Men va? Säger du att det är kinesernas felaktiga momshantering som gör att PostNord vill ta ut en avgift för att bestraffa mottagaren eller är det jag som inte hänger med?
Kort uttryckt: Ja.
Läser du det finstilta vid beställning hittar man (som regel) att "skatter och andra avgifter kan tillkomma".
Jag kan inte minnas att en enda av tulldeklarationerna på de paket jag fått från Asien har varit ens realistisk, än mindre korrekt.
Om avsändarna deklarerade försändelserna på ett korrekt sätt skulle det vara enkelt att ta ut rätt moms. Nu tillkommer en massa merarbete för att ta reda på hur mycket momsen ska vara.
Ni som skriver om CE-märkning vet nog inte vad det betyder, för det sätts på vilken skit som helst, tillverkarna själva som sätter det dessutom.
Jag vet!
Skulle vilja dela in produkterna i fyra-fem kategorier utifrån CE-märkningen:
Ingen CE-märkning alls.
Medvetet förvillande CE-märkning (China Export) där själva märket görs lite annorlunda än hur det ska vara enligt EUs bestämmelser. Produkten är inte heller avsedd att klara EUs krav.
Felaktig CE-märkning. Själva märkningen är korrekt utförd av tillverkaren, men produkten uppfyller inte kraven.
Korrekt egen CE-märkning, men "lurig". Tillverkaren garanterar verkligen att produkten uppfyller gällande krav, men inte för den typ av vara som kunden tror sig köpa.
Ett exempel var CE-märkta hjälmar som KF köpt in och sålde som cykel- och lekhjälmar. Visade sig vara CE-märkta som "leksaker" och gav inte alls det skydd en cykelhjälm ska klara.Korrekt egen CE-märkning. Vanligast för seriösa tillverkare.
CE-märkning från tredje part. Ett "anmält organ" (notified body) inom EU kan fungera som garant för att produkten uppfyller gällande krav. CE-märket kompletteras då med en fyrsiffrig kod som visar vem som står för garantin. (Denna typ av märkning är ett krav för vissa typer av produkter.)
Miljöförstöring för privatimport av ett mobilskal? ...
Varför inte? Vid affärsmässig import ställs krav på importören att EUs miljöregler följs gällande vilka kemikalier som ingår i produkten. Köper du direkt från Kina kan den innehålla i princip vilka gifter som helst.
En nyckelring väger inte nog för att bli klassad som ett paket...
Fel angreppsvinkel på frågeställningen:
En nyckelring väger tillräckligt lite för att inte behöva skickas som paket, men det finns ingen undre viktgräns för paket.
Vill man skicka spårbart och har avtal med en speditör skickas allt som paket, oavsett storlek.
Mitt eget exempel gäller beställningar jag gjort från en detaljist i Spanien. Typiska försändelser från dem är skrymmande paket på 5-15 kg. De har fått ett förmånligt avtal med TNT, som gör att ett stort och skrymmande paket inom EU levereras till dörren hos mottagaren för ca €35. En liten skitförsändelse som skulle kunna skickas som ekonomibrev får hemleverans för ca €25.
Som kund kan jag välja på standard (hem)leverans med TNT eller, om jag kontaktar säljaren mot en extra avgift få försändelsen skickad med Posten.
Precis, har själv jobbat på en arbetsplats som CE-märker saker, ingen som någonsin kontrollerade att det faktiskt håller standarden.
I princip är det konstruktionen man CE-märker. Satt ni och tittade på ritningar utan att granska dem, eller var det möjligen någon annan som vid en tidigare tidpunkt kollat att den färdiga produkt ni satte märke på var korrekt konstruerad?
Spelar ingen roll, beställer du ett paket från Kina, som jag nyligen gjorde för 70kr i värde, måste de skriva hur mycket det kostar osv på paketet...
De är skyldiga att göra så, men i praktiken är det väldigt sällsynt att deklarationen stämmer med verkligheten.
"Standarden", så jag upplevt den, är att alla försändelser deklareras som "gåva" med ett värde under 1 USD.