Skärm med Displayport tappar kontakt och blinkar

Permalänk
Medlem

Skärm med Displayport tappar kontakt och blinkar

Hej!

Har en skärm som spökar lite för mig.
Har haft den i max 1 månad nu och haft ett problem där skärmen blir svart i 1-2 sekunder och sedan går den tillbaka som normalt.
När skärmen blir som den ska igen får jag ett skärmmeddelande uppe i högra hörnet som säger "Input Port Message Displayport".
Precis som om man dragit ur bildskärmssladden och sedan stoppat i den igen.
Ibland så kan den stå och blinka av/på i säker 10 sekunder innan den blir bra igen.

Har provat med olika kablar, båda DP dock, utan framgång.
Har provat olika utgångar på GPU, utan framgång.
Har smått vickat och dragit löst i kontakten på kabeln för att kolla glapp, men det händer inget då.

Detta fenomen uppstår helt slumpmässigt och jag kan fasen inte lista ut vad felet är.

DP-kablarna som jag provat med är båda V-1.2.

Jag har även en annan skärm anluten via DVI på samma GPU.

GPU: EVGA GTX 1080Ti
Skärm: ViewSonic XG2703-GS

Förtydligade rubriken från "Skärm återuppkopplar sig"/Thomas
Visa signatur

Chassie: Cooler master HAF 932 Advanced. Moderkort: Asus Maximus IX Hero Z270. Processor: Intel i7 7700K. RAM: Corsair 16GB 3000Mhz. PSU: Corsair TX850M. SSD: Samsung 960 EVO 250GB. GPU: EVGA 1080Ti 11GB

Permalänk
Bildexpert 📺

@TimonCMF: Det låter som att du har dåliga kablar, kolla på den klistrade kabeln om felkonstruerade DP-kablar. Detta kan också uppstå ifall du har för långa kablar (mer än 2 meter) som inte orkar bandbredden som en XG2703-GS kräver. Testa därför att stänga av överklockningen om den används, samt även att gå ned ytterligare i frekvens. Försvinner problemen vid exempelvis 60 eller 100 Hz kan man ofta misstänka kablarna.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: De kablar jag provat med är den kabel som följt med skärmen samt en helt ny kabel som jag beställde från komplett för att prova få till problemet. Ingen av dom är över 2 meter.

Kändes långsökt att båda dessa kablar ska vara dåliga då båda är nya. Eller vad tror du?

Har hittat en annan konsument som haft samma problem med den här skärmen och han fick en ny på RMA.
Det löste problemet för den konsumenten.

Här är en video som visar problemet.

https://www.youtube.com/watch?v=X6ir8p_4NOA

Visa signatur

Chassie: Cooler master HAF 932 Advanced. Moderkort: Asus Maximus IX Hero Z270. Processor: Intel i7 7700K. RAM: Corsair 16GB 3000Mhz. PSU: Corsair TX850M. SSD: Samsung 960 EVO 250GB. GPU: EVGA 1080Ti 11GB

Permalänk
Inaktiv

@TimonCMF:
Det jag tror @laxpudding menade med "kolla på den klistrade kabeln" är "kolla på den klistrade tråden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi... "

Låter som om du sannolikt har fått en felkonstruerad kabel!

P.S. Men kort svar: kolla med mätinstrument så att inte pin20 är ansluten i dina DP-kablar. Är din andra kabel en "Deltaco"-kabel är den sannolikt korrekt (då alla deras kablar verkar vara rätt konstruerade D.S.

Permalänk
Bildexpert 📺

@JohnSmith13: Tror att just den kabeln är en äldre modell som inte är certifierad. Enligt specen på sidan är det inte tillräcklig bandbredd och just miniDP-kablarna har ofta pinne 20 kopplad.

Permalänk
Medlem

@anon257891: Ska kolla det där med pin 20 när jag kommer hem! Återkopplar med svar så fort jag vet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@JohnSmith13: Tror att just den kabeln är en äldre modell som inte är certifierad. Enligt specen på sidan är det inte tillräcklig bandbredd och just miniDP-kablarna har ofta pinne 20 kopplad.

Märkte det när jag skrev mitt svar, därför det raderades, tror de måste ändrat infon på den nyligen. Har inget minne av att jag såg det när jag köpte, dessutom att den endast är till 1080p och jag kör på 1440p. Hade inte köpt den om jag sett detta såklart...

Edit: Undrar om kontakten på displayen är lite paj eller något annat som hänt efter användning av denna kabeln då jag får en del flimmer med den kabeln som kom med grafikkortet, 1070, DP-mDP. Som jag inte hade innan inköpet av den nya.

Visa signatur

MacBook Pro 13" 2018

Permalänk
Medlem

@anon257891: Kollade kablarna nu när jag kom hem. Mycket riktigt så fick jag kontakt på pin-20. Dock bara på en av mina kablar, den som följde med skärmen hade INTE kontakt på pin-20

Problemet kvarstår även med den kabel som inte har kontakt på pin-20, dock så är problemet avsevärt mycket värre på den kabel som har kontakt!

Jag skickar tillbaka skärmen där ifrån jag beställt den och hoppas på att dom kan lösa det.

Som sagt så hittade jag en annan konsument som haft samma problem... han fick en ny skärm och allt var fridens.

Tack för all hjälp!
Nu vet man det där med felkonstruerade kablar i alla fall!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick hem en ny skärm på reklamation som fungerar utan problem.
Tack för alla snabba svar!

Visa signatur