Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Aah det är jag medveten om men när jag pratat med tier 2 supporten så ska enligt dom coax klara 5gbit per "kanal" och att det ska vara lungt där jag bor och att det är låg belastning i hela nätet. Men mitt internet är helt oanvändbart vissa dagar, enligt bredbandskollen får jag mellan 50-200mbit om jag testar flera gånger vid samma tidpunkt. Vissa mornar så tar det 5-6 sekunder att ladda en sida, rubberbandar i spel och kan inte ens använda mumble för låter bara som en robot. Trots att jag får ca 200mbit när jag mäter. Hade telia innan och hade problem en gång under de åren. Annars var det 100/100 dygnet runt.

Har du kollat svarstiden när du mäter hastigheten? Jag har alltid omkring 160/11, men ibland (oftare och oftare) blir det skitsegt och då kan jag ha svarstider på uppåt 500 ms trots att jag fortfarande mäter upp 160/11. Det enda som hjälper är att starta om routern.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Har du kollat svarstiden när du mäter hastigheten? Jag har alltid omkring 160/11, men ibland (oftare och oftare) blir det skitsegt och då kan jag ha svarstider på uppåt 500 ms trots att jag fortfarande mäter upp 160/11. Det enda som hjälper är att starta om routern.

Enligt bredbandskollen så har jag fortfarande under 20ms när detta händer.
Drog även ett mail till support för typ 6ggn sen jag tecknade abbonemanget och denna gånge svarar dom inte ens. Svor att jag aldrig skulle skaffa comhem igen med tanke på den support jag hade på mitt förra ställe! Men dumsnål som man är och blir erbjuden 500mbit för samma pris som telias 100mbit. Men om de inte löser detta snart så kommer jag kräva att de river vårat kontrakt då de inte kan leverera vad dom lovar.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Med anledning att Tele2 inte lämnat ut uppgifter kanske man ska läsa hur Comhem tänker.
Här är ett utklipp ur deras nya policy:

"Rättighetsinnehavare enligt upphovsrättslagstiftningen

Vi lämnar ut dina personuppgifter till rättighetsinnehavare. Detta kan dock endast ske efter beslut från domstol enligt IPRED-lagen vid upphovsrättsintrång, exempelvis olaglig fildelning av film eller musik. I sådana fall kan namn/adress avseende IP-nummer komma att lämnas ut. Utlämning av uppgifter i sådant fall kräver beslut av domstol samt tillräcklig bevisning."

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

De verkar ju ha kapacitetsproblem iaf
https://i.imgur.com/9ExkQH6.jpg

Ungefär så det såg ut för mig när jag mätte hemma. Däremot brukade jag inte dippa ner långt under 200mbit, som jag ser att du gör. Tog ett halvår av väldigt många samtal med supporten och "vi ringer upp" utan uppringning, innan jag fick klarhet i mitt ärende.

Det visade sig (inte alls förvånande) att det är kapacitetsproblem i mitt område. Från att Comhem själva upptäckte detta i november 2017 dröjer det till åtminstone september 2018 innan de tänker bygga ut.

Jag anser att det är oseriöst att översälja kapacitet till den grad att kunderna blir markant påverkade och sedan inte informera om detta. Det minsta man hade kunnat göra är att skriva ut om detta på driftstatus-sidan för ditt område, men det gör de inte heller.

Tycker det känns fult.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Ungefär så det såg ut för mig när jag mätte hemma med. Tog ett halvår med supporten innan ärendet blev uppklarat. Däremot dippade jag aldrig ner under 200mbit, som jag ser att du gör.

Det visade sig (inte helt förvånande) att det är kapacitetsproblem i mitt område och från att Comhem själva upptäckte detta i november 2017 dröjer det åtminstone till september 2018 innan de tänker åtgärda.

Tycker det är oseriöst att man säljer ut långt mer än man har kapacitet för i nätet. Och om man nu vill göra detta, bör man givetvis informera kunderna som blir drabbade. Om man trots allt ändå inte vill informera kunderna, tycker man rimligen att det ska stå med som information när man tittar på driftstatus för sitt område, men så är det inte heller.

Japp, jag tröttnade och delade en bild på deras Facebook-sida där jag visade att jag hade under 10mbit en lördagmorgon. Efter detta tog de kontakt med mig och efter någon timme kom dom fram till att de måste göra större utbyggnader i vårat nät i området för att den ska klara av att leverera hastigheten.De erbjöd att sänka månadskostnaden med 100kr/mån men kunde inte godta det för nätet fungerar knappt ibland.

Så jag fick kontraktet rivet samt två månadsfakturor krediterade och kommer nu byta till Telia. Sjukt att det tog 5 månader, 6-7 samtal, några mail och ett argt inlägg på facebook innan de erkände att de inte kunde lösa det förrän de byggt ut.

De kommer få en 3e och sista chans då jag faktiskt vill kunna få ut mer än de 100/100 som telia max kan leverera till våran lägenhet. Men den som lever får se...

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk

Har varit nöjd med Com Hem men sjukt vad de straffar befintliga kunder.
Pris för nya kunder är 250:- för 250 Mbit.
Det bästa jag kan få är 399:- för 150 Mbit.

60 personer i kö för att säga upp abbonemanget jämfört med 1 för att beställa säger väl också en del. Helt otroligt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Har varit nöjd med Com Hem men sjukt vad de straffar befintliga kunder.
Pris för nya kunder är 250:- för 250 Mbit.
Det bästa jag kan få är 399:- för 150 Mbit.

60 personer i kö för att säga upp abbonemanget jämfört med 1 för att beställa säger väl också en del. Helt otroligt.

Så är det lite överallt, men Comhem är väl en av de med stora skillnader. Banker är väl en annan klassiker, de gör aldrig något för befintliga kunder med dyrare lån så länge man inte ringer och börjar prata om att byta bank.

Permalänk
Skrivet av Buio:

Så är det lite överallt, men Comhem är väl en av de med stora skillnader. Banker är väl en annan klassiker, de gör aldrig något för befintliga kunder med dyrare lån så länge man inte ringer och börjar prata om att byta bank.

När jag skulle säga upp gick det plötsligt att få 150 Mbit för 299:- som jag hade innan. Vilket jag gick med på. Man slipper startavgift så det blir bara några hundra dyrare än för ny kund...

Jo, har stött på det när det gäller banker med. De tjänar väl på att man inte orkar med besväret och i Com Hems fall på att inte ha konkurrens.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk

Comhem

Jag bor i en Comhemfastighet med Comhems alla prylar och förmodligen därför har aldrig några problem och supportern svarar inom rimlig tid de få gånger jag behöver prata med dem. Så jag är nöjd.

Permalänk
Medlem

Tjabba
Kan man med någon mjukvara - eller än bättre se det i routern (C1 den vita 'senaste') hur mycket trafik olika enheter tar? någon som vet?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Bara jag som får "trash speeds"? Sitter på 250/50 lina och får 61mb dl/0.5mb ul.

Centrala Jönköping

Visa signatur

i7-7700k @ 5GHz 1.31V | MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G | G.Skill 32GB 3200MHz | M.2 EVO 1TB / EVO 850 2TB | BenQ XL2546 240Hz | Windows 10 64-Bit

Permalänk
Medlem

Planerat underhåll i bland annat Uppsala just nu (fram till cirka 12:30). Hur länge det varit planerat är en väldigt bra fråga med tanke på att ingen förhandsinformation getts till kunder. Är redigt glad över att flytta ifrån comhem snart #arg

Permalänk
Medlem
Skrivet av R4:

Planerat underhåll i bland annat Uppsala just nu (fram till cirka 12:30). Hur länge det varit planerat är en väldigt bra fråga med tanke på att ingen förhandsinformation getts till kunder. Är redigt glad över att flytta ifrån comhem snart #arg

Det blir säkert mycket bättre med en operatör som inte sysslar med onödiga saker som underhåll.

Permalänk
Skrivet av R4:

Planerat underhåll i bland annat Uppsala just nu (fram till cirka 12:30). Hur länge det varit planerat är en väldigt bra fråga med tanke på att ingen förhandsinformation getts till kunder. Är redigt glad över att flytta ifrån comhem snart #arg

Om du har reggat ditt mobilnummer hos ComHem brukar man få ett sms med info om kommande underhåll i ens närhet. Det har iaf jag fått.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaillard:

Bara jag som får "trash speeds"? Sitter på 250/50 lina och får 61mb dl/0.5mb ul.

Centrala Jönköping

Förslaget är att du ringer kundtjänst. Dom har superbra verktyg för att spåra signalfel eller köra hastighetsmätningar med ditt specifika modem (gissar att det är "fibercoax"-tjänsten). Det är ju inte acceptabla nivåer, men kan ju bero på många olika saker i kedjan.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det blir säkert mycket bättre med en operatör som inte sysslar med onödiga saker som underhåll.

Skrivet av distortion10000:

Om du har reggat ditt mobilnummer hos ComHem brukar man få ett sms med info om kommande underhåll i ens närhet. Det har iaf jag fått.

I affekt blev min inlägg tyvärr lite väl otydligt.
Jag har absolut inget emot underhåll om man blir varskodd om detta och därefter kan planera. Jag har nämligen både epost och telefonnummer registrerat hos comhem, trots detta fick jag inte en enda förvarning om detta avbrott och därav min frustration. Det går dessutom inte någonstans på comhem hemsida att hitta någon information om planerat underhåll och med tanke på mina tidigare erfarenheter av comhem (samt med en gnutta konspiratoriskt tänkande) vill jag faktiskt snarare tro att detta planerade underhåll snarare var att fixa ett precis upptäckt fel.

Värt att poängtera är att jag har tidigare erfarenhet av både Bahnhof och BBB som bägge har informerat om alla planerade avbrott och flaggat driftstörningar som just driftstörningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R4:

I affekt blev min inlägg tyvärr lite väl otydligt.
Jag har absolut inget emot underhåll om man blir varskodd om detta och därefter kan planera. Jag har nämligen både epost och telefonnummer registrerat hos comhem, trots detta fick jag inte en enda förvarning om detta avbrott och därav min frustration. Det går dessutom inte någonstans på comhem hemsida att hitta någon information om planerat underhåll och med tanke på mina tidigare erfarenheter av comhem (samt med en gnutta konspiratoriskt tänkande) vill jag faktiskt snarare tro att detta planerade underhåll snarare var att fixa ett precis upptäckt fel.

Värt att poängtera är att jag har tidigare erfarenhet av både Bahnhof och BBB som bägge har informerat om alla planerade avbrott och flaggat driftstörningar som just driftstörningar.

Oavsett om det är konspiration eller inte så verkar det som om Comhem upptäckt någon brist som de vill ordna innan det blir driftavbrott. Det har gått ut SMS till de berörda. Varför du inte fått något bör undersökas. Notera att det kommit ett till SMS om arbeten måndag eftermiddag.

Permalänk
Medlem

Felanmälde via hemsidan, tog 10 dagar innan jag fick återkoppling. Seriöst värre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av uzzi:

Felanmälde via hemsidan, tog 10 dagar innan jag fick återkoppling. Seriöst värre!

Det är dåligt, jag skulle klaga på det till dem.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har mer detaljerad information om Wifi Hub L1 och/eller vet om den har någon Compal modellbeteckning?
Com Hems sida säger ju tyvärr i stort sett ingenting: https://www.comhem.se/kundservice/support/utrustning/com-hem-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bitbit:

Är det någon som har mer detaljerad information om Wifi Hub L1 och/eller vet om den har någon Compal modellbeteckning?
Com Hems sida säger ju tyvärr i stort sett ingenting: https://www.comhem.se/kundservice/support/utrustning/com-hem-...

Lyckades kanske besvara min egen fråga, trots noll informativa resultat av googling.
På Compals hemsida hittade jag GW7557CE som verkade vara det mest liknande, även om den skiljer sig en del visuellt. Och om man går vidare och klickar på EU declaration of conformity så ser man att den är deklarerad just som COM HEM WiFi HUB L1.

Fick ju inte jättemycket mer information ändå, eftersom Compal inte skriver så mycket, men det blir en start. Någon här som har den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Har varit nöjd med Com Hem men sjukt vad de straffar befintliga kunder.
Pris för nya kunder är 250:- för 250 Mbit.
Det bästa jag kan få är 399:- för 150 Mbit.

60 personer i kö för att säga upp abbonemanget jämfört med 1 för att beställa säger väl också en del. Helt otroligt.

Upplever precis tvärt om, ringde för att förlänga/ändra mitt Comhem-abb härom dagen. Har idag 300mbps för 299/månad, närmsta nu är 250mbps för 499. Var inga problem för mig att förlänga abonnemanget ett år och behålla mitt pris på 299/månad.

Kanske handlar om vem som sitter i kundservice för stunden..

Visa signatur

|R5 3600|Noctua NH-U12S|Vengeance LPX 2x8GB @3200MHz|Intel 660p 512GB|MSI B450 Tomahawk MAX|Gigabyte RX 5700 XT 8GB GAMING OC |Phanteks P300A|
MSI Optix MAG241CP 144Hz|Xtrfy M3 Heaton|Xtrfy K4 RGB TKL|RIG 400 Pro|

Permalänk
Medlem

Betalar för 500/50, får ut cirka 485/60. Helnöjd.

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som provar nya Android TV - boxen Tv hub? Skulle vara roligt att höra lite erfarenheter från andra. Skälv tycker jag den funkar bra men att den dras med lite barnsjukdomar vilka flera är bekräftade av comhem. Tex lag på ljud vid chromecasting och att den ibland byter kanal av sig själv. Jag har själv lagt in lite egna appar som Kodi och Puffin tv samt side loads som Txxxxxxx TV och det funkar fint.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej! Har problem med mitt internet hos comhem. Verkar som jag har ett form av signal fel som inte går att fixa utan tekniker. Nu är det så att jag frågade när en tekniker tidigast kunde komma och jag måste vänta nu i 8 dagar alltså den 28:e Juni och kommer därav vara utan internet.

Min fråga är om det är ok att vänta så länge. Jag tycker personligen att det är ganska länge att vänta. Har försökt kolla upp i kontraktet mer specifikt om jag kunde hitta något men har inte sett något än. Så jag hoppas att någon här kanske vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harscha:

Hej! Har problem med mitt internet hos comhem. Verkar som jag har ett form av signal fel som inte går att fixa utan tekniker. Nu är det så att jag frågade när en tekniker tidigast kunde komma och jag måste vänta nu i 8 dagar alltså den 28:e Juni och kommer därav vara utan internet.

Min fråga är om det är ok att vänta så länge. Jag tycker personligen att det är ganska länge att vänta. Har försökt kolla upp i kontraktet mer specifikt om jag kunde hitta något men har inte sett något än. Så jag hoppas att någon här kanske vet.

Det är nog inte mycket man kan göra för att snabba på det. Felavhjälpning ska ske inom skälig tid och vad som är skäligt lär ju till del bero av felets art. Det är som vanligt en avvägning. Är man beredd att betala mer för att operatören ska ha fler tekniker i beredskap?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det är nog inte mycket man kan göra för att snabba på det. Felavhjälpning ska ske inom skälig tid och vad som är skäligt lär ju till del bero av felets art. Det är som vanligt en avvägning. Är man beredd att betala mer för att operatören ska ha fler tekniker i beredskap?

Lite min tanke också jag ville bara kolla om någon här hade det exakt, vänner och bekanta vill påstå att det är tok för lång tid. Tack för svar.

Permalänk
Medlem

Allmänna villkor är tydliga.

A5.2 Har Tjänsten varit obrukbar på grund av störning eller avbrott i Tjänsten under en sammanhängande tid av minst 24 timmar har Kunden rätt till prisavdrag genom åter- betalning eller kreditering av erlagd avgift. Storleken på prisavdraget bestäms utifrån felets varaktighet räknat i dygn från tiden för Kundens felanmälan till dess störningen eller avbrottet har upphört.

A5.3 Com Hem ansvarar inte för utebliven vinst eller intäkt, förlust i näringsverksamhet, inkomstförlust eller annan indirekt skada om inte Com Hem har handlat grovt vårdslöst eller uppsåtligt.

A5.4 Det föreligger ingen rätt till prisavdrag enligt punkten A 5.2, och heller ingen rätt till ersättning för skada enligt punkten A 5.3, om obrukbarheten eller skadan beror på en omständighet utanför Com Hems kontroll vars följder inte skäligen kunnat undvikas eller övervinnas, till exempel atmosfäriska eller tekniska störningar, skada som tillfogats Kunden av tredje man, arbetskonflikt (oav- sett om den omfattar Com Hems personal eller inte), blixtnedslag, strömavbrott, brand, explosion, krig, upplopp, översvämning, hårt väder, naturkatastrof, handling eller underlå- tenhet från myndighet eller annan för vilken Com Hem inte svarar. Com Hem är befriad från skyldighet att fullgöra viss förpliktelse enligt Avtalet under den tid sådan omstän- dighet består.

https://www.comhem.se/asset/2zxwgcm7u48q/avtalsvillkor-com-he...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Avstängd

Comhems egna router som man får vid tecknande. Är det någon annan här som använder den? Jag tycker att dersa modem:Com Hem WiFi Hub C2 är rena skiten, oftast tappar telefonen uppkopplingen, jag har IP- TV. Den tappar uppkoppling. Innan den routern hade jag inte problem men nu händer det titt som tätt att jag tappar uppkoppling.

https://www.comhem.se/bredband/bredband-100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vidalism:

Comhems egna router som man får vid tecknande. Är det någon annan här som använder den? Jag tycker att dersa modem:Com Hem WiFi Hub C2 är rena skiten, oftast tappar telefonen uppkopplingen, jag har IP- TV. Den tappar uppkoppling. Innan den routern hade jag inte problem men nu händer det titt som tätt att jag tappar uppkoppling.

https://www.comhem.se/bredband/bredband-100

Jag fick nyss min Technicolor TG799 utbytt mot en Com Hem WiFi Hub L1.

Dock fick jag en den utbytt på garanti redan efter en vecka mot en ny Com Hem WiFi Hub L1. Dock hade båda samma problem att kontakterna för WAN va lite för rymliga så kabeln kunde tappa kontakten trotts att den hade hel och fräsch "sko" med lås/spärr.

Upplyste ComHem om detta och dom ringde upp mig redan senare samma dag och bad mig filma medans jag "vickade" på kabeln.

Och nu helt plötsligt så erbjuder dom en annan produkt från en annan OEM... Undra varför...

Kan ju tillägga att minCom Hem WiFi Hub L1 funkar as bra sedan jag modifierade kontakten på min kabel så den sitter stumt i WAN porten. Hoppas verkligen att den nya Com Hem WiFi Hub C2:an är lika bra ifall dom skickar ut en sådan och vill ha tillbaka min Com Hem WiFi Hub L1:a.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]