Enkelt att bli blåst via blocketpaket?

Permalänk

Enkelt att bli blåst via blocketpaket?

Hej!
Denna tråd kanske är lite onödig men here we go
Håller på att köpa ett par Bose QuietComfort 35 II via en säljare på blocket. Beskrivningen är att hörlurarna är helt nya d.v.s obruten förpackning. Säljaren har kvitto som jag även sett bild på. Tänkte att det hela såg legitimt ut så bad han boka blocketpaket. Paketet är nu postat och på väg. Nu i efterhand tänker varför han säljer hörlurarna relativt billigt? I butik går de för cirka 4000kr men han säljer de för en tusenlapp billigare? Kan det vara så att jag håller på att bli grundlurad eller är det jag som oroar mig för mycket?

Permalänk
Medlem

75% av butikspris, vad är konstigt med det? Om något skulle jag säga det är mer ett högt pris än ett lågt pris.
Men om han har kvitto, varför har han inte varit o lämnat tillbaka dem?

Permalänk
Medlem

Med blocketpaketet har du ju 24 timmar på dig att kontrollera att varan stämmer överens med annonsbeskrivningen om jag minns rätt, så det borde vara lugnt

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Hörlurarna säljs på rea för 2999-3199 väldigt ofta, Webhallen brukar ha de på rea.

De kostar 3259 kr just nu på Webhallen när jag är inloggad som medlem (Black).

https://new.webhallen.com/se/product/275493-Bose-QuietComfort...

Permalänk
Medlem

Det finns piratkopior av qc35. piratkopiorna går inte att använda med appen, uppdateringsverktyget eller att registrera på Bose hemsida.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Det är en ganska bra grej faktiskt. Sålde för ett par veckor sedan en Macbook Pro med laddare i fint skick på Tradera, och skickade med blocketpaketet. Köparen tog emot varan och godkände den & jag fick mina pengar. För ett par dagar sedan smsade han och påstod att laddaren var trasig sedan dag 1, och att jag skulle föra över 500kr till honom, annars skulle jag få dåligt omdöme och en polisanmälan. Men det faktum att köparen godkände allting vid leverans betyder att jag har rätten till 110% på min sida och förhoppningsvis, (tveksamt dock) kan få det negativa omdömet raderat..

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

Intressant tråd, jag och en kompis diskuterade precis Blocketpaketet.

Vad händer om jag tar emot paketet, öppnar och tar ut varan, fyller på skräp/sten och sen väljer att inte godkänna köpet och skickar tillbaka. Då står ju ord mot ord eller finns det någon smart lösning som vi inte har tänkt på?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1400 | ASUS ROG STRIX B350-F Gaming - ATX / B350 | GeForce GTX 1050 Ti 4GB | Corsair Vengeance LPX Black 8GB (2x4GB) | Samsung SSD 850 EVO 250GB | Seagate Barracuda 1TB | AMD Wraith Stealth Cooler |Corsair CS 550W 80+ Gold | Fractal Design Define C |

Corsair K63 Compact | Corsair Glaive

Permalänk
Skrivet av Hellalive:

Intressant tråd, jag och en kompis diskuterade precis Blocketpaketet.

Vad händer om jag tar emot paketet, öppnar och tar ut varan, fyller på skräp/sten och sen väljer att inte godkänna köpet och skickar tillbaka. Då står ju ord mot ord eller finns det någon smart lösning som vi inte har tänkt på?

Exakt det har jag också tänkt på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellalive:

Intressant tråd, jag och en kompis diskuterade precis Blocketpaketet.

Vad händer om jag tar emot paketet, öppnar och tar ut varan, fyller på skräp/sten och sen väljer att inte godkänna köpet och skickar tillbaka. Då står ju ord mot ord eller finns det någon smart lösning som vi inte har tänkt på?

This

Blocketpaketet är enbart ett skydd för köparen, för säljaren kan det tom innebära en förhöjd risk. Men eftersom du är köparen i det här fallet så är det nog lugnt. Att filma när man packar upp paketet kan ju aldrig skada dock.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Skrivet av Hellalive:

Intressant tråd, jag och en kompis diskuterade precis Blocketpaketet.

Vad händer om jag tar emot paketet, öppnar och tar ut varan, fyller på skräp/sten och sen väljer att inte godkänna köpet och skickar tillbaka. Då står ju ord mot ord eller finns det någon smart lösning som vi inte har tänkt på?

Risken finns, väldigt lätt att det kan hända och då är man rejält körd

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellalive:

Intressant tråd, jag och en kompis diskuterade precis Blocketpaketet.

Vad händer om jag tar emot paketet, öppnar och tar ut varan, fyller på skräp/sten och sen väljer att inte godkänna köpet och skickar tillbaka. Då står ju ord mot ord eller finns det någon smart lösning som vi inte har tänkt på?

Precis, jag tvärvägrar sälja något med blocketpaketet. Som andra säger är det bara bra för köparen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellalive:

Intressant tråd, jag och en kompis diskuterade precis Blocketpaketet.

Vad händer om jag tar emot paketet, öppnar och tar ut varan, fyller på skräp/sten och sen väljer att inte godkänna köpet och skickar tillbaka. Då står ju ord mot ord eller finns det någon smart lösning som vi inte har tänkt på?

Det är ju ingen rolig sits, fotografera är väl det enda man själv kan göra. Ingen av parterna får ju i det läget pengarna, men det är ju högst oklart hur rättsprocessen hade sett ut i det fallet.
Det är lite drygt som säljare, men att betala dyra varor i förväg utan försäkring är inte heller kul som köpare. Har såväl skickat som mottagit över 20-30 paket genom åren och aldrig stött på problem, men det är klart att en viss risk finns. Det finns väl inget alternativ som är säkert för båda parter, dock?

Permalänk
Medlem

Har en annons här på SweClockers, och två personer har skickat och undrar om jag kan skicka med blocketpaket.

Jag kan ju enligt eget tycke lika gärna skicka kortet och be dem skicka pengar om de känner sig nöjda som att använda blocketpaket

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ericmaster:

Exakt det har jag också tänkt på!

Ibland önskar man att blocket hade omdömen på köpare/säljare som tradera.. Skulle kännas bra mycket tryggare..

S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hellalive:

Intressant tråd, jag och en kompis diskuterade precis Blocketpaketet.

Vad händer om jag tar emot paketet, öppnar och tar ut varan, fyller på skräp/sten och sen väljer att inte godkänna köpet och skickar tillbaka. Då står ju ord mot ord eller finns det någon smart lösning som vi inte har tänkt på?

Gammalt inlägg men jag saxar lite från Blocketpaketets villkor:

Citat:

6. Om Köparen och Säljaren inte kan komma överens

6.1 Om Köparen och Säljaren inte kan komma överens trots att Köparen har reklamerat i rätt tid kommer Blocket att hantera situationen genom att kontakta Köparen och Säljaren. När Blocket kontaktar Köparen eller Säljaren har de 5 dagar på sig att återkomma med svar till Blocket.

6.2 Om Köparen och Säljaren inte kan komma överens trots att Säljaren inom 24 timmar från uthämtande av returpaketet har invänt mot innehållet i returen till Köparen och Blocket kommer Blocket att hantera situationen genom att kontakta Köparen och Säljaren. När Blocket kontaktar Köparen eller Säljaren har de 5 dagar på sig att återkomma med svar till Blocket.

6.3 Om Köparen eller Säljaren inte följer de svarstider som anges i Villkoren respektive i Rockers allmänna villkor för Köpare respektive Säljare försitter part sin potentiella rätt i frågan.

6.4 För att betalning till någon av parterna ska kunna ske efter att Blocket pausat betalning måste något av följande uppfyllas:

6.4.1 Säljaren godkänner att betalning sker till Köparen,

6.4.2 Köparen godkänner att betalning sker till Säljaren,

6.4.3 Blocket bedömer att Köparens invändning om att varan väsentligt avviker från vad parterna kommit överens om är grundlös. Betalning sker då till Säljaren,

6.4.4 Blocket bedömer att Köparens invändning om att varan väsentligt avviker från vad parterna kommit överens om är korrekt och Köparen returnerat varan till Säljaren. Betalning sker då till Köparen,

6.4.5 Blocket bedömer att Säljarens invändning mot innehållet i returen är grundlös. Betalning sker då till Köparen,

6.4.6 Blocket bedömer att Säljarens invändning mot innehållet i returen är korrekt. Betalning sker då till Säljaren, eller

6.4.7 Säljaren eller Köparen tillhandahåller Blocket en lagakraftvunnen dom eller beslut som anger vem som har rätt till betalningen.

Med andra ord: Blocket kan göra en bedömning om vem som har rätt. De är dock inte tvungna att göra en sådan bedömning, så om de känner att de inte kan eller vill göra en sådan bedömning så håller de på pengarna tills det hela avgjorts i rätten, eller tills en av parterna släpper på detta.

Jag har därför svårt att se vad någon skulle ha att vinna på att returnera en tegelsten. Han får ju ändå inte ut några pengar av det...

Man ska se det som att Blocketpaket är ett slags skydd mot bedrägerier, INTE ett skydd mot tvister...

Permalänk
Skrivet av Ericmaster:

Hej!
Denna tråd kanske är lite onödig men here we go
Håller på att köpa ett par Bose QuietComfort 35 II via en säljare på blocket. Beskrivningen är att hörlurarna är helt nya d.v.s obruten förpackning. Säljaren har kvitto som jag även sett bild på. Tänkte att det hela såg legitimt ut så bad han boka blocketpaket. Paketet är nu postat och på väg. Nu i efterhand tänker varför han säljer hörlurarna relativt billigt? I butik går de för cirka 4000kr men han säljer de för en tusenlapp billigare? Kan det vara så att jag håller på att bli grundlurad eller är det jag som oroar mig för mycket?

Nu har jag ingen erfarenhet av Blocketpaketet, men det har blivit väldigt vanligt att säljare på Blocket säljer helt nya dyra varor för betydligt mindre än inköpspris. Detta trots att det finns kvitto på prylarna vilket borde innebära att de istället skulle kunna returnera varan och få hela beloppet tillbaka.

Det som säljarna gör (enligt uppgift från en som sålde ett grafikkort) är att köpa dessa varor på kredit på ett eller annat sätt och sedan säljer dem för att få kontanter i handen istället. Allt är fullt lagligt så länge de inte använder falska identiteter och den som köper varan i andra hand får alltså en ny vara med kvitto till ett riktigt bra pris.

Vad säljaren sedan gör med avbetalningen av varan har jag ingen aning om, men köparen i det här fallet kan känna sig trygg så länge varan inte nu tillhör butiken tills dess att hela varan är fullt betald (vilket inte gäller exempelvis hörlurar, grafikkort mm).

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Om ni söker så finns det många trådar om JUST denna fråga.
Så klistrar in en del svar från dessa.

Skrivet av grizzly666:

Skrivit en del om blocketpaket/internetgirot/en del andra under ett antal år nu.
Är blocketpaket säkrare än att inte använda det för säljare?
Ja! Men inte med mycket.
För köpare?
Ja lite mer än för säljare men även här inte med mycket.

Det enda blocketpaket/etc gör är att det i bästa fall stoppar en affär där en/båda parter hade tänkt sig en blåsning.
Och då handlar det om dom absolut mest okunniga skojarna som tänker å shit! paket/betaltjänst som kontrollerar skit ABORT/ABORT, för dom som har hållt på med det ett tag vet mycket väl om att blocketpaket inte tillför nån direkt säkerhet alls och kör på i alla fall.

Skrivet av grizzly666:

Heller det som hände mig för ett par år sen.

Säljer och skickar en vara för runt 900:- samma dag som bet kommer in (ej blocket) använder dock internetgirot.se (som är samma skit då blocket äger båda).
Jag skickar paketet med varan i som då väger runt 1,5kg (kommer ej ihåg exakt) enligt posten.
Köparen får paketet 1-2 dagar senare och 2 dagar efter det påstår att paketet var tomt dvs enbart en kartong med lite paketerings materiel i och jag vill då ha tillbaks paketet (vilket jag får betala för).

Får efter över en vecka paketet som nu vägde runt 150-200 gram (kommer ej ihåg exakt men MARKANT lägre vikt var det).
Och paketet är ju då givetvis tomt dvs köparen har behållt varan och skickat mig ett tomt paket som vägde över 1kg mindre än vad jag skickade.

Tar kontakt med internetgirot och lägger fram alla bevis/info jag har som tex vikt/sändningsnummer där dom kan kolla postens egna uppgifter där vikt är en uppgift dom kan kolla.
Och säger samtidigt att det är ju solklart att köparen har behållit något ifrån paketet då vikt skiljer enormt mycket och då köparen sa att paketet var tomt och ej innehöll felaktig vara/nåt annat som tex sten/etc så är det ju rätt klart att denne har behållit varan.
Dagen efter jag tog kontakt med internetgirot så betalar dom tillbaks allt till köparen och nån timme efter det får jag ett mail som säger att jag inte ska skicka toma paket utan skicka det köparen har köpt.

Efter det fick jag aldrig mer nåt svar på varken mail/tele/post.

Och jag har sett liknande händelser med blocketpaket.
Har även sett där det gått åt andra hållet att trots att köparen ej godkänner "köpet" antingen genom felaktig/frånvarande/trasig vara och har film/bild bevis men säljaren får pengarna i alla fall.

Det vanligaste är dock att dom behåller pengarna tills ett domslut finns.
Dvs en polisanmälan/tingsrätten men då måste ju tex polisanmälan ej hamna i runda arkivet 3sek efter den är gjord tyvärr så är ju den risken nästintill obefintlig för dom flesta anmälningar idag.

Skrivet av Nagelfar:

Något som blocketpaketet skulle behöva för att verkligen fungera riktigt bra är ju någon sorts vittnesdel.
Typ att där man lämnar in paketet vittnar på att varan är det som står beskrivet på försändelsen.

Skrivet av grizzly666:

Japp krav på att paketera och öppna vid inlämnande/uthämtande inför minst ett vittne som jobbar där är det enda som skulle göra nånting, men även detta är inte 100%.
Är man själv okunnig och köper tex ett 1151 moderkort men får ett 1155 missar det tills man kommer hem och vittnet har sett 2 moderkort tidigare under hela sitt liv så är man ju troligen mer körd med ett sådant system än vad vi har idag, dvs både du o vittnet godkände ju varan vid uthämtningen.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!