Permalänk
Skrivet av Flygman:

Han är fucked oavsett iom att arbetsförmedlingen endast tar emot arbetssökande. Jag trodde detta var uppenbart för alla?

Jag kan väl fortfarande söka jobb? Får jag ett bra jobb kommer jag ta det! Det handlar inte om någon drömutb

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddechr:

Jag kan väl fortfarande söka jobb? Får jag ett bra jobb kommer jag ta det! Det handlar inte om någon drömutb

Arbetssökande innebär inte att du tar upp platsbanken ett par gånger i veckan och väntar på att det ploppar upp ett drömjobb med baktanken att du faktiskt inte söker jobb på riktigt. Du ska kontinuerligt söka jobb, praktik och allt som får in dig på arbetsmarknaden, förstår inte hur du med gott samvete kan sitta där och plocka bidrag för att sitta och pilla dig i naveln när du vet mycket väl att du inte gör det du ska för att förtjäna bidraget. Riktigt äckligt tankesätt.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av Flygman:

Arbetssökande innebär inte att du tar upp platsbanken ett par gånger i veckan och väntar på att det ploppar upp ett drömjobb med baktanken att du faktiskt inte söker jobb på riktigt. Du ska kontinuerligt söka jobb, praktik och allt som får in dig på arbetsmarknaden, förstår inte hur du med gott samvete kan sitta där och plocka bidrag för att sitta och pilla dig i naveln när du vet mycket väl att du inte gör det du ska för att förtjäna bidraget. Riktigt äckligt tankesätt.

Mycket möjligt men nu var detta ingen moral fråga, och vad säger att jag inte kommer söka jobb altivt? Ska väl tilläggas att jag redan nu söker jobb som anställd men det kvittar väl?😎 tror du dessutom att jag är den första som gjort så?

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddechr:

Mycket möjligt men nu var detta ingen moral fråga, och vad säger att jag inte kommer söka jobb altivt? Ska väl tilläggas att jag redan nu söker jobb som anställd men det kvittar väl?😎 tror du dessutom att jag är den första som gjort så?

Förmodligen inte. Men vill du ha hjälp med en sådan frågeställning är nog Flashback ett bättre ställe

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddechr:

Mycket möjligt men nu var detta ingen moral fråga, och vad säger att jag inte kommer söka jobb altivt? Ska väl tilläggas att jag redan nu söker jobb som anställd men det kvittar väl?😎 tror du dessutom att jag är den första som gjort så?

Det är absolut en moralfråga. Du har inte rätt till att bara få svar om hur du begår bedrägeri utan åtminstone något inlägg som ifrågasätter dig.

Skrivet av freddechr:

tror du dessutom att jag är den första som gjort så?

Förstår du hur oerhört deprimerande det är att läsa det där? Måste finnas ett grovt bakomliggande problem som tillåter en människa att bara slänga av sig allt sitt ansvarstänkande i vuxen ålder.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

Såg nu där fanns en tidigare utbildning en vecka efter min uppsägningstid så blir det istället... dock för er som vill veta så kan man göra så... jag frågade tillochmed A-kassan som sa att det går, dock INTE om jag varit arbetssökande tidigare så då vet ni det iaf

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddechr:

Såg nu där fanns en tidigare utbildning en vecka efter min uppsägningstid så blir det istället... dock för er som vill veta så kan man göra så... jag frågade tillochmed A-kassan som sa att det går, dock INTE om jag varit arbetssökande tidigare så då vet ni det iaf

Kan jag få din A-Kassa? Min tillåter absolut inte att jag nekar en förlängning och tar ut a-kassa utan 52 dagars total karens.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddechr:

Såg nu där fanns en tidigare utbildning en vecka efter min uppsägningstid så blir det istället... dock för er som vill veta så kan man göra så... jag frågade tillochmed A-kassan som sa att det går, dock INTE om jag varit arbetssökande tidigare så då vet ni det iaf

Nej, arbetsförmedlingen kan se till att du blir av med din ersättning om du inte gör tillräckligt mycket för att komma ut på arbetsmarknaden.

Att planera att plugga och kolla på platsbanken då och då "ifall det kommer något bättre" är inte tillräckligt, men så sa du nog inte att du skulle göra över telefon.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av Flygman:

Nej, arbetsförmedlingen kan se till att du blir av med din ersättning om du inte gör tillräckligt mycket för att komma ut på arbetsmarknaden.

Att planera att plugga och kolla på platsbanken då och då "ifall det kommer något bättre" är inte tillräckligt, men så sa du nog inte att du skulle göra över telefon.

Självklar får du uppfylla a kassans alla krav för att få ersättning

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddechr:

jag frågade tillochmed A-kassan som sa att det går, dock INTE om jag varit arbetssökande tidigare så då vet ni det iaf

Vad har du för a-kassa?

Permalänk
Inaktiv

Man får ej tacka nej till jobb för att sedan stämpla, även om man hade fått detta så har man redan första dagen som arbetslös gjort något man ej får göra. Sedan kan man bete sig som en riksdagspolitiker, men det är en annan sak.

Akassan gillar inte studenter som blir arbetslös, börjar stämpla och sedan studerar igen, även om man var arbetslös i ett år och började ett helt annat program. Då kan man få hotbrev hem och tvingas förklara sig.

Men att gå från jobb till att sedan studera är inget problem, bara det att man kanske inte är aktiv sökande dagarna innan och det gillar de ej. Vissa akassor har blivit förståndigare kring studieregler: https://lararnasakassa.se/ersattning/sarskilda-situationer/bo...

Sedan ni som upprör er över detta, lägg energin på våra politiker som fullkomligt slösar pengar på ren dritt.

Nå det finns ett annat sätt och det är att Tjänstledighet för studier
Enligt studieledighetslagen har du rätt till tjänstledighet för studier om du varit anställd hos samma arbetsgivare de senaste sex månaderna eller sammanlagt minst tolv månader under de senaste två åren (så kallad kvalificeringstid).
https://www.unionen.se/rad-och-stod/tjanstledighet-ledighet-u...

Lite kort tid att börja nu, men du kan studera senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddechr:

Såg nu där fanns en tidigare utbildning en vecka efter min uppsägningstid så blir det istället... dock för er som vill veta så kan man göra så... jag frågade tillochmed A-kassan som sa att det går, dock INTE om jag varit arbetssökande tidigare så då vet ni det iaf

Jag känner till väldigt många fall som ditt.
Du skulle åka på karens iaf av (unionen, kommunal).
Flera av de jag arbetat med har även som dig fått besked innan att det ska vara ok.

Problemet är att du tackar nej till fortsatt arbete, vilket likställs med att säga upp sig.
Det är alltså inte samma sak som att tacka nej till ett erbjuder arbete som arbetslös.

Nu läste jag att du inte kommer göra så ändå, ville bara skriva det så inte folk tror att det fungerar... Eller iofs så får folk skylla sig själv om de vill suga åt sig andras pengar.
Glöm inte att det är andra medlemmars pengar du anser dig ha rätt till.

Permalänk
Medlem

@milkab: Det är en bedömning a-kassan gör när de får in ansökan och alla papper, så det är såklart inget de kan ge något absolut svar på innan. Givetvis handlar det inte om 5 dagars avstängning utan 45+7 dagar om de anser det oacceptabelt. Fast jag vet inte riktigt varför frågan kom upp på det sättet, vet uppdragsgivaren om att arbetstagaren ska studera så är det ju inte troligt att de vill ha denne på arbetsplatsen fortsättningsvis och meddelar bemanningsföretaget detta. Sen ser jag inte riktigt varför han inte skulle kunnat arbeta fram tills studiestart, men det verkar han ju ha löst nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Sedan ni som upprör er över detta, lägg energin på våra politiker som fullkomligt slösar pengar på ren dritt.

Det går nog ha energi till både och. Sen är det ju parasiter som freddechr som även försvårar politikernas och byråkraternas arbete eftersom allt måste utformas väldigt precist och kontrolleras så stödet som finns går till rätt personer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pre-dator:

Det går nog ha energi till både och. Sen är det ju parasiter som freddechr som även försvårar politikernas och byråkraternas arbete eftersom allt måste utformas väldigt precist och kontrolleras så stödet som finns går till rätt personer.

Jag tänkte mer man borde bli väldigt hes i halsen redan innan.
Nå det TS pratar om är inget unikt, att man som ung ålder får ett enklare jobb och vill studera, men det är byråkrati som bromsar möjligheterna till detta. Att leva utan akassa en kort period har alla ej råd med, även om de hade så skulle de ej då stämpla efter studierna. Det är alltså riktigt dumt att gå ledig hemma utan ersättning.

Nå TS ska tvärt emot våra riksdagspolitiker vara ärlig och respetera våra lagar och då blir hens ide körd.
Så studieledighet från det ordinarie jobbet är enda vettiga lagliga alternativet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

**tråd låst urspårning/paragraf 8 //mod**