Postnord anmäls till konkurrensverket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Men va? Säger du att det är kinesernas felaktiga momshantering som gör att PostNord vill ta ut en avgift för att bestraffa mottagaren eller är det jag som inte hänger med?

Kort uttryckt: Ja.
Läser du det finstilta vid beställning hittar man (som regel) att "skatter och andra avgifter kan tillkomma".
Jag kan inte minnas att en enda av tulldeklarationerna på de paket jag fått från Asien har varit ens realistisk, än mindre korrekt.
Om avsändarna deklarerade försändelserna på ett korrekt sätt skulle det vara enkelt att ta ut rätt moms. Nu tillkommer en massa merarbete för att ta reda på hur mycket momsen ska vara.

Skrivet av kruppin:

Ni som skriver om CE-märkning vet nog inte vad det betyder, för det sätts på vilken skit som helst, tillverkarna själva som sätter det dessutom.

Jag vet!
Skulle vilja dela in produkterna i fyra-fem kategorier utifrån CE-märkningen:

1. Ingen CE-märkning alls.

2. Medvetet förvillande CE-märkning (China Export) där själva märket görs lite annorlunda än hur det ska vara enligt EUs bestämmelser. Produkten är inte heller avsedd att klara EUs krav.

3. Felaktig CE-märkning. Själva märkningen är korrekt utförd av tillverkaren, men produkten uppfyller inte kraven.

4. Korrekt egen CE-märkning, men "lurig". Tillverkaren garanterar verkligen att produkten uppfyller gällande krav, men inte för den typ av vara som kunden tror sig köpa.
    Ett exempel var CE-märkta hjälmar som KF köpt in och sålde som cykel- och lekhjälmar. Visade sig vara CE-märkta som "leksaker" och gav inte alls det skydd en cykelhjälm ska klara.

5. Korrekt egen CE-märkning. Vanligast för seriösa tillverkare.

6. CE-märkning från tredje part. Ett "anmält organ" (notified body) inom EU kan fungera som garant för att produkten uppfyller gällande krav. CE-märket kompletteras då med en fyrsiffrig kod som visar vem som står för garantin. (Denna typ av märkning är ett krav för vissa typer av produkter.)

Skrivet av pekkasteele:

Miljöförstöring för privatimport av ett mobilskal? ...

Varför inte? Vid affärsmässig import ställs krav på importören att EUs miljöregler följs gällande vilka kemikalier som ingår i produkten. Köper du direkt från Kina kan den innehålla i princip vilka gifter som helst.

Skrivet av sekips:

En nyckelring väger inte nog för att bli klassad som ett paket...

Fel angreppsvinkel på frågeställningen:
En nyckelring väger tillräckligt lite för att inte behöva skickas som paket, men det finns ingen undre viktgräns för paket.
Vill man skicka spårbart och har avtal med en speditör skickas allt som paket, oavsett storlek.
Mitt eget exempel gäller beställningar jag gjort från en detaljist i Spanien. Typiska försändelser från dem är skrymmande paket på 5-15 kg. De har fått ett förmånligt avtal med TNT, som gör att ett stort och skrymmande paket inom EU levereras till dörren hos mottagaren för ca €35. En liten skitförsändelse som skulle kunna skickas som ekonomibrev får hemleverans för ca €25.
Som kund kan jag välja på standard (hem)leverans med TNT eller, om jag kontaktar säljaren mot en extra avgift få försändelsen skickad med Posten.

Skrivet av Nätälskare:

Precis, har själv jobbat på en arbetsplats som CE-märker saker, ingen som någonsin kontrollerade att det faktiskt håller standarden.

I princip är det konstruktionen man CE-märker. Satt ni och tittade på ritningar utan att granska dem, eller var det möjligen någon annan som vid en tidigare tidpunkt kollat att den färdiga produkt ni satte märke på var korrekt konstruerad?

Skrivet av Bloodstainer:

Spelar ingen roll, beställer du ett paket från Kina, som jag nyligen gjorde för 70kr i värde, måste de skriva hur mycket det kostar osv på paketet...

De är skyldiga att göra så, men i praktiken är det väldigt sällsynt att deklarationen stämmer med verkligheten.
"Standarden", så jag upplevt den, är att alla försändelser deklareras som "gåva" med ett värde under 1 USD.

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Som kund kan jag välja på standard (hem)leverans med TNT eller, om jag kontaktar säljaren mot en extra avgift få försändelsen skickad med Posten.

Inte så konstigt. De har väl inga frimärken eller blanketter från Posten om de skickar det mesta med TNT, så de måste väl gå ut och köpa sådana och posta/lämna in försändelsen medan TNT kommer och hämtar TNT-försändelser. Extra arbete för dem ger extra lönekostnader.

Permalänk
Medlem

@Bengt-Arne:

Om nägon beställer från kina så borde det vara Kina med mellanhänder tills det hamnar hos Postnord.
Planering, kontakter, upphandlingar mm. Men då Postnord tar över har de sinna bitar och de borde egentligen bara vara en del i kedjan och är inte ansvariga för hela kedjan. Då är det den du beställde ifrån och Postnord att klaga på om Postnord fått försändelsen. Men leverantören har största ansvaret de du beställde ifrån.

Men om om du skickar något till kina med postnord är det ju dem du anlitade och de som ska gå igod för att vad du nu skickat kommer fram och deras avtal med sinna mellanhänder som är grejen. I detta fall ber jag Postnord skicka något till Beijing och sedan Postnord ber någon annan leverantör leverera det hela så är det ju fortfarande Postnord som är min leverantör. Om deras leverantörer klantar till det så är det fortfarande Postnord jag anlitade så jag klagar på dem och sista leverantören.

Men får att återgå till sakfrågan. Är det inte lättare att ta emot ett paket som andra har fixat leveransen med än att själv fixa så alla vägar fungerar an att de bara kan ta emot och sortera. Överdrivet så klart. Misstänker att detta inlägg gjorde det ännu mer kufiskt.

Edit1:

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Läser du det finstilta vid beställning hittar man (som regel) att "skatter och andra avgifter kan tillkomma".
Jag kan inte minnas att en enda av tulldeklarationerna på de paket jag fått från Asien har varit ens realistisk, än mindre korrekt.
Om avsändarna deklarerade försändelserna på ett korrekt sätt skulle det vara enkelt att ta ut rätt moms. Nu tillkommer en massa merarbete för att ta reda på hur mycket momsen ska vara.

Ok, och med det menar du att PostNord ska få rätt att bestraffa oss 'mottagare' för att kinserna gör en felaktig deklaration?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ymerio:

Mm, samma här. Jag har haft paket från nederländerna, öststater etc. DHL och UPS har det varit. Aldrig postnord.
Det är väldigt roligt med dom som pratar om miljön kring det hela och sedan brassar loss med komponenter som drar en massa el och vars komponenter består av en större pcb m.m. Jag erkänner att jag bryr mig inte om miljön när jag köper varor men jag köper bara från svenska butiker förutom undantagsfall. Dom jag nämnt ovanför är när jag inte kunde hitta varan eller beställde via Philips egna sidor eller liknande. Själv tycker jag det bara framstår som skenheligt att slänga in miljö som ett argument när folk uppenbarligen skiter i den aspekten då det inte passar dom. Själv stött på miljönissar som alltid har den senaste iphonen och garanterat konsumerar mkt mer än mig etc.

Mjo... miljöbovar till miljöförespråkare eller Apple TV/Iphones/Ipads till de fattiga är standard...
Dock som sagt anser jag inte det bör ha med detta att göra. Som sagt, vi har haft avgift från andra länder (tex USA så långt bak jag kan minnas). Hade ju det från massor med andra länder förr innan EU också. Folk verkar glömma bort allt sånt vilket är lite sorgset.

Skrivet av Ymerio:

Dock tycker jag Sverige ska omförhandla dom villkoren om dom är sådana som jag förstått dom och om det bara är Postnord som måste leva efter dom pga att dom var den gamla posten. Men att säga att Sverige skulle fallera pga att folk köper från Kina. Det köper jag inte

Det är nog något både EU och USA vill som hel-helt. Man gjorde ju dessa förmånliga priser då Kina var utvecklingsland, men det har pågått väldigt länge. 2020 tror jag är nästa steg, då jag misstänker mycket kommer ändras ännu mer. Detta med avgiften här är ju bara lösningen på något som egentligen gällt länge, men inte verkställts utan man ha låtit det slippa undan. Kina har ju idag fort utvecklats och bör inte kunna klassas som U-land i den aspekten längre med både bilar och allt. Och delvis har förändringen redan börjat ske om jag förstått det rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Ok, och med det menar du att PostNord ska få rätt att bestraffa oss 'mottagare' för att kinserna gör en felaktig deklaration?

Är försändelsen inte korrekt, kan paketet förhalas, nekas leverans och returneras till avsändaren. Gäller avsett var i världen du än skickar, oavsett vad du skickar. Så vill du hellre att de returnerar varorna?

Du får ta upp det med de du handlar av, så de gör korrekt deklaration av varorna enligt gällande regler, eller kräva pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ja, självfallet!

Men du glömmer att det inte endast är postnord som hanterar försändelser till och från länder utanför EU.
Dessa går nästan alla via postnord när dom kommer in i Sverige.

Beror på hur du beställer.
Vet att vissa ställen som kör default transport flyttar över det till postnord, men inte alla. Har fått hämta ut flertalet paket via DHL utlämning också. Enda undantaget är om det är tunga saker, typ 20kg+ eller flera kollin. Men du kan välja direkt leverans där med.

Posten är de som har grundavtalet i Sverige dock, precis som DHL har det i Tyskland.

Permalänk
Medlem

@tvelander: Om du gör dåliga affärer eller inte kan inte jag veta, men om du konsumerar på det vis du resonerar så känns det vara en naturlig följd. Typ "Tusan också! Något blev sämre för mig som konsument, ba gilla läget... inget är ju gratis!"

Man funderar lite över din vinkel, varför skulle det vara önskvärt ur ditt perspektiv att villkoren för konsumption försämras för konsumenten? Även om du nu inte konsumerar från kina så vill du väl konsumera så gynnsamt för dig som möjligt, när du väl konsumerar. Men du resonerar på ett vis som, om du vore konsekvent med det, inte skulle vara gynnsamt för din konsumption.

Och vill du inte konsumera så gynnsamt som möjligt, well, då tänker jag mig att du är lagd att göra dåliga affärer.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Kunde inte sagt det bättre själv.
Fruktansvärt slöseri på energi. 99% av det som handlas är skräp. Varför ska vi premiera tillverkning av sopor? Dessutom en sån fruktansvärd miljöbov detta är. Inte nog med att det tillverkas utan några krav alls (förrutom att det ska vara gratis), det ska även skickas runt halva jorden.

Svensson vänjer sig vid att en USB-kable kostar 9kr inklusive frakt. Kablen är såklart oftast oanvändbar, men ändå, prisbilden har etsats sig fast. När sen en seriös svensk butik tar ut 150kr för en högkvalitativ kabel som fungerar perfekt så är ingen beredd att betala det.

Det måste få ett slut det här. Höj avgiften till 1000kr/försändelse!

Fast jag vill också påstå att många svenska företag utnyttjar detta till fullo och importerar skiten o säljer precis samma vara som kina gör för 150kr..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

I princip är det konstruktionen man CE-märker. Satt ni och tittade på ritningar utan att granska dem, eller var det möjligen någon annan som vid en tidigare tidpunkt kollat att den färdiga produkt ni satte märke på var korrekt konstruerad?

Nej det var ingen som kollade detta, men i princip allt skulle vara CE-märkt.

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Jag vet!
Skulle vilja dela in produkterna i fyra-fem kategorier utifrån CE-märkningen:

1. Ingen CE-märkning alls.

2. Medvetet förvillande CE-märkning (China Export) där själva märket görs lite annorlunda än hur det ska vara enligt EUs bestämmelser. Produkten är inte heller avsedd att klara EUs krav.

3. Felaktig CE-märkning. Själva märkningen är korrekt utförd av tillverkaren, men produkten uppfyller inte kraven.

4. Korrekt egen CE-märkning, men "lurig". Tillverkaren garanterar verkligen att produkten uppfyller gällande krav, men inte för den typ av vara som kunden tror sig köpa.
    Ett exempel var CE-märkta hjälmar som KF köpt in och sålde som cykel- och lekhjälmar. Visade sig vara CE-märkta som "leksaker" och gav inte alls det skydd en cykelhjälm ska klara.

5. Korrekt egen CE-märkning. Vanligast för seriösa tillverkare.

6. CE-märkning från tredje part. Ett "anmält organ" (notified body) inom EU kan fungera som garant för att produkten uppfyller gällande krav. CE-märket kompletteras då med en fyrsiffrig kod som visar vem som står för garantin. (Denna typ av märkning är ett krav för vissa typer av produkter.)

Varför inte? Vid affärsmässig import ställs krav på importören att EUs miljöregler följs gällande vilka kemikalier som ingår i produkten. Köper du direkt från Kina kan den innehålla i princip vilka gifter som helst.

Fel angreppsvinkel på frågeställningen:
En nyckelring väger tillräckligt lite för att inte behöva skickas som paket, men det finns ingen undre viktgräns för paket.
Vill man skicka spårbart och har avtal med en speditör skickas allt som paket, oavsett storlek.
Mitt eget exempel gäller beställningar jag gjort från en detaljist i Spanien. Typiska försändelser från dem är skrymmande paket på 5-15 kg. De har fått ett förmånligt avtal med TNT, som gör att ett stort och skrymmande paket inom EU levereras till dörren hos mottagaren för ca €35. En liten skitförsändelse som skulle kunna skickas som ekonomibrev får hemleverans för ca €25.

De är skyldiga att göra så, men i praktiken är det väldigt sällsynt att deklarationen stämmer med verkligheten.
"Standarden", så jag upplevt den, är att alla försändelser deklareras som "gåva" med ett värde under 1 USD.

Stämmer inte alltid. Men ja det händer säkert. Spelar ingen roll egentligen, grundproblemet är att vi importerar mycket från Kina, och PN samt Staten gråter för att de inte tjänar massa pengar på de för att de skrivit dåliga avtal. Ser fortfarande inte varför detta ska drabba konsumenten.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Har du någonsin handlat på Kjell & Co? Exakt samma skräpkabel fast med en plastpåse bärandes deras namn och en prislapp på 10-100 ggr listpriserna från kina. En kinatillverkad kabel köpt i sverige kan naturligtvis vara bättre testad, men jag tvivlar på att kabeln är 10-100 ggr bättre än den som kommer direkt från kina.

Skickades från m.sweclockers.com

Det faktum att Kjell & co. har ett inköpskontor i Kina förklarar en del om hur de jobbar. Köp grejer från lokala tillverkare i Kina, släng på deras egna varumärke, vilket de har fyra eller fler av. Frakta skiten till Sverige, sälj det till kund och låsas som om det är av högra kvalite en det man kan beställa själv direkt från samma tillverkare, och ja just det glöm inte att ta betalt 10 gånger mer för det också.

Permalänk
Medlem

Jahapp, har fått tullfakturor på posten på vinylskivor som jag köpt från USA nu. Fan vad fint alltså!
Vänligen notera att det inte är någon gratis frakt i de här fallen heller, det kostar ungefär 25 dollar att skicka en vinyl med USPS.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

"Drar en massa el". Allt är iof. relativt men med tanke på den el som vitvaror som kylskåp och tvättmaskiner drar så är datorer en droppe i havet.

Vad jag menade med det var helt enkelt att det känns fel att klaga på att det är dåligt för miljön att man köper en liten "kina-skit" grej medans man själv påverkar miljön. Sedan vill jag dock påpeka att vitvaror i gemen fyller en väldigt nödvändig situation i dagens samhälle. M

Skrivet av Paddanx:

Mjo... miljöbovar till miljöförespråkare eller Apple TV/Iphones/Ipads till de fattiga är standard...
Dock som sagt anser jag inte det bör ha med detta att göra. Som sagt, vi har haft avgift från andra länder (tex USA så långt bak jag kan minnas). Hade ju det från massor med andra länder förr innan EU också. Folk verkar glömma bort allt sånt vilket är lite sorgset.

Det är nog något både EU och USA vill som hel-helt. Man gjorde ju dessa förmånliga priser då Kina var utvecklingsland, men det har pågått väldigt länge. 2020 tror jag är nästa steg, då jag misstänker mycket kommer ändras ännu mer. Detta med avgiften här är ju bara lösningen på något som egentligen gällt länge, men inte verkställts utan man ha låtit det slippa undan. Kina har ju idag fort utvecklats och bör inte kunna klassas som U-land i den aspekten längre med både bilar och allt. Och delvis har förändringen redan börjat ske om jag förstått det rätt.

Du har rätt, det bör inte ha med detta att göra, jag blev uppenbarligen lite irriterad över att den logiken verkar vara helt korrekt för vissa. Åka till Thailand, inga problem men att en massa saker skickas samtidigt. Det är helt fel. Du har helt rätt, Kinas status som land har förändrats väldigt och dom utvecklas fortfarande men inte som ett u-land fast som ett i-land med problem. Så som dom flesta i-länder har det.
Jag ber om ursäkt om någon tog detta som direkt riktat mot dom, men det var mot själva attityden som vissa individer har. Jag kan dock säga att jag bryr mig mycket mer om fairtrade stämpeln på mitt kaffe än miljö grejen.
Jag tycker självklart att Postnord ska få en form av monetär kompensation om dom måste hantera en massa saker, men inte får det i Kinas fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ymerio:

Vad jag menade med det var helt enkelt att det känns fel att klaga på att det är dåligt för miljön att man köper en liten "kina-skit" grej medans man själv påverkar miljön. Sedan vill jag dock påpeka att vitvaror i gemen fyller en väldigt nödvändig situation i dagens samhälle.

Har du räknat med vad det tär på miljön att frakta denna "kina-skit" till din lokala postutlämning i jämförelse med vad det kostar naturen att du går till din lokala datorbutik och köper på dig en CPU?

Skulle nog tro att utsläppen som sker mellan Kina och Sverige är enormt mycket större än det som krävs för att du ska få en CPU.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Vad menas? Jag köper från Webhallen och liknande. Jag har aldrig köpt från Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ymerio:

@Xinpei: Vad menas? Jag köper från Webhallen och liknande. Jag har aldrig köpt från Kina.

Min poäng var att saker man beställer från Kina har en miljöpåverkan i det fallet att det måste forslas hit. Något som är betydligt mindre om man köper från säg Webhallen. Det är alltså betydligt bättre för miljön att köpa från Webhallen än att köpa från Kina.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Har du räknat med vad det tär på miljön att frakta denna "kina-skit" till din lokala postutlämning i jämförelse med vad det kostar naturen att du går till din lokala datorbutik och köper på dig en CPU?

Det blir en massa utsläpp för att datorbutiken ska ha belysning, uppvärming m.m. och så tillkommer utsläppen för resan till datorbutiken. Till lokala postutlämningen är det vanligtvis kortare resa och utrymmet utnyttjas mer effektivt eftersom man inte behöver placera varorna på hyllor för att locka kunder att ta en vara utan har möjlighet att utnyttja utrymmet maximalt.

Skrivet av Xinpei:

Min poäng var att saker man beställer från Kina har en miljöpåverkan i det fallet att det måste forslas hit. Något som är betydligt mindre om man köper från säg Webhallen. Det är alltså betydligt bättre för miljön att köpa från Webhallen än att köpa från Kina.

Webbhallen måste också frakta hit varorna från Kina, fast de kan förstås göra det på ett mer miljövänligt sätt med båt och packat mer kompakt.

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Ok, då förstår jag. Tack för svaret. Sedan måste jag säga att en anledningen till att jag köper från webhallen och mmsports m.m är för att jag vill faktiskt stödja "lokal"handeln:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Det blir en massa utsläpp för att datorbutiken ska ha belysning, uppvärming m.m. och så tillkommer utsläppen för resan till datorbutiken. Till lokala postutlämningen är det vanligtvis kortare resa och utrymmet utnyttjas mer effektivt eftersom man inte behöver placera varorna på hyllor för att locka kunder att ta en vara utan har möjlighet att utnyttja utrymmet maximalt.Webbhallen måste också frakta hit varorna från Kina, fast de kan förstås göra det på ett mer miljövänligt sätt med båt och packat mer kompakt.

Men samma utsläpp sker ju i Kina också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Jahapp, har fått tullfakturor på posten på vinylskivor som jag köpt från USA nu. Fan vad fint alltså!
Vänligen notera att det inte är någon gratis frakt i de här fallen heller, det kostar ungefär 25 dollar att skicka en vinyl med USPS.

Köper man via nån av de stora leverantörsfirmorna som DHL, UPS m.fl från U.S.A så ser dom till att man får betala moms och ev tull på paketet. Jag beställde nåt från U.S.A, tror det var mouser eller digikey (elektronik alltså) där man kunde välja i beställningen om man skulle lägga på momsen direkt vid betalning, eller inte. Jag chansade på att inte betala och att paketet skulle slinka genom. Men icke. När det kom till Sverige så ringde UPS upp mig och begärde in pengarna. Så, den vägen går det alltså inte att fuska.
Jag gissar att om man väljer typ DHL som leverantör från Kina så blir det motsvarande hantering och därmed ingen extraavgift då det inte klassas som "Kina-paket" längre. Dock blir ju frakten såpass dyrare med typ DHL att det säkert motsvarar de 75 kr man får betala med Kina-paketsmodellen, men snabbare leverans och tracking ända hem är ju ett plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Köper man via nån av de stora leverantörsfirmorna som DHL, UPS m.fl från U.S.A så ser dom till att man får betala moms och ev tull på paketet. Jag beställde nåt från U.S.A, tror det var mouser eller digikey (elektronik alltså) där man kunde välja i beställningen om man skulle lägga på momsen direkt vid betalning, eller inte. Jag chansade på att inte betala och att paketet skulle slinka genom. Men icke. När det kom till Sverige så ringde UPS upp mig och begärde in pengarna. Så, den vägen går det alltså inte att fuska.
Jag gissar att om man väljer typ DHL som leverantör från Kina så blir det motsvarande hantering och därmed ingen extraavgift då det inte klassas som "Kina-paket" längre. Dock blir ju frakten såpass dyrare med typ DHL att det säkert motsvarar de 75 kr man får betala med Kina-paketsmodellen, men snabbare leverans och tracking ända hem är ju ett plus.

Ja precis, det har jag fått med DHL och UPS. Skillnaden är att dom levererar varan med en tullfaktura. Nu håller Postnord mitt paket kidnappat (har betalat direkt när jag fick brevet hem).
Nu ska jag gå och vänta på att de ska sköta sitt åtagande att leverera paketet.
Smidigt är också att dom märker om med ett nytt tracking nummer som inte går att hitta när man försöker spåra det på Postnords hemsida. "ej registrerat".
Är orolig om jag kommer få mina varor eller inte.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Men samma utsläpp sker ju i Kina också.

Ja, men handlar du i en fysisk butik i Sverige istället för en fysisk butik i Kina, blir det i alla fall inte lika mycket utsläpp för din resa till butiken eftersom du inte behöver korsa Uralbergen. Helst ska du dock inte åka till någon fysisk butik alls eftersom det då inte görs några utsläpp för din resa till butiken. Butiker som bara säljer saker på nätet kan dessutom förvara varorna så att butiken inte behöver göra lika stora utsläpp för t.ex. uppvärmning.

Skrivet av Barsk66:

Jag vet inte var du handlade dina varor, men om man handlar hos Amazon, händer det att man slipper moms även om man förbetalar den. Amazon kollar nämligen upp vad den faktiska momsen blev efter två månader och gör då eventuellt en återbetalning. Speditören ska göra en lika noggran kontroll av vad du ska betala oavsett om du förbetalar momsen till avsändaren eller ej. Tänk även på att du får betala en speditörsavgift och den kanske blir lägre om du väljer att förbetala momsen.

Skrivet av warh0g:

Smidigt är också att dom märker om med ett nytt tracking nummer som inte går att hitta när man försöker spåra det på Postnords hemsida. "ej registrerat".

Jag tror att du kan få det nya spårningsnumret genom att kontakta Postnords kundtjänst.

I vissa fall kan du se det nya spårningsnumret genom att söka på försändelsen hos posten i avsändarlandet. Om du söker på Deutsche Posts spårningsnummer på Deutsche Posts sida, visas även Postnords spårningsnummer. Om försändelsen skickas från eller via Nederländerna, kan du få upp alla spårningsnummer på https://www.internationalparceltracking.com/ genom att söka med det ursprungliga spårningsnumret. Som mest har en försändelse till mig haft tre spårningsnummer på den nederländska sidan och ett av dessa spårningsnummer funkar alltid på Postnords spårningssida.

Permalänk
Medlem

Ja, men handlar du i en fysisk butik i Sverige istället för en fysisk butik i Kina, blir det i alla fall inte lika mycket utsläpp för din resa till butiken eftersom du inte behöver korsa Uralbergen. Helst ska du dock inte åka till någon fysisk butik alls eftersom det då inte görs några utsläpp för din resa till butiken. Butiker som bara säljer saker på nätet kan dessutom förvara varorna så att butiken inte behöver göra lika stora utsläpp för t.ex. uppvärmning.Jag vet inte var du handlade dina varor, men om man handlar hos Amazon, händer det att man slipper moms även om man förbetalar den. Amazon kollar nämligen upp vad den faktiska momsen blev efter två månader och gör då eventuellt en återbetalning. Speditören ska göra en lika noggran kontroll av vad du ska betala oavsett om du förbetalar momsen till avsändaren eller ej. Tänk även på att du får betala en speditörsavgift och den kanske blir lägre om du väljer att förbetala momsen.Jag tror att du kan få det nya spårningsnumret genom att kontakta Postnords kundtjänst.

I vissa fall kan du se det nya spårningsnumret genom att söka på försändelsen hos posten i avsändarlandet. Om du söker på Deutsche Posts spårningsnummer på Deutsche Posts sida, visas även Postnords spårningsnummer. Om försändelsen skickas från eller via Nederländerna, kan du få upp alla spårningsnummer på https://www.internationalparceltracking.com/ genom att söka med det ursprungliga spårningsnumret. Som mest har en försändelse till mig haft tre spårningsnummer på den nederländska sidan och ett av dessa spårningsnummer funkar alltid på Postnords spårningssida.

Jag kan ju se de nya siffrorna som Postnord har klistrat på mitt paket (det har jag fått både i brevet och på foto). Det numret går inte att spåra, alltså Postnords egna märkning som de själva satt på paketet här i Sverige.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, men handlar du i en fysisk butik i Sverige istället för en fysisk butik i Kina, blir det i alla fall inte lika mycket utsläpp för din resa till butiken eftersom du inte behöver korsa Uralbergen.

Så hur tror du varan kommer till Sverige?
99% av skräpet som säljs i Sverige är gjort i Kina eller kringliggande länder och transporteras på ett eller annat sätt hit därifrån.
Miljöförstöringen är exakt den samma.
Enda skillnaden är att Svenska butiker tar betalt 10-100 gånger mer än du köpt den direkt från tillverkaren.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Avstängd

Hoppas på att skräpsidor som Wish och liknande försvinner snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

För 80 % av sakerna jag behövde finns bara köpa via tillverkaren för att Svenska ÅF får inte sälja hela deras sortiment.

ALLT jag kan köpa i Sverige köper jag i Sverige för att jag tycker det är onödigt importera något som privatperson när det redan finns saker hemma som oftast köps in i stora lager saldo.

Jag skulle ALDRIG köpa en tex dammsugare från Kina även om det va exakt samma dammsugare kostar 3k i Sverige och 300kr i Kina av ren princip.
Inte ens om jag fick den gratis skulle jag ta emot den.

Mina klassiska? snälla lägg ner.

Min hade ingenting med att spara pengar i första hand, jag köpte allt från samma ställe och det va enklare.

Oavsett tull och avgifter? haha då kan du betala din 85kr i moms om det är "oavsett avgifter"

Jag skulle aldrig betala 3000 kronor för en intercom i sverige när jag kan få en lika bra från kina för 400 kronor.
Klart du pratar till fördel för svensk handel och ockerpriserna, du är väl försäljare själv.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av kozmos:

Jag skulle aldrig betala 3000 kronor för en intercom i sverige när jag kan få en lika bra från kina för 400 kronor.
Klart du pratar till fördel för svensk handel och ockerpriserna, du är väl försäljare själv.

Nope är inte försäljare själv för 5 öre.
Är IT tekniker.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nope är inte försäljare själv för 5 öre.
Är IT tekniker.

Okej men jag ser inte problemet att man handlar från Kina i ren protest sålänge man sköter sin skatteplikt, varorna ska ändå åka hit med något godsfartyg eller flyg ändå till någon återförsäljare.
Har handlat från utlandet i många år men jag kan hålla med om att överkonsumtionen som kom när wish och banggood blev stort är onödig men de som handlar onödiga saker som knappt används och kastas tillhör ofta den gruppen som inte importerade varor innan wish slog igenom, den lata skaran som behöver en app och faktura eller kortbetalning som alternativ.

Va det gäller intercom så är det förvisso tillverkaren som har ockerpriser, du får lätt betala 5-6000SEK för en dubbel uppsättning när en som kommer direkt från kina utan mellanhänder kostar 700SEK, mick filtrering, räckvidd och batteritid är otroligt bra på den billiga.
Kan ju inte tycka det är onödigt att handla smart sålänge det är något man har nytta av och använder.
De dyra alternativen kommer troligtvis med från kina och har säkert gått flera omvägar då de marknadsförs av företag från andra länder så ur miljösynpunkt så är det nog lika illa.

Permalänk
Skrivet av Selo:

Så hur tror du varan kommer till Sverige?

På miljövänligare sätt (vanligtvis med båt).