AMD Ryzen 2000 "Pinnacle Ridge" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

@_Merc_: Som vanligt enbart raka staplar i så hög upplösning. Att "testa" processorer i 4k är väl bara tid i sjön? Tester i 720p är mer intressant.

Varför testa i 720p? Bara för att se vad Cpun klarar?
Ingen större mening att lira i 720p eller 800x600 som folk kör i CS .

Jag själv vill ju se vad Processorerna klarar i 1080p/1440p/4k mer än vad jag vill se i 720p.

Men man får väl hoppas på att Microsoft en dag tar bort stödet för så låga upplösningar som företagen gör med en massa annat.
Är ju som många andra här säger,
"Är ju över 10 år gammalt, någonstans måste man sätta en gräns"

Permalänk
Medlem
Skrivet av W0llee:

Tror ni 1000 serien kommer att sjunka eller att höjas i pris nu när 2000 serien kommer?

troligen sjunka då AMD igentligen redan har sänkt priserna på dem. sen är det ju också så att 3X0 moderkort funka med 2000 serien så det både ocskå bidra till att man kan pressa när priserna lite mer måt intel.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Varför testa i 720p? Bara för att se vad Cpun klarar?
Ingen större mening att lira i 720p eller 800x600 som folk kör i CS .

Jag själv vill ju se vad Processorerna klarar i 1080p/1440p/4k mer än vad jag vill se i 720p.

Men man får väl hoppas på att Microsoft en dag tar bort stödet för så låga upplösningar som företagen gör med en massa annat.
Är ju som många andra här säger,
"Är ju över 10 år gammalt, någonstans måste man sätta en gräns"

Precis, varför testa i 1440p/4k när det högst troligt ändå kommer bli en gpu bottleneck? Isåfall har du inte testat någonting, förutom din gpu möjligtvis.

Visa signatur

=)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ExcZist:

Varför testa i 720p? Bara för att se vad Cpun klarar?
Ingen större mening att lira i 720p eller 800x600 som folk kör i CS .

Jag själv vill ju se vad Processorerna klarar i 1080p/1440p/4k mer än vad jag vill se i 720p.

Men man får väl hoppas på att Microsoft en dag tar bort stödet för så låga upplösningar som företagen gör med en massa annat.
Är ju som många andra här säger,
"Är ju över 10 år gammalt, någonstans måste man sätta en gräns"

Som sagt i högre upplösningar så behöver inte cpun jobba så hårt utan det är grafikkortet som får arbeta/flaskar.

I lägre upplösningar så ser du vad cpun orkar klara av att leverera för fps.
Är typ att simulera ett system där inte gpun flaskar/ har ett super starkt grafikkort.

Permalänk
Medlem

@ExcZist: Exakt, själva poängen med att benchmarka en CPU är väl för att se vad den klarar, och hur den står sig mot andra CPUer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

@Hucke: 720p är helt värdelösa tester, ser hellre tester i 1440p o 4k än 720p.

720p pushar en CPU 300 den andra 250, men ändå i 1080p så skiljer det sig 10 FPS vem bryr sig då om 720p?

spelar inte så stor roll om en Intel CPU pushar mer i 720p maxad än om Ryzen ligger 50 FPS bakom men användas knappt till 50%. jag tar hellre 50% svängrum än en maxad CPU.

Förstår knappt din poäng. Är det grafikkort eller CPU du vill jämföra i en CPU-benchmark? Att det inte skiljer mycket prestanda i spel i högre upplösning krävs det väl inte så mycket för att begripa?

Skrivet av Happen:

Om du ska uppgradera GPU och CPU med begränsad budget så är det rätt bra att veta att en Ryzen för 2000 presterar som Intel för 10k. Då kan man köpa ett 1080ti istället för tex ett 1070.

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart, men nu diskuterade vi en CPU-benchmark. Då är det såklart intressant att veta hur den står sig mot andra CPU:er. Att forska efter vad som ger dig bäst prestanda för krona överlag är en annan diskussion.
Tror inte någon med någon form av budget i bakhuvudet öht funderar på en CPU för 10k

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hucke:

Förstår knappt din poäng. Är det grafikkort eller CPU du vill jämföra i en CPU-benchmark? Att det inte skiljer mycket prestanda i spel i högre upplösning krävs det väl inte så mycket för att begripa?

Självklart, men nu diskuterade vi en CPU-benchmark. Då är det såklart intressant att veta hur den står sig mot andra CPU:er. Att forska efter vad som ger dig bäst prestanda för krona överlag är en annan diskussion.
Tror inte någon med någon form av budget i bakhuvudet öht funderar på en CPU för 10k

man maxar inte cpu prestanda i 720p.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@_Merc_: Möjligt, men det avlägsnar andra flaskhalsar så att vi kan se prestandaskillnader på rätt komponent. Jämförelsen skulle väl närmast vara att benchmarka högpresterande grafikkort i låg upplösning, skulle det vara intressant?

Det är en retorisk fråga och vi vet båda svaret, så du behöver inte svara. Vilken benchmark som ger mest relevant resultat är kanske OT.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hucke:

@_Merc_: Möjligt, men det avlägsnar andra flaskhalsar så att vi kan se prestandaskillnader på rätt komponent. Jämförelsen skulle väl närmast vara att benchmarka högpresterande grafikkort i låg upplösning, skulle det vara intressant?

Det är en retorisk fråga och vi vet båda svaret, så du behöver inte svara. Vilken benchmark som ger mest relevant resultat är kanske OT.

Helt korrekt, man ser vilken cpu som är starkast.

Och som _Merc_ säger att man inte spelar med den upplösningen, klart att man inte gör det utan detta sätt är endast för att se prestandan på en cpu.

Permalänk
Medlem

Jag tänker uppgradera min 1800X till 2700X. Någon som vill köpa min 1800X

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200632:

Kör min 1600x på nästan 1.7V inga problem.
Gått flera månader 🤗

Vilket värde avläser du på CPU Vcore SOC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Precis, varför testa i 1440p/4k när det högst troligt ändå kommer bli en gpu bottleneck? Isåfall har du inte testat någonting, förutom din gpu möjligtvis.

Det visar bättre hur CPUn hanterar spelmotorn och det kommer visa hur spelet kommer bete sig i högre upplösning på nästa generation GPUer. Om man vet att man kommer köra med samma GPU som i testet och aldrig uppgradera, så är högre upplösningar intressant, eftersom det säger mer om hur spelet kommer lira på exakt den datorn.

Med det sagt, ett test i 4k som är helt GPU-begränsat är inte särskilt intressant att ha med i ett CPU-benchmark, eftersom det inte säger något om CPUn.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd

I vissa tester så presterar R5 1600 bättre än en 7700k i 1440P Med ganska bra marginal.

Den här videon visar varför 720p är ganska skit att testa i.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

https://www.youtube.com/watch?v=t8K2yc11eC4

I vissa tester så presterar R5 1600 bättre än en 7700k i 1440P Med ganska bra marginal.

Den här videon visar varför 720p är ganska skit att testa i.

@_Merc_
Detta test du länkar till tycker jag visar att det är bättre att testa i 720p då gpun flaskar i 1440p och resultaten kan bli lite hur som helst och man ser ej hur cpun presterar som max.

När Ryzen får bättre fps i vissa tester här med 1440p så kanske gpun flaskar för intelsystemet och den klockar ner sig för den inte behöver gå för fullt och får på så sätt mindre fps.

I 720p eliminerar du flaskhalsar och just ser vad cpun kan leverera för prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

När Ryzen får bättre fps i vissa tester här med 1440p så kanske gpun flaskar för intelsystemet och den klockar ner sig för den inte behöver gå för fullt och får på så sätt mindre fps.

Om processorn klockar ner sig pga att grafikkortet inte är snabbt nog och det ger sämre prestanda så är ju något fel. Processorn ska bara gå ner i frekvens när den inte behöver gå för fullt för att spara energi eller om den överhettar. Den ska inte gå ner i frekvens och ge sämre prestanda.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Alltid detta tjöt om 720P/1080/1440/4K, 720p med ultra settings är bra att testa cpu prestanda med, såvida fps inte börjar hamna långt över 300 för då är det inte alls säkert man testar styrkan hos processorn/systemet utan det kan då bli ett test av PCI-e latenser, minneslatenser eller vad faen som helst som vid normalt användande aldrig blir ett problem (läs upp till 200fps).

Att sedan kombinera alla tester för en helhetsbild om hur det kan leverera prestanda vid alla upplösningar är bara bra, så 720p-4K är absolut inget fel för att se allmänprestanda. Sen får alla bilda sig en egen uppfattning om hur viktigt det är med olika typer av prestanda.

Att däremot testa på 720p low settings som en del gör blir bara bedrägligt då det kommer tilta resultatet att gynna processorer med färre kärnor, moderna spel är nämligen konstruerade att skala från att fungera på 2c/4t till 8c/16t och detta görs oftast genom att skala ner eller helt och hållet ta bort saker vid de lägre kvalitéts inställningarna för att inte totalt mörda de enklare processorerna men samtidigt kunna ge mer grejer vid högre inställningar som då kräver mer cpu resurser och belastar fler arbetstrådar.

PS: Hur man än idag använder Tomb Raider liren till benchmarking övergår mitt förstånd, vid lansering av ryzen presterade en i3 bättre än en 7700k, detta då spelet/motorn var grovt opolerad, det vart sedermera lite bättre och motorn klarar idag av att hantera fler kärnor bättre men är fortfarande väldigt elak på hårdvara med fler kärnor (oavsett intel eller amd...) Detta är vad jag kallar för en outlier i testhänseende, spel idag beter sig normalt inte på detta vis.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om processorn klockar ner sig pga att grafikkortet inte är snabbt nog och det ger sämre prestanda så är ju något fel. Processorn ska bara gå ner i frekvens när den inte behöver gå för fullt för att spara energi eller om den överhettar. Den ska inte gå ner i frekvens och ge sämre prestanda.

@jOnÄTÄn

Du missuppfattade nog mig.

Om grafikkortet flaskar behöver inte cpun jobba för fullt och kan då klocka ner sig när den inte behöver leverera full prestanda.

Du kan just av detta få sämre fps när man balanserar komponenterna fel.

Permalänk
Inaktiv

Angående testa i låg upplösning:

Så har jag en fråga: Ni som ej gör något cpukrävande på datorn, varför köpa den snabbaste cpun om nu inte gör något som man kan se någon skillnad i prestanda på denna och en slöare cpu?
För att få veta hur bra processorn är så hittar recensenter på fiktiva kraftigt bristfälliga tester som typ ingen kommer använda i verkligheten, bara det att de och deras läsare ej har kompetens till att köra något mer cpu krävande..

Jag tycker det som ni pratar om ovanför på ren svenska kan översättas med att inom spel behöver man ej köpa den dyraste processorn. i7 8700K vs 2700X är alltså inte intressant för de flesta gamers, då de både har mer cpukraft än vad de klarar av att utnyttja i spel.

Jag jobbar för övrigt inom många områden, alltifrån större databaser, cad till vanlig programmering. När vi testar system inför framtiden så mäter vi inte precis hur snabbt en enda selectsats tar att exekvera, utan man belastar systemet på alla håll. Mer data, fler frågor samtidigt, fler klienter o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Angående testa i låg upplösning:

Så har jag en fråga: Ni som ej gör något cpukrävande på datorn, varför köpa den snabbaste cpun om nu inte gör något som man kan se någon skillnad i prestanda på denna och en slöare cpu.
För att få veta hur bra processorn är så hittar recensenter på fiktiva kraftigt bristfälliga tester som typ ingen kommer använda i verkligheten, bara det att de och deras läsare ej har kompetens till att köra något mer cpu krävande..

Jag tycker det som ni pratar om ovanför på ren svenska kan översättas med att inom spel behöver man ej köpa den dyraste processorn.

Finns en del anledningar, en är att man vill kanske behålla cpu/mobo för fler än en grafikkortsgeneration och vill således vara säker på att det finns prestanda för framtiden, detta är inte alltid perfekt översatt från 720p ultra tester men ger en fingervisning. En annan orsak är att köra ett 1080ti i 1080p för hög fps spelande 144-200fps+ och då krävs det lite drag i grejerna, speciellt om man vill kunna fortsätta göra det under flera år med nya GPUer.

Som sagt, finns inget fel att testa i 720p ultra och speciellt inte om man kombinerar det med övriga standard upplösningar då det ger en mycket bra bild över eventuell framtida och reell nutida prestanda. Man bör dock som jag skrev tidigare undvika att hamna i situationer där fps överstiger 300 under testande för där kan andra saker i kedjan helt plötsligt få en enormt hög prestandapåverkan som under normala förhållanden inte ens skulle vara mätbart och som inte heller kommer påverka ens med framtida GPUer. (För att inte tala om alla buggar som finns i motorer när man går så högt i fps)

Edit: Med det sagt så kan man såklart som konsument nöja sig med 60fps i spel eller till och med 30, gör man det så kan man helt plötsligt komma undan väldigt billigt i slutändan och då kan man i det närmaste säga att det inte spelar någon större roll vilken cpu du väljer idag, de flesta som säljs kommer kunna leverera detta i flera år framöver.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

@jOnÄTÄn

Du missuppfattade nog mig.

Om grafikkortet flaskar behöver inte cpun jobba för fullt och kan då klocka ner sig när den inte behöver leverera full prestanda.

Du kan just av detta få sämre fps när man balanserar komponenterna fel.

Men du skrev ju "När Ryzen får bättre fps i vissa tester här med 1440p så kanske gpun flaskar för intelsystemet och den klockar ner sig för den inte behöver gå för fullt och får på så sätt mindre fps."

Det är sant att processorn inte arbetar maximalt om grafikkortet inte hinner med men grafikkortet är ju det samma i båda system så i de spel där Ryzen processorn ger bättre FPS beror det på att den processorn fungerar bättre i just det fallet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

2700X körd i 5,88GHz med endast 1.76v
med minne som kunde köras i 4500Mhz (minnes problemet löst)

test med detta kort

https://wccftech.com/amd-ryzen-7-2700x-ryzen-5-2600x-5-88-ghz...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Med flytande kväve ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Med flytande kväve ja.

ja men ändå endast 1,76v det är inte dåligt eller ?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

ja men ändå endast 1,76v det är inte dåligt eller ?

Undrar vilket värde dom har på CPU Vcore SOC och hur länge CPU'n skulle överleva med den spänningen.

https://www.gamersnexus.net/guides/3251-raven-ridge-soc-volta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Undrar vilket värde dom har på CPU Vcore SOC och hur länge CPU'n skulle överleva med den spänningen.

https://www.gamersnexus.net/guides/3251-raven-ridge-soc-volta...

Skyhög Soc volt ger normalt inte bättre stabilitet för minnesbussen utan snarare tvärs om, i detta fallet underklockade man väl dock alla CPU kärnor rätt rejält för att kunna krana på minnesbussen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Skyhög Soc volt ger normalt inte bättre stabilitet för minnesbussen utan snarare tvärs om, i detta fallet underklockade man väl dock alla CPU kärnor rätt rejält för att kunna krana på minnesbussen

Skickades från m.sweclockers.com

Nja om du refererar till sidan sesese länkar till handlar det om 3 olika öveklockningar.

Men frågan är vad du ställer in och vad resultatet faktiskt blir, det verkar variera beroende på moderkort och version på Bios.
När jag endast överklockar min CPU, threadripper, och manuellt drar upp CPU Vcore till 1.288 och har resten på AUTO hamnar CPU Vcore på mellan 1.332 - 1.368 volt CPU VcoreSOC sjunker från 1.1 till 0.888, ställer jag manuellt CPU VcoreSOC på 1.1 blir överklockningen instabil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Nja om du refererar till sidan sesese länkar till handlar det om 3 olika öveklockningar.

Men frågan är vad du ställer in och vad resultatet faktiskt blir, det verkar variera beroende på moderkort och version på Bios.
När jag endast överklockar min CPU, threadripper, och manuellt drar upp CPU Vcore till 1.288 och har resten på AUTO hamnar CPU Vcore på mellan 1.332 - 1.368 volt CPU VcoreSOC sjunker från 1.1 till 0.888, ställer jag manuellt CPU VcoreSOC på 1.1 blir överklockningen instabil.

4500Mt körningen var med underklockade CPU kärnor, SoC volten är den spänning som gäller för uncore och för bästa stabilitet hålls den runt 1-1.15v, kommer man upp i 1.18v så brukar det sänka stabilitet. Sen uppstår det såklart en del problem om avläsningen av spänningen inte stämmer eller om det är en aggressiv LLC som skjuter spänningen väl över sitt mål osv. Så du har rätt när du säger att det varierar från bord till bord men i faktiska siffror så är det 1-1.15v som sweetspot ligger på. Pratar man APUer så blir det lite annorlunda då uncore även levererar gpu spänningen och du få betydligt kraftigare vdroop på SoC vilket gör att det funkar bättre med lite högre SoC spänning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Dök upp ett CPU-Z bench för 2700X - 495,6 / 5313,2
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/8ci9yv/2700x_competing_...

Permalänk
Medlem

Älskar bara bilden när de maxar 2700X

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Dök upp ett CPU-Z bench för 2700X - 495,6 / 5313,2
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/8ci9yv/2700x_competing_...

så man ser bilden direkt.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090