Första vattenkylningen. Här är min handellista, vad saknas?

Permalänk
Medlem

Första vattenkylningen. Här är min handellista, vad saknas?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11536737/

Tjena. I länken ovan finns vad jag har slängt ihop hittills.

Vad jag vet saknas är dessa: https://www.inet.se/produkt/5331456/ek-hdc-fitting-16mm-g1-4-...

Jag är osäker på hur många jag behöver samt om priset är för 1st, men det antar jag det är. Kan 6st räcka? In/ut från radiator, in/ut från pump & in/ut från blocket?

Jag ska till och börja med bara kyla GPUn, ett 1080ti.

Edit: Fläktar saknas obviously

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

@gurkburk92: Anslutningarna du länkade till är till för rör. Använd EK-ACF anslutningar till slang istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG X670E Tomahawk WIFI | MSI GTX 1080 Ti Armor | 32GB Kingston Fury Beast Black 6000MHz | Corsair RM1000W | SBx AE-5 | Kingston Fury Renegade m.2 1TB | Samsung 960 250GB (boot drive) | Seagate 2TB HDD | Steelseries Rival 300 | Corsair K95 Platinum | Glorious PC Gaming Race Extended | AOC G2460P + 3x AOC Q2577PWQ | Corsair Carbide Air 540 | Windows 10 Home

Permalänk
Medlem

@Cael79: Woops, missade det.

Ändrade detta.

Nu har jag lagt till fläktar samt de anslutningarna.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11536784/

Kan detta vara allt som behövs?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

En avtappning kan vara bra att ha i loopen om du ska tömma systemet någon gång för att t ex sätta i ett cpublock
typ såhär
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11536816/

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosteed:

Ska du inte ha något block till cpun också?
en avtappning kan vara bra att ha i loopen om du ska tömma systemet någon gång.

Som sagt, just nu är tanken att börja med GPU & vid senare tillfälle eventuellt utöka

Du får gärna länka & visa vad du menar med avtappning!

Edit: Såg din edit

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

@gurkburk92: Ser bra ut. Planera verkligen loopen så att du inte står där sen med för lite anslutningar osv. Och som @bosteed sa, en drainport är en bra idé. Vad är det för GPU du har, alltså vilken variant? MSI 1080ti Armor?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG X670E Tomahawk WIFI | MSI GTX 1080 Ti Armor | 32GB Kingston Fury Beast Black 6000MHz | Corsair RM1000W | SBx AE-5 | Kingston Fury Renegade m.2 1TB | Samsung 960 250GB (boot drive) | Seagate 2TB HDD | Steelseries Rival 300 | Corsair K95 Platinum | Glorious PC Gaming Race Extended | AOC G2460P + 3x AOC Q2577PWQ | Corsair Carbide Air 540 | Windows 10 Home

Permalänk
Medlem

@Cael79: Ja precis, när man väl har rör & grejer framför sig så blir det lite slangdragning för att se, innan man sätter ihop allt.

Det är ett MSI Gaming X, enligt EKWBs hemsida så skall det vara rätt block

Edit:

500kr dyrare än EK-kittet (med gpu block), är nog inte så dumt ändå. 3st värstingfläktar från noctua på de, så tror detta borde bli rättså fett.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Som sagt, just nu är tanken att börja med GPU & vid senare tillfälle eventuellt utöka

Du får gärna länka & visa vad du menar med avtappning!

Edit: Såg din edit

Här är ett exempel på hur avtappning kan se ut när det är monterat:

Nere i högra hörnet, T-splittern monterad på pumpen med en extender, sedan ytterligare en extender (roterbar) till kulventilen. Istället för röret längst ner sätter du pluggen som extra säkerhet. Ovanpå T-splittern: en vanlig fitting (i exemplet sitter där även en termometer). Beroende på hur du gör kanske du behöver nån extender eller några fittings extra.

Du kommer vilja tömma systemet för underhåll och rengöring, och en sådan lösning gör livet så mycket enklare.

Innan jag satte i röret i bottnen som sitter i en port i chassit hade jag också bara en plugg på kulventilen. Det gick, men att skruva i en slang var lite meckigt, plus att jag hade lite ont om plats, så den slangen vek sig lätt och fick minskat flöde. Men ge bara lite mer plats så löser det sig.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.