Permalänk

Hastighetsproblem med Svive-router

Hej! har köpt en ny router på komplett som heter Svive Stratus Router AC1200. Routern verkar vara lanserad 2017 och säljs endast på komplett. Routern har goda goda omdömen på komplett 4,5 av 5 stjärnor. Den var väldigt lätt att installera och wifi är stabilt.

MEN den ska enligt specs kunna leverera 300mbit/s på 2,4GHz och 867mbit/s på 5GHz och när man testar hastigheterna så levererar den endast ca 85mbit/s över 5GHz och ungefär 60mbit/s på 2,4GHz (testat på bredbandskollen). Jag har 1gigabit/s från leverantör och om jag kopplar in datorn direkt i väggen så får jag ca 800mbit/s ner o samma upp. Nätverkskortet i min dator klarar på wifi 1300mbit/s över 5GHz och 600mbit/s över 2,4GHz. Har även testat routerns wifi med diverse moderna laptops och mobiler och får inte ut över 85mbit/s med någon av dom. Signalstyrkan är så bra det kan bli har testat på 1m avstånd från routern. Testat att byta frekvens på wifi signalen osv men det påverkar inte hastigheten. Har ringt kompletts/svives kundtjänst och de har gått igenom alla settings som går att ändra på routern, inget påverkar hastigheten.

Så då tänker ni kanske att det rör sig om ett defekt exemplar?
MEN det är här konstigheterna börjar. Nätverkskabeln som kommer med routern är blank (saknar märkning) och när jag testade att koppla in den sladden direkt mellan dator och vägg så får jag endast ut 95mbit/s ner och samma upp. Vilket tyder på att sladden som kommer med routern endast stöder max 100Mbit/s. Så vilket seriöst företag skulle någonsin sälja en AC1200 router som ska stödja hastigheter på nästan 1 gigabit/s med en kabel som knappt klarar en tiondel av hastigheten?
Jag har såklart testat att koppla in en höghastighetskabel i routern och detta förändrar inte vilka hastigheter man får ut över wifi. Och om man trots detta skulle tänka att det rör sig om en defekt router så är det väldigt konstigt att den presterar så jämt i alla test och att den som sagt är väldigt stabil och fungerar 100% felfritt.
Så varför är det inte fler som klagar? Jag kan bara spekulera om detta, men företaget Svive är norskt och komplett är norskt, produkten säljs endast på komplett. Det finns inga prestanda tester på nätet eller omdömen på andra hemsidor. I kommentarerna på komplett (som alla är norska) så finns det endast en som har skrivit konkret vad han fått ut för hastighet och han fick 50mbit/s över wifi på sitt 50/50 abonnemang och var mycket nöjd. Så jag googla runt lite på norska nätverksleverantörer och det verkar som att det är ganska standard med 20/20, 30/30, 50/50 nät i Norge om man inte bor i en större stad och har fiber. Vilket jag gissar att inte särskilt många i Norge har. Så eftersom att i princip alla som köper denna routern i Norge endast har tillgång till hastigheter som är betydligt lägre än de max 100mbit/s som routern kan leverera så är det ingen som klagar på en annars bra router.
Svives egen hemsida är väldigt B, finns bara en länk till komplett på den.

Så jag skulle tippa att det rör sig om att Svive helt enkelt köper in billig hårdvara från Kina och specificerar prestanda som produkten inte kan leverera. Nu gäller detta endast en av deras produkter som jag känner till men det skulle kunna röra sig om mångmiljonbelopp i bedrägerier.

Vad tror ni att det rör sig om?? Har jag missat nått vitalt? Är jag helt ute och cyklar?
Mycket tacksam för svar! Mvh Arvid.

SKRIK på HJÄLP i trådrubriken raderat samt förtydligande [mod]
Permalänk
Medlem

Svive är ju ett noname skämtmärke! Köp lite vettigare grejor så brukar det fungera bättre!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Kollar man spec. så står det att det bara är 100M/bit på WAN så det visar ju varför du inte får ut mer än 95, lite konstigt och snålt kan jag tycka.

Edit: står i beskrivningen att den är rekomenderad upp till100M/bit vill du får ut mer så kan man ju gå upp till denna, https://www.komplett.se/product/911080/datorutrustning/natver...
eller köpa en riktig typ Asus som många använder.

Visa signatur

Min: Ryzen 7 3700x, Asus prime B350 Plus, Gskill Ripjaws V 4x8 Gb 3200Mhz@cl14 , Samsung 960 EVO 500Gb + OCZ 512 Gb SSD , MSI Optix MAG27CQ + 24" Benq G2420HDBL , RX5700 8GB , FD R5

Permalänk
Medlem

Levererar den inte enligt vad specifikationerna anger, så lämna tillbaka den..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Står rätt klart och tydligt vad som gäller för WAN-LAN och internt.
Å andra sidan är deras prefix inte helt korrekt heller (förutom i specifikationer längre ned)

Permalänk
Medlem

Står ju så här under info om den: Denna modell är lämplig om du har internethastighet upp till 100 Mbps.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pierre72:

Står ju så här under info om den: Denna modell är lämplig om du har internethastighet upp till 100 Mbps.

Det läste jag med nu, det är TS som inte läst ordentligt om routern.

"Denna modell är lämplig om du har internethastighet upp till 100 Mbps."

Permalänk
Medlem

Du får titta på den specade siffran för WAN-to-LAN, det är ej densamma som max teoretisk hastighet på wifi.

Väldigt väldigt få routers har en WAN-to-LAN som kan matcha en 1Gb/s lina. Här är en gammal och antagligen inkomplett lista, men den ger en pekpinne på vilka hastigheter du kan vänta dig https://www.smallnetbuilder.com/old-tools/charts/router/bar/7...

Har någon en bättre lista får ni gärna länka den.

Permalänk
Medlem

Vart är världen på väg när man inte kan få 1300 Mbit/s trådlöst på en router för 595 kronor?!?

Permalänk
Inaktiv

Det är kasst med produkter som bara levererar enligt specifikation.
Att utgången emot internet har varit begränsad är ingen nyhet, snarare var det väl väldigt svårt för vissa för att hitta routrar som klarar snabbare. Ser man på priset så gav jag nästan 2000kr för min budget router och jag hade fått 3st såna routrar som TS köpte.
Jag betvivlar att min router är så bra i 1GBit ut emot Wan den heller, trots den har detta på LAN.

Permalänk
Medlem

När man ska köpa en router ska man alltid kolla på dess LAN to WAN throughput.

Nästan inga routrar stödjer samma hastighet över WAN som internt.

Minns vår första DLink router som kroknade vid 5Mbit när vi hade uppgraderat ADSL till 8Mbit

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Står ju klart och tydligt att det är 10/100mbit RJ45-portar. Om du vill mäta wifi-prestanda så.kör iperf mellan två trådlöst anslutna klienter.

Permalänk
Medlem

Alltså marknaden för hemma routrar är helt galen.
Plastiga jävlar som kostar 1000+ om man vill ha någorlunda normala specs.
En ubiquiti usg + en ap kommer kosta 2000kr ish, och klara sig 100x bättre och stabilare.
Kommer aldrig köpa en consumer router igen.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Finns goda skäl till varför det rekommenderas vissa modeller på diverse forum som tex sweclockers. Asus är en populärt över sweclockers. Har själv länge ratat Asus, men fan. Dom gör ju jobbet för rimliga pengar. Oavsett om det är routrar eller moderkort.

Hade en vän som körde 1gbit med asus billigaste router med 1gbit WAN, gav ca 900 WAN-LAN. Mycket imponerande med tanke på priset på ca 600-700kr. (Det här var 4-5år sen). Wifi var dock betydligt sämre, men det var ju en budget modell.

Permalänk
Medlem

Du har missat att göra din hemläxa tyvärr, bara ta smällen och lära dig av ditt misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Alltså marknaden för hemma routrar är helt galen.
Plastiga jävlar som kostar 1000+ om man vill ha någorlunda normala specs.
En ubiquiti usg + en ap kommer kosta 2000kr ish, och klara sig 100x bättre och stabilare.
Kommer aldrig köpa en consumer router igen.

Usg är en konsumentrouter

Permalänk
Skrivet av improwise:

Vart är världen på väg när man inte kan få 1300 Mbit/s trådlöst på en router för 595 kronor?!?

Inte handlat router någonsin, tycker du inte att det är betydligt sjukare att man tex kan köpa en 65tums tv för 4000kr? Om routrar följt samma prisutveckling som annan elektronik så är det det nästan konstigt att man inte får en 1300Mbit/s router billigare.

Permalänk
Medlem

"Nu gäller detta endast en av deras produkter som jag känner till men det skulle kunna röra sig om mångmiljonbelopp i bedrägerier."

Jag älskar ju ändå den meningen, när det i slutändan visar sig att TS läst fel/missat info

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Om någon är nyfiken så är Svive kompletts egna märke, https://www.komplett.se/manufacturer?name=Svive&hits=96.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

"Nu gäller detta endast en av deras produkter som jag känner till men det skulle kunna röra sig om mångmiljonbelopp i bedrägerier."

Jag älskar ju ändå den meningen, när det i slutändan visar sig att TS läst fel/missat info

Hahaha komedi på hög nivå! Bedrägerirouter!

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LemurenSwe:

Usg är en konsumentrouter

Håller med även om jag skulle säga budget lilla kontoret + konsument.
T.ex denna Ubiquiti riutermed stöd för två lastbalanserade internetuppkopplingar, vilket är mer än gemene svenne banan har hemma: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Tar vi märken som cisco så gör de mest routrar för bättre inomhusbruk, inte såna som klara klara sig utomhus i Sibirien och liknande.
*edit*
Jag använder för övrigt ofta grejer gjorda för industri och jag brukar inte imponeras på något som kvalie. Är det något extremt viktigt och svindyrt om det går ner såvisst, annars kör jag en ugs före dessa: Ett exempel, de ser ungefär likadana ut allihopa med samma pris:
https://www.conrad.se/category.htm?websale8=conrad-swe&pi=138...

Permalänk
Medlem

@Bananrepubliken:
Jag hänger inte riktigt i det du säger med, "Jag har såklart testat att koppla in en höghastighetskabel i routern och detta förändrar inte vilka hastigheter man får ut över wifi.", men i övrigt tycker jag du har helt rätt! #grupptalan?!?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Står rätt klart och tydligt vad som gäller för WAN-LAN och internt.
Å andra sidan är deras prefix inte helt korrekt heller (förutom i specifikationer längre ned)

Skrivet av Pierre72:

Står ju så här under info om den: Denna modell är lämplig om du har internethastighet upp till 100 Mbps.

Skrivet av anon200632:

Det läste jag med nu, det är TS som inte läst ordentligt om routern.

"Denna modell är lämplig om du har internethastighet upp till 100 Mbps."

Skrivet av Fey:

Du får titta på den specade siffran för WAN-to-LAN, det är ej densamma som max teoretisk hastighet på wifi.

Väldigt väldigt få routers har en WAN-to-LAN som kan matcha en 1Gb/s lina. Här är en gammal och antagligen inkomplett lista, men den ger en pekpinne på vilka hastigheter du kan vänta dig https://www.smallnetbuilder.com/old-tools/charts/router/bar/7...

Har någon en bättre lista får ni gärna länka den.

Skrivet av anon159643:

Det är kasst med produkter som bara levererar enligt specifikation.
Att utgången emot internet har varit begränsad är ingen nyhet, snarare var det väl väldigt svårt för vissa för att hitta routrar som klarar snabbare. Ser man på priset så gav jag nästan 2000kr för min budget router och jag hade fått 3st såna routrar som TS köpte.
Jag betvivlar att min router är så bra i 1GBit ut emot Wan den heller, trots den har detta på LAN.

Skrivet av Herr Kantarell:

När man ska köpa en router ska man alltid kolla på dess LAN to WAN throughput.

Nästan inga routrar stödjer samma hastighet över WAN som internt.

Minns vår första DLink router som kroknade vid 5Mbit när vi hade uppgraderat ADSL till 8Mbit

Skrivet av LemurenSwe:

Står ju klart och tydligt att det är 10/100mbit RJ45-portar. Om du vill mäta wifi-prestanda så.kör iperf mellan två trådlöst anslutna klienter.

Skrivet av Undie:

Du har missat att göra din hemläxa tyvärr, bara ta smällen och lära dig av ditt misstag.

Så ni tycker inte att det är missvisande att överallt på paket och annons i stor text skriva 1300Mbps!! Man behöver inte vara insatt för att förstå att det betyder att man kan skicka i 1300Mbps över wifi, däremot behöver man uppenbarligen vara insatt för att fatta vad någon till synes random kombination av siffror och bokstäver betyder skrivet smått i specsen.

Om man handlar router för hemmet så är internet-wifi hastigheten det enda som är intressant att veta men detta är inget som står printat i stor text över allt. Utan den info som är mest relevant måste man avkoda ut från specsen. Vilken hemanvändare skulle någonsin ha ett intresse för att överhuvudtaget skicka filer på ett internt nätverk i hög hastighet (om jag fattar er rätt)? Jag har använt datorer i hela mitt liv och aldrig skickat en enda fil internt. Så varför skriver dom inte den mest relevanta informationen över allt i fet stil?
Och att det stod lämplig för 100Mbit/s var inget jag reagerade på då jag tänkte att det bara var ett försök att sälja sina dyrare routrar till intet ont vetandes, med tanke på att man på olika bredbandsbolags hemsidor brukar kunna läsa tex "100Mbit/s bra för dig som vill surfa på nätet" "250Mbit/s bra för dig som vill streama HD material" "500Mbit/s bäst för dig som ska spela onlinespel och streama HD-material samtidigt". När det i själva verket räcker med 5Mbit/s för att streama HD video.

Jag menar kompletts och Svives egna support var ju precis lika clueless som jag på sin egna produkt, vi satt tillsammans över telefon och testade via bredbandskollen, dom visste precis vilken produkt det handlade om och kallade in flera olika från personalen för att hjälpa till. Slutsatsen dom drog var att jag helt enkelt inte fick ut vad nätverksleverantören lovat från väggen!!! '

Har btw comhem routrar från 1800talet hemma som klarar att leverera runt 100Mbit/s över wifi så skumt att utvecklingen går så segt.

Notera även att jag skrev att "jag kanske var helt ute och cykla" Aja tack för hjälpen hur som helst!. Mvh

Permalänk
Skrivet av Jerban:

"Nu gäller detta endast en av deras produkter som jag känner till men det skulle kunna röra sig om mångmiljonbelopp i bedrägerier."

Jag älskar ju ändå den meningen, när det i slutändan visar sig att TS läst fel/missat info

Skrivet av Naga:

Hahaha komedi på hög nivå! Bedrägerirouter!

Hahaha ja, Pratade seriöst om att jag kanske skulle ringa uppdrag-granskning och se vad dom tycke om saken, Satt även och googla på huruvida jag kunde ta det till rätten och stämma dom, Kan kanske erkänna att jag överreagera en smula lol

Permalänk
Skrivet av Bananrepubliken:

Har btw comhem routrar från 1800talet hemma som klarar att leverera runt 100Mbit/s över wifi så skumt att utvecklingen går så segt.

Haha den första publika hemsidan kom ut runt 1990 men du har haft wi-fi sen 1800 talet,det tycker jag är lite mer skumt 😂

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

@Bananrepubliken: har du gigabit internet och vill kunna nyttja det, bör du kolla på lite bättre saker, tex unifi eller syster produkter.
https://www.ubnt.com/products/#default
https://www.ubnt.com/products/#edgemax

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

@aragon: Well det är ju helt klart roligt att få ut 1gigbit bara för att man kan men i praktiken så innebär det väl att man kanske sparar ett par minuters tid när man tankar nått spel på Steam eller någon annan tjänst som ens klarar av att seeda i sådana hastigheter. Ska fundera på det men när det som sagt knappast är nödvändigt så vill jag nog inte gå över typ 1000kr i kostnad och antar att produkterna du tipsa om kostar betydligt mer än så?

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/5404661/asus-rt-ac51u-ac750
Ytterliggare en bedrägerirouter.

Inte en bedrägerirouter (1gbit/s WAN + LAN portar åtminstone)
https://www.inet.se/produkt/5402963/tp-link-archer-c1200-ac12...
(sen är det risk att den inte ger dig 1gbit ut mot internet oavsett, framförallt om det är tyngre trafik, men på pappret ska det gå)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananrepubliken:

Inte handlat router någonsin, tycker du inte att det är betydligt sjukare att man tex kan köpa en 65tums tv för 4000kr? Om routrar följt samma prisutveckling som annan elektronik så är det det nästan konstigt att man inte får en 1300Mbit/s router billigare.

Jo, om man köper en 65" för 4000 kr och blir förvånad att den inte är bäst

Med det sagt så tycker jag du har en poäng i att "routers" ofta säljs med helt absurda påstående kring vilka hastigheter dom kan uppnå trådlöst. Tvivlar på att det är möjligt ens i ett testlabb att komma i närheten av dessa siffror. Men som tur är har du handlat av Komplett som har en suverän kundtjänst och öppet köp i 45 dagar så bara byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananrepubliken:

Hahaha ja, Pratade seriöst om att jag kanske skulle ringa uppdrag-granskning och se vad dom tycke om saken, Satt även och googla på huruvida jag kunde ta det till rätten och stämma dom, Kan kanske erkänna att jag överreagera en smula lol

Ringa uppdrag granskning och media och stämma etc. blir man lite allergisk emot faktiskt. Jag menar Komplett är inga bedragare på det viset så det var bra att du han lugna ner dig och inte gå total Apeshit crazy... för 600 kr.

Ibland undrar man lite vart vi är på väg när folk blir så snabbt arga, (menar inte dig personligen).

Jag förstår om du hade köpt en gaming skärm som står QHD och du endast fick 1080p eller liknande.

Hur som helst bra att du fick svar iaf