Kryptovalutor deklaration

Permalänk
Skrivet av delco76:

Detta löste det aktuella felet , men då fick jag detta istället:

"Traceback (most recent call last):
File "report.py", line 29, in <module>
File "taxdata.py", line 58, in read_from
IndexError: list index out of range
[11732] Failed to execute script report"

Med vänlig hälsning Micke

Hur ser första raden i trades.csv ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bitsofwinter:

Grym idé med scriptet!

Traceback (most recent call last):
File "report.py", line 36, in <module>
File "tax.py", line 65, in compute_tax
File "tax.py", line 51, in get_sell_coin
Exception: Selling currency EUR which has not been bought yet
[2844] Failed to execute script report

Jag gissar på att felet är att det saknas någon transaktion, men finns det något sätt jag kan få en hint om vart felet är? Jag har 400+ trades från 5 olika exchanges, det är lite rörigt (minst sagt)

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av bitsofwinter:

Hur ser första raden i trades.csv ut?

Så här:

,"Type","Buy","Cur.","Value in BTC","Value in SEK","Sell","Cur.","Value in BTC","Value in SEK","Spread","Exchange","Group","Date"

Mvh Micke

Permalänk
Skrivet av NoCc:

Grym idé med scriptet!

Traceback (most recent call last):
File "report.py", line 36, in <module>
File "tax.py", line 65, in compute_tax
File "tax.py", line 51, in get_sell_coin
Exception: Selling currency EUR which has not been bought yet
[2844] Failed to execute script report

Jag gissar på att felet är att det saknas någon transaktion, men finns det något sätt jag kan få en hint om vart felet är? Jag har 400+ trades från 5 olika exchanges, det är lite rörigt (minst sagt)

Det här beror troligen på att du inte rapporterat växlingen från SEK->EUR när du fört över pengar från svenskt konto till en exchange, t.ex. Kraken/Bitstamp. Det sker ju en konvertering från SEK till EURO där och även en från EURO till SEK när man skickar tillbaka till sitt svenska bankkonto, dessa behöver också skrivas in på cointracking.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoCc:

Grym idé med scriptet!

Traceback (most recent call last):
File "report.py", line 36, in <module>
File "tax.py", line 65, in compute_tax
File "tax.py", line 51, in get_sell_coin
Exception: Selling currency EUR which has not been bought yet
[2844] Failed to execute script report

Jag gissar på att felet är att det saknas någon transaktion, men finns det något sätt jag kan få en hint om vart felet är? Jag har 400+ trades från 5 olika exchanges, det är lite rörigt (minst sagt)

Hej,
Det verkar som du försöker sälja EUR utan att först köpt/trade:at åt dig EUR.

Vet inte vilka exchanges du använt men på vissa måste man importera deposit/withdrawal separat till Cointracking.

Mvh Micke

Permalänk
Skrivet av delco76:

Så här:

,"Type","Buy","Cur.","Value in BTC","Value in SEK","Sell","Cur.","Value in BTC","Value in SEK","Spread","Exchange","Group","Date"

Mvh Micke

Hmm... testa ladda ner trades.csv igen från cointracking, man skall inte behöva spara om eller ändra den filen, den bör laddas ner i rätt format från början. Däremot personal_data.json är nog viktigare att man ser till att spara i UTF-8.

Permalänk

La in support i scriptet för att generera en förenklad version av K4an så som jag tolkade de nya reglerna, i.e. att rapportera summan av förluster och vinster per valuta. Har inte testat det jättemycket men såg initialt ut att kunna göra rätt sak. Finns en ny flagga --simplified-k4 för detta.

Har dock inte packeterat någon ny release för windows/mac än (då detta är lite meckigt) så det finns bara på master om man satt upp python-versionen själv än så länge.

Permalänk
Avstängd

Någon som har koll på vad som gäller om man har gjort byten mellan kryptovalutor men aldrig har sålt?

Så som jag har förstått det tidigare så ska man då anteckna dessa byten och sedan ta hänsyn till detta när man beräknar omkostnadsbeloppet, men att man inte ska deklarera detta förrän året då man realiserar vinsten/förlusten (i.e. då man säljer eller köper något för kryptovalutorna). Har blivit lite osäker på om detta verkligen stämmer.

Har för övrigt minat alla mina kryptovalutor och har deklarerat detta som inkomst av hobbyverksamhet (värdet av valutorna vid tidpunkterna då utbetalningar skett).

Permalänk
Medlem
Skrivet av bitsofwinter:

Det här beror troligen på att du inte rapporterat växlingen från SEK->EUR när du fört över pengar från svenskt konto till en exchange, t.ex. Kraken/Bitstamp. Det sker ju en konvertering från SEK till EURO där och även en från EURO till SEK när man skickar tillbaka till sitt svenska bankkonto, dessa behöver också skrivas in på cointracking.

Hm, ska prova.

Jag ser att kraken bara rapporterar det som Deposit

EDIT:

Fungerar, du är en life saver!

Bara en FYI som är bra att ha i åtanke

Du måste manuellt ändra deposits/withdrawal till trade om du köpt/bytt valuta via din wallet, samt att om du får Ether returnerat av att kontrakt så hamnar det som en internal transaction och den importeras inte in i cointracker utan måste reggas manuellt

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av bitsofwinter:

Hmm... testa ladda ner trades.csv igen från cointracking, man skall inte behöva spara om eller ändra den filen, den bör laddas ner i rätt format från början. Däremot personal_data.json är nog viktigare att man ser till att spara i UTF-8.

Så då var det löst.
Problemet var att det först hittades fel så jag editerade CSV filen direkt i excel. Då det var små summor.
Men nu när jag rättade i Cointracking och använde orginal filen så funkade det.

Permalänk

Nu finns både möjlighet att göra en förenklad K4 och att generera en "rounding report" som är avrundningar av antal som ger större fel än en viss procent (konfigurerbar) som man kan klistra in under Övriga Upplysningar. Har gjort en uppdaterad release för Windows/Mac också. Se README för info.

Beräkningen har även förbättrats en aning nu och ger en marginellt lägre skatt och är, så vitt jag kan tolka det, även mer korrekt enligt Skatteverkets regler.

Permalänk
Medlem

Suveränt!

Skrivet av bitsofwinter:

Nu finns både möjlighet att göra en förenklad K4 och att generera en "rounding report" som är avrundningar av antal som ger större fel än en viss procent (konfigurerbar) som man kan klistra in under Övriga Upplysningar. Har gjort en uppdaterad release för Windows/Mac också. Se README för info.

Beräkningen har även förbättrats en aning nu och ger en marginellt lägre skatt och är, så vitt jag kan tolka det, även mer korrekt enligt Skatteverkets regler.

Har nu testat även denna version, så mycket bättre med de nya förenklade reglerna.

Stort tack för att du tar dig tiden att göra livet enklare för oss cryptotraders!

Mvh Micke

Permalänk
Medlem
Skrivet av varir:

Någon som har koll på vad som gäller om man har gjort byten mellan kryptovalutor men aldrig har sålt?

Så som jag har förstått det tidigare så ska man då anteckna dessa byten och sedan ta hänsyn till detta när man beräknar omkostnadsbeloppet, men att man inte ska deklarera detta förrän året då man realiserar vinsten/förlusten (i.e. då man säljer eller köper något för kryptovalutorna). Har blivit lite osäker på om detta verkligen stämmer.

Har för övrigt minat alla mina kryptovalutor och har deklarerat detta som inkomst av hobbyverksamhet (värdet av valutorna vid tidpunkterna då utbetalningar skett).

Det är endast vinst/förlust som ska deklareras, dvs resultatet av att sälja, under det året som du deklarerar för.

Tycker att skatteverket är väldigt tydliga med detta:

Du som är privatperson ska deklarera dina kryptovalutor om du till exempel har:
•sålt kryptovaluta
•bytt en kryptovaluta mot en eller flera andra typer av kryptovalutor

Om du har sålt någon kryptovaluta så ska detta beskattas oavsett om du köper ny valuta för pengarna eller inte.

När jag deklarerade så tänkte jag även att köp av ICO bör ses som en försäljning av ETH och bör vara med i deklarationen.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk

Något blir helt uppåt väggarna konstigt för mig när jag flyttar in alla mina transaktioner från Cointracking till det här skriptet.

Framförallt märker jag något som jag inte vet hur jag ska tolka, när jag läser in mina köp från LocalBitcoins.
Jag har endast köpt bitcoins genom Localbitcoins och aldrig sålt något. Så, jag har alltså aldrig gjort någon vinst någon gång på dessa pengar, genom att sälja den mängden bitcoin jag köpt.

Jag utgick ifrån att lägga in samtliga börsers transaktioner, så att jag kunde se om skriptet fungerade. Efter att ha gjort detta, lade jag till slut in mina köp från LocalBitcoins.

Det som händer är att skriptet rapporterar 40% mer vinst nu, än innan jag lagt in dessa köp. Det är ungefär som om skriptet tror att jag _sålt_ de här mynten till en fantastisk vinst.

Hur är det tänkt att man ska rapportera dessa köp?
Och hur ligger det till med överföringar mellan börser? Jag har bara köpt med kontanter på ett ställe, och sedan överfört till andra börser utifrån det. Hur är det tänkt att jag ska rapportera detta i Cointracking så att skriptet lägger ihop summorna rätt?

Det här är ett _toppeninitiativ_ och jag ser fram emot att se resultaten, när jag fått koll på att jag gjort rätt. Just nu känns det som att jag inte riktigt får rätt på rapporteringen mot cointracking, men jag behöver lite mer förståelse för hur det översätts sedan till skriptet.

Permalänk
Skrivet av metalmetalmetal:

Något blir helt uppåt väggarna konstigt för mig när jag flyttar in alla mina transaktioner från Cointracking till det här skriptet.

Framförallt märker jag något som jag inte vet hur jag ska tolka, när jag läser in mina köp från LocalBitcoins.
Jag har endast köpt bitcoins genom Localbitcoins och aldrig sålt något. Så, jag har alltså aldrig gjort någon vinst någon gång på dessa pengar, genom att sälja den mängden bitcoin jag köpt.

Jag utgick ifrån att lägga in samtliga börsers transaktioner, så att jag kunde se om skriptet fungerade. Efter att ha gjort detta, lade jag till slut in mina köp från LocalBitcoins.

Det som händer är att skriptet rapporterar 40% mer vinst nu, än innan jag lagt in dessa köp. Det är ungefär som om skriptet tror att jag _sålt_ de här mynten till en fantastisk vinst.

Hur är det tänkt att man ska rapportera dessa köp?
Och hur ligger det till med överföringar mellan börser? Jag har bara köpt med kontanter på ett ställe, och sedan överfört till andra börser utifrån det. Hur är det tänkt att jag ska rapportera detta i Cointracking så att skriptet lägger ihop summorna rätt?

Det här är ett _toppeninitiativ_ och jag ser fram emot att se resultaten, när jag fått koll på att jag gjort rätt. Just nu känns det som att jag inte riktigt får rätt på rapporteringen mot cointracking, men jag behöver lite mer förståelse för hur det översätts sedan till skriptet.

Läste dina issues på github lite snabbt nu, fick intrycket av att du kanske använder Gift/Tip till annat än vad jag själv använt det till. Scriptet hanterar just nu bara följande trade types på cointracking:

Trade: Växling fiat-krypto, krypto-krypto och krypto-fiat
Mining (enbart inkomst): Inkomst från mining, får ett omkostnadsbelopp på värdet i SEK vid tillfället man tog emot inkomsten, man förväntas deklarera själva inkomsten på en annan blankett som inkomst av hobbyverksamhet.
Gift/Tip (enbart inkomst): Används främst för att hantera inkomster från hard forks och airdrops, d.v.s. fall där omkostnadsbeloppet skall vara 0.

Det går förstås att utöka scriptet, men eftersom jag inte haft behov av mer för egen del har jag inte gjort detta än. Beskriv gärna vad som saknas så kan jag försöka lägga till support för det så länge det inte är för komplicerat, eller gör en pull request.

Permalänk
Skrivet av bitsofwinter:

Läste dina issues på github lite snabbt nu, fick intrycket av att du kanske använder Gift/Tip till annat än vad jag själv använt det till. Scriptet hanterar just nu bara följande trade types på cointracking:

Trade: Växling fiat-krypto, krypto-krypto och krypto-fiat
Mining (enbart inkomst): Inkomst från mining, får ett omkostnadsbelopp på värdet i SEK vid tillfället man tog emot inkomsten, man förväntas deklarera själva inkomsten på en annan blankett som inkomst av hobbyverksamhet.
Gift/Tip (enbart inkomst): Används främst för att hantera inkomster från hard forks och airdrops, d.v.s. fall där omkostnadsbeloppet skall vara 0.

Det går förstås att utöka scriptet, men eftersom jag inte haft behov av mer för egen del har jag inte gjort detta än. Beskriv gärna vad som saknas så kan jag försöka lägga till support för det så länge det inte är för komplicerat, eller gör en pull request.

Ok, bra att veta.

Jag har
* lagt in mina köp på LocalBitcoins som Trades (från SEK till BTC)
* lagt alla inkommande överföringar som Gift/Tip [In] eller Gift [Out] som motsvarar Deposits och Withdraws

Men jag tolkar då att Gifts är fel typ för dessa, och de ska med andra ord läggas som just Deposit och Withdraw i Cointracking?
Dock är jag undrande om detta påverkar skriptet? Möjligtvis är det Gift/Tip som skulle kunna göra att jag inte får riktigt lika höga summor, men det har jag lite svårt att slutleda mig till utan att ha testat/gått igenom koden. Förtydligande här hade varit toppen.

Permalänk
Skrivet av metalmetalmetal:

Ok, bra att veta.

Jag har
* lagt in mina köp på LocalBitcoins som Trades (från SEK till BTC)
* lagt alla inkommande överföringar som Gift/Tip [In] eller Gift [Out] som motsvarar Deposits och Withdraws

Men jag tolkar då att Gifts är fel typ för dessa, och de ska med andra ord läggas som just Deposit och Withdraw i Cointracking?
Dock är jag undrande om detta påverkar skriptet? Möjligtvis är det Gift/Tip som skulle kunna göra att jag inte får riktigt lika höga summor, men det har jag lite svårt att slutleda mig till utan att ha testat/gått igenom koden. Förtydligande här hade varit toppen.

Uppdaterade READMEn på github. Kolla om frågorna blev besvarade där. Säg till annars vad som saknas / är fel så kan vi se om det går lätt att fixa.

Permalänk
Skrivet av bitsofwinter:

Uppdaterade READMEn på github. Kolla om frågorna blev besvarade där. Säg till annars vad som saknas / är fel så kan vi se om det går lätt att fixa.

Det blev helt klart lite tydligare. Jag kan förklara min situation lite mer konkret.

---
Jag har ett par olika mynt jag har minat fram över tid. Dessa för jag över till de olika börserna. Exempel:

1: Gräv ut 0.1 AEON på pool.
2: 0.1 AEON Withdraw -> Deposit Bittrex

1: Gräv ut 0.1 ETH på pool.
2: 0.1 ETH Withdraw -> Deposit Kraken

1: Gräv ut 1000 BCN på pool.
2: 2000 BCN Withdraw -> Deposit på HitBTC

Det jag inte kan rapportera här är själva Withdraw-steget. Cointracking har inte stöd för den pool jag minat genom, så därför blir detta inlagt som en Deposit i CoinTracking, med respektive korrekt utpekad börs per mynt.
---

---
Jag har även trades med LocalBitcoins. Dessa för jag över till respektive börs. Exempel:

1: Köp 0.01 BTC för 100 SEK
2: 0.01 BTC Withdraw -> Deposit Kraken

1: Köp 0.02 BTC för 1000 SEK
2: 0.02 BTC Withdraw -> Deposit Kraken

Jag ser inte Withdraw-steget som en del av rapporterna tagna från LocalBitcoins. Det som finns tillgängligt därifrån är Trades. Samtliga mina Trades genom LocalBitcoins är köp.
---

När jag matar in det här, låt oss ta BCN som exempel, i CoinTracking och kör skriptet, så blir det:

0: Mina 1000 BCN på pool
1: Deposit 1000 BCN till HitBTC
2: Exportera Cointracking-rapport till CSV
3: Kör python report.py 2017
4: "Trying to sell BCN which has not been bought yet"

Här blir det lite förvirrat för att jag inte vet om Deposit, Gift [In] eller Mining är det som gäller. Det är mining i avseendet att det kommit fram av mining, men sen har det gjorts en deposit till HitBTC, vilket jag antar ska bokföras också?
Är det helt enkelt så att jag ska "trippelbokföra" detta? Alltså skriva in i CoinTracking;

* 1000 BCN som mining (med en kommentar att det är från pool)
* 1000 BCN Withdraw (med en kommentar att det är från pool)
* 1000 BCN Deposit till HitBTC

Permalänk
Skrivet av metalmetalmetal:

Det blev helt klart lite tydligare. Jag kan förklara min situation lite mer konkret.

---
Jag har ett par olika mynt jag har minat fram över tid. Dessa för jag över till de olika börserna. Exempel:

1: Gräv ut 0.1 AEON på pool.
2: 0.1 AEON Withdraw -> Deposit Bittrex

1: Gräv ut 0.1 ETH på pool.
2: 0.1 ETH Withdraw -> Deposit Kraken

1: Gräv ut 1000 BCN på pool.
2: 2000 BCN Withdraw -> Deposit på HitBTC

Det jag inte kan rapportera här är själva Withdraw-steget. Cointracking har inte stöd för den pool jag minat genom, så därför blir detta inlagt som en Deposit i CoinTracking, med respektive korrekt utpekad börs per mynt.
---

---
Jag har även trades med LocalBitcoins. Dessa för jag över till respektive börs. Exempel:

1: Köp 0.01 BTC för 100 SEK
2: 0.01 BTC Withdraw -> Deposit Kraken

1: Köp 0.02 BTC för 1000 SEK
2: 0.02 BTC Withdraw -> Deposit Kraken

Jag ser inte Withdraw-steget som en del av rapporterna tagna från LocalBitcoins. Det som finns tillgängligt därifrån är Trades. Samtliga mina Trades genom LocalBitcoins är köp.
---

När jag matar in det här, låt oss ta BCN som exempel, i CoinTracking och kör skriptet, så blir det:

0: Mina 1000 BCN på pool
1: Deposit 1000 BCN till HitBTC
2: Exportera Cointracking-rapport till CSV
3: Kör python report.py 2017
4: "Trying to sell BCN which has not been bought yet"

Här blir det lite förvirrat för att jag inte vet om Deposit, Gift [In] eller Mining är det som gäller. Det är mining i avseendet att det kommit fram av mining, men sen har det gjorts en deposit till HitBTC, vilket jag antar ska bokföras också?
Är det helt enkelt så att jag ska "trippelbokföra" detta? Alltså skriva in i CoinTracking;

* 1000 BCN som mining (med en kommentar att det är från pool)
* 1000 BCN Withdraw (med en kommentar att det är från pool)
* 1000 BCN Deposit till HitBTC

Vad du behöver göra är att lägga in dessa 1000 BCN som trade type "Mining" i stället för "Deposit", antingen rapporterar du mining income för poolen och gör en withdraw därifrån och sedan en deposit för hitbtc eller så ändrar du depositen på hitbtc till mining i stället. Deposit/Withdrawals ignoreras av scriptet eftersom de är tänkta att enbart användas för att flytta mellan sina egna wallets.

Permalänk
Skrivet av bitsofwinter:

Vad du behöver göra är att lägga in dessa 1000 BCN som trade type "Mining" i stället för "Deposit", antingen rapporterar du mining income för poolen och gör en withdraw därifrån och sedan en deposit för hitbtc eller så ändrar du depositen på hitbtc till mining i stället. Deposit/Withdrawals ignoreras av scriptet eftersom de är tänkta att enbart användas för att flytta mellan sina egna wallets.

Men jag tror vi skall flytta den här diskussionen till din issue på github i stället.

Permalänk

Alright. Jag skriver ner allt jag ser och funderar över, på Gitt-u-Hub

Permalänk

Sitter och svettas lite nu när man ska deklarera allt.
Jag laddade ner programvaran från github till Mac men fattar inte hur man får igång den? Behöver jag installera Python till Mac först?
CSV-fil från CoinTracking fixade jag, otroligt smidigt verktyg.

Permalänk

Förstod nu att man skulle köra via Terminalen men fick error:

Pers-MacBook-Air:Desktop Macintosh$ cd cryptotaxsweden
Pers-MacBook-Air:cryptotaxsweden Macintosh$ ls
LICENSE README.md data docs report
Pers-MacBook-Air:cryptotaxsweden Macintosh$ ./report 2017 --simplified-k4
[37547] Error loading Python lib '/var/folders/58/h3c11p7123q_9l8_zzqrzskr0000gn/T/_MEILUNG5o/.Python': dlopen: dlopen(/var/folders/58/h3c11p7123q_9l8_zzqrzskr0000gn/T/_MEILUNG5o/.Python, 10): Symbol not found: _clock_getres
Referenced from: /var/folders/58/h3c11p7123q_9l8_zzqrzskr0000gn/T/_MEILUNG5o/.Python (which was built for Mac OS X 10.13)
Expected in: /usr/lib/libSystem.B.dylib
in /var/folders/58/h3c11p7123q_9l8_zzqrzskr0000gn/T/_MEILUNG5o/.Python
Pers-MacBook-Air:cryptotaxsweden Macintosh$

Permalänk

Verkar vara ett problem med mitt OS X, kör inte senaste.
Kan någon hjälpa mig skapa pdf och fil till Skatteverket om jag skickar trades.csv fil? Lämna personlig info ute, det kan fyllas i i efterhand. Jag betalar gärna, bara säg vad ni vill ha på PM.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av TheReal1980:

Förstod nu att man skulle köra via Terminalen men fick error:

Pers-MacBook-Air:Desktop Macintosh$ cd cryptotaxsweden
Pers-MacBook-Air:cryptotaxsweden Macintosh$ ls
LICENSE README.md data docs report
Pers-MacBook-Air:cryptotaxsweden Macintosh$ ./report 2017 --simplified-k4
[37547] Error loading Python lib '/var/folders/58/h3c11p7123q_9l8_zzqrzskr0000gn/T/_MEILUNG5o/.Python': dlopen: dlopen(/var/folders/58/h3c11p7123q_9l8_zzqrzskr0000gn/T/_MEILUNG5o/.Python, 10): Symbol not found: _clock_getres
Referenced from: /var/folders/58/h3c11p7123q_9l8_zzqrzskr0000gn/T/_MEILUNG5o/.Python (which was built for Mac OS X 10.13)
Expected in: /usr/lib/libSystem.B.dylib
in /var/folders/58/h3c11p7123q_9l8_zzqrzskr0000gn/T/_MEILUNG5o/.Python
Pers-MacBook-Air:cryptotaxsweden Macintosh$

Ser ut som att det finns problem med pyinstaller som jag använt för att packettera det hela. https://github.com/pyinstaller/pyinstaller/issues/3418

Eftersom jag inte har tillgång till en gammal version av macOS att skapa installer från så antar jag att du måste sätta upp python själv för att få det att fungera. Förstår om det blir omständigt om du inte har programmeringserfarenhet, dock inte omöjligt.

En annan lösning är ju förstås att du uppgraderar till senaste versionen av macOS eller letar upp en windows-maskin och kör windows-versionen i stället.

Permalänk
Skrivet av TheReal1980:

Verkar vara ett problem med mitt OS X, kör inte senaste.
Kan någon hjälpa mig skapa pdf och fil till Skatteverket om jag skickar trades.csv fil? Lämna personlig info ute, det kan fyllas i i efterhand. Jag betalar gärna, bara säg vad ni vill ha på PM.

Skickades från m.sweclockers.com

Ytterligare ett alternativ skulle kunna vara att sätta upp ett gratiskonto på https://www.pythonanywhere.com/, starta en bash prompt och sedan köra.

git clone github.com/bitsofwinter/cryptotaxsweden
cd cryptotaxsweden
virtualenv venv -p python3.6
. ./venv/bin/activate
pip install -r requirements.txt

Efter detta skall det gå att köra scriptet enligt instruktioner i READMEn. Filer ser ut att gå att ladda upp och ner på den här siten också, så skall gå att ladda upp trades.csv och sedan ladda ner sru-filer etc.

Har du en färdig trades.csv och vill betala för att få den konverterad till sru/pdf så är det förstås ett alternativ också.

Permalänk
Skrivet av bitsofwinter:

Ytterligare ett alternativ skulle kunna vara att sätta upp ett gratiskonto på https://www.pythonanywhere.com/, starta en bash prompt och sedan köra.

git clone github.com/bitsofwinter/cryptotaxsweden
cd cryptotaxsweden
virtualenv venv -p python3.6
. ./venv/bin/activate
pip install -r requirements.txt

Efter detta skall det gå att köra scriptet enligt instruktioner i READMEn. Filer ser ut att gå att ladda upp och ner på den här siten också, så skall gå att ladda upp trades.csv och sedan ladda ner sru-filer etc.

Har du en färdig trades.csv och vill betala för att få den konverterad till sru/pdf så är det förstås ett alternativ också.

Tack för alla svar! Jag provade sidan men fick följande problem (?):

13:42 ~ $ git clone github.com/bitsofwinter/cryptotaxsweden
fatal: repository 'github.com/bitsofwinter/cryptotaxsweden' does not exist
13:42 ~ $ cd cryptotaxsweden
bash: cd: cryptotaxsweden: No such file or directory
13:42 ~ $ virtualenv venv -p python3.6
Running virtualenv with interpreter /usr/bin/python3.6
Using base prefix '/usr'
New python executable in /home/TheReal1980/venv/bin/python3.6
Also creating executable in /home/TheReal1980/venv/bin/python
Installing setuptools, pip, wheel...
done.
13:43 ~ $ . ./venv/bin/activate
(venv) 13:43 ~ $ pip install -r requirements.txt
Could not open requirements file: [Errno 2] No such file or directory: 'requirements.txt'

Kan du hjälpa mig att köra filen på din dator? Nämn ett pris över PM så jag vet (det gäller totalt 2st trades.csv för det är för mig och en annan familjemedlem, en är på ca 25st transaktioner och den andra är runt 200st).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheReal1980:

Tack för alla svar! Jag provade sidan men fick följande problem (?):

13:42 ~ $ git clone github.com/bitsofwinter/cryptotaxsweden
fatal: repository 'github.com/bitsofwinter/cryptotaxsweden' does not exist
13:42 ~ $ cd cryptotaxsweden
bash: cd: cryptotaxsweden: No such file or directory
13:42 ~ $ virtualenv venv -p python3.6
Running virtualenv with interpreter /usr/bin/python3.6
Using base prefix '/usr'
New python executable in /home/TheReal1980/venv/bin/python3.6
Also creating executable in /home/TheReal1980/venv/bin/python
Installing setuptools, pip, wheel...
done.
13:43 ~ $ . ./venv/bin/activate
(venv) 13:43 ~ $ pip install -r requirements.txt
Could not open requirements file: [Errno 2] No such file or directory: 'requirements.txt'

Kan du hjälpa mig att köra filen på din dator? Nämn ett pris över PM så jag vet (det gäller totalt 2st trades.csv för det är för mig och en annan familjemedlem, en är på ca 25st transaktioner och den andra är runt 200st).

Testa:

git clone https://github.com/bitsofwinter/cryptotaxsweden.git cd cryptotaxsweden virtualenv venv -p python3.6 . ./venv/bin/activate pip install -r requirements.txt

Permalänk
Skrivet av Takyon:

Testa:

git clone https://github.com/bitsofwinter/cryptotaxsweden.git cd cryptotaxsweden virtualenv venv -p python3.6 . ./venv/bin/activate pip install -r requirements.txt

Nu gick det! Efter det så skrev jag in "python report.py 2017 --simplified-k4" och fick följande meddelande:

(venv) 14:41 ~/cryptotaxsweden (master)$ python report.py 2017 --simplified-k4
Traceback (most recent call last):
File "report.py", line 35, in <module>
personal_details = PersonalDetails.read_from("data/personal_details.json")
File "/home/TheReal1980/cryptotaxsweden/taxdata.py", line 15, in read_from
with open(filename, encoding="utf-8-sig") as f:
FileNotFoundError: [Errno 2] No such file or directory: 'data/personal_details.json'
(venv) 14:42 ~/cryptotaxsweden (master)$

Permalänk
Medlem

@TheReal1980: Du behöver skapa en personal_details.json enligt guiden på github. Sedan behöver du ladda upp den och trades.csv (nedladdad från cointracking) till cryptotaxsweden/data-mappen på hemsidan. Vet ej hur man gör detta då jag inte använt hemsidan, men enligt @bitsofwinter så ska det gå att ladda upp filer där. Efter det så ska det gå att köra scriptet hur som.