Permalänk
Medlem

är nära att köpen ASUS A7N8X nForce2 5PCI 1AGP8x 3DDR-DIMM ATA133 LAN USB 2.0 6CH-Audio SocketA ATX
tillsammand med AMD Athlon XP2400+, 2st TwinMOS Original 256Mb DDR-DIMM och Sapphire ATI Radeon 9700Pro 128Mb DDR TV-out DVI Retail AGP

och undrar om det är några kända problem eller nått annat jag bör känna till om dessa saker. Nån snackade om att dom hade problem med tv-out?

Eftersom detta är min första pc på länga ( är normalt en mac person) så vill jag gärna slippa massa krångel pga hårdvara

Permalänk
Medlem

Jag har ett väldigt irriterande problem med mitt ljud. Jag får nämligen inte igång ljudet till alla mina högtalare (sign). Jag har testat att köra på nvidias, realteks och asus drivrutiner men får ändå bara ljud i line out... Det skummaste är att om jag testar programmet nvswap.exe så får jag "vitt brus" i alla högtalarna... Jag tyckte det hela var så skumt att man borde kontakta ASUS kundtjänst (första gången i mitt liv), så jag skickade det här mailet:

I have a 5.1 surround system that worked perfectly fine before I changed to A7N8X. Now I only get sound from the "line out" and not from the "line in" or "microphone" in normal use. But when I use the application "nvswap.exe" I get "white noise" from all the speakers(when I have changed all to speakers instead of line in and mic)! And yes I have already chosen: Start>Control Panel>Sounds and audio devices>Advanced>5.1 surruond sound speakers. I have also tried the newest drivers from both your site, nvidias site and realteks site. I really need to get my sound working properly, otherwise I will send back this card and never buy ASUS products again, which will cost me alot of time and waiting for new parts =(

Då tycker man att de borde förstå att man har provat det mesta och man hoppas så klart på att få nått vettigt svar. Svaret var såhär:

Dear customer:
make sure you have installed Nvidia Nforce driver already, you shall install it, then can set the 5.1 channel in it.
Thank you used our products very much, welcome you to make valuable
suggestions more, we will make great efforts to accomplish
better.

Best Regards,
ASUS Customer Service Center Shanghai

Alltså: de har inte ens läst igenom mailet men bara kollat att det handlar om nått ljudproblem och tror att jag är en totalnybörjare som inte fattar att man ska koppla in högtalarna för att få ljud =( Engelskan var inte så särskillt imponerande för den delen... Jag är tveksam på om man vill ha mer med ASUS och göra...

Snälla säg att det är någon annan som har haft det här problemet och har en lösning eller att nån vettig människa har nått bra förslag till vad man skulle kunna göra! Jag har inte lust att lägga ut 500 kr på ett kort som är sämre än det inbyggda.

Visa signatur

HEPC: -[ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac]-[AMD Ryzen 2700X]-[G.Skill TridentZ RGB 2x16 GB@3333 MT/s]-[Corsair ST600 Platinum]-[be quiet Dark Rock Pro 4]-[Intel 660p 2 TB]-[Gigabyte 2080 Gaming OC]-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buster
är nära att köpen ASUS A7N8X nForce2 5PCI 1AGP8x 3DDR-DIMM ATA133 LAN USB 2.0 6CH-Audio SocketA ATX
tillsammand med AMD Athlon XP2400+, 2st TwinMOS Original 256Mb DDR-DIMM och Sapphire ATI Radeon 9700Pro 128Mb DDR TV-out DVI Retail AGP

och undrar om det är några kända problem eller nått annat jag bör känna till om dessa saker. Nån snackade om att dom hade problem med tv-out?

Eftersom detta är min första pc på länga ( är normalt en mac person) så vill jag gärna slippa massa krångel pga hårdvara

Jag har inga problem med min tv-ut på mitt Saphire 9700 pro.
Och mitt nforce2 har funkat klanderfritt.

Mikael

Visa signatur

Det va kul så länge det varade, sa doktorn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devo
Jag har inga problem med min tv-ut på mitt Saphire 9700 pro.
Och mitt nforce2 har funkat klanderfritt.

Mikael

låter väldigt betryggande, vad ahr du för minnen?

Permalänk
Medlem

Gurra: disable skräpiga ACPI.. inte APIC så ska du se att det nog löser sig.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ninnuam
Gurra: disable skräpiga ACPI.. inte APIC så ska du se att det nog löser sig.

Oooooookej.......& hur gör jag det!?

EDIT : ställa om till "Standard PC" i enhetshanteraren?

Förra gången jag gjorde det......tja......var jag tvungen att installera om windows.......det fungerade helt enkelt inte efter det.

INte en felsäkert läge eller systemåterställning gick!

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stranglehold
Vad är det som är fel ifall bufferten till brännaren åker upp och ner som en jojo väldigt snabbt? I 40x-bränning i Nero så tog en skiva 8 min att bränna pga detta. Lyckligtvis har man burn-proof så annars hade skivorna gått åt helsika direkt.

Körde denna brännare på mitt gamla system utan problem.

Har även märkt att diskarna inte är i närheten så snabba som de var förut. Förut fick jag alltid runt 45-55mb/s i nero's hastighetstest. Nu får jag enbart runt 30. Och detta problem både på diskarna som sitter på mitt promisekort (120 gigarna) och den inbyggda ide-kontrollen på moderkortet (40 gigaren).

Datorsystem enl. sign.

Gör så här.
1. högerklicka på DEN HÄR DATORN och välj egenskaper.
2. knalla sen in på Maskivara ----> enhetshanteraren
3. klicka på IDE ATA/ATAPI-Styrenheter
4. Dubbel klicka på nån av dom ide kanaler du har.
5. Tryck på avancerade inställningar, där så ändrar du från PIO läge till DMA.

gör så på alla så kommer bränningen funka prima.

Visa signatur

Intel QuadCore 2.4Ghz | 4GB Kingston HyperX| 8800GTX | Tagan 530W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellraiser
Epox 8rda. Ge fan i detta skitkort. Fick inte ljudet att funka på detta sk Plug n pray-kort. Testade allt i bios, uppdaterade drivisar, bios, inställningar, sp och konfade allt. Bytte moderkort och kablad. Inget ljud. Fyfan vad risigt. Satte i ett annat separat ljudkort.

KÖP INTE EPOX SKITKORT!

8RDA har inte Soundstorm utan bara vanligt resurskrävande tvåkanalsljud. Det var ditt eget fel att du inte tog 8RDA+ om du ville ha bra ljud.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buster
låter väldigt betryggande, vad ahr du för minnen?

Twinmos 3200 utan winbond 2x256

Visa signatur

Det va kul så länge det varade, sa doktorn

Permalänk
Medlem

DDR 333 lr 400?

Ska man ha 333 mhz minnen lr 400 mhz minnen till nforce2? Enligt toms hardware funkar 333 mhz:arna t.o.m bättre än 400 i nforce2:an... de visade det i deras diagram i "striden" mellan kt400a och nforce2. Så vilket minne ska man köpa? 333 lr 400? Går DB:s "standard" minnen bra tillsammans med nforce2?
eller är t ex twinmos å crucial "mycket" bättre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kapaved
Gör så här.
1. högerklicka på DEN HÄR DATORN och välj egenskaper.
2. knalla sen in på Maskivara ----> enhetshanteraren
3. klicka på IDE ATA/ATAPI-Styrenheter
4. Dubbel klicka på nån av dom ide kanaler du har.
5. Tryck på avancerade inställningar, där så ändrar du från PIO läge till DMA.

gör så på alla så kommer bränningen funka prima.

Jag får bara upp DMA om möjligt på båda... Kör på det men dom går fortfarande i PIO. Vad är skillnaden? Är det därför jag upplever hdd'n som slö, även om den har 8mb cache?

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Hedersmedlem

Re: DDR 333 lr 400?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xyn
Ska man ha 333 mhz minnen lr 400 mhz minnen till nforce2? Enligt toms hardware funkar 333 mhz:arna t.o.m bättre än 400 i nforce2:an... de visade det i deras diagram i "striden" mellan kt400a och nforce2. Så vilket minne ska man köpa? 333 lr 400? Går DB:s "standard" minnen bra tillsammans med nforce2?
eller är t ex twinmos å crucial "mycket" bättre?

okej......vi tar det såhär.....
minnena är lika snabba.....?
javisst!

om 333-minnena klarar 400mhz är de lika snabba som 400-minnena

För att tjäna något på att använda 400-minnen framför 333:orna måste man köra FSB:n synkroniserad med minnesfrekvensen.

dvs.....Inte 200fsb?, då har du ingen nytta för snabbare minnen, & det kommer gå snabbare om du kör minnena i lägre frekvenser

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Re: Re: DDR 333 lr 400?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
okej......vi tar det såhär.....
minnena är lika snabba.....?
javisst!

om 333-minnena klarar 400mhz är de lika snabba som 400-minnena

För att tjäna något på att använda 400-minnen framför 333:orna måste man köra FSB:n synkroniserad med minnesfrekvensen.

dvs.....Inte 200fsb?, då har du ingen nytta för snabbare minnen, & det kommer gå snabbare om du kör minnena i lägre frekvenser

Antec Plus1080AMG 430W True Power ATX (AMD&P4 OK)

Abit NF7 nForce2 3DDR-DIMM 5PCI Audio LAN SocketA ATX

AMD Athlon XP2700+ Thoroughbred 2170MHz/2.17GHz 384Kb 333MHz 0.13 bulk SocketA

TwinMOS Original 512Mb DDR-DIMM PC2700/DDR333 184pin 333MHz CAS2 (AMD OK)
2 st

Detta är vad jag tänker(tänkte) skaffa mig. Kika igenom det å kolla om jag tjänar nåt på att köra med 400 Mhz-minnen istället är du snäll.....

Permalänk
Medlem

Klart du ska ha DDR 400 minnen, varför inte?
Om du vill klocka lite så måste du självklart ha bra minnen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
Klart du ska ha DDR 400 minnen, varför inte?
Om du vill klocka lite så måste du självklart ha bra minnen.

Kolla här då...

Grejen är att jag inte är så grym på att klocka å sånt...
OK, FSB-klockning e ju lätt å så men då måste jag ha hjälp av nån för att jag inte ska tabba mig nånstans...

http://www6.tomshardware.com/motherboard/20030508/index.html

http://www6.tomshardware.com/motherboard/20030417/index.html

Hur ska jag på ett enkelt sätt kunna överklocka min kommande XP2700+ så att den jobbar synkroniserat med DDR400?

Dessutom jobbar inte 400 Mhz-minnena i CAS 2... Bara såna där svindyra Corsair... Såna har jag inte råd med :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Kolla här då...

Grejen är att jag inte är så grym på att klocka å sånt...
OK, FSB-klockning e ju lätt å så men då måste jag ha hjälp av nån för att jag inte ska tabba mig nånstans...

http://www6.tomshardware.com/motherboard/20030508/index.html

http://www6.tomshardware.com/motherboard/20030417/index.html

Hur ska jag på ett enkelt sätt kunna överklocka min kommande XP2700+ så att den jobbar synkroniserat med DDR400?

Dessutom jobbar inte 400 Mhz-minnena i CAS 2... Bara såna där svindyra Corsair... Såna har jag inte råd med :/

Jojo, Twinmos med Winbond gör det lungt. man kan komma mycket högre i Cas 2

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jojo, Twinmos med Winbond gör det lungt. man kan komma mycket högre i Cas 2

Så jag ska alltså köpa TwinMOS DDR333 å klocka CPU:n med FSB-klockning till 400 Mhz FSB...
Å sen ska jag alltså klocka minnena från 333 CAS 2 till 400 Mhz CAS 2... Då är min fråga.... Hur klockar man minnen?

Eller menar du att jag ska köpa 400 Mhz CAS 2.5 TwinMOS å sen sänka CAS:en till 2 genom mitt ABIT-kort:s gulliga SoftMenu™ ?

TwinMOS Original 512Mb DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin 400 Mhz CAS2.5

Men klarar de minnena det då? Eller måste det vara WinBond för att de ska klara det?

PS. ™ gör man genom ALT+0153

Permalänk
Medlem
Citat:

Eller menar du att jag ska köpa 400 Mhz CAS 2.5 TwinMOS å sen sänka CAS:en till 2 genom mitt ABIT-kort:s gulliga SoftMenu™ ?

Twinmos med winbond (400Mhz pc3200). och köp 256:orna

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har ett Asus A7N8X och jag undrar om jag kan köra Standard DDR 512 PC3200?

//kim

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Droogie
Har ett Asus A7N8X och jag undrar om jag kan köra Standard DDR 512 PC3200?

//kim

Ja det kan du. men jag rekomendera Twinmos eller nått annat BRA märke. standard kan vara lite vad som hellst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Twinmos med winbond (400Mhz pc3200). och köp 256:orna

Så d är alltså bara med winbond som man kan sänka CAS:en?

Permalänk
Medlem
Citat:

Så d är alltså bara med winbond som man kan sänka CAS:en?

det vet jag inte. men för att få minnen som man VET klarar det så är winbond att föredra. de klarar 200+ i cas 2. har kört 210 med mina i cas 2 och det funka

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrFiB
Hur är det med Western Digital Diskar, har hört att dessa inte funkar med Norce 2 moderkort. Eller bara funkar i enstaka fall.

det är precis som du säger, i vissa fall fungerar det, i vissa fall inte, detta beror på dom olika firmware-versionerna som WD-hårddiskarna har.. jag har visserligen precis hört ett rykte som säger att det ska fungera att klippa av den röda "sladden" på IDE-kabeln så ska det fungera oavsett vilken firmware-version hårddsiken har.. jag bl. a. skulle bli glad om jag kunde få detta rykte bekräftat!

Visa signatur

ASUS A7N8X Deluxce nForce2 |Athlon XP2800+ | TwinMos 512Mb (2x256) 333Mhz | GeForce4 Ti4200 128Mb DDR | IBM 80Gb | WD-Caviar 80Gb

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ja det kan du. men jag rekomendera Twinmos eller nått annat BRA märke. standard kan vara lite vad som hellst.

OK, det får la bli twinmos tackar för svaret

Permalänk

Kanske ska lägga till nått som jag just nu har erfarenhet utav

Om du klockat så pass mycket så du inte kommer in i bios, Du har gjort det vanliga fast svart skärm endå.. Testa detta hjälpte för mig,

Clear CMOS, sen så ska du hålla in "INSERT" och trycka på power knappen, då hoppar det igång Gjorde det för mig och ajaj va glad jag blev blev så glad så jag råkade förstöra min taklampa som jag fick av mor och far i julas (Hoppade till med ett stort leende på läpparna och armarna upp i taklamapan) fan va ont jag fick i näven sammtidigt som jag var glad och blev sur över att lampan gick sönder

Visa signatur

Overloaded

Permalänk

Jag är inte inne på att använda Nforce ännu efter som jag inte har 2 av samma minne. Funkar det att köra ett Nforce-moderkort fast jag har en 256 & en 512 ddr ram utan problem?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 84jr0
Abit NF7-S moderkort med AMD Athlon XP 2400+ processor, 512MB DDR och Leadtek GF4 Ti4200 e min burk... nu till problemet...

Vissa spel så som Need For Speed HP2, Toca Racer mfl. hackar till ibland när ja lirar...

Har läst nånstan att Windows XP hanterar dåligt minnet mellan AMD prollen o AGP porten nåt i den stilen... ska finnas fix för detta...

Nån som vet mera, lr har stött på samma problem? Min polare har samma komponenter fast Asus moderkort o han har stött på samma problem...

Hjälp här de e irriterande

Vet ej om nån har berättat hur du gör eller kommit på det redan. Kör du Win XP ellere Win2k behööver du installera ATPI (tror jag det heter) drivarna, annars har du fet lagg när du bränner, samt så kan man inte ripa CD skivor digitals.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Avstängd

På denna sida:
http://www.8rdafaq.com/NF7/file.php?file=basics.htm

...finns följande att läsa:
"You can also use 3 sticks of ram for dual channel ddr, but the 3rd stick will operate slower"

Varför skulle det bli långsammare? Blir man av med DualDDR ifall man inte har 2x256 + 512?
T.ex. så skulle bli man endast få singleDDR med 3x 256MB minnen?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slo'Bed
Jag får bara upp DMA om möjligt på båda... Kör på det men dom går fortfarande i PIO. Vad är skillnaden? Är det därför jag upplever hdd'n som slö, även om den har 8mb cache?

PIO är en äldre teknik. kör man PIO så blir det megasegt. om man te.x bränner med PIO inställt så kan de ta dubbla tiden att bränna. kolla om du inte kan ställa i bios då, men det borde räcka med att ändra i Windows.

Visa signatur