Kryptovalutor deklaration

Permalänk
Medlem

Kryptovalutor deklaration

Tänkte få upp lite olika scenarion vad gäller deklaration och kryptovalutor. Känner mig lite osäker på vilka typer av tillvägagångssätt man ska använda beroende på vad man gjort med sina coins. Antar att det är fler som sitter och kliar sig i huvudet just nu Har även tänkt kontakta Skatteverket och ställa lite frågor men skönt med mer kött på benen innan dess. Det här är scenarion som jag sitter med själv just nu. Ursäkta blandningen av svenska/engelska uttryck.

---------------------------------------------------------------------------------
Scenario 1:

* Sommar 2017: Köpt BTC från bankkonto via Exchange
* Höst 2017: Köpt BTC från bankkonto via en annan Exchange
* Höst/Vinter 2017: Tradat lite mellan valutor(USD, EUR, Altcoins), flyttat mellan exchanges och wallets, claimat forkade valutor(BCH, BTG, BTX etc)
* Vinter 2018: Gjort köp på webhallen och betalat med de BTC som först växlades in från bankkonto och sedan har tradats runt med.

Fråga:
1. Vilka delar av det där ska med på årets deklaration?
2. Är det den totala summan ens BTC innehav som man ska räkna omkostnadsbelopp på? Tänker i och med att man har det kanske lite utspritt på olika exchanges och wallets.

---------------------------------------------------------------------------------
Scenarion 2:

Har under 2017 tradat med lite gamla valutor på olika exchanges. Dessa valutor har legat på is i wallets sen några år tillbaka då de inte var värda något på den tiden. Har tjänats ihop via mining och sen fått vila. Har inte växlat ut det mot SEK under 2017.

Fråga:
1. Samma här, ska det med på årets deklaration?
2. Måste man ta reda på det ursprungliga värdet från de åren då man minade fram dem?

---------------------------------------------------------------------------------
Övrig fråga 1:

För beräkning av omkostnadsbelopp, vad ska man utgå ifrån för BTC -> SEK värde?
Är det för den timmen eller dagen som växlingen/transactionen genomfördes och hur hittar man rätt i den djungeln? SEK syns ju inte i Block explorers längre. Minns att det fanns en tidigare som visade det men den hittar jag inte.
Samma för Altcoins, blir det Altcoin -> BTC värde -> USD -> SEK för dag/timme?

---------------------------------------------------------------------------------
Övrig fråga 2:

Likställs masternodes och staking med mining? Det är ju oxå en form av verifiering av transaktioner.
Dessa typer av transaktionsverifiering är inte med i beskrivningen i https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/338713.html?d...

Permalänk
Medlem

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andrat... kan vara läsvärt för något slags introduktion till Skatteverkets syn.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Du köper bitcoins för 1000 spänn, sen nåt år senare efter att ha tradeat och vad du nu vill handlar du på webhallen värt 2000 spänn för hälften av dina BTC. Du har då betalat 500:- för de BTC du använde och nu handlat till ett värde av 2000:- och ska då skatta för 1500:-

Vad du byter/växlar och gör emellan spelar ingen roll, är skillnaden mellan köp och sälj i fiat-valuta (SEK/EUR/USD etc) du ska skatta för

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Vad du byter/växlar och gör emellan spelar ingen roll, är skillnaden mellan köp och sälj i fiat-valuta (SEK/EUR/USD etc) du ska skatta för

Nej detta stämmer inte om jag har förstått det rätt. Enligt detta ska man redovisa varje trade man gör mellan olika kryptovalutor: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andrat...

"Du ska även redovisa om du byter en virtuell valuta mot andra virtuella valutor"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Vad du byter/växlar och gör emellan spelar ingen roll, är skillnaden mellan köp och sälj i fiat-valuta (SEK/EUR/USD etc) du ska skatta för

vad jag förstått ska man deklarera varje trade som görs dock. Så har man något trading script blir det mycket. Som jag antar man gör med aktier.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PatrickP:

Nej detta stämmer inte om jag har förstått det rätt. Enligt detta ska man redovisa varje trade man gör mellan olika kryptovalutor: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andrat...

"Du ska även redovisa om du byter en virtuell valuta mot andra virtuella valutor"

Redovisa ja, men inte skatta. Och ärligt talat trade'ar man mycket så orka >_<

Sverige är ju ett av få länder i världen som beskattar valutahandel alls, och de gör det dessutom riktigt krångligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Redovisa ja, men inte skatta. Och ärligt talat trade'ar man mycket så orka >_<

Sverige är ju ett av få länder i världen som beskattar valutahandel alls, och de gör det dessutom riktigt krångligt

Ja man ska redovisa varje trade man gör, och går en trade med vinst ska man enligt skatteverket skatta på den oavsett om man har tagit ut det i svenska kronor eller inte. Går man med förlust får man dra av 70% av det och man kan alltså kvitta 70% av förlusterna mot vinster (i praktiken innebär detta att man kan gå plus/minus noll men ändå behöva skatta på det, om man ska göra det 100% enligt skatteverkets regler).

Detta var iaf vad de kom fram till i en annan tråd om beskattning av kryptovalutor här på Sweclockers

Sedan håller jag självklart med dig om att det är ett helvete för de som trade:ar mycket om de vill göra det 100% så som skatteverket vill, och jag förstår verkligen att de har lite magsår över om de ska eller inte ska göra 100% rätt. Det enklaste vore ju om skatteverket gick med på att man gjorde så som du beskrev i ditt första inlägg, men tyvärr tror jag inte skatteverket accepterar den metoden om man ringer och frågar. (Såg någon på ett annat forum som hade varit i kontakt med skatteverket om just detta, och han hade fått svaret att man ska deklarera vinst vid varje växling)

EDIT: Det finns ett exempel på den sidan jag länkade förut om växling mellan olika kryptovalutor.
"Samira bedriver inte någon näringsverksamhet och har som privatperson investerat i bitcoin. Hon har sedan växlat sina bitcoin till litecoin. Växling från en virtuell valuta till en annan medför att hon ska göra en kapitalvinstberäkning. Samira har tidigare köpt 10 bitcoin för 10 000 kronor och hon växlar in dessa mot litecoins. Hennes omkostnadsbelopp för de bitcoin som hon växlade in blir därmed 10 000 kronor. Försäljningspriset blir värdet i svenska kronor av de litecoin som Samira fick vid växlingstillfället. Detta ska Samira redovisa i inkomstslaget kapital på bilaga K4, avsnitt D."

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Sedan håller jag självklart med dig om att det är ett helvete för de som trade:ar mycket om de vill göra det 100% så som skatteverket vill, och jag förstår verkligen att de har lite magsår över om de ska eller inte ska göra 100% rätt. Det enklaste vore ju om skatteverket gick med på att man gjorde så som du beskrev i ditt första inlägg, men tyvärr tror jag inte skatteverket accepterar den metoden om man ringer och frågar. (Såg någon på ett annat forum som hade varit i kontakt med skatteverket om just detta, och han hade fått svaret att man ska deklarera vinst vid varje växling)

Visst blir det omständigt för de som varit väldigt aktiva i sin handel men samtidigt har jag svårt att se varför så många blir förvånade. På det sätt skatteverket vill beskatta kryptovinster har man i alla år beskattat aktievinster (innan ISK). Gör man en notering vid varje transaktion alternativt sammanställer transaktionshistoriken från de olika marknadsplatserna så bör det vara hanterbart. USD/SEK för varje datum kan man utan större problem få fram på Avanza eller Dagens Industri. Känslan jag får när man läser på forum är att många kryptotraders sopat beskattningsproblemet lite under mattan och nu börjar bli stressade när SKV lyser med strålkastaren.

För de som vill swing-tradea de vanliga kryptovalutorna så är nog börshandlade certifikat eller CFD det enklaste. Då är det antingen inom ramen för ISK (cert) med låg beskattning alternativt enkelt att deklarera då CFD-mäklaren sköter det åt dig.

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algstrand:

Visst blir det omständigt för de som varit väldigt aktiva i sin handel men samtidigt har jag svårt att se varför så många blir förvånade. På det sätt skatteverket vill beskatta kryptovinster har man i alla år beskattat aktievinster (innan ISK). Gör man en notering vid varje transaktion alternativt sammanställer transaktionshistoriken från de olika marknadsplatserna så bör det vara hanterbart. USD/SEK för varje datum kan man utan större problem få fram på Avanza eller Dagens Industri. Känslan jag får när man läser på forum är att många kryptotraders sopat beskattningsproblemet lite under mattan och nu börjar bli stressade när SKV lyser med strålkastaren.

För de som vill swing-tradea de vanliga kryptovalutorna så är nog börshandlade certifikat eller CFD det enklaste. Då är det antingen inom ramen för ISK (cert) med låg beskattning alternativt enkelt att deklarera då CFD-mäklaren sköter det åt dig.

Vet inte om det egentligen är så många som är förvånade över att de behöver göra det. Det är nog mer att många känner att det är extremt mycket jobb jämfört med att bara skatta 30% på vinsten man gör (vilket ju man hade kunnat lösa på säkert 10-15 minuter). Men när det handlar om att man kanske har gått vägen BTC/ETH och sedan ETH/XRP och tillbaks XRP/BTC så ska man ju i varje sådan redovisning visa vad det kostade i svenska kronor, medan det man som trader egentligen kollar på är att öka sitt Bitcoin-antal (tror det är extremt få traders som i den här "rundan" bryr sig öht vad något av det kostade i dollar eller svenska kronor). Nu är jag inte superinsatt i detta, men det borde väl också leda till ganska konstiga resultat då man ju kan ha gått plus i bitcoin-antal men minus i svenska kronor (om bitcoin under den här tiden har minskat i värde). Då blir det ju en förlust enligt skatteverket som bara kan kvittas till 70% mot en vinst medan man själv som har bitcoin som "grundvaluta" anser att man har gått plus?

Och sedan det här med hardforks som tidigare nämndes, tror inte det står beskrivet någonstans på skatteverkets hemsida hur man ska hantera det?

Jag är som sagt inte superinsatt, men jag tycker det verkar onödigt krångligt. Det är nog väldigt många fler som skulle skattat på det om man kunde göra någon enkel beräkning och bara skatta på vinsten man har gjort, men tyvärr vill ju som sagt inte skatteverket detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Vet inte om det egentligen är så många som är förvånade över att de behöver göra det. Det är nog mer att många känner att det är extremt mycket jobb jämfört med att bara skatta 30% på vinsten man gör (vilket ju man hade kunnat lösa på säkert 10-15 minuter). Men när det handlar om att man kanske har gått vägen BTC/ETH och sedan ETH/XRP och tillbaks XRP/BTC så ska man ju i varje sådan redovisning visa vad det kostade i svenska kronor, medan det man som trader egentligen kollar på är att öka sitt Bitcoin-antal (tror det är extremt få traders som i den här "rundan" bryr sig öht vad något av det kostade i dollar eller svenska kronor). Nu är jag inte superinsatt i detta, men det borde väl också leda till ganska konstiga resultat då man ju kan ha gått plus i bitcoin-antal men minus i svenska kronor (om bitcoin under den här tiden har minskat i värde). Då blir det ju en förlust enligt skatteverket som bara kan kvittas till 70% mot en vinst medan man själv som har bitcoin som "grundvaluta" anser att man har gått plus?

Och sedan det här med hardforks som tidigare nämndes, tror inte det står beskrivet någonstans på skatteverkets hemsida hur man ska hantera det?

Jag är som sagt inte superinsatt, men jag tycker det verkar onödigt krångligt. Det är nog väldigt många fler som skulle skattat på det om man kunde göra någon enkel beräkning och bara skatta på vinsten man har gjort, men tyvärr vill ju som sagt inte skatteverket detta

Att man beräknar vinsten mot SEK är inte så konstigt då de som skattas av SKV även är folkbokförda här. Är inte helt hemma på krypto men forks är väl en avknoppning från befintlig krypto? Typ som när ett aktiebolag delar ut ett dotterbolag/division till sina aktieägare?

Lägger man en helg på det får man nog ihop det

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algstrand:

Att man beräknar vinsten mot SEK är inte så konstigt då de som skattas av SKV även är folkbokförda här. Är inte helt hemma på krypto men forks är väl en avknoppning från befintlig krypto? Typ som när ett aktiebolag delar ut ett dotterbolag/division till sina aktieägare?

Lägger man en helg på det får man nog ihop det

Ja självklart förstår man ju skatteverkets logik att de vill ha det i SEK, men det leder som sagt till konstiga resultat. Och ja, enkelt förklarat kan man väl säga att forks är en avknoppning. Säg att du har 1 Bitcoin vid ett tillfälle. Under augusti och oktober förra året forkades den till både Bitcoin Cash och Bitcoin Gold. Du har nu alltså fått 1 Bitcoin Cash och 1 Bitcoin Gold samtidigt som du självklart har kvar din ursprungliga Bitcoin. Jag har ingen aning om hur det fungerar när ett aktiebolag delar ut ett dotterbolag till sina aktieägare, det kanske fungerar på ett liknande sätt, men mitt problem är att det ingenstans än så länge verkar stå beskrivet hur man som ägare av Bitcoins ska gå tillväga när man har fått dessa forks. Man ser på flera forum att folk frågar hur de ska göra, men än så länge har jag aldrig sett någon länka till en länk på skatteverket som beskriver hur man faktiskt ska göra. Hade allting varit tydligt förklarat så visst, då kanske man hade kunnat få ihop det på en helg (vilket är jäkligt mycket mer jobb än att köra på den metoden som någon föreslog i början av tråden, dvs att man helt enkelt skattar på vinsten man gör). Men så som det ser ut just nu verkar det ju som att det råder förvirring kring hur man faktiskt går tillväga för att göra rätt för sig

Permalänk
Medlem

Forkar verkar knepigare så där får man väl hoppas att skatteverket kommer med riktlinjer. När ett aktiebolag gör en avknoppning får man som aktieägare oftast information om hur man ska fördela anskaffningspriset.

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Vet inte om det egentligen är så många som är förvånade över att de behöver göra det. Det är nog mer att många känner att det är extremt mycket jobb jämfört med att bara skatta 30% på vinsten man gör (vilket ju man hade kunnat lösa på säkert 10-15 minuter). Men när det handlar om att man kanske har gått vägen BTC/ETH och sedan ETH/XRP och tillbaks XRP/BTC så ska man ju i varje sådan redovisning visa vad det kostade i svenska kronor, medan det man som trader egentligen kollar på är att öka sitt Bitcoin-antal (tror det är extremt få traders som i den här "rundan" bryr sig öht vad något av det kostade i dollar eller svenska kronor). Nu är jag inte superinsatt i detta, men det borde väl också leda till ganska konstiga resultat då man ju kan ha gått plus i bitcoin-antal men minus i svenska kronor (om bitcoin under den här tiden har minskat i värde). Då blir det ju en förlust enligt skatteverket som bara kan kvittas till 70% mot en vinst medan man själv som har bitcoin som "grundvaluta" anser att man har gått plus?

Och sedan det här med hardforks som tidigare nämndes, tror inte det står beskrivet någonstans på skatteverkets hemsida hur man ska hantera det?

Jag är som sagt inte superinsatt, men jag tycker det verkar onödigt krångligt. Det är nog väldigt många fler som skulle skattat på det om man kunde göra någon enkel beräkning och bara skatta på vinsten man har gjort, men tyvärr vill ju som sagt inte skatteverket detta

Exakt detta. Sjukt mycket jobb, och många skulle nog vara villiga och skatta om de gjorde det lite enklare. Skatta på vinsten när man tar ut det i svenska kronor. Men att skatta från krypto till krypto, mining osv, näst intill omöjligt. I en del fall, helt omöjligt.

Har dock hittat ett program som kan hjälpa en del, bitcoin.tax, har dessutom gjort förluster i exempelvis bitconnect, som jag absolut skulle vilja deklarera som förlust, men har inte kommit på hur man skall räkna på bitconnect för att göra det korrekt. Om någon har en bra ide, så skulle det uppskattas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av opiusjackson:

Har dock hittat ett program som kan hjälpa en del, bitcoin.tax, har dessutom gjort förluster i exempelvis bitconnect, som jag absolut skulle vilja deklarera som förlust, men har inte kommit på hur man skall räkna på bitconnect för att göra det korrekt. Om någon har en bra ide, så skulle det uppskattas.

Det är väl bara att räkna på det sätt som gör det mest fördelaktigt för dig.
Är det fel kommer skattmasen att tala om det för dig.

Permalänk
Medlem

Här finns en del beskrivet:
https://www.kryptovalutor.se/sa-beskattas-kryptovalutor/
(jag kan inte garantera att det är korrekt)

Angående förlustavdrag:
"Under 2017 har du 10 transaktioner som totalt gett en vinst på 5000 kr. Samtidigt har du 4 transaktioner som totalt gett en förlust på 3000 kr. I detta fall kan förlusten kvittas mot vinsten och det är enbart 2000kr som ska kapitalbeskattas.

Har det däremot uppstått en total kapitalförlust under året sker uträkningen på annat sätt. Du får då räkna med 70% av kapitalförlusten som underlag. På denna summa får avdrag ske vilket i praktiken innebär att 21% av förlusten får dras som avdrag.

Vid vinst är beskattningen alltså 30% men vid förlust får bara 21% dras av. Därmed finns en fördel att kvitta förluster mot vinster i slutet av året."

Permalänk

Sitter själv i samma båt och valde att gå vägen via cointracking.info i kombination med ett eget script eftersom cointracking.info inte ännu stödjer att beräkna med "average cost basis" som krävs av Skatteverket. Scriptet genererar även K4-blanketter i både SRU och PDF-format. cointracking är väldigt kraftfullt för att sammanställa all trading, speciellt om man använt ett flertal olika exchanges. Har laddat upp scriptet på github om någon vill dra nytta av det.

https://github.com/bitsofwinter/cryptotaxsweden

Permalänk
Medlem
Skrivet av bitsofwinter:

Sitter själv i samma båt och valde att gå vägen via cointracking.info i kombination med ett eget script eftersom cointracking.info inte ännu stödjer att beräkna med "average cost basis" som krävs av Skatteverket. Scriptet genererar även K4-blanketter i både SRU och PDF-format. cointracking är väldigt kraftfullt för att sammanställa all trading, speciellt om man använt ett flertal olika exchanges. Har laddat upp scriptet på github om någon vill dra nytta av det.

https://github.com/bitsofwinter/cryptotaxsweden

Tack!
Du kan precis ha räddat mina nerver och min sömn för resten av april! Jag har kört Cointracking och sedan lagt in det i Excel hittills, har inte ens hunnit komma till att börja beräkna omkostnadsbeloppen. Ska prova ditt program och se om det kan underlätta

Permalänk
Skrivet av Myerss:

Tack!
Du kan precis ha räddat mina nerver och min sömn för resten av april! Jag har kört Cointracking och sedan lagt in det i Excel hittills, har inte ens hunnit komma till att börja beräkna omkostnadsbeloppen. Ska prova ditt program och se om det kan underlätta

Glad att det kan hjälpa dig! Har precis skickat in deklarationen nu, kändes som en tyngt lyftes från axlarna.

Permalänk
Medlem

@bitsofwinter Det ser lovande ut, måste testas.
Jag reagerade på en sak, "The sru format is currently limited in that it doesn't allow decimals, this is a limitation with skatteverket.se". Jag kollade på formatet tidigare för just det här syftet och läste att "Decimaltal skrivs med punkt som decimalavgränsare."
Jag har aldrig skickat in nån fil i SRU-format, har du testat att ange tal med decimalpunkt?

Permalänk
Skrivet av Icermann:

@bitsofwinter Det ser lovande ut, måste testas.
Jag reagerade på en sak, "The sru format is currently limited in that it doesn't allow decimals, this is a limitation with skatteverket.se". Jag kollade på formatet tidigare för just det här syftet och läste att "Decimaltal skrivs med punkt som decimalavgränsare."
Jag har aldrig skickat in nån fil i SRU-format, har du testat att ange tal med decimalpunkt?

Jag läste samma sak i den tekniska beskrivningen av SRU-formatet och trodde i min enfald att det då skulle gå att rapportera decimaltal, så det var vad jag gjorde i första försöket. Dock visade det sig att när man laddar upp filerna på skatteverket.se så vägrar den acceptera annat än heltal, detsamma gäller om man matar in försäljningar manuellt på hemsidan. Jag ringde och frågade Skatteverket och personen sa att man isf får avrunda till närmsta heltal (noll i många fall) och skriva i övriga upplysningar att detta är vad man gjort. Så får de be om kompletteringar om de vill sedan.

Du kan ju dock också välja att använda pdf-formatet som scriptet kan generera, där kan man ju fylla i decimaltal, dock vet jag inte om det ändå blir nollor när de gör den automatiska inläsningen sedan. Oavsett så valde jag att inte göra detta då det blev så massiva mängder papper som skulle skickas in för egen del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bitsofwinter:

Sitter själv i samma båt och valde att gå vägen via cointracking.info i kombination med ett eget script eftersom cointracking.info inte ännu stödjer att beräkna med "average cost basis" som krävs av Skatteverket. Scriptet genererar även K4-blanketter i både SRU och PDF-format. cointracking är väldigt kraftfullt för att sammanställa all trading, speciellt om man använt ett flertal olika exchanges. Har laddat upp scriptet på github om någon vill dra nytta av det.

https://github.com/bitsofwinter/cryptotaxsweden

Kul att du lagt upp det! Gjort liknande själv (men lokalt) och höll på att sanera det till rimlig kod, men då får nog folk hålla tillgodo

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bitsofwinter:

Jag läste samma sak i den tekniska beskrivningen av SRU-formatet och trodde i min enfald att det då skulle gå att rapportera decimaltal, så det var vad jag gjorde i första försöket. Dock visade det sig att när man laddar upp filerna på skatteverket.se så vägrar den acceptera annat än heltal, detsamma gäller om man matar in försäljningar manuellt på hemsidan. Jag ringde och frågade Skatteverket och personen sa att man isf får avrunda till närmsta heltal (noll i många fall) och skriva i övriga upplysningar att detta är vad man gjort. Så får de be om kompletteringar om de vill sedan.

Du kan ju dock också välja att använda pdf-formatet som scriptet kan generera, där kan man ju fylla i decimaltal, dock vet jag inte om det ändå blir nollor när de gör den automatiska inläsningen sedan. Oavsett så valde jag att inte göra detta då det blev så massiva mängder papper som skulle skickas in för egen del.

Ja, dom verkar inte vilja göra det enkelt för oss.
Jag la in stöd för att räkna med inkomst från mining i genomsnittliga omkostnadsbeloppen. Jag är inte så van med GitHub så jag hoppas att min pull request blev korrekt.

Permalänk
Skrivet av Icermann:

Ja, dom verkar inte vilja göra det enkelt för oss.
Jag la in stöd för att räkna med inkomst från mining i genomsnittliga omkostnadsbeloppen. Jag är inte så van med GitHub så jag hoppas att min pull request blev korrekt.

Tack för PRen! Jag har inte läst på jättenoga om mining eftersom jag gjort så lite av det men vad jag förstod så skall mining deklareras som "Inkomst av tjänst för inkomstgivande hobby" på en T2-blankett och inte på en vanlig K4.

Den lilla mining jag gjort för egen del gav inte någon vinst, d.v.s. omkostnader för el och grafikkort och annat översteg vad jag tjänade på det och då förstod jag det som att man inte behöver deklarera det, men jag har iof inte ringt och frågat Skatteverket specifikt om detta. I min egen deklaration har jag exkluderat mining från K4-rapporten helt enkelt pga detta med hjälp av --exclude-group=Mining som argument. Men det är nog bäst du kollar upp det för din egen situation om det är större belopp och du kanske t.om. gjort en vinst på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bitsofwinter:

Tack för PRen! Jag har inte läst på jättenoga om mining eftersom jag gjort så lite av det men vad jag förstod så skall mining deklareras som "Inkomst av tjänst för inkomstgivande hobby" på en T2-blankett och inte på en vanlig K4.

Den lilla mining jag gjort för egen del gav inte någon vinst, d.v.s. omkostnader för el och grafikkort och annat översteg vad jag tjänade på det och då förstod jag det som att man inte behöver deklarera det, men jag har iof inte ringt och frågat Skatteverket specifikt om detta. I min egen deklaration har jag exkluderat mining från K4-rapporten helt enkelt pga detta med hjälp av --exclude-group=Mining som argument. Men det är nog bäst du kollar upp det för din egen situation om det är större belopp och du kanske t.om. gjort en vinst på det.

Du har helt rätt i att inkomst från mining hanteras som inkomst av hobbyverksamhet när man får utbetalning från en miningpool eller liknande.
Man måste ändå komma ihåg att ta med värdet av den minade valutan i beräkningen av genomsnittligt omkostnadsbelopp när man tradar med den sen, det är då man behöver ha med den på K4-blanketten. Då är ditt program bra att ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av bitsofwinter:

Sitter själv i samma båt och valde att gå vägen via cointracking.info i kombination med ett eget script eftersom cointracking.info inte ännu stödjer att beräkna med "average cost basis" som krävs av Skatteverket. Scriptet genererar även K4-blanketter i både SRU och PDF-format. cointracking är väldigt kraftfullt för att sammanställa all trading, speciellt om man använt ett flertal olika exchanges. Har laddat upp scriptet på github om någon vill dra nytta av det.

https://github.com/bitsofwinter/cryptotaxsweden

Jag har precis kört demo av Visma samt Wolters Kluwer skattberäkningsprogam och insett att dessa endast hanterar aktier (helst noterade) och inga andra möjligheter till de andra tabellerna i K4, exempelvis D. Jag kommer med stort intresse att testa det här scriptet!

Är det någon som har en excel formel för att beräkna genomsnittligt omkostnadsbelopp? Jag tänkte försöka mig på och skapa en ikväll.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Skrivet av Icermann:

Du har helt rätt i att inkomst från mining hanteras som inkomst av hobbyverksamhet när man får utbetalning från en miningpool eller liknande.
Man måste ändå komma ihåg att ta med värdet av den minade valutan i beräkningen av genomsnittligt omkostnadsbelopp när man tradar med den sen, det är då man behöver ha med den på K4-blanketten. Då är ditt program bra att ha

Yes, efter att ha funderat lite mer på din patch så förstod jag hur du tänkte. Bra att fått med korrekt support för mining också.

Permalänk
Medlem

Problem vid körning i windows

Hej,
Vill först och främst tacka dig för att du lagt ner tid på detta.

Jag kör windows 10
Och får följande fel vid körning:
"Traceback (most recent call last):
File "report.py", line 28, in <module>
File "taxdata.py", line 16, in read_from
File "json\__init__.py", line 299, in load
File "json\__init__.py", line 344, in loads
json.decoder.JSONDecodeError: Unexpected UTF-8 BOM (decode using utf-8-sig): line 1 column 1 (char 0)
[11296] Failed to execute script report"

Vad kan detta bero på?

Mvh Micke

Permalänk
Medlem
Skrivet av delco76:

Hej,
Vill först och främst tacka dig för att du lagt ner tid på detta.

Jag kör windows 10
Och får följande fel vid körning:
"Traceback (most recent call last):
File "report.py", line 28, in <module>
File "taxdata.py", line 16, in read_from
File "json\__init__.py", line 299, in load
File "json\__init__.py", line 344, in loads
json.decoder.JSONDecodeError: Unexpected UTF-8 BOM (decode using utf-8-sig): line 1 column 1 (char 0)
[11296] Failed to execute script report"

Vad kan detta bero på?

Mvh Micke

Det verkar som att du fått in en UTF-8 BOM (Byte Order Mark) i din personal_details.json fil.
Det kan till exempel orsakas av att man redigerar filen med Anteckningar. Anteckningar har aldrig haft särskillt bra stöd för UTF-8.
Har du möjlighet så ladda ner Notepad++ och öppna filen där istället. Väljer man "Format" -> "Koda i UTF-8 (Utan BOM)" så borde det fungera bättre.

Permalänk
Hedersmedlem

*Sidospår raderat*

Observera att vi inte tillåter uppmaningar till brott o.l.

Citat:

§8 Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av delco76:

Hej,
Vill först och främst tacka dig för att du lagt ner tid på detta.

Jag kör windows 10
Och får följande fel vid körning:
"Traceback (most recent call last):
File "report.py", line 28, in <module>
File "taxdata.py", line 16, in read_from
File "json\__init__.py", line 299, in load
File "json\__init__.py", line 344, in loads
json.decoder.JSONDecodeError: Unexpected UTF-8 BOM (decode using utf-8-sig): line 1 column 1 (char 0)
[11296] Failed to execute script report"

Vad kan detta bero på?

Mvh Micke

Har publicerat en uppdaterad version av scriptet som klarar av att läsa filer med BOM (Byte Order Mark) nu.