För sent att ge sig in på kryptovaluta/mining? Om inte, vilket/vilka grafikkort rekommenderar ni?

Permalänk

För sent att ge sig in på kryptovaluta/mining? Om inte, vilket/vilka grafikkort rekommenderar ni?

Hej!

Har kollat runt lite och läst på lite så jag förstår någorlunda men behöver ändå lite råd tänkte jag.

Det verkar vara många delade meningar i den ständiga frågan: Är det försent att ge sig in?

Jag tänkte för skoj skull bygga ihop en rigg av lite delar jag har liggande. Jag förstår att "the money train" har redan lämnat och man tjänar inte som man gjorde förr.

Dock är min tanke att lite extra pengar är aldrig fel. Om man använder det till att betala hyra, mat eller återinvestera i leksaker.

Med dagens elpris på ca 0.9kr/kwh räknar nicehash på att man tjänar på att gräva.

Jag har redan mobo, ram, ssd.
Saknar PSU, CPU samt grafikkort. Men vad jag förstått fungerar en celeron CPU utmärkt till detta ändamålet.

Frågor:
Flera GTX 1060 eller få GTX 1070?
Har en budget mellan 10 000-15 000kr att lägga, det är kanske max 3 gtx 1070 eller nästan 5 gtx 1060, är det tillräckligt som budget
Vilket alternativ är egentligen strömsnålast?

Förstår att det blir mindre och mindre man tjänar men jag hoppas på att kryptovalutor utvecklas med tiden då det är som all annan teknik med nytt koncept.

Tacksam för svar

MVH,
M

Visa signatur

Moderkort: Asus Z170-Deluxe / CPU: Intel Core i7 6700K
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB / RAM: Corsair Vengeance 32GB
KYLNING: Phanteks PH-TC14PE / PSU: Corsair HX1000i 1000W
CHASSI: DefineS / SKÄRM: Asus ROG Swift PG279QZ

Permalänk
Medlem

Skulle inte säga att det är för sent, eftersom man alltid kan minea de coins som ännu inte har blivit "populära". Alltså att du gör din research och kanske hittar ett coin där DU känner att det finns potential, och har man tur så ökar coinet i värde och vips så har du tjänat både på mining men också på den stigande valutan.

Du kan självklart minea typ ETH eller Zcash också, har man bara ny och kraftfull utrustning så är det inga konstigheter. Funderar själv på att återinvestera i några fler riggar.

Hade dock väntat på de nya grafikkorten som ryktas släppas runt April.

Permalänk

@Graxia:

Tack för svar!
Tänkte också det, kanske köra några coins som man tror på men även köra några vanliga eth eller z för att täcka elkostnaden.

Vart minar du? skulle du rekommendera nicehash till att börja med?

Missat nyheter helt om GPU, är det NVIDIA eller AMD som släpper nytt i april?

Tack

Visa signatur

Moderkort: Asus Z170-Deluxe / CPU: Intel Core i7 6700K
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB / RAM: Corsair Vengeance 32GB
KYLNING: Phanteks PH-TC14PE / PSU: Corsair HX1000i 1000W
CHASSI: DefineS / SKÄRM: Asus ROG Swift PG279QZ

Permalänk

JAg har nyligen byggt en rigg med 8 gpu, tjänar inga jätte mängder, just nu ligger väl roi på 11 månader... Dock vet man ALDRIG vad som kommer hända med bitcoinsen, kanske stiger enormt mycket, eller så droppar det totalt i värde. Oavsett vad så efter ett år lär du kunna få ut hälften i begagnatvärde om du säljer. och då har du troligtvis redan tjänat hälften iaf på riggen och break even i slutet Men vad vet jag, se det som en hobby istället om du inte ska satsa stort ett plus är att det värmer riktigt gutt nu när det är kallt

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk
Medlem

@Unnotized Jag minear just nu Intense coin med CPU (inte värt det men kul projekt) och BTC (SlushPool) och ETH (EtherMine).

Nvidia som släpper nya, ingen aning vad det är för prestanda på korten men kan ju inte vara sämre än de som finns nu?
Sen har jag läste lite om att GMO, något Japanskt företag som försöker framställa 7nm ASIC chip, verkar mycket intressant!

Gör precis som @freddechr och värmer både garaget och huset med mining, då tjänar man ju pengar på att värma upp huset! Svin bra!

@freddechr vad minear du och vilka kort kör du med?

Permalänk
Medlem

@freddechr: Och dessutom har du väl en dator som faktiskt klarar av att köra Crysis på Ultra

Permalänk
Medlem

Det var billig el. Är det med överföring och allt? Jag landar på 1,10 kr/KWh.

Det är roligt som hobby men ROI är högre än 1 år nu. Difficulty har gått upp, valutornas värde har gått ner. Lägger grafikkorten av innan de betalat av sig går du back.

Hur riskvillig är du? Hur långsiktig? Hur mycket tid har du att välja rätt coin, researcha, fippla med strulande rigg, byta pool osv? Allt kan hända, upp eller ner!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är absolut inte försent att ge sig in på krypto, kanske lite sent för de större men man kan ju alltid minea coins som inte blivit stora än i hopp om att gå plus när de kommer ut på exchanges.
Som exempel: Mineade 30k WAE med mitt 970 på runt en vecka, nån vecka senare kom den ut på exchanges och jag sålde för runt 3000 kr, då körde jag endast på nätterna då jag inte använde datorn, så med mindre kända coins kan du gå plus rätt bra på kort tid med en dedikerad rig.

Visa signatur

NZXT H440W | EVGA G2 Supernova 750w | MSI Z-170a Gaming Pro | i7 6700k @ 4.2GHz | Samsung 850 Evo 500gb | Asus GTX 970 Strix | 16 GB RAM | Samsung S27D390H l AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

En av de viktigaste frågorna är vilken Algoritm du vill köra på. AMD rx 570 är helt överlägset pris/prestanda på dagger hashimoto (eth, etc, pirl, osv) Nvidia 1070 är förvisso bra på dagger också men svindyra i dagens läge. 1060 med samsung minne är nästan omöjliga att få tag i.

Men vill du köra småcoins med alla varianter av ccminer så är det oftast Nvidia som gäller och då är det svårt att slå 1060 3gb pris/prestanda. Alla småcoins har ju ofta liten DAG så minnets storlek är rätt oväsentlig under flera år framöver.

ska du "bara" köra 5 kort så räcker oftast ett 750w aggregat på 1060 med pci-e molex adapter och om du använder sata portar till riser (ofarligt då kabeln aldrig blir varm)

Permalänk
Avstängd

Det finns ingen kalkyl som säger att mining ger mer avkastning än att bara handla valutor direkt. Förstår inte varför folk envisas med mining fortfarande. Ta pengarna och handla valutan istället och njut av några 100% tills efter sommaren istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Det finns ingen kalkyl som säger att mining ger mer avkastning än att bara handla valutor direkt. Förstår inte varför folk envisas med mining fortfarande. Ta pengarna och handla valutan istället och njut av några 100% tills efter sommaren istället.

Kalkyl? Om valutorna du handlar med ligger still eller går ner tjänar du ändå pengar på att minea. Du som investerat direkt i valutan går back. Man får inte lika stor vinst på mining om valutorna går upp dock (det mesta av ditt kapital är nog bundet i hårdvara, inte valutor).

Just nu syns verkligen inga tecken på att tjäna några 100% varken på mining eller på investering i kryptovalutor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TechGuru:

Kalkyl? Om valutorna du handlar med ligger still eller går ner tjänar du ändå pengar på att minea. Du som investerat direkt i valutan går back. Man får inte lika stor vinst på mining om valutorna går upp dock (det mesta av ditt kapital är nog bundet i hårdvara, inte valutor).

Just nu syns verkligen inga tecken på att tjäna några 100% varken på mining eller på investering i kryptovalutor.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, man kan se det på ditt sätt, eller så ser man det på mitt. Och jag ser iaf flera 100%. Till & med efter dippen ser jag flera av mina valutor på 100%+.

I längden finns inga kalkyler på att tjäna mer på mining än att investera rakt in i valutan i sig. Jag har testat allt allt allt, och alla jag sitter med har testat samma sak. Mining är inte lönsamt i jämförelse. Inte ens nära.

Permalänk
Medlem

Finns inga kalkyler att man tjänar mer på köp av valuta direkt heller. Allt beror på vilken tidsperiod man väljer (🍒) och hur valutorna går i framtiden. Det är ren spekulation åt båda håll. Mining ger lägre risk, investera i valuta direkt ger högre förlust/avkastning.

Köpte du valutor strax för jul var det långt ifrån så lönsamt som mining varit under samma period. Då sitter du med 50% förlust och den som minear har tjänat pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TechGuru:

Finns inga kalkyler att man tjänar mer på köp av valuta direkt heller. Allt beror på vilken tidsperiod man väljer (🍒) och hur valutorna går i framtiden. Det är ren spekulation åt båda håll. Mining ger lägre risk, investera i valuta direkt ger högre förlust/avkastning.

Köpte du valutor strax för jul var det långt ifrån så lönsamt som mining varit under samma period. Då sitter du med 50% förlust och den som minear har tjänat pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Som alltid beror det på vilka valutor man köper. Men det handlar om Mining dag 1 till köpa valutor dag 1, fram till idag.Mining ger långt ifrån samma avkastning.

Permalänk

Tack för alla svaren!
Ja det var väl mer tänkt som en hobby grej där man inte förlorar för mycket pengar. Kanske till och med får lite plus i kassan att betala hyra/mat med.

Jag har investerat i aktier vid sidan om så det här är väl som Sagt mer roligt pill.

Då är frågan man kanske skall vänta lite och titta på vad de nya grafikkorten som ryktas komma kan åstadkomma istället? Spara lite mer och sälja av lite gamla garderobssaker för att köpa nya prylar hehe

@TechGuru:
Elen är beräknad på förbrukningingskostnad + skatt. Den fasta delen är inte inräknad då man måste betala den oavsett.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z170-Deluxe / CPU: Intel Core i7 6700K
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB / RAM: Corsair Vengeance 32GB
KYLNING: Phanteks PH-TC14PE / PSU: Corsair HX1000i 1000W
CHASSI: DefineS / SKÄRM: Asus ROG Swift PG279QZ

Permalänk
Hedersmedlem

@Unnotized *Rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unnotized:

@Graxia:

Tack för svar!
Tänkte också det, kanske köra några coins som man tror på men även köra några vanliga eth eller z för att täcka elkostnaden.

Vart minar du? skulle du rekommendera nicehash till att börja med?

Missat nyheter helt om GPU, är det NVIDIA eller AMD som släpper nytt i april?

Tack

Det är rykten.. inget bekräftat att nya kort är påväg

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

De nya korten kommer antagligen hamna högre i pris än vad motsvarande kort kostar i butik idag, vilket alla vet är bra mycket högre än vad de kostade för bara ett halvår sedan.

Det är troligen mer lönsamt att köpa Nvidia-aktier än något annat som diskuterats i tråden.

# Flera GTX 1060 eller få GTX 1070?

Jag föredrar färre kort. Dels är det färre kartonger att spara på/färre kort att sälja vidare om man vill sluta. Dels så är det mindre struligt. Färre risers, färre moderkort, färre psus om man håller sig till kort med 1 pcie-kontakt. En hel del moderkort funkar bra med fler än 4 kort, men många blir instabila. Ett dåligt kort, en dålig riser, en dålig kabel - ett dåligt äpple kan sänka hela riggen.

För mig känns 1070 ti bäst, men 1070 funkar också fint.

Man kan köra alla kort ganska likvärdigt. Har ett 1080 ti som når efficiency på 4.2, 700 sols, 167 watt. Har ett annat som bara når 3.3 i efficiency på 700 sols. Kisel-lotteri.

Nvidias kort är nästan linjärt bättre i pris om man tar kringutrustning i beaktande, viss fördel åt de lägre modellerna.

Begagnat är svårt att få tag på, men kan vara en idé.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror det är rätt tufft att ge sig in i det nu. Men om du väljer att göra det. Min analys är att Nvidiakort är något mer energisnåla men dyrare per miningenhet. AMD kräver lite mer kraft, kanske också lite mer modifikation men billigare per miningenhet, drar lite mer watt.

Permalänk

Tack för alla svar.

Jag håller på att samla ihop en budget men jag avvaktar nog lite.

Läst på många forum och det verkar som @Jauger säger att det är tufft att ge sig in nu.

Delvis för svårighetsgraden och delvis att det inte finns ett enda kort att köpa. De som finns tillgängliga är snordyra dessvärre.

Får hålla i pengarna ett litet tag och hoppas det dyker upp några tillfällen man kan köpa till sig grafikkort. Behöver kanske ändå byta mitt då jag funderar på en större skärm.

Tack alla!

Visa signatur

Moderkort: Asus Z170-Deluxe / CPU: Intel Core i7 6700K
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB / RAM: Corsair Vengeance 32GB
KYLNING: Phanteks PH-TC14PE / PSU: Corsair HX1000i 1000W
CHASSI: DefineS / SKÄRM: Asus ROG Swift PG279QZ

Permalänk
Medlem

Du gör nog betydligt mer pengar på att skicka in 10k eller så i bitstamp och köpa/sälja istället för att jaga ören på att gå plus på att räkna fram det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Du gör nog betydligt mer pengar på att skicka in 10k eller så i bitstamp och köpa/sälja istället för att jaga ören på att gå plus på att räkna fram det själv.

Håller med. Om man inte redan minear är det nog bättre att bara investera kapitalet rakt via Kraken --> Binance.

Permalänk
Inaktiv

Det är aldrig försent att börja mina. Ett par Vega 64 är en bra start men kostar en del. Avkastningen är inte på toppnivå idag men visst tjänar man in någon krona här och där.
Som en mjukstart kan du köra lite på Android medan du lär dig mer.
1. Skaffa dig ett login på https://my.electroneum.com/ du får då även en mobilewallet
2. Skaffa dig en Paperwallet (säkrare ) dit du överför dina coins när du fått ihop en lagom mängd. Den hittar du på https://my.electroneum.com/offline_paper_electroneum_walletV1...
Gå till https://play.google.com/store/apps/details?id=com.electroneum... och ladda hem din mobilminer.

Kör igång. Du blir inte rik men du lär dig mer om hur det fungerar.
Ha en kul mininghelg

Permalänk
Medlem

Just nu är det väl bara den som minar som tjänar några pengar alls. Eller om du sitter på massvis med Neo. Svårt att förutspå var marknaden går. avkastningen just nu är rätt kass men ligger fortfarande på 50% plus när elräkning är avdragen. (ej inräknat HW kostnad)

Då räknar jag på AMD kort och ethereum.

Permalänk
Inaktiv

Det är försent att börja mina, ja.

Om man ska börja mina nu bör man ha tillgång till saker som andra inte har eller otroligt billig/gratis ström.

Det är dock inte försent att köpa krypto, det brukar förövrigt betala för sig själv otroligt mycket snabbare än mining

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TechGuru:

Det är troligen mer lönsamt att köpa Nvidia-aktier än något annat som diskuterats i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt.

Mining är så otroligt överskattat, det är verkligen inget man ska ge sig in på om man inte har tillgång till något exklusivt.

Sweclockers är verkligen sämst nu för tiden, går inte ens redigera inlägg, vilken skitsida

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spiffman:

Du gör nog betydligt mer pengar på att skicka in 10k eller så i bitstamp och köpa/sälja istället för att jaga ören på att gå plus på att räkna fram det själv.

+1

Tänk på att vissa inte har några problem att mina med förlust för att undvika andra avgifter.

Permalänk
Inaktiv

Så mycket okunskap det florerar i den här tråden.
Ni som bara läser, sök er kunskap på bättre ställen för här representeras den inte.

Permalänk
Medlem

@anon76929 Hur länge har du mineat? Betalt av dina riggar än, i kronor du skattat för och har plockat hem till ditt fiat-konto? Kör inte Electroneum Cryptonight? Så du minear mot ASICs? Det loppet förlorar du innan starttutan ens tjutit.

På en månad har ETN gått ner 60%, difficulty bara gått ner 20%.

Efter skatt drar ett Vega64 in 1500 kr per år på electroneum. ROI på 4 år. Tror du kortet håller för 4 års mining, och att difficulty inte går upp under samma tid?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TechGuru:

@anon76929: Hur länge har du mineat? Betalt av dina riggar än, i kronor du skattat för och har plockat hem till ditt fiat-konto? Kör inte Electroneum Cryptonight? Så du minear mot ASICs? Det loppet förlorar du innan starttutan ens tjutit.

På en månad har ETN gått ner 60%, difficulty bara gått ner 20%.

Efter skatt drar ett Vega64 in 1500 kr per år på electroneum. ROI på 4 år. Tror du kortet håller för 4 års mining, och att difficulty inte går upp under samma tid?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrattade gott åt ditt lite småhatiska inlägg. Så mycket okunskap på en gång.

Jag börjar med följande: "Efter skatt drar ett Vega64 in 1500 kr per år på electroneum."
Där har du helt fel. Dollarn står idag i 8,21 SEK. En Vega 64 levererar runt 2050 Hz/s när man minar Cryptonight. Även med dagens låga avkastning minar man in 2,2-2,3 $ /dygn vilket ger lite mer än 800$ på ett år. 800*8,21 blir 6568 SEK.
Jag vet ju givetvis inte hur din skattesituation ser ut men att påstå att vinsten på cryptovalutor beskattas med 77% är ju rent infantilt.
Inkomsten skall ju givetvis beskattas, men i uträkningen hur stor vinsten är får man ju även avräkna de kostnader man har haft, dvs. elkostnader och direktavskrivning av sin miningrigg.
Min rigg hade betalat sig själv i början på dec 2017.

Sen tar vi följande:
"Kör inte Electroneum Cryptonight? Så du minear mot ASICs? Det loppet förlorar du innan starttutan ens tjutit."

Jovisst är Electroneum en Cryptonight variant. Jovist finns det idag ASICs som klarar av Cryptonight protokollet. Det är en fork planerad i slutet på Mars för att temporärt stoppa dessa, det är ju därför dessa nu går att köpa öppet på marknaden. Man planerar för fler forks för att även framgent förhindra ASICs på Cryptonightprotokollet. Detta för att fortsätta ha en decentraliserad Cryptocoin.

Hur jag förlorar loppet innan start? Förstår inte hur eller om du tänker här. Om det finns ASICs som minar Cryptonight så tjänar dessa mer/ förbrukad watt än jag gör men min intjäning försvinner inte bara för det. Lika dumt som att påstå att bara för att grannen har en Lamborghini som går fortare än min Audi så är det inte lönt för mig att köra bil.

Till sist: " ROI på 4 år."
Det vore intressant att veta din formel för att räkna ut ROI.
Min är rätt enkel. Jag köper ett Vega 64 idag och minar Cryptonight med det i ca 6 månader. Det ger ungefär 400$ i intäkt. Detta renderar ingen skatt på den intäkten eftersom jag får direktavskriva det Vegakortet och det kostar ju mer än 400$.
Kortet som nu är avskrivet, kan jag kasta, då förlorar jag pengar, som i sig är avdragsgilla, eller så kan jag skänka det till min fru som väljer att sälja det på blocket till någon gamer. Då får hon en helt skattefri inkomst och allt är helt lagligt.
Det var bara ett möjligt scenario. Det finns givetvis många fler varianter på hur man kan lägga upp sin ROI.

Happy mining.