Djupdykning i grafikkortens historia – från färgkort till 3D-eran

Permalänk
Melding Plague

Djupdykning i grafikkortens historia – från färgkort till 3D-eran

I väntan på kommande generationers grafikkort tar SweClockers en resa längs minnenas allé och tittar på de stora händelserna som format grafikkorten vi ser idag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väldigt roligt att läsa. Tack för en intressant och informativ artikel
Trodde först att ni missat en sida eller något sen kom jag på att detta var del 1 hehe

Permalänk
Medlem

Intressant läsning. Hoppas det kommer en fortsättning snart!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Härlig läsning och väckte många minnen till liv från -80 och -90 talet.
Tackar och ser fram emot fortsättningen.

Permalänk
Medlem

Jag rensade nyligen bort mina gamla 3dfx kort och voodoo2 kort!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk

Kul läsning! Våren 1986 så körde vi ett projekt där vi konstruerade och virade vi en handfull 6845-baserade grafikkort till skolans Nascom-datorer - svartvitt förstås! Vi blev brutalt besvikna när vi insåg att prestanda inte på något sätt dög till att göra spel på (till stor del beroende på en långsam bussanslutning om jag kommer ihåg rätt). Those were the days...

Permalänk
Medlem

Härlig läsning jag har Nvidias första kort NV1

Permalänk
Medlem

Aaah minnen 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Nikkeboi:

Väldigt roligt att läsa. Tack för en intressant och informativ artikel
Trodde först att ni missat en sida eller något sen kom jag på att detta var del 1 hehe

Skrivet av Orisons:

Intressant läsning. Hoppas det kommer en fortsättning snart!

Härligt att höra att den uppskattades! Och ja, den massiva helheten fick delas upp i tre delar, nästa del kommer redan onsdag nästa vecka!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@peterhjalmarsson: Tack! Men oj, även om det inte gav bättre prestanda var det ett imponerande DIY-projekt av McGuyver-karaktär att ge sig på 1986, saker och ting var ju inte direkt plug n' play på den tiden Det var lite före jag kom in i datorbyggarbranschen, framåt tidigt 90-tal dröjde det till innan jag fick chansen att bygga med datorkomponenter i Blekinges nordliga breddgrader.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Läs noggrant för känner jag dom här herrarna rätt så kommer det en quiz sen!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

"Här erbjöds även 16 MB snabbt SDR-minne, vilket också ökade bandbredden jämfört med förhållandevis långsamma 8-16 MB EDO-minne som användes i Voodoo 2."

Var 8-16MB spannet på minnena som erbjöds från fabrik? Mig veterligen var 12MB max på Voodoo 2. Någon?

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem

Välputsade kort på bilderna, bra gjort sweclockers

Permalänk
Skrivet av loevet:

@peterhjalmarsson: Tack! Men oj, även om det inte gav bättre prestanda var det ett imponerande DIY-projekt av McGuyver-karaktär att ge sig på 1986, saker och ting var ju inte direkt plug n' play på den tiden Det var lite före jag kom in i datorbyggarbranschen, framåt tidigt 90-tal dröjde det till innan jag fick chansen att bygga med datorkomponenter i Blekinges nordliga breddgrader.

Det här var på Härnösands Gymnasium, som var ett BRUTALT framstående tekniskt gymnasium på den tiden. Vi hade ett *parallellt* nätverk (tjockleken på kablarna!) med egen server (med dubbla 320kB diskettstationer!), med egenutvecklat nätverks-OS i ROM, och förstås egenbyggda datorer (baserade på Z80 Nascom-byggsatser). För varje är så tog avgångsklassen systemet ett steg framåt, och när jag gick i sista ring så var det dags för ett grafikkort till några av datorerna. Jag projektledde konstruktion+byggande+mjukvara och läste panikartat Tracy Kidders Soul of a New Machine (*tvingande* läsning för alla som inte läst den) och låtsades som att jag visste vad jag höll på med.

6845 var egentligen en krets gjord för 16x48(? - PAL) teckengrafik, men genom att (typ) lura den att titta på RAM och tro att det var ROMet som definierade hur tecknen skulle se ut så kunde man få den att visa bitmappad grafik. Det var ett riktigt hack egentligen, men i efterhand förstod jag att vi inte på något sätt var först med den lösningen; som tur var fick jag en rejäl dos med hjälp med konstruktionen av en kille som gick ut två år före mig och som kom hem från högskolan i Linköping för att hjälpa till. Ett av de största problemen kommer jag ihåg var att få killarna och tjejerna som virade korten att vira stadigt under festveckorna innan examen...det var väl i runda slängar två tusen virtrådar per kort eller nåt sånt. Nostalgin dryper...

Nånstans på nätet finns fortfarande spelet Charge kvar som jag skrev (i Pascal och Z80 assembler har jag för mig?) för att ha något att visa upp på skärmarna. Lillebror skrev om det i Java (vi använde det i många år som porteringsexempel när jag skulle lära mig ett språk) och lade upp det nånstans för några år sedan, men jag kommer inte ihåg var längre.

Permalänk
Skrivet av Orisons:

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"

Jag kan inte låta bli att påpeka att på datorerna som jag skriver om på annat ställe i tråden så fanns det inte piltangenter. Standardkommandot för pil upp/ned/vänster/höger var väl Ctrl-n/p/f/b (snott från Emacs!), men våra första hemmabyggen (1981) hade inte Ctrl-tangent heller! Så man fick använda @ (som av någon obegriplig anledning hade en egen tangent!) -n/p/f/b i stället.

Så, nej, du är inte gammal, det bara tror du!

Permalänk
Medlem

Den här artikeln kändes lite tunn särskilt mellan 85-95...

Permalänk
Medlem

Förstår fortfarande inte hur jag hade råd med dubbla Voodoo 2 som pojkspoling. Men dom kanske inte var så dyra? kommer inte ihåg.
Q2 i 1024x768 var mumma i alla fall

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Mycket skön läsning, tackar. Spelade unreal med vodoo, fantastiskt roligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

Trevlig nostalgiläsning!
Man kan förstås inte få med allt, men jag saknar ändå ett omnämnande av Creatives 3D Blaster VLB, som om jag minns rätt kom lite före Diamond Monster 3D med NV1. Creatives kort hade ett Glint-chip från 3DLabs och var nog det första konsumentkortet för 3D-grafik till PC. Det fanns bara, som namnet indikerar, för VESA Local Bus, vilket gjorde att det funkade för en typisk 486-dator men inte för de Pentium som började bli vanliga.
Jag är inte säker på att det någonsin såldes officiellt i Sverige.

...btw, om någon har ett 3D Blaster VLB liggande så köper jag gärna!

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeeSpray:

"Här erbjöds även 16 MB snabbt SDR-minne, vilket också ökade bandbredden jämfört med förhållandevis långsamma 8-16 MB EDO-minne som användes i Voodoo 2."

Var 8-16MB spannet på minnena som erbjöds från fabrik? Mig veterligen var 12MB max på Voodoo 2. Någon?

Köpte ett Voodoo 2 3dfx 16Mb kort men kan inte komma ihåg när det var. Ligger i någon kartong tror jag om det inte är kasserat. Uppgraderade sen till GeForce 500Ti 64MB om jag mins rätt.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Minns så väl när jag bläddrade i Datormagazin bland annonserna och drömde om ett Matrox Millenium. Underbar läsning, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeeSpray:

"Här erbjöds även 16 MB snabbt SDR-minne, vilket också ökade bandbredden jämfört med förhållandevis långsamma 8-16 MB EDO-minne som användes i Voodoo 2."

Var 8-16MB spannet på minnena som erbjöds från fabrik? Mig veterligen var 12MB max på Voodoo 2. Någon?

Ja, jag är rätt säker på att 8 eller 12 MB är vad som bjöds på Voodoo 2.
Voodoo-korten (Voodoo 1, 2 och Rush) hade ett lite speciellt minnesupplägg, med minnet uppdelat per chip. På Voodoo 2 fanns 4 MB framebuffer, och så antingen 2 eller 4 MB texture memory per, eh, texture unit. Dvs 8 eller 12 MB totalt.
Det var förstås ett mindre flexibelt system än att ha en (1) pool med minne för allting som väl i stort sett alla andra kort hade.

Med Voodoo Banshee och Voodoo 3 fick även 3dfx samma typ av enpoolsminne. Det finns förstås en term för det men jag kommer inte på den nu.

(reservation, jag KAN förstås minnas fel men är tämligen säker på att det var så här det var)

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Horvendile: Du har helt rätt i att 3DLabs VLB släpptes före 3dfx Voodoo, ett år innan om jag inte minns fel. Det kommer finnas fler grafikkort och företag som dessvärre fått utelämnas ur den här artikelserien, den blev ganska massiv som det är och skulle jag ta med precis allt hade jag nog fortfarande suttit och svettats över den BitBoys och deras Glaze3d-fadäs är ett annat exempel på händelser i GPU-historiken som inte riktigt påverkade marknaden nog för att omnämnas (eftersom deras största prestation var att bli uppköpta av ATI).

Jag tyckte att det var tråkigt att det aldrig blev något av 3dlabs många lovande tekniker under åren. Rent tekniknördigt gjorde de mycket spännande, men det översattes ju inte till marknadsframgångar tyvärr.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@FeeSpray
@Horvendile ni har helt rätt i detta, jag tänkte på Voodoo Banshee när jag skrev de där specifikationerna, har uppdaterat det till 4-8 MB. Tack för vaksamma ögon!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Förstår fortfarande inte hur jag hade råd med dubbla Voodoo 2 som pojkspoling. Men dom kanske inte var så dyra? kommer inte ihåg.
Q2 i 1024x768 var mumma i alla fall

Du var rik och bortskämd Jag hade Voodoo 1 tills Voodoo 3 kom. Skämt åsido, Voodoo 2 släpptes för kring $299 vilket enligt Inflation Calculator är $457 idag. Så strax över $900 för två st., ungefär vad GTX 1080 Ti kostar idag.

Voodoo-kort var troligen den största uppgraderingen jag någonsin gjort sett till förbättringen i prestanda och kvalité. En helt annan spelupplevelse. Det var inte bara FPS som förbättrades massivt, utan även ljussättningen, texturer o.s.v. fick ett helt annat djup och realism.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Horvendile: Du har helt rätt i att 3DLabs VLB släpptes före 3dfx Voodoo, ett år innan om jag inte minns fel. Det kommer finnas fler grafikkort och företag som dessvärre fått utelämnas ur den här artikelserien, den blev ganska massiv som det är och skulle jag ta med precis allt hade jag nog fortfarande suttit och svettats över den BitBoys och deras Glaze3d-fadäs är ett annat exempel på händelser i GPU-historiken som inte riktigt påverkade marknaden nog för att omnämnas (eftersom deras största prestation var att bli uppköpta av ATI).

Jag tyckte att det var tråkigt att det aldrig blev något av 3dlabs många lovande tekniker under åren. Rent tekniknördigt gjorde de mycket spännande, men det översattes ju inte till marknadsframgångar tyvärr.

Oj, BitBoys och Glaze3D hade jag hunnit glömma bort helt, det enda som återstod var en känsla av "just det, vad fasen var det där nu igen?". Fick googla upp det. Vaporware!

Du har förstås helt rätt i att Creatives VLB-kort inte hade någon nämnvärd påverkan på marknaden, jag nämnde det bara för att det i någon mening var det första 3D-kortet. Egentligen inte kritik mot artikeln, jag fattar att man inte kan ta med allt.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

3D-revolutionen började iofs 1990-1991 med SGI's Elan-serie
Kanske måste man ha jobbat med 3D professionellt för att minnas dessa.

Permalänk
Medlem

@peterhjalmarsson: Kanske borde ändra det till "Jag är inte tillräckligt gammal för att inte styrt med piltangenterna"
Men jag gillar inte dubbel negationer.
Hursomhelst så kommer jag ihåg att det var revolutionerande när man kunde/kom på att använda "wasd" istället. För att inte tala om att "strejfa" på "a" och "d" tillsammans med mouse-look. istället för att vända sig om med piltangenterna.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Kul med historik, jag som är 40 plus-are kan ibland drömma mig nostalgiskt tillbaka. Finns det något liknande på SweC för processorer? Jag minns att jag köpte ett Matrox Mystique av en polare som hade hela 4 mb minne vilket var rätt saftigt på den tiden men jag blev inte speciellt imponerad av 3D-prestandan. Men produktnamnet var coolt åtminstone

Visa signatur

Min data e snabbare än din.

Permalänk
Medlem

Får jag gnälla lite? Beskrivningen i början är konstig, men ligger ändå till grunds för all vidare text:
"Dessa kretsar konverterade i regel processorns instruktioner till videoinformation där information om exempelvis luminans, färger och synkronisering av vertikal och horisontell kompositinformation skickades vidare till mottagande skärm."

Grafikkretsarna fick positions- och färginformation för enskilda pixel från processorn, eller tog dem ur primärminnet med DMA och passade in dem i videoströmmen. Videon, med bild- och linjesynkpulser, skapades i maskinvara, för det gick lite för fort för de första grafikkretsarna. Kompositvideo (PAL), alltså en blandning av luminansens amplitud och färgunderbärvågens fasförskjutning styrdes visserligen av grafikkretsen, men utfördes i maskinvara. Komposit video var inget vidare vad gällde skärpa och färgrenhet, men så var TV på den tiden.