Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Man kan inte säga upp comviq abonnemang som är kopplade till en avbetalning utav hårdvara, mig veterligen.
http://www.bilddump.se/bilder/20180424201632-83.226.61.133.jpg

Ok, intressant. Jag redigerade mitt inlägg med att det står "Fastpris har ingen bindnings- eller uppsägningstid." under telefonen, jag ska försöka leta reda på vad som stämmer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Man kan inte säga upp comviq abonnemang som är kopplade till en avbetalning utav hårdvara, mig veterligen.
http://www.bilddump.se/bilder/20180424201632-83.226.61.133.jpg

Så här står det i deras Vanliga frågor:

"UPPSÄGNINGSTID FÖR ABONNEMANG
Vi försöker göra det lätt för dig genom att inte ha några bindningstider. Det förutsätter att du köper ett Comviq-abonnemang utan mobil, endast då har du ingen bindningstid eller uppsägningstid.

Bindningstid om du köper en mobil
Om du däremot köper ett abonnemang tillsammans med en mobil på avbetalning så har du 24 månaders bindningstid. När bindningstiden har gått ut och du vill säga upp ditt abonnemang behöver du ta kontakt med Kundservice så får du hjälp med det."

Väldigt konstigt att det i själva erbjudandet är skrivet "Fastpris har ingen bindnings- eller uppsägningstid." :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ziddie:

Väldigt konstigt att det i själva erbjudandet är skrivet "Fastpris har ingen bindnings- eller uppsägningstid." :/

Bra detektivarbete! Det syftar säkert på om/när man klickar på att köpa telefonen kontant samtidigt som man tecknar abonnemanget. 🤗

Permalänk
Skrivet av Aene:

Har inte bekräftat själv ännu, men det verkar vara antingen en ST4000DM004 eller ST4000DM005.

https://www.dealabs.com/bons-plans/disque-dur-externe-35-seag...

Är det denna modellen som det är 256 mb cache minne? Är det inte ganska troligt att de kan ha olika diskar i samma chassi, att de tagit det som funnits så att säga. Vet någon vad det varit för ålder på hårddisken som satt i, det datum som brukar vara printat på etiketten på hårddisken så att säga?

Är riktigt sugen att köpa till det priset:) Hur är det med garantin på hårddisken från tillverkaren om man tagit ur den ur chassit? Kanske kan vara svårt att få in den i chassit igen utan att det synts att man tagit isär den....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@sharadkingboy:

ST4000DM004 - 5400 rpm, 256 Mb cache, 2 platters, 4 heads

ST4000DM005 - 5900 rpm, 64 Mb cache, 3 platters, 6 heads

Min disk är från 09/2017 och har en ST4000DM005, verkar vara lotteri vilken disk man får om man ska tro de andra i tråden. Det går att ta isär chassit utan att göra sönder allt för många interna fästen, så det ska nog gå att pula ihop den innan man skickar in den. Använder man sig av ett plastverktyg för att tvinga isär chassit så blir det inga yttre märken.

Permalänk
Skrivet av megamats:

@sharadkingboy:

ST4000DM004 - 5400 rpm, 256 Mb cache, 2 platters, 4 heads

ST4000DM005 - 5900 rpm, 64 Mb cache, 3 platters, 6 heads

Min disk är från 09/2017 och har en ST4000DM005, verkar vara lotteri vilken disk man får om man ska tro de andra i tråden. Det går att ta isär chassit utan att göra sönder allt för många interna fästen, så det ska nog gå att pula ihop den innan man skickar in den. Använder man sig av ett plastverktyg för att tvinga isär chassit så blir det inga yttre märken.

Okej, är någon av de två ovan bättre eller sämre?

Permalänk
Medlem

@sharadkingboy:

Hade föredragit 004-varianten då det (på pappret i alla fall) är en bättre disk på alla fronter. Svårt att säga om man ska satsa på en nyare eller äldre disk för att få "rätt" disk.

Permalänk
Medlem

Jag fick ST4000DM004 i dom två hårdiskarna jag köpte idag.

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Skrivet av megamats:

@sharadkingboy:

Hade föredragit 004-varianten då det (på pappret i alla fall) är en bättre disk på alla fronter. Svårt att säga om man ska satsa på en nyare eller äldre disk för att få "rätt" disk.

Kan man via typ crystal disc info få reda på det utan att fysiskt öppna lådan? Beställde ni från nätet eller fysisk butik? Vet ni om chassit är knutet till specifik disk? Har ett gammalt WD chassi som bara funkar med den disken.....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@sharadkingboy:

Så här ser det ut i CrystalDiskInfo genom USB, jag har inte öppnat min disk men har öppnat diskar med likadant chassi tidigare.

För att förtydliga, 004 är alltså den nyare av de två diskarna. Man kan ju tycka att en nyare extern disk borde ha 004-disken inuti sig, men tyvärr finns det nog ingen garanti för det.

Permalänk
Skrivet av megamats:

@sharadkingboy:

Så här ser det ut i CrystalDiskInfo genom USB, jag har inte öppnat min disk men har öppnat diskar med likadant chassi tidigare.

https://i.imgur.com/rvC9Xbc.png

För att förtydliga, 004 är alltså den nyare av de två diskarna. Man kan ju tycka att en nyare extern disk borde ha 004-disken inuti sig, men tyvärr finns det nog ingen garanti för det.

Är inte buffertstorlek och Cache samma sak? Tänkte mest eftersom det skrevs 64 Mb ovan och på CrystalDiscInfo stod det ~8 Mb.....

En annan fråga till er som köpt denna disken, kartongen/lådan som den kom i, var den förseglad med plastfilm som man liksom fick riva av för att kunna öppna kartongen, eller var det bara en vanlig kartong utan någon plastfilm runt om?

Får man lov att "prova" disken och lämna tillbaka så som man får på NetOnNet?

Samt, vart har ni köpt era diskar? På nätet eller i någon lokal butik?

Permalänk

@sharadkingboy:
Japp, plastfilm och "plombering" på lådan.

Själv fick jag en ST4000DM004 så rätt nöjd med det.

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Skrivet av CRHASH:

Jag fick ST4000DM004 i dom två hårdiskarna jag köpte idag.

Skrivet av frasse_84:

@sharadkingboy:
Japp, plastfilm och "plombering" på lådan.

Själv fick jag en ST4000DM004 så rätt nöjd med det.

Vad står det för date of manufacture på era lådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuzzmeister:

Vad står det för date of manufacture på era lådor?

DOM på mina två hårddiskar var 08/2017

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Skrivet av CRHASH:

DOM på mina två hårddiskar var 08/2017

Härligt. Står 08/17 på min jag köpte idag också, så hoppas det är en ST4000DM004!

Permalänk
Medlem

Har dålig koll på diskar, men duger den som en andra/tredje HDD i desktopen?
Kommer i så fall användas mest för film/bildlagring, eventuellt även som steamfolder för spel.
Just nu är det en 2-3 år gammal WD Blue som fyller samma funktion.

Permalänk
Skrivet av Fuzzmeister:

Vad står det för date of manufacture på era lådor?

07/2017 här

Skrivet av Mieriola:

Har dålig koll på diskar, men duger den som en andra/tredje HDD i desktopen?
Kommer i så fall användas mest för film/bildlagring, eventuellt även som steamfolder för spel.
Just nu är det en 2-3 år gammal WD Blue som fyller samma funktion.

Överföringshastigheten är specad till 190MB/s så det duger nog fint. Bra mycket snabbare än mina två interna 500GB sen tidigare.

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk

Vart har ni köpt dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk

Alltså på nätet eller i fysisk butik?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharadkingboy:

Alltså på nätet eller i fysisk butik?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns både på nätet och i butik.

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Medlem

Corsair K55 RGB hos Netonnet för 399. Värt pengarna?

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Jag har en liknande men i andra färger (d.v.s. samma diamondpattern), väldigt bekväm i handen och man får ett bra grepp! Kör på, du blir nog nöjd!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: Det fick bli en beställning

Permalänk
Medlem

Nästa fråga.. har suttit med en Iphone 6S plus ett par månader nu, jag blir verkligen inte vän med den. Hade dock inget val när min Nexus 6P gick sönder. Nu har jag dock fått nog och tänkte se om det finns några schyssta erbjudanden på lurar idag.

http://cdon.se/hemelektronik/sony-g8341-xperia-xz1-64gb-silve... t.ex. hur är den luren?

Permalänk
Skrivet av frasse_84:

@sharadkingboy:
Japp, plastfilm och "plombering" på lådan.

Själv fick jag en ST4000DM004 så rätt nöjd med det.

Skrivet av Fuzzmeister:

Härligt. Står 08/17 på min jag köpte idag också, så hoppas det är en ST4000DM004!

Vart har ni köpt era hårddiskar? Alltså om det är på nätet och ni alla som köpt på nätet har fått 004 disken så är det kanske högst troligt att även kommande beställningar på nätet är 004 diskar, medans om ni köpt i lokal butik låt säga i Malmö och fått 005 disken är det kanske högst troligt att även andra diskar där i den butiken är just 005 diskar. Därav min fråga VAR ni köpt era diskar, alltså inte vilken kedja, eftersom det vet jag ju redan att det är på Elgiganten:)

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Nästa fråga.. har suttit med en Iphone 6S plus ett par månader nu, jag blir verkligen inte vän med den. Hade dock inget val när min Nexus 6P gick sönder. Nu har jag dock fått nog och tänkte se om det finns några schyssta erbjudanden på lurar idag.

http://cdon.se/hemelektronik/sony-g8341-xperia-xz1-64gb-silve... t.ex. hur är den luren?

Det är en riktigt bra mobil för den pengar. Räkna med att när du sätter i gång först så kommer mååååååånnngaaa uppdateringar. Mobilen kommer att starta om typ 5-6 gånger. Fattar inte riktigt varför kan det inte bara ladda ner och installera den senaste patch men förutom den så det är en bra mobil.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så sjukt störigt, jag hade inte alls koll på att Green Friday skulle vara idag, så jag beställde Forza Motorsport 6 på Xbox One (http://cdon.se/spel/forza_motorsport_6-31750543) i tisdags för 299kr.

Någon som vet om det är lönt att kontakta Cdon om detta? Kan man ångra köpet trots att man öppnat spelet och spelat i några dagar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokas:

Så sjukt störigt, jag hade inte alls koll på att Green Friday skulle vara idag, så jag beställde Forza Motorsport 6 på Xbox One (http://cdon.se/spel/forza_motorsport_6-31750543) i tisdags för 299kr.

Någon som vet om det är lönt att kontakta Cdon om detta? Kan man ångra köpet trots att man öppnat spelet och spelat i några dagar?

Tycker absolut du ska kontakta dom.
Smidigaste lösningen vore om du får ett presentkort på mellanskillnaden. Inte ovanligt att dom gör så.