Varning för Elgigantens kampanj-TV (JVC). Enormt input lag.

Permalänk
Medlem

Firmware

@Mr Pixel: Kan du också skicka mig det firmware du fick från elgiganten. Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobhelenius:

Hej!
Ny på forumet då jag tyvärr gjort vad som känns som ett misstag att köpa en jvc lt-40E710. Köpte den begagnat så inte bara att lämna tillbaka. Problemet är som ni beskriver väldigt input lag. Tv:n ska bara användas till film via chromecast.
Läste om firmwaren du fått Mr.Pixel. Är det möjligen något du även kan skicka till mig?

Med vänlig hälsning

Skickades från m.sweclockers.com

Inputlag märker man inte om man kollar på film via chromecast eller dvdspelare. När filmen väl är igång så spelar det ingen roll.

Beskriv gärna ditt bekymmer mer.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Bildexpert 📺

Vid film och TV ligger bildhastigheten på 24 eller 25 bilder i sekunden. Gränsen för att man ska uppleva problem med läppsynk brukar beskrivas som två bildrutor. Vid 25 fps är det 40 ms per bildruta. Så vid 80 ms och högre latens är man på den tröskeln för när läppar och tal inte anses stämma. Många budgetapparater har den nivån eller högre i latens och ifall det är interpolering inblandat kan det vara över 150 – 200 ms latens.

Med HDMI-finns sedan länge en läppsynks-funktion som dock inte är en synk i egentligen mening, utan endast en flaggning i metadata som talar om ungefär så här "fördröj ljudet med 80 ms. Slut på informationen". Problemet är bara att det fungerar inte alltid därför att funktionen helt enkelt inte används eller används felaktig. Det är en av många detaljer det ofta slarvas med på budgetmodeller. Här kan det vara så enkelt att TV:n inte klarar att fördröja ljudet till de egna högtalarna.

Permalänk
Medlem

Jag har skickat ut en kopia av mitt mail från Elgiganten några gånger nu, börjar kännas som att fler kunde ta nytta av firmware-uppdateringen. Många verkar hitta hit via Google, så blir lättare om folk kan ladda ner uppdateringen utan att behöva vänta på svar från mig. Jag rekommenderar fortfarande att ni tar kontakt direkt med Elgiganten. Deras support är kunnig och var åtminstone i mitt fall rätt kvick.

Med det sagt, här är det mail som jag fick från dem den 4:e mars, 2017:

Skrivet av No_reply@elkjop.no:

Instruktioner:

- Save the file “MERGE.bin” to a USB-stick.
- Put the USB-stick in the USB-port in the back of the TV.
- Start the TV and press “Menu” on the remote control.
- Choose “Channel” and “Software-update(USB)” in the menu.
- Press “Yes” to start the update.
- When the TV has shut down the installation is complete.

// Ibland så kan menyerna variera lite på tvn men följ instruktionerna så kommer du få det till!

MERGE.bin filen blir skickad i mailen som en bifogad fil.

ECC - Helpdesk.

Mailet hade en bifogad MERGE.bin-fil, som jag har lagt upp på min privata Google Drive istället: https://drive.google.com/open?id=0B1fSuW9Ub5-selpkSlpBZTYtX2M

Detta är som tidigare nämnt ingen 'magic bullet', de flesta ser en mindre förbättring, men vissa har inte sett någon skillnad alls efter uppdateringen. Jag rekommenderar som sagt fortfarande att ni tar kontakt med dem själva.

Also, @Laxpudding: Bra sammanfattning av - vad som ofta beskrivs som - ett komplext problemområde

Visa signatur

ASUS Strix B550-F | AMD Ryzen 5 5600X | Corsair 32GB 3200MHz RAM | ASUS Dual RTX 4070 | Corsair MP600 2TB | Corsair HX650W PSU | Fractal Design Define S