De blir nästan bättre ju blankare de blir.

Jag lider av en svår allergi mot blanka keycaps. De ger mig röda utslag på fingrarna!

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@dorf_se:
@Khers:

Jag vill också vara med och leka!
Äkta cherry caps från förr detta. Tom hål förberett för framtida trackpoint!

sum details as well.

Permalänk

#VågaVägraISO

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

@dorf_se:
@Khers:

Jag vill också vara med och leka!
Äkta cherry caps från förr detta. Tom hål förberett för framtida trackpoint!

https://i.imgur.com/dZxfhLv.jpg

sum details as well.
https://i.imgur.com/39UU0jK.jpg

Finns egentligen den där meny-knappen som dubbelskjuten? Den som ingick i Retro är ju tam i jämförelse.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Touché. Men svensk ISO är ändå bäst.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Jag lider av en svår allergi mot blanka keycaps. De ger mig röda utslag på fingrarna!

Trodde jag också tills jag faktisk satt med dem.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av dorf_se:

Finns egentligen den där meny-knappen som dubbelskjuten? Den som ingick i Retro är ju tam i jämförelse.

Jag fuska faktiskt lite och körde 1.25 mods och ett moogle kit istället för standard 1.5 som ingick i settet.
(men säg inget till dom andra).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dorf_se:

Trodde jag också tills jag faktisk satt med dem.

Ibland tror jag att folk blandar ihop "shine" med "utslitna legender och 'gunket' som blir på flims-flams-stock-caps" (tänk tangentbord i konferensrum: Urk!)

Min personliga åsikt, vad gäller "shine" (på dubbelskjutna kvalitetstangenter) är mer i linje med antikrundans åsikter om "patina"
Jag tycker att ytfinishen nästan blir som om man har klarlackat, polerat och vaxat tangenterna och enligt min subjektiva och personliga åsikt är det riktigt snyggt, speciellt på SPs SA tangenter där ytfinishen är lite si-och-så som nya IMO!

Men det enklaste sättet att slippa glans är ju att köpa (många) fler key-sets

(och som tur är får vi ju alla tycka olika)

Permalänk
Medlem

Hej på er!

Jag går i tankarna på att bygga ett tangentbord men har dålig koll på vilka saker som passar ihop med vilka osv.
Tänkte därför be er om hjälp Kikar lite på ett kit från kbdfans + ett av deras keykap set.

dz60 kit (pcb+plate+stab+brytare)
Keycap set

Mina frågor är följande:

1) Passar detta kit med dz60 med keycaps setet? Tänkte mig kit n.5 med usb C och gateron silent

2) Om detta fungerar, vilken av de två plates ska man välja? Den enda skillnaden jag kan se är att hålet för vänstra shift är "upp och ned"?

3) Behövs det några special stabilizers när man ska bygga en svensk layout eller fungerar de som man får med i kitet?

4) Okunning som jag är, borde jag tänka på något annat?