Priset på grafikkort i Sverige

Permalänk
Medlem

Priset på grafikkort i Sverige

Hej,

Jag skulle köpa datorkomponenter för att bygga min första gaming dator, då upptäckte jag att grafikkort prisen här i Sverige är cirka 1000 kr dyrare än det priset i uteländer som USA. Varför är det så? Är tullavgiften 1000kr?

Permalänk
Medlem

Mest p.g.a moms men även att återförsäljarna är mindre och då behöver relativt större marginaler.

Permalänk
Medlem

Tull och moms. Bara momsen är på 25%.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Tull och moms. Bara momsen är på 25%.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha, tack för ditt svar. Men jag har en till fråga, är det billigare att köpa datorkomponenter från amazon.de, dvs tillkommer det några tullavgifter?

Permalänk
Inaktiv

Nu vet jag inte om priserna som har visats är med eller utan moms, men momsen i USA är betydligt lägre än i Sverige.
Vi har 25 procent moms medan momsen i USA som högst är drygt 7 procent. (Om du handlar på plats i USA kan dessutom lokala försäljningsskatter på några procent tillkomma.)
När du handlar från länder utanför EU kan paketet slinka igenom tullen om du har tur men du ska enligt reglerna (och får oftast) betala följande:
* Fraktavgift (flera hundralappar).
* 25 procent moms på varans inköpspris PLUS fraktkostnaden.
* Ev. tull (det brukar handla om några procent (http://tullverket.se/sv/privat/avgifter.4.7df61c5915510cfe9e7...)
* Speditörens (fraktföretagets) hanteringskostnad (125 kronor vid mitt senaste köp).
Lägg samman alla dessa kostnader och det blir kanske t.o.m. dyrare än att köpa samma grafikkort i Sverige.
Om det sedan är något fel på grafikkortet och du måste skicka tillbaka det till USA blir det väldigt mycket pappersarbete eftersom tullen vill vara med på ett hörn även där. Och, det är inte billigt att skicka paket till USA.

Om du handlar från ett annat EU-land blir det mycket enklare eftersom EU har en gemensam inre marknad.
Beroende på hur stor återförsäljaren är betalar du antingen det aktuella EU-landets moms (18–25 procent) eller svensk moms (om återförsäljaren säljer över ett visst belopp till Sverige varje år måste den ta ut svensk moms enligt EU:s regler).
Fördelen med att handla inom EU är att du bara betalar varans pris och frakt och slipper allt som har med tull och extra avgifter att göra. Du slipper dessutom risken att paketet kan "fastna" några veckor i tullen, vilket både har hänt mig och flera vänner.
Det är även mycket enklare att skicka tillbaka saker för reklamation och du omfattas dessutom av EU:s gemensamma konsumentlagstiftning (https://www.konsumenteuropa.se/).

Tänk på att när du tittar på europeiska återförsäljares sidor visas alltid den lokala momsen. Om återförsäljaren är skyldig att ta ut svensk moms höjs priset med 5–6 procent och denna höjning visas oftast inte förrän du checkar ut ditt köp.

Själv har jag handlat en hel del enklare datatillbehör från både brittiska (www.amazon.co.uk) och tyska Amazon (www.amazon.de) eftersom de kan vara väldigt billiga. De kan dessutom vara väldigt billiga på massor av annan elektronik, ljudprylar, kablar, verktyg, hushållsprylar, hygienprylar m.m. Om du handlar för över 39 euro från tyska Amazon är det fri frakt till Sverige och när jag beställde saker från brittiska Amazon för en vecka sedan kostade frakten 5,40 GBP, vilket är mindre än 70 kronor. Men, du får betala svensk moms, vilket betyder att du får lägga till drygt 5 procent på priserna som visas.
Det är dessutom enkelt att reklamera hos (brittiska) Amazon. När ett armbandsur gick sönder för några år sedan fick jag skicka det (utan kostnad) till en adress i Sverige och fick ett nytt armbandsur en dryg vecka senare. Och, när jag för ett par månader sedan fick ett tomt paket (någon i transportkedjan hade stulit innehållet) skickade Amazon nya varor direkt utan minsta krångel efter en mycket kort chatt med supporten.

Om du handlar från Amazon kan inte allt du ser på sidan skickas till Sverige. Det finns många fristående säljare som säljer via Amazon (precis som på cdon.com) och de skickar normalt inte varorna utomlands. De varor som kan skickas till Sverige har någon av följande texter på varans sida:
* Dispatched from and sold by Amazon.
* Sold by [företagsnamn] and Fulfilled by Amazon.

Glöm inte att Storbritannien har andra stickproppar och att du måste byta dessa, hela kabeln (om den är löstagbar) eller köpa en "omvänd turistadapter" för att kunna koppla in brittiska elprylar till ett svenskt eluttag. Tyskland har samma stickproppar som oss.

Och, när du handlar från utlandet och betalar med kort bör du alltid välja att betala i säljarlandets valuta (t.ex. GBP eller EUR) och inte välja den föreslagna (och förvalda) omräkningen till svenska kronor eftersom köpet då oftast blir ett par procent dyrare.

Har gjort några tillägg och förtydliganden ...
Permalänk
Medlem

@anon36896: Tack så mycket för ditt omfattande svar, uppskattar verkligen både informationen och dina råd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Momme97:

@da-li: Tack så mycket för ditt omfattande svar, uppskattar verkligen både informationen och dina råd

@Momme97:
Man lär av sina misstag ...

Om man hittar något billigt är det alltid värt att börja med att kolla om det går att köpa billigare i Sverige eller från ett annat EU-land. Det kan bli både enklare och billigare. Många här på Sweclockers kollar till exempel på ljudprylar på Massdrop (USA), men deras prylar blir inte alltid så billiga efter alla kostnader och avgifter som tillkommer.

Mitt absolut bästa råd är att inte köpa något förrän du verkligen behöver det.
Många sorters teknik blir snabbt gammal och ibland dyker det upp riktigt bra erbjudanden.
Det var denna taktik som gjorde att jag kunde köpa ett Asus GeForce GTX 1060 6GB Dual OC för 1 790 kronor (jo, du läser rätt) när Elgiganten hade en tokrea i början av förra sommaren. Sedan sålde jag mitt GTX 960 för 1 200 kronor på Tradera.

Brittiska Amazon är generellt något billigare än tyska Amazon, men när det gäller tyska varumärken vinner ofta tyska Amazon. Om du gör små beställningar kan den fria frakten hos tyska Amazon göra att det trots allt blir billigare. Jämför alltid totalpriset innan du beställer.
Ett exempel på Amazons priser är hörlurarna Hifiman HE-560 som en kompis köpte i höstas när brittiska Amazon hade extrapris. Han betalade 4 100 kronor för dem. Ta en titt på vad de kostar här i Sverige ...
Ett annat bra exempel är priserna på vissa förbrukningsvaror:
* Om du har en Oral-B-tandborste kan du t.ex. köpa originalborstar väldigt billigt. En tiopack (https://www.amazon.de/Oral-B-Precision-Clean-Aufsteckb%C3%BCr...) kostar i dag ca 235 kronor på tyska Amazon medan en fempack som billigast kostar 179 kronor i Sverige enligt Pricerunner (och över 200 kronor på de flesta ställen).
* Ett 60-pack batterier till farsans hörapparater kostade under 150 kronor jämfört med ett 30-pack som kostar 165 kronor här i Sverige. Då passar man på och beställer sådana saker samtidigt.

En grundregel är att de flesta prylar är billiga i det land varumärket kommer från.
Det kan därför även löna sig att handla från USA om du beställer lite mer.
Om du t.ex. hittar amerikanska märkeskläder till riktigt bra priser kan du göra ett samköp med några kompisar och få riktigt låga priser trots kostnaderna för tull, moms och frakt. Be bara företaget att kontrollera sakerna lite extra innan de skickas eftersom returer utanför EU ÄR krångliga och dyra. Det lönar sig troligen inte ens att skicka tillbaka ett felaktigt klädesplagg till USA.
Och, kolla alltid upp ett okänt företag innan du beställer! Du har ett ganska bra skydd när du betalar med kort och ofta ett ännu bättre skydd när du betalar med PayPal (som alltid har fungerat väldigt bra för mig), men det är enklast att slippa strul över huvud taget!

Själv "hänger jag alltid på låset" när en stor brittisk klädkedja (jag tänker inte berätta vilken) har säsongsrea. De har ofta minst 50 procent på en stor del av sortimentet, tar under 80 kronor för frakten och skickar till Sverige på 3–4 dagar. Jag har aldrig sett motsvarande priser på de svenska reorna ...