Google bannlyser reklam för kryptovalutor

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Kliar mig i huvudet och undrar vart gränsen går.

Får t.ex. inte Ripple eller SiaTech göra reklam för sina tjänster på deras plattformar?

Vem avgör vilka företag som använder coins/tokens i sin blockkedja som är "seriösa"?

Sant, men de seriösa aktörerna då? Ska alla dras över en kam kollektivt?

Jämför det med att man inte får ha vapen på allmän plats. Det finns ju absolut folk som skulle klara att sköta det och som endast skulle använda vapnen vid nödvärn osv, men så finns det också folk som absolut inte kan hantera det, och smäller det så är det inte värt risken, så sålänge det finns oseriösa aktörer som missbrukar det hela så tycker jag att de seriösa aktörerna får finna sig i att stå åt sidan, det är för stora risker helt enkelt.

Alternatibet är väl att du som annonsör får genomgå tester och genomlysningar osv (som aktören själv får betala), men jag tror intresset för en sådan lösning är svalt. Men det skulle få bort skumrasket då en aktör med ont uppsåt knappast skulle vara intresserad av att betala för ett test eller genomlysning som denne skulle fetbomma på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag tycker alla annonser borde granskas innan de tillåts. Om man nu ska ha annonser alls.

Permalänk
Medlem

"We don't have a crystal ball to know where the future is going to go with cryptocurrencies, but we've seen enough consumer harm or potential for consumer harm that it's an area that we want to approach with extreme caution"

Vad blir nästa steg i censuren. Hasardspel. Google Facebook. Kreditkort.
Har inget emot att man drar linjer, men man måste vara konsekvent och förklara varför. Detta känns som en lögn i tiden. Inte en riktig förklaring enligt mig. Kanske hatten här. Sry

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Och endå så är 50% av reklamen jag får upp på youtube om att jag ska köpa bitcoins eller investera i nån mineing farm , so i call bullshit on this.
Bara för att prova så gick jag in nu på youtube för att se och såklart kom det upp reklam för det ( 18-03-15.)
bild

EDIT: NWM this.. läste visst inte hela texten fören efter min post.. ( De nya reglerna kommer träda i kraft från och med juni i år)
carry on....

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infectedbtc:

Jo det har nog ingen undgått att du är emot krypto, det verkar lite som det fastnat i huvudet på dig ? Kanske är du tjurig över att du under alla dessa år som Bitcoin ökat i värde, varit en domedags profet medans de som inte lyssnat på ditt trams tjänat grova summor pengar. Jag tror skon klämmer där snarare än ditt tjat om att det används av kriminella. Borde vi inte förbjuda datorer då det används till droghandel, porr/barnporr, kort bedrägeri, spelberoende både med och utan pengar, trakasserier, försämring av miljön osv osv. Att du kan med att använda dig av en dator är helt befängt med tanke på vad mycket skit det medför.

Det som avgör priset på Bitcoin är tillgång/efterfrågan. Alltså alla de som köper/säljer. Finns ingen efterfrågan för SEK t.ex. så är det heller inte värt något. Förtroende för Svenska kronans värde? Nej, det kan jag knappast påstå att jag har 100%. Vad sägs om ett lån på x antal hundratusen för låg ränta så att du kan köpa det där överprisade boendet? Blir lite sugen nu va? Bara för att Sveriges ekonomi har varit bra betyder inte att den kommer fortsatt vara så. Har inget förtroende överhuvudtaget på politiker, då jag varken är blind eller döv. Har jag inte förtroende för de som styr landet har jag heller inte förtroende för dess ekonomi. Sjukhus stänger ner, vårdköer ökar o.s.v. Tror du Stefan Löfven hjälper många människor med sin enorma lön? Nej, en hycklare är vad han är och många andra politiker för den delen också.

Oavsett huruvida man har mer förtroende för SEK, betyder väl inte det att kryptovaluta inte har andra egenskaper eller att man nödvändigtvis måste hålla 100% av portfölj i SEK? Oavsett vad man tycker om Sverige, dess politik och ekonomi, finns det faktiskt de som bor i andra länder. Där tror jag inte man undgår att använda kryptovaluta bara för att det går bra för Sverige t.ex. I annat fall kanske man investerar en peng i kryptovaluta för att det är det bästa medlet att betala/skicka pengar online snabbt och säkert.

Att tillsätta all sin tro på ett gäng korrupta politiker, vad kan gå fel?
Har du mycket insyn i hur banken tvättar pengar? Bitcoin är spårbart, du kan spåra bäst du vill. Bara ladda hem blockkedjan eller besök valfri blockexplorer. Utöver det är det krav, lag på KYC när du köper/säljer åtminstone vid stora mängder över exchange.

Inte särskillr mycket, sålänge vi har offentlighetsprincipen. Skit brukar komma fram om den finns.

Sen är jag inte alls missunsam mot de som tjänat "grova pengar" på bitcoin, eftersom man då skall betala en "grov" skatt på dem, som hjälper till att bygga upp vår välfärd. De som däremot tjänar pengar på BTC eller andra kryptovalutor och undanhåller staten skatten de är skyldiga att betala? De har jag ingen förståelse, sympati, medkänsla, eller något snällt att säga om överhuvudtaget. De är väldigt tragiska individer i mitt tycke.

Dock så är det så att reklam knappast behövs för krypto, de som vet vad det är och bryter (och förhoppningsvis betalar skatt på vinsten)brukar också vara sådanna som kaskadkräks på Google och Microsoft, så chansen att ju de skulle se en legetim annons för krypto på någon av de här tjänsterna är ju minimal. I alla fall om det är ärliga.

Sen finns det såklart också folk som gnäller och gapar på Google, Microsoft med flera men ändå använder deras prodiukter, men de är ju hycklare och hycklare har knappast glädje av den sortens anonser ändå. Så det löser sig nog.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Så där... nu är det ute med samvetslösa kryptdyngan. hurra hurra!

Permalänk
Medlem

Jag tycker kryptovalutor och blockchain-systemet är en intressant teknologi/funktion. Man läser om att fler och fler implementerar blockchain i diverse saker, banker mm, sen läste jag att Porsche ska använda något sådant system för kommunikation i sina bilar framöver.

Investerar personligen gärna i seriösa kryptovalutor men tycker samtidigt att ett reklamförbud är helt rätt då det tar bort alla scam´s å skit som existerar i samband med kryptovalutor, binära optioner mm mm. Binära optioner är ju förresten ett 50/50 chansningsspel som vid förlust stjäl hela 100% av satsningen men vid vinst bara ger upp till ca +90%. Det innebär att om man då i teorin skulle ha rätt hälften av gångerna så förlorar man ändå pengar eftersom man inte vinner lika mycket som man förlorar.
Oavsett om man satsar på kryptovalutor, aktier eller vad det än må vara så måste man inse att det finns risk att förlora pengar, extra stor risk när det gäller kryptovalutor, lika stor risk som det finns chans att vinna (enligt min personliga åsikt).

Sist jag var iväg på arbetsresa så kom jag i kontakt med ett arbetslag där en person hade tillsammans med sin bror satsat 400.000kr i kryptovalutor för lite drygt ett år sen. Det var nu så här efter kraschen "bara" värt ca 8 miljoner... Före kraschen hade värdet som mest varit uppe i hela 15 miljoner 8O !!! Fantastiska siffror jag vet, men man måste tänka på att man har ingenting så länge man inte sålt av sin investering.

Var försiktiga med investeringar, tro inte på allt som skrivs! Bara framtiden kan utvisa vad som kommer att ske med kryptovalutorna. De flesta försvinner nog, men några seriösa kommer vara kvar, det är i alla fall vad jag skulle tippa på.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@Eson: Finns forskning som visar att 50% av transaktionerna i bitcoin är kopplad till illegal aktivitet.

https://www.svd.se/halften-av-alla-bitcoin-transaktioner-ille...

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3102645

Vad är motsvarande procent i andra globala valutor så som t.ex. cash av dollar?

Tror jag läste att 70% var illegalt eller svart där så bitcoin verkar va en förbättring i så fall?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Inte särskillr mycket, sålänge vi har offentlighetsprincipen. Skit brukar komma fram om den finns.

Sen är jag inte alls missunsam mot de som tjänat "grova pengar" på bitcoin, eftersom man då skall betala en "grov" skatt på dem, som hjälper till att bygga upp vår välfärd. De som däremot tjänar pengar på BTC eller andra kryptovalutor och undanhåller staten skatten de är skyldiga att betala? De har jag ingen förståelse, sympati, medkänsla, eller något snällt att säga om överhuvudtaget. De är väldigt tragiska individer i mitt tycke.

Dock så är det så att reklam knappast behövs för krypto, de som vet vad det är och bryter (och förhoppningsvis betalar skatt på vinsten)brukar också vara sådanna som kaskadkräks på Google och Microsoft, så chansen att ju de skulle se en legetim annons för krypto på någon av de här tjänsterna är ju minimal. I alla fall om det är ärliga.

Sen finns det såklart också folk som gnäller och gapar på Google, Microsoft med flera men ändå använder deras prodiukter, men de är ju hycklare och hycklare har knappast glädje av den sortens anonser ändå. Så det löser sig nog.

Tycker också det är bra om FB och Google tar bort reklamen. Många kryptovalutor är bedrägeri, oseriösa, onödiga kopior o.s.v. Använder inte FB och inga planer på att börja kan tilläggas. Jag ogillar när man drar alla kryptovalutor och användare över en och samma kam dock. Det finns ett fåtal guldkorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Vad är motsvarande procent i andra globala valutor så som t.ex. cash av dollar?

Tror jag läste att 70% var illegalt eller svart där så bitcoin verkar va en förbättring i så fall?

Skickades från m.sweclockers.com

Det där känns aningen tveksamt...

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Det där känns aningen tveksamt...

Förvisso men det är också tveksamt att påstå att bitcoin skulle vara värre än t.ex USD när det gäller kriminalitet.
https://www.linkedin.com/pulse/bitcoin-currency-criminals-num...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eson:

Så det du säger är att Sveriges Riksbank, som nu utvärderar olika kryptovalutor för att skapa en digital version av kontanter - E-Kronan, och alla i framtiden som använder E-kronan är skurkar?

Fast den valutan finns ju inte och ligger långt borta, och kan därför inte bedömas idag.

https://www.nyteknik.se/digitalisering/har-ar-e-kronaforslage...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Jag tycker kryptovalutor och blockchain-systemet är en intressant teknologi/funktion. Man läser om att fler och fler implementerar blockchain i diverse saker, banker mm, sen läste jag att Porsche ska använda något sådant system för kommunikation i sina bilar framöver.

Investerar personligen gärna i seriösa kryptovalutor men tycker samtidigt att ett reklamförbud är helt rätt då det tar bort alla scam´s å skit som existerar i samband med kryptovalutor, binära optioner mm mm. Binära optioner är ju förresten ett 50/50 chansningsspel som vid förlust stjäl hela 100% av satsningen men vid vinst bara ger upp till ca +90%. Det innebär att om man då i teorin skulle ha rätt hälften av gångerna så förlorar man ändå pengar eftersom man inte vinner lika mycket som man förlorar.
Oavsett om man satsar på kryptovalutor, aktier eller vad det än må vara så måste man inse att det finns risk att förlora pengar, extra stor risk när det gäller kryptovalutor, lika stor risk som det finns chans att vinna (enligt min personliga åsikt).

Sist jag var iväg på arbetsresa så kom jag i kontakt med ett arbetslag där en person hade tillsammans med sin bror satsat 400.000kr i kryptovalutor för lite drygt ett år sen. Det var nu så här efter kraschen "bara" värt ca 8 miljoner... Före kraschen hade värdet som mest varit uppe i hela 15 miljoner 8O !!! Fantastiska siffror jag vet, men man måste tänka på att man har ingenting så länge man inte sålt av sin investering.

Var försiktiga med investeringar, tro inte på allt som skrivs! Bara framtiden kan utvisa vad som kommer att ske med kryptovalutorna. De flesta försvinner nog, men några seriösa kommer vara kvar, det är i alla fall vad jag skulle tippa på.

Investerar? Vilket värde menar du genereras av kryptovalutor annat än spekulationsvärde. Spekulera i kryptovalutor är dock en möjlighet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.699763/google-blockcha...

De bannlyser alltså reklam för konkurrenters blockkedjeteknik (kryptovalutor använder blockkedjor) för att gynna sig själva...