Då jag själv har varit i den tankebanan kan jag dela med mig av ett par tankar. Ursprungligen ville jag bygga ett (till storleken) standard 60%. Det finns PCB:er som stödjer piltangenter, jag kollade på XD64.
Men KBDFans har även en variant som verkar stödja piltangenter, dock osäker på hur det är med ISO, verkar som att både vänster shift samt "<>|"-ISO-tangenten måste vara av storleken 1u (en vanlig bokstavstangent), vilket i sin tur innebär att hela den raden blir förskjuten lite till vänster. Här: DZ60
Sedan har ju KBDFans även sin KBD66, som efterliknar clueboard's layout. Den är dock slut just nu.
Slutligen tycker jag att den absolut bästa layouten med piltangenter som är 60-70% utan tvekan är Tada68. Du får fler tangenter än med ex clueboard, och det är en mer kompakt layout än både clueboard och varmilo's variant.
Okej, PCB:er i all ära, men det finns fler saker du måste tänka på. En sådan sak är plate. När det gäller Tada68 finns en specifik ISO-plate att köpa med på KBDFans, det är liksom en variant som gäller och man har inga större valmöjligheter och det råder ingen förvirring. Samma sak bör gälla KBD66, med tanke på den väldigt specifika layouten. Det är lite lurigare med de mer "renodlade" 60%-varianterna, här gäller det att noga se efter att plate:n stödjer precis den layout man vill ha. Och det finns väldigt många varianter.
Om du väljer att köra Tada68- eller KBD66-spåret gäller det även att få rätt storlek på case, men precis som med plate finns ju specifika modeller med rätt "label" på, och väljer du 60% är ju detta inget problem.
Men, även om du har tänkt på allt detta, finns det fortfarande en sak som slutligen krånglar till det. Keycaps. Vilket spår du än väljer måste du se till att ha keycaps som passar med din layout. 60% med piltangenter kan som sagt innebära att hela näst understa raden förskjuts till vänster, vilket innebär att eventuella modifiers på högerkanten måste ha udda storlekar. Man kan köpa färdiga keycapset till Tada68 med rätt storlek på alla tangenter till just detta keyboard MEN (!!!) dessa finns ej med nordisk layout med avseende på legends. Jag har funderat på att köpa ett Tada68 och köra med modifiers från ejoyPBT i rätt storlekar och alphas ifrån varmilo med nordisk layout. Detta blir dock något av en kompromiss med tanke på att profilerna är lite lite olika, och det kostar pengar att köpa dubbla uppsättningar tangenter.
Hoppas du får lite mer klarhet i dina funderingar