Problem med SSD Windows 10

Permalänk
Medlem

Problem med SSD Windows 10

Hej!

Har på senare tid fått problem en av mina SSD diskar, har för tillfället 3 stycken Samsung 850 Evo.

Problemet är att en av diskarna helt plötsligt "försvinner" alla filer som ligger på disken blir helt väck också, och kan inte se att disken är aktiv på diskhanteringen.
Startar jag om datorn, så funkar den felfritt i ca 10-15 minuter för att sedan försvinna igen.

Provade att ominstallera mitt OS med en Windows 7 skiva jag har sedan tidigare, och då fungerar det klockrent.
Men så fort jag installerar Windows 10 så börjar problemet igen, alltid samma disk som strular.

Någon som kan ha någon förklaring eller lösning på detta?
Har säkert missar MASSOR av viktig information, men är inte så vass på detta ämne!

Hjälp uppskattas!

//Jonathan

Permalänk
Medlem

Om disken försvinner låter det ju som internfel i disken. Det som förbryllar mig är varför Win 10/7 skulle spela någon roll.

Först o främst, du har inget viktigt på den? Annars ta backup först.

Upplevs den bråkande 850 EVO disken som snabb, eller långsam om du försöker läsa filerna på den? Kört Checkdisk /F? Testat diskfresh på hela disken (RAW delen) utan fel?

Det jag preliminärt försöker utesluta är filsystem och ev oläsliga filer som symptom där kanske Windows 10 kopplar bort disken, för att den anser den har dessa problem. Vet att Win 10 kan göra detta med tex defekt RAM eller andra saker om den får för sig att saker inte fungerar korrekt.

Det du också bör göra är inkludera skärmdumpar på deras SMART värden (gärna en frisk sådan också), så vi kan se om den visar några interna fel.
Tex Crystal Disk Info kan du ta hem och ta skärmdump på och ladda upp på lämpligt ställe som forumbilder/postimage.org eller liknande. Tänk på att förstora upp fönstret så man ser alla SMART värdes raderna bara.

Permalänk
Inaktiv

@hitboxer: Vilken firmware version har du på diskarna? Två kanske har nyare än den tredje.

Kan förklara att Windows 7 fungerar, då disken kanske har mjukvara optimerad för just detta operativsystem.