Permalänk
Medlem

Ny PC för poker - 10k

Hej!

Håller på att hjälpa en kompis som ska skaffa en dator för sitt pokerspelande. Bra CPU och RAM-minne behövs till de programvaror han använder. Budgeten är 10k. Detta är datorn jag plockat ihop hittills:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11535797/j1

Frågor:

  1. RAM-minnet är 3000 MHz men moderkortet supportar bara 2666 MHz. Skulle de RAM-minnen jag valt (3000 MHz) fungera om man går in och pillar i XMP profilen?

  2. Inget grafikkort - då han inte ska använda datorn till att spela har jag valt att inte sätta i ett grafikkort. Kan det skapa några problem?

  3. Fläktar - behöver jag sätta i fler fläktar? Det ingår bara 1 st 120 mm fläkt med chassit

Kommentera gärna om ni har några synpunkter. Finns det bättre/mer prisvärda komponenter att köpa?

Permalänk
Medlem

jadu, bara tuta och köra, du får fråga vill han ha en stor dator eller exempel liten, mitx etc..

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk

Bara för att budgeten är 10k så måste han ju inte spendera allt, en dator för pokerspelande kostar ju inte många tusen, detdär är någon störd overkill

Permalänk
Medlem

Tysta komponenter är väldigt viktigt i sammanhanget. Så en semipassiv nättag type Corsair RM650x och en väldigt tyst CPU kylare som den Noctua nh-d15 skulle göra datorn knäpp tyst. Man behöver bara ser till att lådan är stort nog för dem komponenterna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Inget grafikkort påverkar inte mycket förutom om han har multipla skärmar så moderkortet har rätt utgångar för hans skärmar (och klarar upplösningen med i alla fall 60Hz refreshrate)

Sen är själva pokerklienterna i sig inte så värst krävande men ofta kör man ju trackingmjukvara m.m. som kan vara rätt krävande, speciellt på lagringssidan när man kör statistikrapporter etc.
Många kör ju även flera pokerklienter samtidigt.

Personligen hade jag nog köpt ett Ryzen 2600X/2700X system med en vettig NVMe SSD istället.

Permalänk
Inaktiv

Bra cpu och ram på en pokerklient? Vilken surfplatta som helst duger som detta.
Nu kanske din polare kör lite mer pokeranalysprogram och de kan kräva ett eget facebook datacenter om man så vill.
https://www.ncc.se/vara-projekt/serverhall-facebook-lulea/ (en liten fin dator för pokeranalys)

Nå jag för rent pokerspel hade fokuserat på ljudnivå. Och hade satt in en Noctua nh-d15, valt ett mer ljuddämpad chassi, en tystare nätdel. Jag vet ej hur tyst den du valde är, men själv kör jag med överdimensionerade semipassiv nätdel som är knäpptyst vid lättare belastning.
Skärmar så 2st 27" eller 32" är ej fel, kör man med små 24" kan man skaffa 3st och han får då skaffa ett externt grafikkort.

Sedan cpu, den duger, men det är overkill.
ssd och ram, så är det mer default.

*edit*
@VinceAkStyle rekommenderade visst samma som mig angående ljudnivå..

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Tysta komponenter är väldigt viktigt i sammanhanget. Så en semipassiv nättag type Corsair RM650x och en väldigt tyst CPU kylare som den Noctua nh-d15 skulle göra datorn knäpp tyst. Man behöver bara ser till att lådan är stort nog för dem komponenterna.

U12S typ räcker nog

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Spelar man poker är nog skärmen, tangentbord+mus samt stolen de viktigaste... skulle satsa på en cool NUC eller kanske till och med en bärbar dator med displayport + skärm. Kan han ha den med sig också. (hoppas verkligen han är bra på poker så det är en fördel att kunna spela oftare och inte en nackdel)

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

@b1ghen: Men om man följer din rekommendation och baserar systemet på Ryzen 2600X/2700X, så måste du ju köpa ett grafikkort.
Vilket gör att man egentligen inte sparar så mycket.

Vill man spara pengar på den ursprungliga setupen så så kan man ju alltid välja en i7-8700 och ett billigare moderkort istället. För överklockningsbarheten är väl inte helt nödvändigt i denna applikation, eller?
Sen hade det ju också varit mycket trevligare med ett ITX-system.

Permalänk
Medlem

Många här som bara verkat läst rubriken och inte själva inlägget. Står ju klart och tydligt "Bra CPU och RAM-minne behövs till de programvaror han använder".

Vill han använda flera skärmar kan man ju trycka i ett billigt grafikkort annars kan man ju också fundera på Ryzen för att få ner priset lite men vet inte om dessa programvaror föredrar prestanda per kärna eller många trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@b1ghen: Men om man följer din rekommendation och baserar systemet på Ryzen 2600X/2700X, så måste du ju köpa ett grafikkort.
Vilket gör att man egentligen inte sparar så mycket.

Vill man spara pengar på den ursprungliga setupen så så kan man ju alltid välja en i7-8700 och ett billigare moderkort istället. För överklockningsbarheten är väl inte helt nödvändigt i denna applikation, eller?
Sen hade det ju också varit mycket trevligare med ett ITX-system.

Det har du rätt i, tänkte inte på det. Dock slipper man köpa en cpu kylare då de som medföljer är tillräckliga om man inte ska överklocka.
Går ju att sätta i ett billigare grafikkort typ GT1030/RX550 men då springer det lätt iväg i pengar då de är rätt dyra nuförtiden.

Tanken med Ryzen var annars att få lite fler kärnor/trådar (2700X) då det är en hel del processer igång när man kör poker på proffsnivå, en 2600X är ju mer för att spara lite pengar mot 8700k men med grafikkort så sparar man nog inte så mycket.

Sen även det här med lådan, om han inte är ute efter en massa RGB och sånt så ta en låda utan fönster i alla fall, allra helst en låda som har låg ljudnivå som säljargument.

Permalänk
Medlem

Tack för all input. Han använder som sagt programvaror som kräver mycket utav CPU'n och minnet. Jag har justerat lite utefter era förslag och har nu satt ihop detta paket med tystare/bättre PSU, CPU-fläkt och chassi:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11536455/j2

Har fortfarande två frågor jag tacksamt tar emot svar på:

  1. RAM-minnet är 3000 MHz men moderkortet supportar bara 2666 MHz. Skulle de RAM-minnen jag valt (3000 MHz) fungera om man går in och pillar i XMP profilen?

  2. Fläktar - behöver jag sätta i fler fläktar? Det ingår 2 st 120 mm fläktar med chassit

Permalänk
Medlem

@Puckoot: Fråga 1: Ja, mobo stöder överklockning av RAM upp till 4000MHz. EDIT: De minnena du valt stöds ej officiellt av MSI, så det är inte säkert att du får upp dem i 3000MHz. Jag har samma minnen och de rullade dåligt på ett äldre z170 kort med en 6600K.
Kolla in den här listan och köp ett par minnen som finns med så borde allting rulla på fint.
https://www.msi.com/Motherboard/support/Z370-GAMING-PRO-CARBO...

Fråga 2: Två stycken fläktar räcker nog när du kör utan GPU. Ska det inte överklockas så kommer det inte bli så varmt, särskilt inte med den stora Noctua kylaren. Fler fläktar låter ju mer.

Permalänk
Avstängd

För mig är datorn helt korkad för pokerspel då en 2200g med 8gb ram stockkylare samt en 256ssd med ett billigt agg lätt ska klara uppgiften gallant för under halva priset om man inte sitter och renderar 2 filmer samtidgt eller så medans man spelar poker ....vad gör han annars som kräver så mycket pulver

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

är inget pokerproffs men är inte en 8700k cpu jäkligt onödigt i detta fallet? Känns som man kan driva pokerklienterna på luft nästan, så satsa på en i3 av nått slag kanske är ett lämpligare och mera ekonomiskt alternativ?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Medlem

Tycker som många andra att detta verkar helt bananas. Kan det vara så att han kör många poker klienter samtdigt eller liknande? Då kanske det äter upp prestanda.

Men en 8700k låter lite overkill. Behövs det mer än 4 kärnor så gå på en 8400 istället. Släng in 16GB ram om det verkligen behövs mycket ram annars bör 8GB duga fin fint.

Ska han köra fler skärmar så se till att moderkortet har stöd för skärmarna. Annars så köp typ ett gt 1030 alternativt ett gtx 1050/ti.

Permalänk
Medlem

Ni som rekommenderar en sämre burk verkar tro att detta är till någon som spelar ett bord poker på Svenska Spel efter 6-7 öl en fredagkväll. Men om jag tolkar det rätt så kanske personen i fråga försörjer sig på Poker och då kör man som sagt många olika Poker siter samtidigt för att få tillräckligt med volym.
Och sen på det en hel del statistikprogram som bl.a. ger en HUD med statistik på hur dina motspelare spelat historiskt. Detta tar mer än man tror, sen finns det ännu mer analysprogram etc. som man kör efter sina sessioner som är galet krävande för att räkna ut olika scenarion och så vidare för att studera och bli bättre på Poker.

Säger inte att man inte hade klarat sig med en mindre processor men om man detta är ens levebröd så riskerar man inte det för att spara en tusenlapp på en sämre processor.

Hade inte minnen varit så dyrt hade jag nog rekommenderat mer minne med då databaskörningarna kan vara rätt så tunga. Men i brist på det tycker jag fortfarande att man ska gå upp till en PCIe/NVMe SSD om han kör analyser i Pokertracker eller Holdem Manager t.ex.
Sen kanske komplettera med mer minne när behovet uppstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puckoot:

Har fortfarande två frågor jag tacksamt tar emot svar på:

  1. RAM-minnet är 3000 MHz men moderkortet supportar bara 2666 MHz. Skulle de RAM-minnen jag valt (3000 MHz) fungera om man går in och pillar i XMP profilen?

  2. Fläktar - behöver jag sätta i fler fläktar? Det ingår 2 st 120 mm fläktar med chassit

1. som andra sagt så är det att föredra att minnet är med på kompatibilitetslistan, men Intel i allmänhet är inte så kinkiga med minnen som AMD Ryzen.

2. Kommer att räcka perfekt med en fläkt för insug och en för utblås, behövs inte mer om man inte toköverklockar. Gillar att du bytte till en tyst låda med, Fractals Define är tysta och fläktarna man får med duger, annars kan man ju byta till Noctua fläktar med men tycker inte det behövs.

Permalänk
Medlem

Stort tack för all input! Det blev den sista setup'en jag länkade han körde på.

Precis som @b1ghen är inne på är det inget söndagslir med några öl i kroppen han håller på med, utan lite mer seriösare poker.

Permalänk

Jag är ute efter samma sorts dator. Är inte jätteduktig när det kommer till att sätta ihop en dator, tyvärr...
Som många påstår i tråden att det faktiskt behövs lite kräm i datorn så är det sant. Jag använder mig av både statistikprogram och solvers, just solvers kräver sjukt mycket om man inte vill vänta i 100 år på att det ska bli färdigt eller nöja sig med någon halvtaskig lösning.
Jag har även 4-5 olika klienter uppe hela tiden och vissa av dom använder jag program som öppnar borden åt mig automatiskt när det finns plats. Spelar poker professionellt på rätt skapligt nivå och behöver något som är stabilt.

Budget kan gå över 10k om det behövs men skulle vara skönt att ligga någonstans runt det.

Problem jag har nu är att jag gjorde misstaget att köpa en Lenovo y70-70 touch.
1. Den har ingen DP. Vem gör så?
2. Den har ingen DP!!!

Tanken är att kunna köra en 38" ultra wide eller större då det verkligen kräver plats när man har så många program öppna. Sitter just nu med mitt misstag och en 27" monitor och känner att det är verkligen inte tillräckligt.
Kan tillägga att jag endast spelar andra spel som league of legends, Nya Diablo (3?) en gång om året under det årliga lanet med polarna och då kan jag förmodligen använda mig av min bärbara.

Lite info från Pio solver som är det mest krävande programmet. Kan vara värt att nämna att alla program körs samtidigt FÖRUTOM Pio solver, detta program körs efter eller före själva spelandet.
"9. What hardware is recommended for optimal use of PioSOLVER?

There is no "optimal" build as it depends on your expectations, budget and logistics. Here are some points to have in mind:

Operating system: you need 64bit Windows. On Macs you need some way to run Windows, popular ones are Parallels and Bootcamp.
CPU and RAM: solver's speed is proportional to number of physical cores x frequency they run on assuming those are reasonably modern CPUs. The more RAM you have the bigger trees you can build. This means there is no "optimal" setup. You can always get a faster computer and more RAM if you spend more money.
Minimum requirements: you need a quad core CPU and 8GB of RAM to run the solver comfortably. It will work on modern dual core CPUs as well but it's going to be slower (more than 2x because usually those CPUs are also clocked at lower frequency than quads to save battery life). It's the best to download the free version and run some tests (it solves Qs Jh 2h flop) to make sure your hardware produces satisfactory performance.
Laptops: it's hard to get good performance on a laptop. If you intend to run the solver on those make sure to get real quad/hexa core CPU (not 2 cores with hyperthreading sometimes advertised as 4 cores) at possibly high frequency. Even the fastest laptops are slower than average modern desktop computer. The reason for this is that laptops are optimized to be portable and to have long battery lives not for performance.
Desktops: the performance is proportional to number of CPU cores multiplied by frequency they are clocked at. We strongly recommend AMD CPUs as starting from Zen generation (Ryzen/Thread Ripper) they offer much better performance/price ratio and you can get a lot of cores. Due to licensing changes on Intel forbidding the users to publish performance benchmarks we can no longer in good conscience recommend Intel CPUs.
RAM: RAM speed doesn't matter much as long as it's relatively modern. The more RAM you have the bigger trees you can build. 8GB is enough to use postflop solver comfortably with occasional 2-3 bet sizes at some points. 16GB is enough to solve even very big trees with multiple bet sizes at many points. Some users want even bigger trees though. To use the preflop solver comfortably you need at least 64GB of RAM. We got reports that RAM speed is important for Ryzen/ThreadRipper CPUs though. It's the best idea to consult hardware experts/hardware forums when assembling your system.
Renting: it may be the best idea to rent a dedicated server instead of building your own hardware. It offers a lot of flexibility and options. The solver doesn't hog your local resources either so you can the computer for other heavy tasks when Pio is solving on the server. There are many providers of dedicated servers out there, popular ones among our customers are ovh, online.net and https://contabo.com/. They all have their own order process, offerings and support. We don't recommend any particular provider, it's the best to consult Google and our Skype group where many people went through the process.
GPUs: they don't matter for the solver's performance
SSDs: they don't matter for the solver's performance although they do matter for overall computer experience so it's recommended to get one unless the computer is purely for Pio purposes.
Overclocking: overclocking will increase performance of the solver proportionally to how much you overclock. Overclocking also increases heat so you need very good cooling to make it work (generally you need to know what you are doing)
Intel vs AMD: AMD CPUs before Ryzen/Thread Ripper were very slow for the purposes of the solver. Ryzen/ThreadRipper offer great performance though and fantastic performance/price ratio as well."

Permalänk
Permalänk
Medlem

funderar på den här setupen för samma ändamål

https://gyazo.com/21bf9899e18f55f61eec9fdd13f53fad

köper antagligen till 8gb mer ram senare.

vad tror ni kommer de flyta på bra?

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem

@toker!!!:

Du behover en sodimm RAM sticka for NUCs, inte dimm.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ