SweClockers drop!

Hur får man WD RED diskar att sluta spinna vid inaktivitet?

Permalänk
Hedersmedlem

Hur får man WD RED diskar att sluta spinna vid inaktivitet?

Har 4x WD RED hårddiskar (4TB och 3x10TB) till min plex server som verkar spinna ner i varv vid inaktivitet. Finns det på något sätt man kan tvinga dem att inte gå ner i varv alt gå offline vid inaktivitet?

Permalänk
Medlem

I Windows kan du ju ställa in i energisparprofilen ifall diskarna skall spinna ner eller inte. Kollat liknande i systemet i datorn/HTPCn/NASen du kör?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av loefet:

I Windows kan du ju ställa in i energisparprofilen ifall diskarna skall spinna ner eller inte. Kollat liknande i systemet i datorn/HTPCn/NASen du kör?

Kör med Windows 7. Har redan kollat energiprofilen men där verkar allt vara OK.

Är det något i hårddisken firmware som gör detta?

Permalänk
Medlem

@Phat^Trance: Har du ställt in dem så de aldrig skall stängas av, i de avancerade inställningarna på energialternativen.
Annars kanske WD har något program för att ställa in de sakerna i.

Permalänk
Medlem

Det är lite poängen med Red att dom inte spinner ner. Men som dom andra säger är det nog WDs management verktyg som gäller

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garmzon:

Det är lite poängen med Red att dom inte spinner ner. Men som dom andra säger är det nog WDs management verktyg som gäller

Det är väl det som är problemet här, just att dom spinner ner?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Jag använde ett verktyg från WD för min green disk att ändra på detta, wdidle3.exe heter exe filen, kanske funkar för red serien också?

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av loefet:

@Phat^Trance: Har du ställt in dem så de aldrig skall stängas av, i de avancerade inställningarna på energialternativen.
Annars kanske WD har något program för att ställa in de sakerna i.

Japp det var det första jag gjorde

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Garmzon:

Ska testa o ladda ner verktyget. Vet du vart jag kan ladda ner den från?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Ska testa o ladda ner verktyget. Vet du vart jag kan ladda ner den från?

Wd:s hemsida.

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk
Medlem

Vet att vissa BIOS kan göra detta med sina power save lägen, trots att Windows inte gör det. Kan vara värt att testa/kolla om det är så.

Permalänk
Medlem

Har 2st WD Red 3 TB, bara att ställa in i Windows så slocknar dom.
Kanske dom används av något vilket gör att dom inte somnar.

Permalänk
Moderator
Moderator

TS trådtitel och första inlägg lämnar diametralt motstridiga uppgifter om vad som faktiskt vill göras.

Visa signatur
Permalänk

https://forums.freenas.org/index.php?threads/hacking-wd-green...

jag gjorde ett USB minne bootbart med Ultimate Boot CD, där i finns WDIDLE3, tar bara någon minut att fixa när man väl har något med DoS som man kan boota till.

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem

idle3-tools för WD diskar bör finnas till alla vettiga linux distar så slipper man gamla dos verktyg då detta i i princip ersätta wdidle3.

Men idle3-tools eller wdidle3 används ju primärt för headparking.

Och det ända som i princip skiljt mina WD Green och Red åt är head parking, mina lyssnar lika bra på mitt OS oavset så rätt säker på att det faktum att dom inte är red inte spelar någon roll.
Som standard stängs mina aldrig av oavset Red eller Green eller annat fabrikat utan det sätter jag per disk basis i linux.

Borde gå utmärkt i windows med tex.

Att använda verktyg som modifierar firmwaren känns ju lite aggressivt för att lösa nåt så basic som standby.