Skatteverket utreder kryptoinnehav – upptaxerar svenskar med miljonbelopp

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Skattefinansierad skola i USA ÄR SÄMRE pga. bristande finansiering. Varför USA tas upp är pga. att de (bland alla andra västländer) ligger på andra sidan spektrumet när det kommer till Sverige. Det är helt enkelt ett belägg för hur ett absolut motsatt system fungerar.

https://www.npr.org/2016/04/18/474256366/why-americas-schools...

https://www.theatlantic.com/business/archive/2016/08/property...

Ja skattefinansierad skola är nog sämre, men om vi inte ta skattefinansierad skola och ta dom man betala för, är dom så mycket sämre?
Det är dom jag snacka om, det är betald sjukvård jag snacka om. Det är just det jag menar med att jag inte gilla vårt system vi i Sverige har just nu.

Låt mig betala för att får något bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Ja skattefinansierad skola är nog sämre, men om vi inte ta skattefinansierad skola och ta dom man betala för, är dom så mycket sämre?
Det är dom jag snacka om, det är betald sjukvård jag snacka om. Det är just det jag menar med att jag inte gilla vårt system vi i Sverige har just nu.

Låt mig betala för att får något bättre.

Nej. Skattefinansierad skola tenderar att vara bättre. De länder som ligger i topp när det kommer till "Public schools" är nästan uteslutande länder som skattefinansierar sin skola. Länder som Finland, Nederländerna och Belgien är ett par exempel. När det kommer till sjukvård så ligger Sverige i topp i de flesta undersökningar.

https://nordic.businessinsider.com/the-16-countries-with-the-...

https://www.usnews.com/news/best-countries/articles/2017-01-1...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Nej. Skattefinansierad skola tenderar att vara bättre. De länder som ligger i topp när det kommer till "Public schools" är nästan uteslutande länder som skattefinansierar sin skola. Länder som Finland, Nederländerna och Belgien är ett par exempel. När det kommer till sjukvård så ligger Sverige i topp i de flesta undersökningar.

https://nordic.businessinsider.com/the-16-countries-with-the-...

https://www.usnews.com/news/best-countries/articles/2017-01-1...

ok, men jag frågade om skattefinansierad skola i USA VS en betald skola är bättre/sämre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

ok, men jag frågade om skattefinansierad skola i USA VS en betald skola är bättre/sämre?

Just i USA är skattefinansierad skola betydligt sämre MEN detta pga. att en väldigt liten del av skatterna satsas i skolan. Skillnaden är att elevernas föräldrar inte behöver ta enorma lån för att skicka folk till dessa. I Sverige finns det ett problem och det är inte skattefinansieringen utan snarare kommuners oförmåga att styra dessa skolor. Skolorna borde läggas under stat direkt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Jag har raderat några kommentarer som var några mil över gränsen

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Det finns ju ingen vinst att beskatta om företaget inte gått med plus i bokföringen. Om företaget inte omvandlar några grävda coins till svenska pengar så kan ju företaget omöjligt gå med vinst. Det blir lite som att starta ett företag som gräver efter guld i kiruna, du betalar ju ingen skatt på det grävda guldet innan du sålt det på marknaden och fått in pengarna i bokföringen.

Lite samma sak med aktieutdelning i företag, företaget betalar ingen skatt för utdelningen men kan betala vinstskatt om företaget som helet gått plus.

Du måste dock redovisa skulder och tillgångar när du gör balansräkningen. Är en extremt viktig del för att ens få ett likviditetsvärde i bolaget. För du kommer ju få betala för el, utrustning och arbetstid... oavsett.
http://www.expowera.se/mentor/starta/starta_folder_ekonomi.ht...

Så när du redovisar tillgångarna måste de dock komma med. Och frågan är då hur och vad reglerna gäller. För de kan ju hävda att om du 2016 gräver X mynt, och sedan säljer dem 2018, har du gjort vinst från 2016s nivå. Och du ska hålla bokföringen i 7 år iaf, så... de kan lätt kräva att gå tillbaka och se var och när du inskaffade tillgångarna samt vilket värde de har och hade.

Och skulle du inte anmäla dessa tillgångar, kommer ju skatteverket att just ge dig rejäl bakläxa med skattesmällar. Så... hur har du tänkt gör detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Jo det är bisarrt, men man får väl anpassa sig därefter. Som med aktier, inte säljer man o köper aktier för småsummor per transaktion.

Fast kryptovalutor är ju tänkta som valutor där du gör många mindre transaktioner. Det blir ju bakvänt om man ska anpassa sig efter att inte kunna använda dem som valutor. Då har ju staten helt plötsligt gjort om dem till kryptosamlarobjekt istället för en valuta där du i stort sett tvingas att se på det som en maskin du petar in större summor pengar i och sen hoppas kunna få ut ännu mer pengar en vacker dag.

Det är ju inte så det ska vara och det är heller säkert inte meningen från Skatteverkets sida. Men det blir konsekvensen när de ska beskatta det som så.

Permalänk
Skrivet av ScrewFearMe:

jag tar gärna en titt på den, skicka gärna ett pm till mig med länk till butdgeten

Så klart ska du sitta på röven och bli servad. Och det är invandrarna det är fel på, hupp hupp.

Du kan omöjligt ha gått ut gymnasiet om det kommer som en chock för dig att både regering och riksdag har s.k. hemsidor vartpå det står dig fritt att söka - eller att inte göra det. Men kom då ihåg att, nästa gång du förklarar för andra "hur det ligger till", du är obildad och helt okunnig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Skatt är stöld. Jag hade också försökt undanhålla varje möjlig krona från staten och inte rapporterat om jag gjorde vinster i t.ex. Bitcoin.

Ehh postade du i fel forum nu eller? Detta är inte flashback

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Ehh postade du i fel forum nu eller? Detta är inte flashback

Ibland kan man dock undra om inte Sweclockers är flashback med tanke på en del trådar som dyker upp i forumet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RasmusC:

Här var vi inte glada inte. Skatt är inte lösningen på alla världens problem som alla hjärntvättade svenskar verkar tro.

Kolla på länder som Schweiz, de har vägar, bra sjukvård och mycket annat med betydligt lägre skatt. Det enda som skiljer länder med låg skatt (som fungerar) och länder med hög skatt är vad som behöver betalas från egen ficka. Det går ett ut.

Lägre skatt = Saker kostar mer från egen ficka.
Högre skatt = Saker kostar KANSKE mindre från egen ficka.

Sjukvården absolut inte gratis i Sverige t.ex.

där måste jag stoppa dig. Skatt i sverige funkar inte bra. iden med skatt är mycket mycket smart och bra, fast hur vi har det funkar bara inte, bara för att sjukvården är gratis betyder inte att den är bra. vi lägger majoriteten av vår skatt på saker som är helt lätt bara korkade. inte på tala om vad vi borde lägga den på, därför är jag emot HUR VI LÄGGER SKATTEN inte skatten i sig, gillar skatt mycket då det gör så att alla i ett samhälle blir lika värda...på ett sätt, vare sig en har ett företag som är skit rik eller någon som är arbetslös så har båda rätt till samma sjukvård (om man inte går privat så klart.) men i sverige lägger vi våran skatt på dumheter, kolla på våra skolar, polisen, sjukhus osv, du har säkert sett i median...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fux1214:

där måste jag stoppa dig. Skatt i sverige funkar inte bra. iden med skatt är mycket mycket smart och bra, fast hur vi har det funkar bara inte, bara för att sjukvården är gratis betyder inte att den är bra. vi lägger majoriteten av vår skatt på saker som är helt lätt bara korkade. inte på tala om vad vi borde lägga den på, därför är jag emot HUR VI LÄGGER SKATTEN inte skatten i sig, gillar skatt mycket då det gör så att alla i ett samhälle blir lika värda...på ett sätt, vare sig en har ett företag som är skit rik eller någon som är arbetslös så har båda rätt till samma sjukvård (om man inte går privat så klart.) men i sverige lägger vi våran skatt på dumheter, kolla på våra skolar, polisen, sjukhus osv, du har säkert sett i median...

oj då, det var inte så smart av mig...jag borde verkligen läsa hela inlägget innan jag går till att vara en keyboardwarrior.

du har hellt rätt däremot.