Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Ahlen:

Aah det är jag medveten om men när jag pratat med tier 2 supporten så ska enligt dom coax klara 5gbit per "kanal" och att det ska vara lungt där jag bor och att det är låg belastning i hela nätet. Men mitt internet är helt oanvändbart vissa dagar, enligt bredbandskollen får jag mellan 50-200mbit om jag testar flera gånger vid samma tidpunkt. Vissa mornar så tar det 5-6 sekunder att ladda en sida, rubberbandar i spel och kan inte ens använda mumble för låter bara som en robot. Trots att jag får ca 200mbit när jag mäter. Hade telia innan och hade problem en gång under de åren. Annars var det 100/100 dygnet runt.

Har du kollat svarstiden när du mäter hastigheten? Jag har alltid omkring 160/11, men ibland (oftare och oftare) blir det skitsegt och då kan jag ha svarstider på uppåt 500 ms trots att jag fortfarande mäter upp 160/11. Det enda som hjälper är att starta om routern.

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, WD Blue 250 GB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& ett antal enkortsdatorer med div användningsområden).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av MatteN:

Har du kollat svarstiden när du mäter hastigheten? Jag har alltid omkring 160/11, men ibland (oftare och oftare) blir det skitsegt och då kan jag ha svarstider på uppåt 500 ms trots att jag fortfarande mäter upp 160/11. Det enda som hjälper är att starta om routern.

Enligt bredbandskollen så har jag fortfarande under 20ms när detta händer.
Drog även ett mail till support för typ 6ggn sen jag tecknade abbonemanget och denna gånge svarar dom inte ens. Svor att jag aldrig skulle skaffa comhem igen med tanke på den support jag hade på mitt förra ställe! Men dumsnål som man är och blir erbjuden 500mbit för samma pris som telias 100mbit. Men om de inte löser detta snart så kommer jag kräva att de river vårat kontrakt då de inte kan leverera vad dom lovar.

PC - P8P67 | 3770K 4.65GHz | 16GB | GTX980 | SSD 1TB | 3x27"
SRV - P8P67 | 3770S 3.90GHz | 16GB | HD4650 | ~25TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2008

Med anledning att Tele2 inte lämnat ut uppgifter kanske man ska läsa hur Comhem tänker.
Här är ett utklipp ur deras nya policy:

"Rättighetsinnehavare enligt upphovsrättslagstiftningen

Vi lämnar ut dina personuppgifter till rättighetsinnehavare. Detta kan dock endast ske efter beslut från domstol enligt IPRED-lagen vid upphovsrättsintrång, exempelvis olaglig fildelning av film eller musik. I sådana fall kan namn/adress avseende IP-nummer komma att lämnas ut. Utlämning av uppgifter i sådant fall kräver beslut av domstol samt tillräcklig bevisning."

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-U12P SE2 | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | Hyper 212 EVO | Corsair TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Ahlen:

De verkar ju ha kapacitetsproblem iaf
https://i.imgur.com/9ExkQH6.jpg

Ungefär så det såg ut för mig när jag mätte hemma. Däremot brukade jag inte dippa ner långt under 200mbit, som jag ser att du gör. Tog ett halvår av väldigt många samtal med supporten och "vi ringer upp" utan uppringning, innan jag fick klarhet i mitt ärende.

Det visade sig (inte alls förvånande) att det är kapacitetsproblem i mitt område. Från att Comhem själva upptäckte detta i november 2017 dröjer det till åtminstone september 2018 innan de tänker bygga ut.

Jag anser att det är oseriöst att översälja kapacitet till den grad att kunderna blir markant påverkade och sedan inte informera om detta. Det minsta man hade kunnat göra är att skriva ut om detta på driftstatus-sidan för ditt område, men det gör de inte heller.

Tycker det känns fult.

Ubuntu | 1440p | 7700k | 1080ti | 32GB@3.6GHz | 960 Pro 1TB | Xonar U7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av sniglom:

Ungefär så det såg ut för mig när jag mätte hemma med. Tog ett halvår med supporten innan ärendet blev uppklarat. Däremot dippade jag aldrig ner under 200mbit, som jag ser att du gör.

Det visade sig (inte helt förvånande) att det är kapacitetsproblem i mitt område och från att Comhem själva upptäckte detta i november 2017 dröjer det åtminstone till september 2018 innan de tänker åtgärda.

Tycker det är oseriöst att man säljer ut långt mer än man har kapacitet för i nätet. Och om man nu vill göra detta, bör man givetvis informera kunderna som blir drabbade. Om man trots allt ändå inte vill informera kunderna, tycker man rimligen att det ska stå med som information när man tittar på driftstatus för sitt område, men så är det inte heller.

Japp, jag tröttnade och delade en bild på deras Facebook-sida där jag visade att jag hade under 10mbit en lördagmorgon. Efter detta tog de kontakt med mig och efter någon timme kom dom fram till att de måste göra större utbyggnader i vårat nät i området för att den ska klara av att leverera hastigheten.De erbjöd att sänka månadskostnaden med 100kr/mån men kunde inte godta det för nätet fungerar knappt ibland.

Så jag fick kontraktet rivet samt två månadsfakturor krediterade och kommer nu byta till Telia. Sjukt att det tog 5 månader, 6-7 samtal, några mail och ett argt inlägg på facebook innan de erkände att de inte kunde lösa det förrän de byggt ut.

De kommer få en 3e och sista chans då jag faktiskt vill kunna få ut mer än de 100/100 som telia max kan leverera till våran lägenhet. Men den som lever får se...

PC - P8P67 | 3770K 4.65GHz | 16GB | GTX980 | SSD 1TB | 3x27"
SRV - P8P67 | 3770S 3.90GHz | 16GB | HD4650 | ~25TB HDD