Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Har klivit ur aktierna en tid och är likvid sparar till husköp som kan bli aktuellt i år så törs inte gamlbea med de pengarna. Jag tror på ett rejält ras i år hade jag haft mina aktier kvar så hade jag inte varit lycklig klev ur med +24% och hade jag legat kvar hade det nog varit -60%.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

hoppade på spectracure igår med en liten investering

SpectraCure (SPEC)

hemsida

det här är en väldig chans-aktie. jag gick in på 4,79 och den har gått upp och ned kan jag säga

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Har klivit ur aktierna en tid och är likvid sparar till husköp som kan bli aktuellt i år så törs inte gamlbea med de pengarna. Jag tror på ett rejält ras i år hade jag haft mina aktier kvar så hade jag inte varit lycklig klev ur med +24% och hade jag legat kvar hade det nog varit -60%.

grattis till +24% men jag gillar inte kommentarer där det spekuleras "hade det nog" antingen har du räknat på det eller inte

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Lyssnade nyligen på en 2-3 månader gammal interljuv lars wingefors har gjort 28 -29 förvärv sen thq kom till börsen och mer kommer det bli är iallfall mitt största innehav.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

I dagsläget köper jag HM och Altia.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

ja hm kan nog gå upp den del stefan har köpt en del

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Vad tror ni om AMD? Har kollat ett tag och verkar som de ligger lite lågt just nu eller har man missat något?

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

@Rasmus123:

Dom verkar ju gå rätt bra. Q1 rapporten kom ut idag, upp 12% ish (såklart, när jag missade att köpa igår och hade ordrar till öppning -.- ), men nya cpuerna gick bra, dom är ikapp i grafikkortsprestanda och är i regel bättre att mina med än nvidia (sist jag va inblandad iaf).

Så why not? Why not both? Om nvidia tar över hela marknaden boomar nvidia, om amd skulle lyckas boomar amd. Kör in 50/50 och vinn.

Permalänk
Medlem

Min Portfölj just nu:
Jag sparar med lång horisont och varje månad, minst 15% av nettolönen som jag har på autogiro och köper fonderna nedanför.
sedan sätter jag in punktsummor vid oregelbundna tillfällen när jag "har pengar över". Alla svenska aktier har direktavkastning (förutom Eyeonid) som återinvesteras där jag finner det lämpligt. Just nu är fördelningen ca 60% aktier / 40% fonder och som synes så är i princip alla aktier svenska aktier och alla fonder utlandsfonder (med några undantag). Ligger än så länge i år upp 3,67% vilket jag tycker är helt ok med tanke på den lite skakiga inledningen på detta börsåret. På ett år från idag är portföljen upp 16,95%. Inte heller någon raketutveckling men som man kanske förstår av mina aktie och fondval så är jag en lite mer defensiv spelare och ser långsiktigt på mitt sparande. Kollar jag inte till det på en månad händer inget drastiskt åt varken det ena eller andra hållet vilket är skönt för nattsömnen Så länge jag slår börsindex så är jag mer än nöjd.

Svenska aktier:
Angler Gaming
Eyeonid group
Leovegas
SCA B
Tele2 B
Kindred Group
Kinnevik B
Volvo B
Holmen B
AstraZeneca
Axfood
Castellum
Latour B
ABB Ltd
Saltängen property invest
NetEnt B
Investor B
Bosjö Fastigheter
Ahlsell
Hemfosa Fastigheter
Modern Times Group B
Essity B
SEB C
Swedbank A

utländska aktier:
National Access Cannabis Corp
Canopy Growth Corp
Aurora Cannabis

Fonder:
Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
Länsförsäkringar Global Indexnära
Spiltan Globalfond Investmentbolag
Swedbank Robur Ny Teknik
Länsförsäkringar USA Indexnära
SEB Östeuropafond Småbolag - Lux

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Min shareville: https://www.shareville.se/medlemmar/klattermouse/portfolios/1...

Nöjd med utvecklingen, (50+ % på 3 år) då det inte är några öresaktier utan riskennivån är medel.

Detta är inte min huvudportfölj, denna motsvarar 25% av sparandet, resten ligger på avanza. Avanza är något mer defensiv (21% på 3 år).

Månadssparar 25% av lönen i fonder, hälften i USA/global, hälften Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

100% aktier med en buffert på runt 20 000 på lönekontot.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Större poster:
- SolTech Energy
- ICTA

Mindre poster
- MyFC Holding

Visa signatur

Mobo: ASUS Z97-Pro Gamer CPU: Intel Core i7 4790K RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x2GB GPU: ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II PSU: Corsair CX 750W 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R5 SSD: Corsair Force 3 Series F120 120GB

Permalänk
Avstängd

Jag investerar på företag med produkter/tjänster med en marknad som inte är mättad. Alltså sådant som människor alltid behöver. Fast har senast investerat i Apple företaget för att deras expansion har varit imponerande under senare år. Tänkte att de skulle kunna växa lite till.
Ska jag vara ärlig så är det nog endå att vara en god kristen när man tänker tillbaka på fastighetsbranschen, livsmedel, sjukhus, äldreboenden, begravningstjänst, sophantering, kollektivtrafik, väg/trafikverket, fordonsbranschen, klädbranschen. Här har vi branscher som är stommen i samhället. Våran stat har stora andelar i dessa viktiga branscher. Kan man bli rik på våran civilisations viktigaste branscher? Vid en första anblick så är svaret ja, eftersom man inte kan förneka dessa branschers omfattning och viktiga roll i samhället. Donald Trump, presidenten i USA, är jätterik och han håller på med fastighetsbranschen. Det är en av branscherna jag nämnde som jag menar är grunden av våran civilisation.
När jag har tänkt vidare på börsnoterade företags utveckling så har jag till slut lärt mig en del om hur näringslivet fungerar. Sannolikheten att träffa på ett företag som ska ha genial utveckling framöver i samhället genom att endast veta företagets namn, bransch och lite svårtolkad extra information. Är ju väl inte så hög. Jag har investerat en del på börsen under ett antal år, hittils med förlust.
Allt tänkande på pengarnas roll i samhället, vilket jag också haft, har lett till att jag pedagogiskt försökt omformulera betydelsen av ordet pengar. Pengar är ju ett mått på handlingskraft. Det är ju det eftersom handling som t.ex. arbete värderas i pengar. Mer arbete desto dyrare pris.
Är ganska nöjd med faktumet att jag förstått pengar till slut och även farorna med dem. Man ska inte sticka under stol med faktumet att pengar ger vissa individer makt, en makt som förstärks av faktumet att pengar finns (jämfört med ett teoretiskt pengalöst samhälle), och denna makt kan komma att användas omoraliskt. Så när det kommer till uppfostran av sina barn så tror jag att pengar inte behöver ges till dem för unga personer är tyvärr ofta inte så smarta som vuxna.
Alltså investerar jag för att tjäna pengar.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

I mig själv

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Får väl uppdatera lite här..

Sparar månadsvis och återinvesterar de utdelningarna som jag får. Har Hansa Medical som min enskilt största aktie och det är ett bolag som jag tror stort på, gick in tidigt och det är också en utav de som har haft bäst utveckling. Har 3 portföljer som jag har delat upp enligt följande:

Allmän (ISK)
Hansa medical
ÅAC Microtec

Utdelning (ISK)
ABB
Acando
Akelius Residential pref
AstraZeneca
Axfood
Betsson
Castellum
Eolus Vind
Global Gaming 555
Investor
K2A pref
Kinnevik
Nilörngruppen
Nobina
Resurs Holding
Saltängen Property Invest
Skanska
Skistar

Utdelning Utländska (KF)
Alibaba -Ingen utdelning men den ligger där iaf
AT&T
Boston Pizza..
E.ON
Fortum
Nordea
Novo Nordisk
Realty income Corp

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Avstängd

@Ase: Jaha. Ja juste, för man skulle kunna hjälpa en annan person gratis. Då investerar man både i sig själv (himmelriket blir mer tillgängligt) samt i en annan person. Fast det är väl enklast att investera i sig själv faktiskt.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Hedersmedlem

2/3:e-delar av månadssparandet går till varsitt ISK med lite olika allokering, mest billiga global- och regionfonder.
1/3 till buffert, när den blir för stor köper jag lite aktier eller nån rolig nischfond för överskottet.

Säkert läsvärt för många: https://rikatillsammans.se/investerar-du-i-aktier-da-ar-du-ho...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Här kan ni dramatiskt minska kostnaderna för sparande https://www.sigmastocks.com/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Garmzon: Claes Hemberg analyserade Sigmastocks (jag har också provat tjänsten) och den är bra men den var helt klart inte billigare om du inte hade betydligt mer investerat än vad snittspararen har. Vi pratar 100.000-200.000kr för att stå jämsides. För att få ännu lägre krävs d.v.s ännu mer kapital investerat.

https://blogg.avanza.se/hemberg/2017/05/22/sigmastocks/

Min egen strategi ser ut som nuvarande att jag investerar i fastighetsprojekt genom Kameo och skapar en ny "pengamaskin" genom Lendify med kontinuerliga månadsbetalningar för att löpande få krut till vart än jag vill sätta in dem. För övrigt ligger jag ganska likvid då börsen upplevs som skakig.

Permalänk

Kanske är fel ställe att skriva på, men jag har lite nybörjarfunderingar.

Jag är ung (under 20) och bor hemma, men har jobb och helt Ok inkomst. Tänker att jag ska passa på att skaffa ett långtids-sparkonto medan jag kan spara majoriteten av min inkomst.

Vad ska man satsa på? Någon färdig portfölj? Avanzas ISK autospar? Vanligt hederligt sparkonto? Investera det i fastigheter och guld?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

@pepsimaxad: Under hur lång tid? Hur är ditt intresse för sparande? Vad kan du leva med att förlora?

<1år Sparkonto hos nischbank. (t.ex. Bluestep)
1-3 år Räntefond (t.ex. Spiltan räntefond)
4-5 år Räntefond 50% och Globalfond 50% (t.ex. SPP globalfond)
5+ Globalfond

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

@Dahle86: 5+ år, kommer spara minst 10år på detta spar. Är intresserad av att spara (eller investera) nu för att i framtiden kunna investera i tex fastigheter, det blir svårt just nu men det känner som något att sträva efter. Vill helt enkelt ha pengar jag kan flytta vidare till en större investering i framtiden. Vill inte förlora supermycket, men att förlora några procent av det jag investerar skulle inte döda mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pepsimaxad:

Kanske är fel ställe att skriva på, men jag har lite nybörjarfunderingar.

Jag är ung (under 20) och bor hemma, men har jobb och helt Ok inkomst. Tänker att jag ska passa på att skaffa ett långtids-sparkonto medan jag kan spara majoriteten av min inkomst.

Vad ska man satsa på? Någon färdig portfölj? Avanzas ISK autospar? Vanligt hederligt sparkonto? Investera det i fastigheter och guld?

Tacksam för svar!

Tycker du först och främst ska sikta på att spara till kontantinsats så du kan köpa en bostadsrätt om några år. Att äga sitt boende är mycket bättre för ens ekonomi än att hyra och åtminstone hittills har det gett en riktigt bra avkastning, särskilt i storstadsregionerna.

För det syftet skulle jag välja ett vanligt sparkonto med lite bättre ränta. Det vore ju rätt trist om någon trump-kris eller liknande sabbar dina möjligheter att flytta hemifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av pepsimaxad:

Kanske är fel ställe att skriva på, men jag har lite nybörjarfunderingar.

Jag är ung (under 20) och bor hemma, men har jobb och helt Ok inkomst. Tänker att jag ska passa på att skaffa ett långtids-sparkonto medan jag kan spara majoriteten av min inkomst.

Vad ska man satsa på? Någon färdig portfölj? Avanzas ISK autospar? Vanligt hederligt sparkonto? Investera det i fastigheter och guld?

Tacksam för svar!

Du har fått bra tips redan här.
Nu har du ypperligt tillfälle att lyssna på Avanzapodden med Niklas och Johanna som börjat ta tag i saker från grunden.
Det ger dig tips att tänka på!

Min åsikt dock är att du inte lägger allt på börsen hur många år du än skall spara.

Ett buffertkonto och sedan ett ISK/KF på börsen.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av pepsimaxad:

@Dahle86: 5+ år, kommer spara minst 10år på detta spar. Är intresserad av att spara (eller investera) nu för att i framtiden kunna investera i tex fastigheter, det blir svårt just nu men det känner som något att sträva efter. Vill helt enkelt ha pengar jag kan flytta vidare till en större investering i framtiden. Vill inte förlora supermycket, men att förlora några procent av det jag investerar skulle inte döda mig.

Jag skulle nog inte lagt allt i samma korg och med hög risk. Dels lite på sparkonto ex. Volvofinans. Sedan en lågrisk-fond typ spiltan räntefond Sverige. Och sedan en eller flera hög risk, teknik, läkemedel, Asien och Usa.

I början mest på sparkontot och sedan mer på de andra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Först vill jag tacka för alla svar, schysst av er alla! Ska ta till mig och läsa på om era tips och hitta något som passa.

@Aphex: Jag har redan ett ganska bra spar till bostad som mina föräldrar byggt upp, samt att min far äger en del fastigheter. Så bostad kommer nog inte vara något vidare problem, men det är helt klart värt att ha en kontantinsats för att hålla möjligheterna uppe.

@iller: Ska absolut lyssna på den podden, alla tips är välkomna så känns dumt att utesluta något. Tack för tipset!

@jocke92: Låter inte heldumt, ska kika närmare på förslagen. Tack!

Permalänk
Medlem

Maj blev som jag nämnde tidigare en bra månad.
Fanns ett sänke men kom ut med en snitt vinst på 18,89% som får anses vara ett bra eller något bättre än bra resultat.
Mycronic får nytt förtroende och blir kvar ytligare 6 månader.

Aktie

Inköpspris

Försäljningpris

Utdelning

Vinst/Förlust

Statoil

205,20

ProfilGruppen AB ser. B

134,86

Pandora A/S

688,40

Mycronic AB

100,80

Mycronic AB

90,35

100,80

11,57%

Neste Corporation

36,81

67,60

0,72

85,60%

NOTE AB

17,76

23,40

31,76%

Martela Oyj A

12,24

5,44

0,27

-53,35%

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Dahle86:

Maj blev som jag nämnde tidigare en bra månad.
Fanns ett sänke men kom ut med en snitt vinst på 18,89% som får anses vara ett bra eller något bättre än bra resultat.
Mycronic får nytt förtroende och blir kvar ytligare 6 månader.

Aktie

Inköpspris

Försäljningpris

Utdelning

Vinst/Förlust

Statoil

205,20

ProfilGruppen AB ser. B

134,86

Pandora A/S

688,40

Mycronic AB

100,80

Mycronic AB

90,35

100,80

11,57%

Neste Corporation

36,81

67,60

0,72

85,60%

NOTE AB

17,76

23,40

31,76%

Martela Oyj A

12,24

5,44

0,27

-53,35%

Hej!
Hur ser du till din egen förmåga att överträffa index? Nu har jag ju bara någon månads statistik på dig, men det ser ju minst sagt skakigt ut...
Vilka analyser gör du själv? Kan du skriva lite om varför du har valt dessa bolag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Hej!
Hur ser du till din egen förmåga att överträffa index?

Hyfsade korta perioder kommer index utan tvekan slå mig. Men på längre sikt tror jag att jag slår index även om det inte är med mycket.

Skrivet av PuMaH:

Nu har jag ju bara någon månads statistik på dig, men det ser ju minst sagt skakigt ut...

Då det jag lagt upp är resultatet av att sitta på en aktie i 6m-12m (Håller på att korta ner till 6m för att inte ha en för bred portfölj) så är det tvära kast. Kan börja slänga med en graf i fortsättningen om någon finner det intressant.

Skrivet av PuMaH:

Vilka analyser gör du själv?

Inga, går helt på magiskaformlen + momentum från börsdata.se

Skrivet av PuMaH:

Kan du skriva lite om varför du har valt dessa bolag?

Köper de 4 högst rankade jag inte redan har samt bara max en från varje lista per månad (Small, Mid, Large från Stockholm, Köpenhamn och Helsingfors samt OBX (Oslo))

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

100.0% / All | +- 55.0% / Index | | | +- 35.0% / USA | | | | | +- 30.0% / SPP Aktiefond USA | | | | | +- 40.0% / Swedbank Robur Access USA | | | | | `- 30.0% / Länsförsäkringar USA Indexnära | | | +- 25.0% / Europe | | | | | +- 50.0% / SPP Aktiefond Europa | | | | | +- 10.0% / Spiltan Aktiefond Investmentbolag | | | | | +- 10.0% / Nordnet Superfonden Sverige | | | | | +- 10.0% / Nordnet Superfondet Norge | | | | | +- 10.0% / Nordnet Superfonden Danmark | | | | | `- 10.0% / Nordnet Superrahasto Suomi | | | +- 20.0% / Asia | | | | | +- 40.0% / Swedbank Robur Access Asien | | | | | +- 40.0% / SPP Aktiefond Japan | | | | | `- 20.0% / AMF Aktiefond Asien Stilla havet | | | +- 10.0% / Global | | | | | +- 35.0% / Länsförsäkringar Global Indexnära | | | | | +- 35.0% / SPP Aktiefond Global A | | | | | `- 30.0% / Swedbank Robur Access Global | | | `- 10.0% / Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära | +- 30.0% / Bonds | | | +- 30.0% / Spiltan Räntefond Sverige | | | +- 20.0% / AMF Räntefond Lång | | | +- 20.0% / Öhman Penningmarknadsfond A | | | +- 15.0% / Öhman Realobligationsfond | | | `- 15.0% / IKC Avkastningsfond | `- 15.0% / Sparkonto

Typ så

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell