Permalänk
Medlem

Alternativ till Kodi

Sen jag uppdaterade till v16 eller vad så slutade ljudet fungera om man råkade ha andra program igång som eventuellt kunde använda ljudkortet, efter v17 så blev bildkvalitén skit.

När jag testade v18 så fick jag enormt judder och allmänt kass kvalité, så gick tillbaka till V17 ( ren installation ), blev aldrig av med juddret...

Började kolla på filmer med VLC istället, och äntligen var bildkvalitén i samma nivå som <v16 men verkar inte finnas något sätt att hantera biblioteken med VLC.

Har kört det sen XBMC på Xbox ( originalet ), men har tröttnat på att gå igenom 150 guider för att försöka rätta till bild/ljud och som ändå inte fungerar, så söker efter ett alternativ.

Krav:

1. Vettig mediaspelare
2. Ska kunna hantera biblioteket likt Kodi så man har bra koll på dem.
3. Kör endast på en PC som har tillgång till NAS, söker inte efter client/server där jag måste sätta upp en server för att spela upp något.

Finns det bra helst gratis alternativ?

Permalänk
Medlem

Lite oklar men Plex borde väl fungera för ditt ändamål?

Annars kan du ju göra en revert till <v16?

Permalänk
Medlem

Plex, Emby, OSMC, SPMC (fork av Kodi, more or less)
Edit: såg att SPMC inte längre utvecklas, ah well.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Plex är ett bra alternativ, föredrar dock Kodi och kan inte uppleva att jag har några av de problem du beskriver. Kanske är hårdvaran som inte riktigt lirar?

Nå väl, Plex är ett bra alternativ.

Permalänk

Plex

Plex använder jag när jag vill kolla på nått när jag inte är hemma. Bra alternativ till KODI men gillar dock KODI mer men det kan bero på vanan då jag använt den i flera år. Men som sagt Plex är vad jag kör med när KODI inte funkar som jag vill.

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R6|Moderkort Asus ROG x570f|CPU AMD Ryzen 9 3950x|CPU Kylning Noctua NH-U12S|GPU Gigabyte 2070 super|RAM Corsair 32GB 3200MHz CL16 Vengeance|Ljud Logitech Z906 5.1|Optisk ASUS Intern BW-16D1HT Blu-ray|SSD Corsair Force MP600 1TB|HDD 3st 3TB WD, 3st 4tb Seagate IronWolf |PSU Corsair RM 750w 80+ gold|Skärm Skantic B5512FHD 55"|OS Win 10|Plexpass|Fiber 1000/1000|

Permalänk
Medlem

Du lär antagligen ha fel inställningar i KODI.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Du lär antagligen ha fel inställningar i KODI.

Antagligen, men har rensat allt jag kan efter avinstallationen, lär vara kass uninstaller.

Men problemen började på riktigt efter test av v18 och fick inte igång det efter det, när det gäller inställningar så har jag i princip 2 avkodningar jag kan välja för bildkvalité, ingen av dem gör någon skillnad, bilden är grå/färglös på något sätt.

Angående Plex, hade för mig att man var tvungen att sätta upp en server för att den ska lira, får kolla på det.

Permalänk
Medlem

@GuuFi: Plex kräver server jo.

Kolla i Kodi, din TV och kanske grafikkortsinställningar vad HDMI Range är satt på? Grå/färglös bild låter som limited HDMI range enligt mig.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Provat kryssa i rutan att ta bort alla inställningar vid avinstallation? Utgår ifrån att du använder Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Sen jag uppdaterade till v16 eller vad så slutade ljudet fungera om man råkade ha andra program igång som eventuellt kunde använda ljudkortet, efter v17 så blev bildkvalitén skit.

När jag testade v18 så fick jag enormt judder och allmänt kass kvalité, så gick tillbaka till V17 ( ren installation ), blev aldrig av med juddret...

Började kolla på filmer med VLC istället, och äntligen var bildkvalitén i samma nivå som <v16 men verkar inte finnas något sätt att hantera biblioteken med VLC.

Har kört det sen XBMC på Xbox ( originalet ), men har tröttnat på att gå igenom 150 guider för att försöka rätta till bild/ljud och som ändå inte fungerar, så söker efter ett alternativ.

Krav:

1. Vettig mediaspelare
2. Ska kunna hantera biblioteket likt Kodi så man har bra koll på dem.
3. Kör endast på en PC som har tillgång till NAS, söker inte efter client/server där jag måste sätta upp en server för att spela upp något.

Finns det bra helst gratis alternativ?

Uppdatera till senaste KODI, ska finnas en inställning bland ljud inställningarna för det du söker.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Tacksam för tips om just Kodi fast det är inte det jag är ute efter då jag, kan ju i värsta fall bara köra ren installation av windows och installera om men klarar den inte en versionsuppgradering utan att paja mina inställningar så vill jag inte fortsätta med den.

Det är alltså inga inställningar i menyerna, oavsett vilket expert/easy vad de nu heter läge man kör då jag testat alla varianter.

Ljudet fungerar ju, det är inte hela världen att man inte kan ha andra applikationer igång, men juddret är inget man kan leva med.

Har mer eller mindre gett upp att pilla på Kodi, måste finnas alternativ, får kika på Plex först.

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: Tack för att du gjorde mig uppmärksam om SPMC.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Tacksam för tips om just Kodi fast det är inte det jag är ute efter då jag, kan ju i värsta fall bara köra ren installation av windows och installera om men klarar den inte en versionsuppgradering utan att paja mina inställningar så vill jag inte fortsätta med den.

Det är alltså inga inställningar i menyerna, oavsett vilket expert/easy vad de nu heter läge man kör då jag testat alla varianter.

Ljudet fungerar ju, det är inte hela världen att man inte kan ha andra applikationer igång, men juddret är inget man kan leva med.

Har mer eller mindre gett upp att pilla på Kodi, måste finnas alternativ, får kika på Plex först.

Finns inga bättre alternativ till Kodi. Du kan prova SPMC vilket är nedlagt eller MrMC vilket i princip är Kodi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

MediaPortal

Du kan prova MediaPortal som är open source. Den ska kunna hitta din NAS.
https://www.team-mediaportal.com

Permalänk
Medlem

Går det att köra KODI som stand alone utan windows 10 i grunden?

(Vill inte att min TVbox ska envisas med uppdateringar och omstarter stup i kvarten)

Permalänk
Medlem

@GuuFi: Emby. helt klart bästa mjukvaran för media servern jag testat.
för att hantera filerna, backdrops, Metadata mm använder jag MCM (media center master)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Går det att köra KODI som stand alone utan windows 10 i grunden?

(Vill inte att min TVbox ska envisas med uppdateringar och omstarter stup i kvarten)

https://libreelec.tv/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Sen jag uppdaterade till v16 eller vad så slutade ljudet fungera om man råkade ha andra program igång som eventuellt kunde använda ljudkortet, efter v17 så blev bildkvalitén skit.

När jag testade v18 så fick jag enormt judder och allmänt kass kvalité, så gick tillbaka till V17 ( ren installation ), blev aldrig av med juddret...

Började kolla på filmer med VLC istället, och äntligen var bildkvalitén i samma nivå som <v16 men verkar inte finnas något sätt att hantera biblioteken med VLC.

Har kört det sen XBMC på Xbox ( originalet ), men har tröttnat på att gå igenom 150 guider för att försöka rätta till bild/ljud och som ändå inte fungerar, så söker efter ett alternativ.

Krav:

1. Vettig mediaspelare
2. Ska kunna hantera biblioteket likt Kodi så man har bra koll på dem.
3. Kör endast på en PC som har tillgång till NAS, söker inte efter client/server där jag måste sätta upp en server för att spela upp något.

Finns det bra helst gratis alternativ?

Försök fixa Kodi istället... Finns inget bättre alternativ.

Tummen upp på libreelec, det är kanon. Kör det på två raspberry pi här hemma.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Skrivet av Beta:

Försök fixa Kodi istället... Finns inget bättre alternativ.

Njae, vet inte riktigt om jag håller med om det.

Kör jag från en HTPC med Windows i botten så föredrar jag MediaPortal alla dagar i veckan, tyvärr finns inte det till något annat än windows dock.

På min Shield kör jag SPMC.

EDIT: Om man är inbiten cineast som har höga krav på bildkvalité tycker jag inte det finns något annat alternativ än Windows + MP+ madvr

Permalänk
Medlem

Ah då är jag inte helt ute o cyklar, har bråkat hela gårdagen med libreelec och försökt att få Mullvad VPN o funka men lyckas inte.

Permalänk
Medlem

Vad är kodi? Trodde alla körde MPC-HC på Windows & VLC på mac. CCCP var väl populärt förr i tiden.

Permalänk
Medlem

Har du en nas så kan du säkert installera plex server enkelt. Sen har du allt du behöver.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Finns inga bättre alternativ till Kodi. Du kan prova SPMC vilket är nedlagt eller MrMC vilket i princip är Kodi.

Skickades från m.sweclockers.com

Asso.... TACK för denna kommentar!!!!!
Har letat efter en Kodi version till IOS i evigheter.
ÄNTLIGEN slipper man jailbreaka, eller köra developer account eller liknande för att kunna ha samma funktioner jag vill ha från kodi, på plattan och Apple TV.
MrMC funkar klockrent än så länge!

TACK!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die