Permalänk
Avstängd

Värt bygga nytt för 30k nu?

Sålde min gamla dator för ca 2 månader sedan och ångrar mig nästan lite nu. Hade tänkt att jag skulle kunna hålla ut till efter sommaren kanske, men jag sitter ändå och velar som fan. Hur som helst... Vad jag har tänkt mig är något liknande nedan:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11460809/

Min fråga är, med nya processorer som snart kommer från AMD och (hösten?) av Intel samt nya generationens Geforce grafikkort...

Tycker ni det smartaste vore att invänta något av det eller är det lika bra att slå till på något liknande ovan nu? Kommer tex i7-9700k innebära något drastiskt? 10++nm? Och så vidare.

Jag velar så otroligt mycket eftersom jag inte vill investera så här mycket pengar för att om ett halvår bli "besviken" (även om det nästan fungerar så i denna världen).

Tydligare rubrik
Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

Varför sålde du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Imaculent:

Varför sålde du?

Flera anledningar.
Fick ett bra pris.
Behövde pengar.
Kommit nya grejer, kommer fler nya grejer.
Och brukar inte vilja behålla en dator i mer än 5 år och det började närma sig den gränsen.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Avstängd

Någon som kan dela med sig av lite tankar, åsikter och tips? -_-

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

Kolla att D15 får plats i chassit.

Permalänk
Medlem

Alltså.. det beror på. Om du har pengar att bränna utan att det gör något så är det väl upp till dig. Däremot verkar ju grafikkort rätt dyra just nu, men skall du ta ut svängarna med den skärmen krävs det väl det där. Men behöver man lika bra CPU som du valt för gaming?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

@tilted0113: Tror att du innerst inne redan bestämt dig :)? Besviken efteråt blir man i regel alltid av konsumtion. Nyhetens behag. Eftersom du verkar ha god ekonomi så är det efter sommaren bara att sälja iväg de delar du inte är nöjd med och inhandla nya. Livet får kosta :). Det var mina tankar...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leoms:

Kolla att D15 får plats i chassit.

Jo, va först inne på ett Define Mini men det har en maxhöjd för CPU-kylare på 160mm. Define Mini C ska dock ha 170mm och D15 behöver 165mm vad jag kan se. Men Inet kommer få montera den så blir inget bekymmer för mig det där

Men jag har sån sjukt ångest över att eventuellt lägga ut så mycket pengar just nu, egentligen mest av 2 anledningar:

1) Verkar som att nästa generations GeForce grafikkort kommer snart och då känns det som att priserna på de nuvarande grafikkorten kommer sjunka. 10,000 för ett 1080ti är helt galet men vad ska man göra?

2) i7-9700k? Vad jag verkar kunnat läsa kommer denna säkerligen dröja men kommer den verkligen vara en uppgradering mot 8700k när det gäller gaming? Om intel nu satsar på ännu fler kärnor tex.

Som sagt, jag kanske har helt fel, men känslan säger att det är "lite fel tid" att köpa vad jag vill köpa nu?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

@tilted0113: ALLTID läge att köpa!
Skall man vänta, får man göra det hela tiden för runt hörnet skall alltid någon släppa nått nytt. Du blir mao väntande för evigt.
Behöver du dator nu? Köp nu!
Tråkiga priser på grafik och ram idag, men vem vet när det går ner? Ingen idé att vänta.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Regert:

Alltså.. det beror på. Om du har pengar att bränna utan att det gör något så är det väl upp till dig. Däremot verkar ju grafikkort rätt dyra just nu, men skall du ta ut svängarna med den skärmen krävs det väl det där. Men behöver man lika bra CPU som du valt för gaming?

Har verkligen inte pengar att "bränna" egentligen - men fick 13,000kr för min förra dator+skärm och resten ser jag som en investering i mig själv

Nja, alltså jag har velat lite kring om jag tex ska ha i5-8600k istället men det känns som jag om 6mån kommer tänka "varför köper jag inte 8700k istället". Och så tänker jag att 1300kr eller vad det skiljer, det kan jag lägga.

Alternativet är att tex invänta de nya Ryzen processorerna som kommer snart men jag tvivlar på att de kommer utmana 8700k och i slutändan tror jag inte att jag kommer spara mer än kanske 1000kr på att välja det.

Skrivet av Wcx:

@RigBetardX: Tror att du innerst inne redan bestämt dig :)? Besviken efteråt blir man i regel alltid av konsumtion. Nyhetens behag. Eftersom du verkar ha god ekonomi så är det efter sommaren bara att sälja iväg de delar du inte är nöjd med och inhandla nya. Livet får kosta :). Det var mina tankar...

Men det är ju problemet haha! Jag har inte så pass god ekonomi att jag kan "kasta iväg" 30k, utan jag vill snarare veta att det är en 100% vettig "investering". Däremot är jag verkligen inte den som är snål eller brukar tänka allt för mycket över saker jag köper, jag vill bara slippa bli besviken över att det släpps ett 1180 grafikkort om 6mån som kostar 6500kr som är lika bra som ett 1080ti tex. om du förstår vad jag menar.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

@RigBetardX: ALLTID läge att köpa!
Skall man vänta, får man göra det hela tiden för runt hörnet skall alltid någon släppa nått nytt. Du blir mao väntande för evigt.
Behöver du dator nu? Köp nu!
Tråkiga priser på grafik och ram idag, men vem vet när det går ner? Ingen idé att vänta.

Ja, jag behöver verkligen dator nu. Väldigt snart. Precis just det är där skon klämmer, de två komponenterna är helt galna i pris just nu...

Men mitt dilemma är också om jag bör tona ner lite..tex 1080 istället eller en annan processor. Velar som fan

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Geeks Gaming

@tilted0113: inet monterar inte kylare över 800g så där går D15 bort, även om det är en bra kylare och rätt enkel att montera. är pga risk för skador vid transport, vilket man kan förstå...

Permalänk
Medlem

I det läget skulle nog jag köpa Skärmen och grafikkortet eller åtminstone något i gtx 10-serien
Köpa en i5 eller Ryzen för en billigare slant och sen fundera på Om du verkligen behöver värstingarna när de kommer ut

Permalänk
Medlem

fast....hmm "Behövde pengar." och 8 veckor senare nu ska du bränna 30k.

Inte bättre köpa lite billigare prylar och uppgradera under tiden?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Skulle inte köpa innan du kan få tag på Intels desktop processorer på 10nm, eller AMDs på Global Foundries 7nm.
Kombinera med grafikkort på TSMC/GF 7nm.

De nya processerna kommer att ge densitetsökningar på nästan en faktor tre. Vad du än köper innan dess kommer att tappa drastiskt i värde (och intresse för någon som verkar vara så intresserad som du) när de nya litografiska processerna tas i bruk.

Permalänk
Medlem

@tilted0113: Kan ju köpa komponenterna i din varukorg, testa dem och göra återköp på de grejer där prestandan inte är tillfredsställande eller overkill. Brukar inte vara något problem bara man hanterar emballage och produkter med silkesvantar. Lite mer omständligt men kan vara värt det.

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag avvaktat till nästa serie från Nvidia kommer ut alternativt köpa t.ex. ett 1060 nu och köpa ett maffigare kort senare. Själv sitter jag och väntar på att byta ut mitt 1080.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Har verkligen inte pengar att "bränna" egentligen - men fick 13,000kr för min förra dator+skärm och resten ser jag som en investering i mig själv

13000 för en nästan fem år gammal dator och skärm? Vad hade du i den egentligen?

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Avstängd

@Garvey: kanske 4 980ti's? XD

Visa signatur

Dator 1:Ryzen 5 1600 @3.9ghz| Giabyte 1070 G1 @2023mhz | 16gb 2400mhz | Corsair 650W | NZXT s340 | 120gb ssd | 1 tb hdd | asus rog strix b350-F gaming am4
Dator 2: Ryzen3 1300| Msi 1050TI| 8gb 2666mz| Corsair 550W| Eclipse P400| 120gb ssd| 320gb HDD| Msi b350 AM4|

Permalänk
Medlem

Nu är inte jag hardcore-gamer så mina prioriteringar kan mycket väl skilja sig från den som är det, men med det sagt: jag brukar satsa på så mycket CPU jag tycker jag har råd med, men ta det lite lugnare med grafikkort. Oftast i alla fall.
Varför? För att under all den tid jag haft PC har jag aldrig bytt CPU i en befintlig burk utan att också byta i stort sett allt annat också. Men grafikkort byter jag ofta. Det är lätt att byta grafikkort, men när det väl är läge att byta CPU, då behövs ofta nytt moderkort och nytt minne och det är liksom ingen idé.

Så för mig funkar det bättre att ligga lite bakom fronten på grafikkort.
Men om man i stort sett bara ska spela och det är grafikkortet som är flaskhalsen fattar jag om man inte vill göra så.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Vill du spara en hacka så hade jag rekommenderat ett begagnat grafikkort.

Permalänk
Medlem

personligen hade jag aldrig pröjsat 10kkr för ett gfxkort - det är ju den komponent som man vill byta var annat eller tredje år för att hålla prestandan på topp. Känns aldrig värt att köpa det bästa kortet när serien efter kommer prestera 20-50% bättre iaf

IMHO

// LZ

Permalänk
Medlem

Jag hade väntat på nya grafikkortsgenerationen. Vänta till Q1 2019 eller när de nu är ryktade att släppas på nya processorgenerqtionen känns lite långt bort dock.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade relativt nyligen och lyckades hitta ett 1080 för 4995 på rea och min AOC skärm med 1440p och 144hz kostade 3500:- jag är mycket nöjd med prestandan. Där skiljer det ca 8000 SEK mot ditt paket

Vad hade du tänkt spela osv? Hur mycket tid spenderar du vid datorn?

Här är min skärm, dock har den gått upp i pris nu. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3716354

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkan0039:

@Garvey: kanske 4 980ti's? XD

Då är jag med

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

Om du har ont om pengar varför maxa datorn då? MÅSTE du ha high-end komponenter som tex 1080TI för du absolut inte kan spela spel förutom på MAX allt?

Personligen köper jag aldrig high-end för jag tycker inte det är värt pengarna. Jag är nöjd så länge spela spelen jag vill. Men det är helt min åsikt och jag respekterar din.

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem

10000kr på ett grafikkort ?? helt sjuka priser. köp ett beg kort och vänta tills priserna bli rimliga.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Jag velar så otroligt mycket eftersom jag inte vill investera så här mycket pengar för att om ett halvår bli "besviken" (även om det nästan fungerar så i denna världen).

Först måste du fråga dig själv vad du ska göra med datorn. Varför vill du betala 30k om 15-20k kan fungera lika bra? Du säger att du ångrar dig "nästan lite grann". Vad betyder det egentligen? Har du mycket pengar och inte oroar dig så mycket över att spendera dem så bör du nog inte oroa dig för att bli besviken heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Horvendile:

Nu är inte jag hardcore-gamer så mina prioriteringar kan mycket väl skilja sig från den som är det, men med det sagt: jag brukar satsa på så mycket CPU jag tycker jag har råd med, men ta det lite lugnare med grafikkort. Oftast i alla fall.
Varför? För att under all den tid jag haft PC har jag aldrig bytt CPU i en befintlig burk utan att också byta i stort sett allt annat också. Men grafikkort byter jag ofta. Det är lätt att byta grafikkort, men när det väl är läge att byta CPU, då behövs ofta nytt moderkort och nytt minne och det är liksom ingen idé.

Så för mig funkar det bättre att ligga lite bakom fronten på grafikkort.
Men om man i stort sett bara ska spela och det är grafikkortet som är flaskhalsen fattar jag om man inte vill göra så.

Ett 1080 kanske hade räckt för mig men problemet är att generellt att grafikkorten stigit något helt galet i pris och jag förväntar mig att (dumt) att priserna går ner snart. Men sen känner jag att med en 1440p skärm och kaaanske en 2a skärm vill man ha det bästa typ..

Skrivet av Zitoc:

Ser bra ut. Vill du spara en hacka så hade jag rekommenderat ett begagnat grafikkort.

Jag är lite allergisk mot begagnad datorhårdvara men har börjat scouta efter ett begagnat 1080ti på blocket. Verkar finnas några här och där som säljer för vettiga priser, alltså vad de borde kosta nya i butik idag.

Skrivet av daniz:

Jag uppgraderade relativt nyligen och lyckades hitta ett 1080 för 4995 på rea och min AOC skärm med 1440p och 144hz kostade 3500:- jag är mycket nöjd med prestandan. Där skiljer det ca 8000 SEK mot ditt paket

Vad hade du tänkt spela osv? Hur mycket tid spenderar du vid datorn?

Här är min skärm, dock har den gått upp i pris nu. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3716354

Spelar mest PUBG i dagsläget.

Ja, det skiljer en hel del eftersom du lyckades hitta ett 1080 på en sjuk rea. Det är galet vad grafikkorten kostar nu jämfört med för ca 4-5 månader sedan. Gällande skärm... det går inte hitta något i den prisklassen om man ska ha 1440p, 144hz+ och G-sync.

Just G-sync är väl något jag känner är värt att investera i...

Skrivet av Spicebeast:

Först måste du fråga dig själv vad du ska göra med datorn. Varför vill du betala 30k om 15-20k kan fungera lika bra? Du säger att du ångrar dig "nästan lite grann". Vad betyder det egentligen? Har du mycket pengar och inte oroar dig så mycket över att spendera dem så bör du nog inte oroa dig för att bli besviken heller.

Nej jag är ju verkligen inte rik eller så.

Jag har väl ägnat några extra tankar och detta:

1) Vänta in och se hur Ryzen 2700X presterar och kanske satsar på det istället?
2) Kommer jag ens behöva en 8700k, 8600k kanske räcker?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Avstängd

det är alltid värt att bygga nytt, visst det kommer en ny generation cpu/grafikkort/whatever men det gör det ju hela tiden, bygg när du är sugen på att bygga och bygg vad du själv behöver enklare än så blir det inte. ska man gå o "vänta in" så får man hela tiden göra det.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms