Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem

Leveranstider

Många försöker försvara dålig service med att komma med ursäkter som att "mycket att göra", "för kort tid" eller jämförelse med en ännu sämre leverantör. Alla dessa ursäkter går att åtgärda om man tycker att det är viktigt. Hade det funnits en privat aktör för Tullen hade dom säkert gjort mer för att behålla sin verksamhet.
Att det kan bli fördröjningar i flyktrafiken eller på vägar kan man ju förstå, men att hantera paket med tullen behöver ett lyft vad gäller prestanda och information. Anställ mera folk tills pakethögen kommer ner till en nivå på 3 dagars hantering, eller släpp igenom det som man inte hinner behandla på 3 dagar.
En sak att man totalt missbedömt sin kapacitet/förmåga att hantera paketen från 1 Mars kan ju vara ett misstag, men att inte informera om leveranstider och eller förbättringar visar på totalt ointresse om sina kunder.
Postnord skall hantera tulhanteringen för mitt paket, men dom kan inte efter en månad ge mig annan information än att "avvakta".
Tullen är sannolikt delaktig, men jag som konsument vill inte ringa till alla inblandade, därför valde jag Postnord.

Permalänk

@Ferrat: Ja som du skriver är det ju hela systemet som är fel. Bästa vore om man själv genom en digital tjänst hos tullverket kunde skriva in uppgifterna och betala momsen och när det är gjort får posten automatiskt meddelande om att de kan skicka paketet.
Men jag är av den åsikten att moms på småsummor inte ska tas ut, det kostar mer i administration än staten får in. Här behövs lagförändringar, men då blir det såklart gnäll på svenska handlare som parasiterar på näringskedjan och säljer samma småkrafs till högre priser och har ett sämre sortiment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mytech:

Många försöker försvara dålig service med att komma med ursäkter som att "mycket att göra", "för kort tid" eller jämförelse med en ännu sämre leverantör. Alla dessa ursäkter går att åtgärda om man tycker att det är viktigt. Hade det funnits en privat aktör för Tullen hade dom säkert gjort mer för att behålla sin verksamhet.
Att det kan bli fördröjningar i flyktrafiken eller på vägar kan man ju förstå, men att hantera paket med tullen behöver ett lyft vad gäller prestanda och information. Anställ mera folk tills pakethögen kommer ner till en nivå på 3 dagars hantering, eller släpp igenom det som man inte hinner behandla på 3 dagar.
En sak att man totalt missbedömt sin kapacitet/förmåga att hantera paketen från 1 Mars kan ju vara ett misstag, men att inte informera om leveranstider och eller förbättringar visar på totalt ointresse om sina kunder.
Postnord skall hantera tulhanteringen för mitt paket, men dom kan inte efter en månad ge mig annan information än att "avvakta".
Tullen är sannolikt delaktig, men jag som konsument vill inte ringa till alla inblandade, därför valde jag Postnord.

Visst går det att ordna som du vill men har du någon uppfattning om vad det skulle kosta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackey:

Varför momsen inte är en politisk fråga tror jag beror på att det inte är lika påtagligt att staten tar ut sin del av kakan i det fallet. Momsen är ju nästintill alltid inräknad i priset för en privatperson och därav reflekterar man nog inte över att priset egentligen är 25% lägre.

Sen har vi ju även arbetsgivaravgiften på 31% som de flesta inte räknar med för den "ser vi ju inte". Men hade min arbetsgivare inte behövt betala detta hade min lön ju uppenbarligen kunnat vara betydligt högre.

Min lön: 35 000
Arbetsgivaravgift: 10 997

Vad jag kostar min arbetsgivare: 45 997
Jag får cirka 30% skatt på 35 000. Så av mina 45 997 kronor får jag behålla 24 500 kronor.

Det blir cirka 47% skatt, sen ska jag betala moms på ALLT jag köper.
Sen så fort jag tjänar över 36 575 kronor så ska jag betala en extra statlig inkomstskatt på 20%.
Tänk dig, jag har redan 47% skatt men tänk då 50% skatt + arbetsgivaravgift på 31%.

Varje hundring över 36 575 kronor = 100 * 0,69 = 69 kronor
69 * 0.5 = 34.5 kronor får jag behålla av vad min arbetsgivare betalar totalt. 65.5% skatt, det tänker man ju bara appliceras på riktigt riktigt rika människor, men nej.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Bring är Posten Norge A/S i Norge och är således USO i Norge – där de tar 158 NOK för importdeklaration. DHL är ju del av Deutche Post som är USO i Tyskland där de tar 28,50 EUR för importdeklaration. Brings verksamhet i Sverige går under samma postlag, de är ju bara att de inte har något krav på utdelning i hela landet. DHL är o andra sidan ingen postoperatör i Sverige. Det är däremot fritt fram för alla de att vara bättre på paket än vad PostNord är, PTS har inget att säga till om när det gäller försändelser över 2 kg för den delen. DHL har ju vettigare speditionsavgifter i Sverige än Deutche Post i Tyskland för den delen.

Permalänk
Medlem

Uppe i vecka 3 utan avi. Fick svar i torsdags från postnord att dom fortfarande behandlar paketet.
Börjar inte alls bli lite små sur

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk
Skrivet av karlfrode:

Det borde inte tillkomma avgifter från postnörd eftersom portot redan är betalt och det är jag som deklarerar själv. Vilken tjänst skulle avgiften isåfall beröra? Deras uppgift är ju att leverera varan till mig och om jag öppnat upp förutsättningarna för det så ska de ju bara göra sitt jobb.

Allt jag vet är vad som anges på Tullverkets hemsida: "Tänk på att det tillkommer avgifter för Postnords hantering av din försändelse, även om du deklarerar själv."

Glöm inte att räkna ut hur mycket det kostar att lämna in blanketten personligen. Om jag kan göra det måndag-fredag på kontorstid, behöver jag bara en SL-biljett för 31 kr för att ta mig till Värtahamnen och eventuellt en till biljett för att åka därifrån, alltså maximalt 62 kronor. Behöver jag lämna in blanketten på helgen, måste jag åka minst 40 mil och då kostar biljetten flera hundra kronor per riktning, plus att resan tar många timmar. Då är det billigare att betala Postnords avgift.

Skrivet av Ferrat:

Du ber PostNord om CN22/23 bild etc

Detta behövs inte. På blanketten ska du fylla i vad sakerna är värda, men det vet du ju redan eftersom du har en beställningsbekräftelse. Vad det står på CN22/23 är ovidkommande och det står dessutom ofta fel på de lapparna.

Skrivet av Mytech:

Många försöker försvara dålig service med att komma med ursäkter som att "mycket att göra", "för kort tid" eller jämförelse med en ännu sämre leverantör. Alla dessa ursäkter går att åtgärda om man tycker att det är viktigt. Hade det funnits en privat aktör för Tullen hade dom säkert gjort mer för att behålla sin verksamhet.

Det är alltså inte Tullverket som slöar utan Postnord. Det går snabbare om du skickar försändelsen med någon annan. Titta på detta:

  1. 04:19 i torsdags lämnade min låda DHL:s terminal i Leipzig enligt spårningssidan. Ungefär samtidigt, kl. 04:29, avgick DHL:s flight QY3596 från Leizpig till Arlanda enligt Flightradar24, så jag antar att lådan gick med det flyget.

  2. 05:56 landar planet på Arlanda enligt Flightradar24.

  3. 13:46 samma dag finns lådan att hämta ut hos mitt DHL-ombud och då har alltså lådan redan hunnit passera tullen.

Hur snabbt det går beror alltså mer på vem som är speditör och inte så mycket på Tullverket.

Skrivet av karlfrode:

@Ferrat: Ja som du skriver är det ju hela systemet som är fel. Bästa vore om man själv genom en digital tjänst hos tullverket kunde skriva in uppgifterna och betala momsen och när det är gjort får posten automatiskt meddelande om att de kan skicka paketet.

Är det inte så det fungerar i Finland?

Permalänk
Skrivet av johan450:

Uppe i vecka 3 utan avi. Fick svar i torsdags från postnord att dom fortfarande behandlar paketet.
Börjar inte alls bli lite små sur

Har du ett spårningsnummer, kanske du kan deklarera själv redan innan Postnord skickat ut en avi och på så sätt kanske skynda på Postnords process. Mina försändelser är skickade utan spårningsnummer, så jag kan inte deklarera själv innan Postnord talar om vad de hittat på för spårningsnummer och då är det nog ändå enklare och snabbare att deklarera själv eftersom jag inte lär få spårningsnumret innan de skickar ut avin. Långsamt system.

Permalänk
Medlem

@kwame

Har du ingen tjänstepension? I länder där de inte har arbetsgivaravgifter och landstingsskatt kan du räkna med att du får betala för sjukvård, pension, arbetslöshetsförsäkring osv ovanpå eller från lönen vilket som. Skattetryck reflekterar inte hur mycket av lönen eller BNP som "försvinner" till skatter, obligatoriska försäkringar och andra obligatoriska avgifter osv. Förmåner i USA kan i många branscher som helhet vara dyrare än de arbetsgivaravgifter + tjänstepension vi har för motsvarande bransch. Finns inget bra mått på hur mycket av lönekostnaden man får kvar i plånboken och kan spendera fritt.

I min kommun måste du dessutom tjäna 129 201 kr eller mer för att komma upp i 50 % kommunalskatt/statlig-inkomstskatt. Så jag tror inte du behöver tänka på att du får skatta bruttolönen 50 %. I.a.f. inte om du inte planerar att börja tjäna mellan 125-150 tusen i månaden i år. Jag tror nog för den delen att människor som tjänar runt 130-145k i månaden klarar sig på 65 000 till 71 000 netto. De som börjar fuska för att de tycker de är värda mer, ja de är ju helt enkelt inte lämplig för jobbet.

Permalänk
Medlem

Jag fick en gåva med deklaration 80kr.

PostNord har tagit en avgift på detta trots att det är en gåva. Det fanns inget kvitto eller nått annat, så jag vill gärna ha tillbaka mina pengar, för tullverket och PostNord håller på och fuskar utan att kunna berättiga varför det inte skulle vara gåva.

Vem ska jag ringa för att få rätt i detta?

Permalänk
Skrivet av nicoX:

Jag fick en gåva med deklaration 80kr.

PostNord har tagit en avgift på detta trots att det är en gåva. Det fanns inget kvitto eller nått annat, så jag vill gärna ha tillbaka mina pengar, för tullverket och PostNord håller på och fuskar utan att kunna berättiga varför det inte skulle vara gåva.

Vem ska jag ringa för att få rätt i detta?

Var det en riktig gåva eller var det en vara du köpt som kallats för en gåva på CN22-blanketten? Det är bara riktiga gåvor som är momsfria. Dessutom måste gåvan komma från en privatperson. Chatfunktionen i nedre högre hörnet på https://moms.postnord.se/ verkar vara någon form av kundtjänst för momsrelaterade ärenden så testa att kontakta Postnord där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Var det en riktig gåva eller var det en vara du köpt som kallats för en gåva på CN22-blanketten? Det är bara riktiga gåvor som är momsfria. Dessutom måste gåvan komma från en privatperson. Chatfunktionen i nedre högre hörnet på https://moms.postnord.se/ verkar vara någon form av kundtjänst för momsrelaterade ärenden så testa att kontakta Postnord där.

Spelar ingen roll för varken tullverket eller PostNord har behörighet att avgöra om det är en gåva eller ej. Står det gåva så är det gåva. De kan öppna förpackningen och kolla om det tillkom en nota från ett företag, det har de inte gjort, dessutom fanns ingen nota.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Spelar ingen roll för varken tullverket eller PostNord har behörighet att avgöra om det är en gåva eller ej. Står det gåva så är det gåva. De kan öppna förpackningen och kolla om det tillkom en nota från ett företag, det har de inte gjort, dessutom fanns ingen nota.

Är avsändande adress ett företag är det ingen gåva däremot, därav kommentaren du fick ovan.

I det här fallet har du inget annat val än att kontakta PostNord, ingen annan kan betala tillbaka speditionsavgiften.

Permalänk
Medlem

Snabb fråga för den som vet ang. dessa nya bestämmelser.
Har beställt ett antal saker från Korea och Japan med expressfrakt ( EMS ); kommer jag påverkas av förseningarna det talas om i tråden? Eller är det bara kinapaket som berörs?

Om jag förstått rätt så räknar t.ex. Amazon med momsen för att man ska slippa strul när det kommer fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är avsändande adress ett företag är det ingen gåva däremot, därav kommentaren du fick ovan.

I det här fallet har du inget annat val än att kontakta PostNord, ingen annan kan betala tillbaka speditionsavgiften.

Nej det var ett namn på en person.

Permalänk
Medlem

Vad är den absolut billigaste free shipping-prylen man kan köpa på Ali?
Gärna att den är väldigt otymplig och tar stor plats (Förpackningsmaterial? Frigolitblock? Tom papplåda?)

Tänkte beställa 200st.
Inte hämta ut.
- Lagerhållning
- Märkning

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Skrivet av Pappy:

Vad är den absolut billigaste free shipping-prylen man kan köpa på Ali?
Gärna att den är väldigt otymplig och tar stor plats (Förpackningsmaterial? Frigolitblock? Tom papplåda?)

Tänkte beställa 200st.
Inte hämta ut.
- Lagerhållning
- Märkning

Om du ska hålla på och fåna dig (och försena alla andras leveranser, slösa på skattepengar, osv) så får du väl åtminstone leta upp dylik produkt själv. Alternativt maila AliExpress och fråga.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Om priset egentligen är 25% lägre, är momssatsen 33%. Så hög är den inte.

Om det läggs på 25% av beloppet i kassan i en livsmedelsbutik, är det klart att man känner sig rånad i och med att momsen på mat bara är 12%.

På lönespecifikationen skriver man bara ut halva skatten. Andra halvan kallas för arbetsgivaravgift och anges istället i arbetsgivarens deklaration.

Gjorde en tankevurpa där, skyller på trötthet, självklart blir det inte 25% lägre pris. Det blir 25% högre pris när momsen läggs på ochpriset är 20% lägre när momsen är inräknad.

Vet egentligen att momsen på mat är 12% men glömde detta (skyller på trötthet igen) men jag tror du förstår min poäng, effekten på konsumenten blir densamma vare sig det är 12% i matbutiken eller 25% i hemelektronikaffären.

Jo exakt men det är bara den delen som medborgaren ser ja, resten blir bara synlig för arbetsgivaren och utan moms skulle denna förmodligen höjas vilket skulle avskräcka företag från att bedriva verksamhet i Sverige.

Skrivet av kwame:

Sen har vi ju även arbetsgivaravgiften på 31% som de flesta inte räknar med för den "ser vi ju inte". Men hade min arbetsgivare inte behövt betala detta hade min lön ju uppenbarligen kunnat vara betydligt högre.

Min lön: 35 000
Arbetsgivaravgift: 10 997

Vad jag kostar min arbetsgivare: 45 997
Jag får cirka 30% skatt på 35 000. Så av mina 45 997 kronor får jag behålla 24 500 kronor.

Det blir cirka 47% skatt, sen ska jag betala moms på ALLT jag köper.
Sen så fort jag tjänar över 36 575 kronor så ska jag betala en extra statlig inkomstskatt på 20%.
Tänk dig, jag har redan 47% skatt men tänk då 50% skatt + arbetsgivaravgift på 31%.

Varje hundring över 36 575 kronor = 100 * 0,69 = 69 kronor
69 * 0.5 = 34.5 kronor får jag behålla av vad min arbetsgivare betalar totalt. 65.5% skatt, det tänker man ju bara appliceras på riktigt riktigt rika människor, men nej.

Exakt och utan momsen skulle denna avgift förmodligen vara ännu högre och inget företag skulle vilja bedriva verksamhet här. Jag vet ju att det fungerar som ovan men det känns alltid lika overkligt när man faktiskt tittar på siffrorna i ett exempel, helt bisarrt.

Permalänk
Medlem

@Mackey: Är som sagt ingen risk att vi ser mindre än 15 % moms i normal momssats eftersom vi är med i EU. I Sverige står momsintäkterna för drygt 400 miljarder i skatteintäkter. Skulle alla de försvinna skulle säkert skatt tas ut på annat, men skulle den normala momssatsen sänkas till 15 % som EU tillåter så skulle vi fortfarande ha stora momsintäkter. För några märkbara skillnader krävs det alltså att vi går ur EU. Ska vi helt ta bort drygt 21 % av skatteintäkterna så kommer såklart saker få ryka och flyttas ut till det privata. Momsintäkterna motsvarar lite mer än kostnaden för hälso- och sjukvården, så säg att vi går ur EU och tar bort momsen. Då kan vi istället för att betala för hälso- och sjukvården via skatten betala ur egen ficka för vårdcentraler, sjukhus, ambulanser, läkemedel, viss äldrevård osv. Det går det med, men det betyder inte att vi blir mer produktiva, blir istället försäkringar och familj som får betala för gamla och unga och alla emellan som behöver vård. Tar folk ut banklån för att betala vård så får de betala ränta också...

Permalänk
Skrivet av nicoX:

Spelar ingen roll för varken tullverket eller PostNord har behörighet att avgöra om det är en gåva eller ej. Står det gåva så är det gåva. De kan öppna förpackningen och kolla om det tillkom en nota från ett företag, det har de inte gjort, dessutom fanns ingen nota.

Om Postnord inte kan avgöra om det är en gåva eller ej, ska Postnord överlämna försändelsen till Tullverket. Tullverket kan öppna försändelsen och be dig inkomma med mer information om försändelsen. I värsta fall kanske du tvingas lämna in importdeklarationen själv på en tullklareringsexpedition för att Postnord inte vågar göra det.

Skrivet av n4ight:

Snabb fråga för den som vet ang. dessa nya bestämmelser.
Har beställt ett antal saker från Korea och Japan med expressfrakt ( EMS ); kommer jag påverkas av förseningarna det talas om i tråden? Eller är det bara kinapaket som berörs?

Om jag förstått rätt så räknar t.ex. Amazon med momsen för att man ska slippa strul när det kommer fram.

Alla försändelser från länder utanför EU berörs.

EMS hanteras av Postnord i Sverige, så det är Postnord som förtullar dina saker. Postnord kan för närvarande ta flera veckor på sig att förtulla försändelser, men expressförsändelser kanske har högre prioritet så att de inte sitter fast i Örebro lika länge som andra försändelser.

Det Amazon gör är att Amazon ber speditören att skicka räkningen till Amazon istället för att skicka den till mottagaren. Det är fortfarande speditören som ser till att moms tas ut. De pengar du betalar till Amazon använder Amazon för att betala momsen och tas det ut mindre moms än Amazon debiterat dig, får du tillbaka pengar efter några månader. Till exempel fick jag idag tillbaka 201 yen av Amazon för att Amazon lade på moms (och dessutom för hög momssats) på en försändelse som bara innehöll en periodisk tidskrift (värde knappt 100 kr), trots att sådana är momsfria upp till 300 kr.

Permalänk
Medlem

Jag reklamerade en gång till Amazon då de skickade en vara med DHL express fast jag valde en vanlig postgång; DHL ville ha tullavgiften + moms. Dock så krediterade Amazon mig för tullavgiften fast jag fick betala moms fortfarande.
Att beställa från Amazon i Kanada är också roligt. De skickar alltid med DHL även fast man väljer vanlig postgång. Det är dock lotteri om man får betala avgift och moms. En gång beställde jag en film och hade den på service point tre dagar senare.
UPS däremot avskyr jag; skyhöga avgifter och dessutom fular de sig och lägger på extra. Det går inte att få någon spec från de heller. Kundtjänsten på UPS är ett skämt.
Man står dock ut pga en snabb hantering. PN däremot är som ett dåligt skämt.

Permalänk
Skäggig legend

Nu fick jag precis ett sms med en länk om att betala 77:- för att få ut ett paket som kommit till Sverige. Kan inte minnas att jag beställt något...

Äckliga de är... Sen finns det inte ens ett foto på det, varför finns det alternativ till att titta då?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Fick ett SMS om att betala 178:-. Har inte beställt något så bad om innehållsdeklaration som var "Power Supply Peripheral" värde 51USD. Så någon som beställt det lär bli utan leverans för den kommer gå i retur nu. Vet inte om Postnord läst av fel telefonnummer eller om den som beställt uppgett fel. Men känns som ett väldigt dåligt system om saker kommer returneras för att telefonnumret inte stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Nu fick jag precis ett sms med en länk om att betala 77:- för att få ut ett paket som kommit till Sverige. Kan inte minnas att jag beställt något...

Äckliga de är... Sen finns det inte ens ett foto på det, varför finns det alternativ till att titta då?

Då följer du helt enkelt deras länk och ber om ett foto, skitenkelt.

Och kommer du inte ihåg att du har beställt något så är det ju bara att inte betala det. Om du vet med dig att du beställt något så är det ju bara att inse at saker kostar pengar.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Skrivet av XHI:

Nu fick jag precis ett sms med en länk om att betala 77:- för att få ut ett paket som kommit till Sverige. Kan inte minnas att jag beställt något...

Äckliga de är... Sen finns det inte ens ett foto på det, varför finns det alternativ till att titta då?

Det kan ha blivit fel telefonnummer. Köparen kan ha skrivit fel, säljaren kan ha skrivit av fel och Postnord kan ha skrivit av fel. Kolla följande:

  • Webbadressen i SMS:et ska sluta med mottagarens postnummer, som är siffrorna efter sista snedstrecket. Är det ditt postnummer som står där?

  • Om ingen betalar inom tre dagar, har Postnord någonstans skrivit att det ska skickas ut en pappersavi om momsen. Källa finns i något inlägg i den här tråden. Får du ingen sådan, är det nog inte ditt paket. Förhoppningsvis går åtminstone pappersavin rätt.

  • Gå till https://moms.postnord.se/ och ange kolli-id och postnummer från SMS:et. Det verkar som att man numera får se ett foto av paketet där. Då kanske du även ser mottagarens adress. Ser du ett telefonnummer som liknar ditt men med någon siffra fel, kan du anta att det var dit SMS:et skulle och då kanske det kan vara smart att vidarebefordra SMS:et.

  • Gå till https://moms.postnord.se/ och klicka på "kundservice" i nedre högra hörnet, sedan "kontakta oss". Du kan "starta chat" (endast på kontorstid) och kanske be dem rätta sina fel eller "beställa innehållsinformation".

Det viktigaste är väl att förmå Postnord att skicka en avi till rätt person så att denna person kan få sin försändelse. Om det bara är 77 kr att betala, betyder det att någon köpt något för 8 kr (eller en USA-dollar eller motsvarande) inklusive porto och då kanske mottagaren väljer att inte ta emot varan, men det är ju viktigt att åtminstone ges en chans att betala.

Skrivet av altair4:

Fick ett SMS om att betala 178:-. Har inte beställt något så bad om innehållsdeklaration som var "Power Supply Peripheral" värde 51USD. Så någon som beställt det lär bli utan leverans för den kommer gå i retur nu. Vet inte om Postnord läst av fel telefonnummer eller om den som beställt uppgett fel. Men känns som ett väldigt dåligt system om saker kommer returneras för att telefonnumret inte stämmer.

Postnord skrev någonstans på nätet att det kommer en pappersavi om momsen inte är betald inom tre dagar efter att SMS:et skickades. Förhoppningsvis skickas pappersavin till rätt adress.

Är det ditt postnummer som anges efter sista snedstrecket i webbadressen i SMS:et? I så fall är det någon granne som beställt och då kan du ju sätta upp ett anslag om detta på en anslagstavla.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Kommenterande:

Det kan ha blivit fel telefonnummer. Köparen kan ha skrivit fel, säljaren kan ha skrivit av fel och Postnord kan ha skrivit av fel. Kolla följande:

  • Webbadressen i SMS:et ska sluta med mottagarens postnummer, som är siffrorna efter sista snedstrecket. Är det ditt postnummer som står där?

  • Om ingen betalar inom tre dagar, har Postnord någonstans skrivit att det ska skickas ut en pappersavi om momsen. Källa finns i något inlägg i den här tråden. Får du ingen sådan, är det nog inte ditt paket. Förhoppningsvis går åtminstone pappersavin rätt.

  • Gå till https://moms.postnord.se/ och ange kolli-id och postnummer från SMS:et. Det verkar som att man numera får se ett foto av paketet där. Då kanske du även ser mottagarens adress. Ser du ett telefonnummer som liknar ditt men med någon siffra fel, kan du anta att det var dit SMS:et skulle och då kanske det kan vara smart att vidarebefordra SMS:et.

  • Gå till https://moms.postnord.se/ och klicka på "kundservice" i nedre högra hörnet, sedan "kontakta oss". Du kan "starta chat" (endast på kontorstid) och kanske be dem rätta sina fel eller "beställa innehållsinformation".

Det viktigaste är väl att förmå Postnord att skicka en avi till rätt person så att denna person kan få sin försändelse. Om det bara är 77 kr att betala, betyder det att någon köpt något för 8 kr (eller en USA-dollar eller motsvarande) inklusive porto och då kanske mottagaren väljer att inte ta emot varan, men det är ju viktigt att åtminstone ges en chans att betala.Postnord skrev någonstans på nätet att det kommer en pappersavi om momsen inte är betald inom tre dagar efter att SMS:et skickades. Förhoppningsvis skickas pappersavin till rätt adress.

Är det ditt postnummer som anges efter sista snedstrecket i webbadressen i SMS:et? I så fall är det någon granne som beställt och då kan du ju sätta upp ett anslag om detta på en anslagstavla.

Allt verkar stämma, men ingen bild finns som sagt. Jag har fått konstiga saker skickade till mig förut, allt från typ mobilbling till en nyckelknippa med ärtor i? Skulle inte förvåna att detta är något liknande. Kommer man bli tvingad att betala eller? :≤

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Skrivet av XHI:

Allt verkar stämma, men ingen bild finns som sagt. Jag har fått konstiga saker skickade till mig förut, allt från typ mobilbling till en nyckelknippa med ärtor i? Skulle inte förvåna att detta är något liknande. Kommer man bli tvingad att betala eller? :≤

Kan vara detta, om de även skickar sådana saker till Sverige. Du kan behöva klicka på länken två gånger för att se artikeln; har du ingen kaka från sidan (som du får första gången du klickar på länken), skickas du vidare till en annan sida.

Om du inte vill ha försändelsen, kan du låta bli att betala. Då skickas den tillbaka till avsändaren efter några veckor. De som svarar på chatten ska kunna hjälpa dig att få fram en bild på försändelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:
  1. Paketet kommer till Sverige

  2. PostNord skriver till dig (kanske) att du har ett paket (två veckor efter att det anlänt)

  3. Du ber PostNord om CN22/23 bild etc

  4. PostNord svarar 1 vecka senare med bild (räknar iskallt med att detta tar "tid" att göra administrativt)

  5. Du fyller i blanketten och knatar ner till "lokala" tullkontoret på bästa arbetstid.

  6. Du står säkert i kö... för de har en lucka och bor du inte ensam i byn är det 20 andra där.

  7. Du betalar efter lagom lång överläggning med underutbildad tullare där den visat att den har en viktig roll.

  8. Tullen som är en myndighet handlägger ditt ärende snabbt, tänk någonstans mellan 2 min och 14 dagar, beror på lokala rutiner och om Benke orkar.

  9. PostNord får nu reda på av tullen att paketet är förtullat, det är 50/50 att de redan skickat tillbaka det pga tid.

  10. PostNord vill nu ha sina pengar för att de hjälpte dig med blankett etc, självklart är denna avgift t.o.m. lite högre än avgiften för att de hanterar, det är ju pålägg för avvikande rutin, förvaring etc

  11. Det tar PostNord 2-3 veckor att skicka iväg ditt paket från deras förvaring.

  12. Förhoppningsvis hittar brevbäraren din låda med det annars ospårbara paketet och inget har blivit stulet, är fel eller annat..

Fast hur får PostNord veta att det är förtullat? Enligt punkt 7 i instruktionen behöver PostNord se utlämningssedeln man fått från Tullverket. Så i värsta fall blir man väl ombedd att komma förbi deras lager i Örebro med kvittot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Mackey: Är som sagt ingen risk att vi ser mindre än 15 % moms i normal momssats eftersom vi är med i EU. I Sverige står momsintäkterna för drygt 400 miljarder i skatteintäkter. Skulle alla de försvinna skulle säkert skatt tas ut på annat, men skulle den normala momssatsen sänkas till 15 % som EU tillåter så skulle vi fortfarande ha stora momsintäkter. För några märkbara skillnader krävs det alltså att vi går ur EU. Ska vi helt ta bort drygt 21 % av skatteintäkterna så kommer såklart saker få ryka och flyttas ut till det privata. Momsintäkterna motsvarar lite mer än kostnaden för hälso- och sjukvården, så säg att vi går ur EU och tar bort momsen. Då kan vi istället för att betala för hälso- och sjukvården via skatten betala ur egen ficka för vårdcentraler, sjukhus, ambulanser, läkemedel, viss äldrevård osv. Det går det med, men det betyder inte att vi blir mer produktiva, blir istället försäkringar och familj som får betala för gamla och unga och alla emellan som behöver vård. Tar folk ut banklån för att betala vård så får de betala ränta också...

Hade missat att det fanns EU-direktiv vad gällde moms, är dock inte speciellt förvånad. Det är klart att man hade behövt göra nedskärningar på tjänster som finansieras via skatt eller att intäkterna hade behövt komma från annat håll vid en sänkning av momsen. Jag anser däremot att det finns många andra saker vi kan skära ned på innan vi skär ned på vård och välfärden i allmänhet och på så sätt sänka skatterna. Ska dock inte gå mer OT nu så jag stannar där.

@Kommenterande @karlfrode:
Tack för info om att man kan deklarera själv, ska nog testa detta ifall paketet inte slinker igenom. Har fått ett spårningsnummer så då kan jag följa försändelsen och påbörja deklarationsprocessen så fort den kommit till postnord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackey:

Hade missat att det fanns EU-direktiv vad gällde moms, är dock inte speciellt förvånad. Det är klart att man hade behövt göra nedskärningar på tjänster som finansieras via skatt eller att intäkterna hade behövt komma från annat håll vid en sänkning av momsen. Jag anser däremot att det finns många andra saker vi kan skära ned på innan vi skär ned på vård och välfärden i allmänhet och på så sätt sänka skatterna. Ska dock inte gå mer OT nu så jag stannar där.

@Kommenterande @karlfrode:
Tack för info om att man kan deklarera själv, ska nog testa detta ifall paketet inte slinker igenom. Har fått ett spårningsnummer så då kan jag följa försändelsen och påbörja deklarationsprocessen så fort den kommit till postnord.

Sakerna som är totalt onödiga kommer dock inte upp till 400 miljarder så det är klart att något grundområde som vård, utbildning, forskning och liknande skulle påverkas starkt. Gäller ju bara om du tar bort moms helt i hållet, sänker du bara momsen skulle mycket klarar sig. Alla läkemedelsförmåner kommer från statsbudgeten (inte landstingsskatten alltså) t.ex. Min kommun skulle gå i konkurs utan utjämningssystemet för den delen. Så intäkter till staten har betydelse när det gäller den kommunala och landstingsdrivna verksamheten som har sina egna skatter också. Momsen står för ~43-44 % av statens intäkter, så det är mycket regeringen inte skulle kunna hjälpa till med hos kommunerna och landstingen och mycket statligt stöd direkt till medborgarna som inte skulle kunna ges om den intäktskällan försvann över en natt.