Permalänk
Medlem

Bluetooth dongle, tips tack!

Hej! Jag är intresserad av att spela Playstation 4 via remote på min MacBook och min PC. Vad jag förstår behöver jag en Bluetooth dongle för att synca Playstation-kontrollern med enheten. Dessutom skulle jag önska att synca mina trådlösa hörlurar, går det att göra allt samtidigt med en dongle?

Både min PC och MacBook är tillräckligt gamla för att sakna Bluetooth (MacBooken har för gammal version). Vad bör jag tänka på och vad har ni för rekommendationer?

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske är enklare att använda den USB-kabel du redan har för att ladda kontrollern och köra med den?

Permalänk
Medlem

Jag känner ändå att det vore smidigare att få till det trådlöst. Tips på sådan lösning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt denna: https://www.techradar.com/how-to/gaming/how-to-use-the-ps4-du...

Vilken adapter som helst som stödjer Bluetooth 2 bör duga. Sony gör även en egen som heter "DUALSHOCK 4 USB Wireless Adapter". Har inte hittat den i Sverige, dock har jag inte letat jättehårt.

Här finns några adaptrar du kan kolla på: https://www.inet.se/kategori/567/bluetooth

Permalänk
Permalänk

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=620&o=produkt_pris_ink...

dock är jag osäker om man kan synka flera enheter på samma Bt dongle och använda samtidigt men går ju alltid köpa 2 eller så många du behöver och en usb hub om du inte har portar så det räcker.

https://www.komplett.se/product/790837/datorer/datorer-tillbe...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Jag skulle även vilja att mina Sennheiser Momentum Wireless-hörlurar skulle funka via bluetooth dongeln och då verkar det som att jag behöver bluetooth 4.2 men jag hittar ingen dongel som stödjer mer än 4.0.

Permalänk
Medlem

Jag kör med denna dongle och kan då ansluta en PS4-kontroll samt ett par trådlösa hörlurar samtidigt och lira utan några problem! Dock stödjer den bara upp till Bluetooth 4.0, men det är väl inte många funktioner man förlorar mellan 4.0 och 4.2 så det bör ju inte direkt påverka något.

Visa signatur

Ryzen 7 1700X | Asus ROG Strix X370-F Gaming | Asus GTX 1070 Ti Strix | Kingston HyperX Fury 16 GB | Noctua NH-D15 | EVGA SuperNOVA G2 650W | Fractal Design Meshify C TG

Permalänk
Skrivet av KonradA:

Tack för tipsen! Jag skulle även vilja att mina Sennheiser Momentum Wireless-hörlurar skulle funka via bluetooth dongeln och då verkar det som att jag behöver bluetooth 4.2 men jag hittar ingen dongel som stödjer mer än 4.0.

har för mig skillnaden mellan 4.0 och 4.2 är en uppdatering av något säkerhetsprotokoll men att de ska ändå vara kompatibla med varandra har för mig att alla versionerna är bakåtkompatibla f.ö.

dvs du kan ansluta dina lurar till en 1.0 dongle om du vill men skulle avråda då jag tippar att bandbreddsbegränsningen och avsaknaden av massa ljudprotokoll inte gör lurarna rättvisa direkt...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att mina lurar är bakåtkompatibla eftersom jag inte kan ansluta dem till min gamla MacBook. Däremot kan jag ansluta dem till en nyare MacBook. Om 4.0 fungerar så blir det av en sådan dongel. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Några nya tips på en bra dongle? Har idag en Plexgear-dongle som funkar väldigt dåligt och funderar på denna istället:
https://www.webhallen.com/se/product/178007-ASUS-USB-BT400-Bl...

Visa signatur

Intel Core i7-6700K @ 4 Ghz ~ Asus Z170 Pro Gaming Aura ~ Asus Geforce GTX 1060 6GB ~ 16 GB Corsair Vengeance 2666Mhz
~ Fractal Design Define R5 ~ Windows 10 ~ Dell U2719DC

Permalänk
Medlem

@Thobbs: Jag har denna och den fungerar bra till det jag använder den till, dvs koppla upp den till mina trådlösa lurar från den stationära datorn när jag ska kolla på film!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thobbs:

Några nya tips på en bra dongle? Har idag en Plexgear-dongle som funkar väldigt dåligt och funderar på denna istället:
https://www.webhallen.com/se/product/178007-ASUS-USB-BT400-Bl...

Har du installerat drivrutinerna från kjells hemsida?

Har då inga problem med min plexgear dongle.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Har du installerat drivrutinerna från kjells hemsida?

Har då inga problem med min plexgear dongle.

Nu testade jag att göra det, och nu kopplade den på första försöket. Återstår att se om det var en lyckträff denna gång eller om det fortsätter att fungera även framöver.

Programvaran är ju densamma som på den medföljande skivan (CSR Harmony) men kanske är det en nyare version från länken på kjells hemsida.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K @ 4 Ghz ~ Asus Z170 Pro Gaming Aura ~ Asus Geforce GTX 1060 6GB ~ 16 GB Corsair Vengeance 2666Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thobbs:

Nu testade jag att göra det, och nu kopplade den på första försöket. Återstår att se om det var en lyckträff denna gång eller om det fortsätter att fungera även framöver.

Det verkar som att det var en lyckträff, nu har jag samma problem som förut. Lite tröttsamt att behöva installera om programvaran varje gång jag startar om datorn. Har även testat på olika USB-portar (både 2.0 och 3.0) men det verkar inte göra någon skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilka drivrutiner använder ni?
Det kan göra stor skillnad. CSR Harmonys drivrutiner är skräp.

Jag hittade toshiba_bt_183_bluetooth_9_10_27t och tog bort 30 dagars gränsen.
Funkar fint än.

Simple fix- edit HKEY_CURRENT_USER\Software\Toshiba\BluetoothStack\V1.0\Mng. Add a new DWORD key called TestVersion. Set it equal to 1.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.