Nu vet jag inte om priserna som har visats är med eller utan moms, men momsen i USA är betydligt lägre än i Sverige.
Vi har 25 procent moms medan momsen i USA som högst är drygt 7 procent. (Om du handlar på plats i USA kan dessutom lokala försäljningsskatter på några procent tillkomma.)
När du handlar från länder utanför EU kan paketet slinka igenom tullen om du har tur men du ska enligt reglerna (och får oftast) betala följande:
* Fraktavgift (flera hundralappar).
* 25 procent moms på varans inköpspris PLUS fraktkostnaden.
* Ev. tull (det brukar handla om några procent (http://tullverket.se/sv/privat/avgifter.4.7df61c5915510cfe9e7...)
* Speditörens (fraktföretagets) hanteringskostnad (125 kronor vid mitt senaste köp).
Lägg samman alla dessa kostnader och det blir kanske t.o.m. dyrare än att köpa samma grafikkort i Sverige.
Om det sedan är något fel på grafikkortet och du måste skicka tillbaka det till USA blir det väldigt mycket pappersarbete eftersom tullen vill vara med på ett hörn även där. Och, det är inte billigt att skicka paket till USA.
Om du handlar från ett annat EU-land blir det mycket enklare eftersom EU har en gemensam inre marknad.
Beroende på hur stor återförsäljaren är betalar du antingen det aktuella EU-landets moms (18–25 procent) eller svensk moms (om återförsäljaren säljer över ett visst belopp till Sverige varje år måste den ta ut svensk moms enligt EU:s regler).
Fördelen med att handla inom EU är att du bara betalar varans pris och frakt och slipper allt som har med tull och extra avgifter att göra. Du slipper dessutom risken att paketet kan "fastna" några veckor i tullen, vilket både har hänt mig och flera vänner.
Det är även mycket enklare att skicka tillbaka saker för reklamation och du omfattas dessutom av EU:s gemensamma konsumentlagstiftning (https://www.konsumenteuropa.se/).
Tänk på att när du tittar på europeiska återförsäljares sidor visas alltid den lokala momsen. Om återförsäljaren är skyldig att ta ut svensk moms höjs priset med 5–6 procent och denna höjning visas oftast inte förrän du checkar ut ditt köp.
Själv har jag handlat en hel del enklare datatillbehör från både brittiska (www.amazon.co.uk) och tyska Amazon (www.amazon.de) eftersom de kan vara väldigt billiga. De kan dessutom vara väldigt billiga på massor av annan elektronik, ljudprylar, kablar, verktyg, hushållsprylar, hygienprylar m.m. Om du handlar för över 39 euro från tyska Amazon är det fri frakt till Sverige och när jag beställde saker från brittiska Amazon för en vecka sedan kostade frakten 5,40 GBP, vilket är mindre än 70 kronor. Men, du får betala svensk moms, vilket betyder att du får lägga till drygt 5 procent på priserna som visas.
Det är dessutom enkelt att reklamera hos (brittiska) Amazon. När ett armbandsur gick sönder för några år sedan fick jag skicka det (utan kostnad) till en adress i Sverige och fick ett nytt armbandsur en dryg vecka senare. Och, när jag för ett par månader sedan fick ett tomt paket (någon i transportkedjan hade stulit innehållet) skickade Amazon nya varor direkt utan minsta krångel efter en mycket kort chatt med supporten.
Om du handlar från Amazon kan inte allt du ser på sidan skickas till Sverige. Det finns många fristående säljare som säljer via Amazon (precis som på cdon.com) och de skickar normalt inte varorna utomlands. De varor som kan skickas till Sverige har någon av följande texter på varans sida:
* Dispatched from and sold by Amazon.
* Sold by [företagsnamn] and Fulfilled by Amazon.
Glöm inte att Storbritannien har andra stickproppar och att du måste byta dessa, hela kabeln (om den är löstagbar) eller köpa en "omvänd turistadapter" för att kunna koppla in brittiska elprylar till ett svenskt eluttag. Tyskland har samma stickproppar som oss.
Och, när du handlar från utlandet och betalar med kort bör du alltid välja att betala i säljarlandets valuta (t.ex. GBP eller EUR) och inte välja den föreslagna (och förvalda) omräkningen till svenska kronor eftersom köpet då oftast blir ett par procent dyrare.